Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia rozwiązań zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszących sie do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4123
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 902
4123
art. 2 ust. 6 i 7 oraz art. 7a ust. 2 lit. b) w celu
dokonania oceny ewentualnego wkładu w
osiągnięcie celu związanego z redukcją emisji
gazów cieplarnianych do 10 % do 2020 r.
Rozważania te opierają się na potencjale redukcji
emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw i
energii we Wspólnocie, z uwzględnieniem przede
wszystkim wszelkich osiągnięć w zakresie
przyjaznych dla środowiska technologii
wychwytywania i składowania dwutlenku węgla
oraz z uwzględnieniem elektrycznych pojazdów
drogowych, a także efektywności kosztowej
sposobów redukcji tych emisji, o czym mowa w
art. 7a ust. 2 lit. b);
i)możliwość wprowadzenia dodatkowych środków
dla dostawców celem zredukowania o 2 % emisji
gazów cieplarnianych w cyklu życia na jednostkę
energii w stosunku do podstawowej normy dla
paliw, o której mowa w art. 7a ust. 5 lit. b), dzięki
wykorzystaniu kredytów nabytych w ramach
mechanizmu czystego rozwoju protokołu z Kioto,
na warunkach określonych w dyrektywie
2003/87/WE, w celu dokonania oceny dalszego
możliwego wkładu na rzecz realizacji celu
związanego z redukcją gazów cieplarnianych o 10
% do 2020 r., jak określono w art. 7a ust. 2 lit. c)
niniejszej dyrektywy;
j)zaktualizowaną analizę stosunku kosztów do
korzyści i wpływu redukcji maksymalnej
dozwolonej prężności par benzyny w okresie
letnim do poziomu poniżej 60 kPa.
2. Najpóźniej w 2014 r. Komisja przedstawi
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie
sprawozdanie dotyczące osiągnięcia celu redukcji
emisji gazów cieplarnianych do 2020 r., o którym
mowa w art. 7a, uwzględniając potrzebę spójności
między tym celem i celem, o którym mowa w art.
3 ust. 3 dyrektywy 2009/28/WE, dotyczącym
14
udziału energii ze źródeł odnawialnych w
transporcie, w świetle sprawozdań, o których
mowa w art. 23 ust. 8 i 9 tej dyrektywy.
W odpowiednich przypadkach Komisja załącza do
tego sprawozdania wniosek dotyczący modyfikacji
celu.
Art. 1
art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
ust. 10
„1. Jeżeli konieczne jest dostosowanie
dozwolonych metod analitycznych, o których
mowa w załącznikach I lub II, do postępu
technicznego, zmiany, mające na celu zmianę
elementów innych niż istotne niniejszej
dyrektywy, mogą zostać przyjęte zgodnie z
procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o
której mowa w art. 11 ust. 4. Załącznik III może
być dostosowywany również do postępu naukowo-
technicznego. rodek ten, mający na celu zmianę
elementów innych niż istotne niniejszej
dyrektywy, przyjmuje się zgodnie z procedurą
regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w
art. 11 ust. 4.”;
Art. 1
Procedura komitetowa
ust. 11
1.Z wyjątkiem przypadków, o których mowa w
N
Przepis skierowany do Komisji Europejskiej.
ust. 2, Komisję wspomaga Komitet ds. Jakości
Paliwa.
2. W kwestiach dotyczących zrównoważonego
N
Przepis skierowany do Komisji Europejskiej.
rozwoju biopaliw, o których mowa w art. 7b, 7c i
7d, Komisję wspomaga Komitet ds.
Zrównoważonego Rozwoju Biopaliw i Biopłynów,
o którym mowa w art. 25 ust. 2 dyrektywy
2009/28/WE.
3. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
zastosowanie mają art. 3 i 7 decyzji 1999/468/WE
z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.
4. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
15
stosuje się art. 5a ust. 1–4 oraz art. 7 decyzji
1999/468/WE, z uwzględnieniem jej art. 8.”;
Art. 1
skreśla się art. 14;
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
ust. 12
Art. 1
załączniki I, II, III i IV zastępuje się treścią
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
ust. 13
załącznika do niniejszej dyrektywy.
Art. 2
Zmiany w dyrektywie 1999/32/WE
Art. 2
a) paliwo żeglugowe oznacza każde ropopochodne T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
ust. 1
paliwo ciekłe przeznaczone do stosowania na
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
statku lub stosowane na statku, w tym paliwo
zdefiniowane w ISO 8217. Obejmuje ona każde
ropopochodne paliwo ciekłe używane na statkach
żeglugi śródlądowej lub statkach rekreacyjnych w
rozumieniu dyrektywy 97/68/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1997 r. w
sprawie zbliżenia ustawodawstw państw
członkowskich odnoszących się do środków
dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń
gazowych i pyłowych z silników spalinowych
montowanych w maszynach jezdnych
nieporuszających się po drogach oraz dyrektywy
94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
16 czerwca 1994 r. w sprawie zbliżenia przepisów
ustawowych, wykonawczych i administracyjnych
państw członkowskich odnoszących się do
rekreacyjnych jednostek pływających, w
przypadku gdy statki te znajdują się na morzu.
b)
skreśla się pkt 3j;
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
Art. 2
2) w art. 4b wprowadza się następujące zmiany:
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
ust. 2
tytuł otrzymuje brzmienie: „Maksymalna
zawartość siarki w paliwach żeglugowych
stosowanych na statkach cumujących w portach
Wspólnoty”;
w ust. 1 skreśla się lit. a);
w ust. 2 skreśla się lit. b);
16
Art. 2
3) art. 6 ust. 1a akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
ust. 3
„Pobieranie próbek rozpoczyna się w dniu, w
którym wchodzi w życie odpowiednia wartość
dopuszczalna dla zawartości siarki w paliwie.
