Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym
projekt dotyczy m. in. zastąpienia formularza zaświadczenia o czasie pracy kierowców rozszerzonym wzorem, który będzie wystawiany, gdy kierowca przebywał na zwolnieniu lekarskim, urlopie wypoczynkowym, miał czas wolny od pracy lub odpoczywał, prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub AETR, wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu lub pozostawał w gotowości
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4145
- Data wpłynięcia: 2011-04-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym
- data uchwalenia: 2011-07-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1005
4145
Druk nr 4145
Warszawa, 27 kwietnia 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-124-10
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
-
o zmianie ustawy o czasie pracy
kierowców oraz ustawy o transporcie
drogowym.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym
Art. 1. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców
(Dz. U. Nr 92, poz. 879, z późn. zm1)) art. 31 otrzymuje brzmienie:
„Art. 31. 1. Przedsiębiorca wykonujący przewóz drogowy jest
obowiązany wystawić kierowcy wykonującemu
przewóz drogowy zatrudnionemu u tego
przedsiębiorcy zaświadczenie, w przypadku gdy
kierowca:
1) przebywał na zwolnieniu lekarskim od pracy
z powodu choroby;
2) przebywał na urlopie wypoczynkowym;
3) miał czas wolny od pracy lub odpoczywał;
4) prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania
rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy
AETR;
5) wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu;
6) pozostawał w gotowości w rozumieniu art. 9 ust. 1
i art. 10 ust. 1.
2. Przez czas wolny lub odpoczynek, o którym mowa
w
ust. 1 pkt 3, rozumie się okresy inne niż
wymienione w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 – 6, w których
kierowca nie wykonywał pracy.
2
3. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, wystawione
na przeznaczonym do druku formularzu, o którym
mowa w decyzji Komisji nr 2007/230/WE z dnia
12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego
przepisów socjalnych odnoszących się do działalności
w
transporcie drogowym (Dz.
Urz. UE L 99
z 14.04.2007, str. 14, z późn. zm.), przedsiębiorca
wykonujący przewóz drogowy wręcza kierowcy przed
rozpoczęciem przez kierowcę przewozu drogowego,
a
kierowca to zaświadczenie podpisuje. Minister
właściwy do spraw transportu udostępnia na stronie
podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra wzór
formularza zaświadczenia.
4. Przepisy ust. 1 – 3 stosuje się odpowiednio do
kierowcy niezatrudnionego przez przedsiębiorcę, lecz
wykonującego osobiście przewozy na jego rzecz, oraz
do przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy
drogowe.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U.
z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 87 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje
brzmienie:
„Podczas wykonywania przewozu drogowego kierowca pojazdu
samochodowego, z zastrzeżeniem ust. 4, jest obowiązany mieć
przy sobie i okazywać, na żądanie uprawnionego organu kontroli,
kartę opłaty drogowej, kartę kierowcy, zapisy urządzenia
rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy i czas postoju,
obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku oraz zaświadczenie,
o którym mowa w art. 31 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92, poz. 879, z późn. zm.1)),
a ponadto:”;
3
2) w art. 89 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Upoważnieni pracownicy, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 7,
nie są uprawnieni do kontroli zapisów urządzenia
rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas
postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku oraz
zaświadczenia, o którym mowa w art. 31 ustawy z dnia
16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców.”.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1497, z 2007 r. Nr 99,
poz. 661 i Nr 192, poz. 1381, z 2009 r. Nr 79, poz. 670, z 2010 r. Nr 43, poz. 246 oraz z 2011 r. Nr 5,
poz. 13.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238
i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574, z 2009 r.
Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817, z 2010 r. Nr 43, poz. 246, Nr 164,
poz. 1107, Nr 225, poz. 1466, Nr 247, poz. 1652 i Nr 249, poz. 1656 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13,
Nr 30, poz. 151 i Nr 48, poz. 247.
31/04/KC
UZASADNIENIE
Zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r.
w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE
L 370 z 31.12.1985, str. 8, z późn. zm.), kierowca wykonujący przewozy drogowe jest
zobowiązany do rejestrowania za pomocą zainstalowanego w pojeździe tachografu
(cyfrowego lub analogowego) wykonywanych przez siebie czynności, tj. czasu prowadzenia
pojazdu, przerw w pracy i okresów dziennego odpoczynku, okresów gotowości oraz
czynności określonych jako inna praca (załadunek, rozładunek, pomaganie pasażerom we
wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, sprzątanie i konserwację techniczną, każdą inną pracę
zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów lub do
wypełnienia ustawowych lub wykonawczych zobowiązań bezpośrednio związanych
z trwającą operacją transportową, włącznie z nadzorowaniem załadunku i rozładunku,
formalnościami administracyjnymi z policją, cłem, urzędnikami imigracyjnymi itd.).
Kierowca, zgodnie z art. 15 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85, na żądanie
funkcjonariuszy służb kontrolnych, musi okazać, za bieżący dzień i poprzednie 28 dni,
wykresówki – jeżeli pojazd jest wyposażony w tachograf analogowy, lub wydruki i kartę
kierowcy – jeżeli pojazd jest wyposażony w tachograf cyfrowy. Na podstawie
przedstawionych danych funkcjonariusz ustala, czy kierowca przestrzega przepisów o czasie
prowadzenia pojazdu, przerwach w pracy i okresach dziennego odpoczynku. Okresy,
w których kierowca przebywał na zwolnieniu lekarskim lub na urlopie wypoczynkowym lub
gdy prowadził inny pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE)
nr 561/2006, są dokumentowane zaświadczeniem określonym w decyzji Komisji
2007/230/WE z dnia 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów
socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 99
z 14.04.2007, str. 14, z późn. zm.). Pracodawca wystawia kierowcy stosowne zaświadczenie
przed rozpoczęciem przewozu drogowego, zgodnie z art. 31 ust. 2a ustawy z dnia 16 kwietnia
2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92, poz. 879, z późn. zm.). Ponadto, stosownie
do art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, pracodawca
może wystawić kierowcy zaświadczenie wskazujące przyczynę nieposiadania wykresówek,
nieużytkowania karty kierowcy lub niesporządzenia wydruków z tachografu. Zaświadczenie
nie ma określonego formatu, ale musi zawierać następujące dane: imię i nazwisko kierowcy,
okres, którego dotyczy, wskazanie przyczyny nieposiadania wykresówek, nieużytkowania
karty kierowcy lub niesporządzenia wydruków, o których mowa w art. 15 ust. 7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4145
› Pobierz plik