eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym

projekt dotyczy m. in. zastąpienia formularza zaświadczenia o czasie pracy kierowców rozszerzonym wzorem, który będzie wystawiany, gdy kierowca przebywał na zwolnieniu lekarskim, urlopie wypoczynkowym, miał czas wolny od pracy lub odpoczywał, prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub AETR, wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu lub pozostawał w gotowości

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4145
  • Data wpłynięcia: 2011-04-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym
  • data uchwalenia: 2011-07-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1005

4145

rozporządzenia (EWG) nr 3821/85, miejsce i datę wystawienia, podpis pracodawcy lub
podmiotu, na rzecz którego kierowca wykonywał przewóz. Zaświadczenie to może być
stosowane tylko na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Brak wykresówek lub wydruków
z tachografu cyfrowego oraz brak zaświadczeń dokumentujących działalność kierowcy inną
niż zarejestrowana na wykresówce lub w karcie kierowcy podlega karze, której wysokość
określa załącznik do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym="http://lex.mi.gov.pl/cgi-bin/genhtml?id=z4a16434957fd&&pspdate=2009.05.22&psphas=1&comm=spistr&akt=nr17363382&ver=0"
="http://lex.mi.gov.pl/cgi-bin/genhtml?id=z4a16434957fd&&pspdate=2009.05.22&psphas=1&comm=spistr&akt=nr17363382&ver=0", z późn. zm.).
Projektowana ustawa o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy
o transporcie drogowym stanowi regulację, która dostosowuje krajowe przepisy

do postanowień decyzji Komisji nr 2009/959/UE z dnia 14 grudnia 2009 r. zmieniającej
decyzję 2007/230/WE w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących
się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 330 z 16.12.2009, str. 80).
Celem projektowanej ustawy jest zastąpienie, stosowanego na podstawie art. 31 ust. 2a
i 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców formularza zaświadczenia
określonego w pierwotnym tekście decyzji 2007/230/WE, nowym – rozszerzonym wzorem
zaświadczenia określonym w decyzji 2009/959/UE, zmieniającej ww. decyzję 2007/230/WE.
Nowy wzór zaświadczenia będzie wystawiany, gdy kierowca:
– przebywał na zwolnieniu lekarskim,
– przebywał na urlopie wypoczynkowym,
– miał czas wolny od pracy lub odpoczywał,
– prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE)

nr 561/2006 lub AETR,
– wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu,
– pozostawał w gotowości.
Oznacza to, że nowy formularz można stosować także w trzech dodatkowych, oprócz
wymienionych w obecnie obowiązującym art. 31 ust. 2a ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o czasie pracy kierowców przypadkach, tj. gdy kierowca miał czas wolny od pracy lub
odpoczywał, wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu lub gdy pozostawał
w gotowości do wykonywania pracy.
Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 31 ust. 1 pkt 3 nowelizowanej ustawy
z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców przedsiębiorca wykonujący przewóz