Pobieranie próbek musi odbywać się z
wystarczającą częstotliwością, w wystarczających
ilościach i w taki sposób, aby próbki były
reprezentatywne dla badanego paliwa oraz dla
paliwa stosowanego przez statki na danych
obszarach morskich i w danych portach.”.
Art. 3
Uchylenie
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
Niniejszym uchyla się dyrektywę 93/12/EWG.
Art. 4
Transpozycja
Art. 4
1. Państwa członkowskie wprowadzają w życie
T
Art. 5
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
ust. 1
przepisy ustawowe, wykonawcze i
ogłoszenia.
administracyjne niezbędne do wykonania
niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31
grudnia 2010 r.
Przekazują one niezwłocznie Komisji tekst tych
przepisów.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie
zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub
odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej
publikacji. Metody dokonywania takiego odesłania
określane są przez państwa członkowskie.
Art. 4
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
ust. 2
teksty podstawowych przepisów prawa krajowego,
przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą
dyrektywą.
Art. 5
Wejście w życie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 6
Adresaci
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw
członkowskich.
17
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU
Jedn. red.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
Art. 2
Art. 2. W ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności Niniejszy przepis wprowadzono w celu ułatwieniu przeprowadzania kontroli,
gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593) o której mowa w art. 1 pkt 2 i art. 1 pkt 6 tj. wyłączono z obowiązku
w art. 79 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
zawiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia tejże kontroli (jak ma to
„3)
kontrola jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z miejsce w przypadku badania jakości paliw).
dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania
jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z 2008 r. Nr 157, poz. 976
oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97);”.
Art. 3 pkt. 2, art.
Art. 3 pkt 2
Wprowadzenie przepisu jest wynikiem rozważań na temat ostatecznego
3 pkt. 3, art. 3
w art. 11 w ust. 1 pkt. 1 otrzymuje brzmienie:„1) surowce rolnicze kształtu projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Narodowych
pkt. 4,
pozyskiwane z gospodarstwa rolnego położonego na obszarze co Celów Wskaźnikowych na lata 2011-2016, oraz wniosków wynikających z
Art. 4
najmniej jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 26 stycznia 2010 r. dokumentu pt.
państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym „Kompleksowa informacja na temat realizacji Wieloletniego programu
Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014”
Gospodarczym na podstawie umowy kontraktacji zawartej między przyjętych w kontekście dokonania krytycznej analizy funkcjonowania
producentem rolnym prowadzącym to gospodarstwo a wytwórcą lub dotychczasowego systemu wsparcia rynku biokomponentów i biopaliw
pośrednikiem lub”
ciekłych w Polsce.
Art. 3 pkt 3
w art. 23 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
Art.3 pkt 2 projektu ustawy wprowadza nowe brzmienie art. 11 ust.1 pkt 1
„4. Dla podmiotów realizujących Narodowy Cel Wskaźnikowy, które ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, w myśl którego
wykorzystały w danym roku nie mniej niż 70% biokomponentów wytwarzając biokomponenty należy wykorzystywać surowce rolnicze
wytworzonych przez wytwórców z surowców rolniczych pozyskiwane z gospodarstwa rolnego położonego na obszarze co najmniej
pozyskiwanych z gospodarstwa rolnego położonego na obszarze co jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państwa
najmniej jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) -
państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym na podstawie umowy
Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze kontraktacji zawartej między producentem rolnym prowadzącym to
Gospodarczym na podstawie umowy kontraktacji zawartej między gospodarstwo a wytwórcą lub pośrednikiem.
producentem rolnym prowadzącym to gospodarstwo a wytwórcą lub Dokonanie tej zmiany jest konieczne ze względu na zapewnienie zgodności
pośrednikiem, lub biomasy pozyskiwanej na podstawie umowy dostawy projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej. Ponadto, jest to konieczne ze
zawartej między pośrednikiem a wytwórcą, lub surowców rolniczych względu na zagwarantowanie spójności projektowanego art. 23 ust 4 ustawy o
pozyskiwanych z produkcji własnej wytwórców, Rada Ministrów może biokomponentach i biopaliwach ciekłych z pozostałymi przepisami tejże
określić, w drodze rozporządzenia, wysokość współczynnika na ustawy.
poziomie mniejszym niż jeden, który będzie stanowił podstawę do
ustalenia Narodowego Celu Wskaźnikowego na dany rok dla tych
podmiotów w taki sposób, że Narodowy Cel Wskaźnikowy stanowi
iloczyn Narodowego Celu Wskaźnikowego określonego w
rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 24 ust. 1 i współczynnika.”;
18