2
drogowy jest obowiązany wystawić kierowcy zatrudnionemu u tego przedsiębiorcy
zaświadczenie, w przypadku gdy kierowca miał czas wolny od pracy lub odpoczywał.
Stosownie do Wytycznych nr 5 Komisji Europejskiej w kwestii formularza zaświadczenia
o działalności ustanowionego decyzją Komisji nr 2009/959/UE z dnia 14 grudnia 2009 r.
zmieniającą decyzję 2007/230/WE w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych
odnoszących się do działalności w transporcie drogowym „czas wolny od pracy lub
odpoczynek” będzie obejmował okresy, gdy kierowca nie prowadził pojazdu, nie wykonywał
innej pracy lub nie był dyspozycyjnym, nie był na zwolnieniu lekarskim lub na urlopie
wypoczynkowym, w tym na przykład okresy częściowego bezrobocia, strajków lub blokad.
Okresy pozostawania w gotowości należy rozumieć zgodnie z art. 3 lit. b dyrektywy
2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji
czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego
(Dz. Urz. UE L 80 z 23.03.2002, str. 35; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
rozdz. 5, t. 4, str. 224), stosownie do odesłania zawartego w art. 15 ust. 3 lit. c rozporządzenia
Rady (EWG) nr 3821/85. Dyrektywa 2002/15/WE została wdrożona do polskiego prawa
ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców. Zgodnie z ww. ustawą
pozostawanie w gotowości obejmuje okresy określone w art. 9 ust. 1 oraz art. 10
ust. 1.
Wprowadzenie obowiązku wystawiania nowego wzoru formularza będzie korzystne
dla przedsiębiorców i kierowców, ponieważ ułatwi dokumentowanie działalności kierowcy,
zwłaszcza w okolicznościach uniemożliwiających rejestrowanie tej działalności przez
tachograf lub nieprzewidzianych w dotychczas obowiązującym zaświadczeniu.
Zmiany proponowane w art. 87 ust. 1 i art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o transporcie drogowym="http://lex.mi.gov.pl/cgi-bin/genhtml?id=z4a16434957fd&&pspdate=2009.05.22&psphas=1&comm=spistr&akt=nr17363382&ver=0" późn. zm.) w części dotyczącej
wykazu dokumentów, które kierowca jest zobowiązany okazać na żądanie organu kontroli, są
konsekwencją zmian projektowanych w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy
kierowców. Zaświadczenie, o którym mowa w art. 31 ust. 2a ustawy z dnia 16 kwietnia
2004 r. o czasie pracy kierowców, musi posiadać każdy kierowca, jeżeli miała miejsce
którakolwiek z okoliczności wymienionych w formularzu określonym w decyzji Komisji
nr 2009/959/UE, niezależnie od tego, czy kierowca jest zatrudniony przez przedsiębiorcę, czy
jest przedsiębiorcą osobiście wykonującym przewozy drogowe, czy też jest kierowcą
niezatrudnionym przez przedsiębiorcę, lecz wykonuje przewozy, pracując na jego rzecz.

3
W związku z tym w art. 87 ust. 1 nie może być wyboru między zaświadczeniem
i oświadczeniem, bowiem obowiązujące jest zaświadczenie.
Zmiana art. 89 ust. 2 ustawy o transporcie drogowym wynika z propozycji uchylenia
art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o czasie pracy kierowców w jego
dotychczasowym brzmieniu, co oznacza, że będzie wydawany tylko jeden rodzaj
zaświadczenia, a nie jak przed projektowaną zmianą dwa rodzaje. Również w tym przepisie,
w związku ze zmianą art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy
kierowców, należy wykreślić oświadczenia, ponieważ obowiązujące jest tylko zaświadczenie,
zgodne z decyzją 2009/959/UE.
Wejście w życie regulacji nie spowoduje obciążenia budżetu państwa lub budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy nie podlega również obowiązkowi przedstawienia właściwym
instytucjom lub organom Unii Europejskiej stosownie do przepisu § 12a uchwały nr 49 Rady
Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13,
poz. 221, z późn. zm.).
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Organizacje o charakterze lobbingowym nie
zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie art. 7 ww. ustawy.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
4

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowana regulacja
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na kierowców i przedsiębiorców
wykonujących przewozy drogowe osób i rzeczy.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt założeń projektu ustawy został poddany konsultacjom społecznym przez
umieszczenie na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury i przesłanie
do następujących podmiotów:
1)
Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego,
2)
Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Samochodowego,
3)
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
4)
Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji,
5)
Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych,
6)
Sekretariatu Transportowców NSZZ „Solidarność”,
7)
Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
W wyniku konsultacji społecznych nie wpłynęły żadne uwagi do projektu.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Projektowana ustawa nie będzie miał żadnego wpływu na sektor finansów
publicznych.
b) rynek pracy
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy.


5
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowana ustawa wprowadza do stosowania nowy wzór zaświadczenia
używanego do dokumentowania działalności kierowcy. Nowy wzór ułatwi
przedsiębiorcom i kierowcom wykonywanie tego obowiązku i tym samym wpłynie
pozytywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstw i umożliwi zachowanie warunków
konkurencji.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.



32/04/KC

6
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: