Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia rozwiązań zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszących sie do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4123
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 902
4123
corocznie przekazują organowi wyznaczonemu
przez państwo członkowskie sprawozdania na
temat natężenia emisji gazów cieplarnianych dla
paliw i energii dostarczanej w każdym państwie
członkowskim; sprawozdanie to zawiera co
najmniej następujące informacje:
a)całkowitą ilość każdego dostarczanego rodzaju
paliwa i energii, ze wskazaniem miejsca ich
zakupu i ich pochodzenia; oraz
b) emisję gazów cieplarnianych w całym cyklu
życia w przeliczeniu na jednostkę energii.
Państwa członkowskie zapewniają, by
sprawozdania były poddawane weryfikacji.
W stosownych przypadkach Komisja ustanawia
wytyczne dotyczące wdrażania niniejszego ustępu.
2. Państwa członkowskie wymagają od dostawców T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
możliwie stopniowego zmniejszania emisji gazów
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
cieplarnianych w całym cyklu życia w przeliczeniu
na jednostkę energii uzyskanej z paliw i energii
dostarczonej o maksymalnie 10 % do dnia 31
grudnia 2020 r. w stosunku do podstawowej
normy dla paliw, o której mowa w ust. 5 lit. b).
Zmniejszenie to składa się z:
a) 6 % do dnia 31 grudnia 2020 r. Dla celów
zmniejszenia emisji państwa członkowskie mogą
wymagać od dostawców spełnienia następujących
celów przejściowych: 2 % do dnia 31 grudnia
2014 r. i 4 % do dnia31 grudnia 2017 r.;
b) wskaźnikowego celu dodatkowego 2 % do dnia
N
Przepis nieobowiązkowy, nie wymaga wdrożenia.
31 grudnia 2020 r., z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1 lit.
h), osiąganego za pośrednictwem jednej lub obu
następujących metod:
(i) zaopatrzenia transportu w energię dostarczaną
w celu stosowania we wszelkiego rodzaju
pojazdach drogowych lub maszynach jezdnych
9
nieporuszających się po drogach (w tym w
statkach żeglugi śródlądowej), ciągnikach
rolniczych i leśnych oraz statkach rekreacyjnych;
(ii) wykorzystania wszelkich technologii (w tym
wychwytywania i składowania dwutlenku węgla)
umożliwiających zmniejszenie emisji gazów
cieplarnianych w cyklu życia dostarczonego
paliwa lub energii w przeliczeniu na jednostkę
energii;
c)wskaźnikowego celu dodatkowego 2 % do dnia
31 grudnia 2020 r., z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1 lit.
i), osiąganego za pośrednictwem wykorzystania
kredytów nabytych w ramach mechanizmu
czystego rozwoju protokołu z Kioto, na warunkach
określonych w dyrektywie 2003/87/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13
października 2003 r. ustanawiającej system handlu
przydziałami emisji gazów cieplarnianych we
Wspólnocie, w celu redukcji w sektorze dostaw
paliw.
3. Emisje gazów cieplarnianych w cyklu życia
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
biopaliw obliczane są zgodnie z art. 7d. Emisje
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
gazów cieplarnianych w cyklu życia innych paliw
i energii obliczane są z wykorzystaniem
metodologii określonej zgodnie z ust. 5
niniejszego artykułu.
4. Państwa członkowskie zapewniają, że grupa
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
dostawców może zadecydować o wspólnym
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
wypełnianiu obowiązków wypływających z ust. 2.
W takim przypadku dla celów ust. 2 grupę
dostawców uważa się za jednego dostawcę.
5. rodki niezbędne do wprowadzenia w życie
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
niniejszego artykułu, mające na celu zmianę
elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy
poprzez jej uzupełnienie, są przyjmowane zgodnie
z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą,
10
opisaną w art. 11 ust. 4. Takie środki obejmują w
szczególności:
a)metodologię obliczania emisji gazów
cieplarnianych w całym cyklu życia paliw innych
niż biopaliwa oraz energii;
b) metodologię określającą, przed dnia 1 stycznia
2011 r., podstawowe normy dla paliw oparte na
emisjach gazów cieplarnianych w cyklu życia
paliw w przeliczeniu na jednostkę energii z paliw
kopalnych w 2010 r. dla celów ust. 2;
c)wszelkie przepisy konieczne w celu
zastosowania przepisów ust. 4;
d)metodologię obliczania wkładu elektrycznych
pojazdów drogowych, która jest zgodna z art. 3
ust. 4 dyrektywy 2009/28/WE.
Art. 1
„Artykuł 7b
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o biokomponentach i
ust. 6
Kryteria zrównoważonego rozwoju dotyczące
biopaliwach ciekłych.
biopaliw
Artykuł 7c
Weryfikacja zgodności biopaliw z kryteriami
zrównoważonego rozwoju
Artykuł 7d
Obliczanie wpływu biopaliw na emisję gazów
cieplarnianych w całym cyklu życia
Artykuł 7e
rodki wdrażające i sprawozdania dotyczące
zrównoważonego rozwoju biopaliw
Art. 1
1. Państwa członkowskie monitorują zgodność z
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
ust. 7
wymogami określonymi w art. 3 i 4, w odniesieniu
do benzyny i olejów napędowych, na podstawie
metod analitycznych określonych w normach
europejskich, odpowiednio EN 228:2004 i EN
590:2004.”;
Art. 1
Dodatki metaliczne
ust. 8
1. Komisja dokonuje oceny zagrożeń, jakie
N
Przepis skierowany do Komisji Europejskiej.
wykorzystanie dodatków metalicznych w paliwach
przedstawia dla zdrowia i środowiska, oraz
11
opracowuje w tym celu metodologię testowania.
Komisja przedstawia wnioski z oceny
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do dnia31
grudnia 2012 r.
2. Do czasu opracowania metodologii testowania,
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
o której mowa w ust. 1, obecność metalicznego
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
dodatku trikarbonylek (metylocyklopentadieno)
manganowy (MMT) w benzynie jest ograniczona
do 6 mg manganu na litr od dnia 1 stycznia 2011 r.
Od dnia 1 stycznia 2014 r. limit ten wynosi 2 mg
manganianów na litr.
3. Wartość graniczna zawartości MMT w paliwie,
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
o której mowa w ust. 2, jest poddawana
przeglądowi na podstawie wyników oceny
przeprowadzonej z wykorzystaniem metodologii
badania, o której mowa w ust. 1. Może zostać
zmniejszona do zera w przypadkach, w których
jest to uzasadnione oceną zagrożenia. Wartość ta
nie może zostać zwiększona, chyba że jest to
uzasadnione oceną zagrożenia. rodek ten, mający
na celu zmianę elementów innych niż istotne
niniejszej dyrektywy, przyjmuje się zgodnie z
procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o
której mowa w art. 11 ust. 4.
4. Państwa członkowskie zapewniają, by
T
Przepis implementowany będzie ustawą o zmianie ustawy o
oznakowanie dotyczące zawartości w paliwie
systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
dodatku metalicznego było widoczne w każdym
miejscu, w którym paliwo z dodatkami
metalicznymi jest udostępniane konsumentom.
5. Oznakowanie zawiera następującą treść:
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
„Zawiera dodatki metaliczne”.
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
6. Oznakowanie powinno być umieszczone, w
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
wyraźnie widoczny sposób, w miejscu, w którym
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
znajduje się informacja określająca rodzaj paliwa.
12
Poprzez swoją wielkość i czcionkę oznakowanie
jest wyraźnie widoczne i łatwe do odczytania.”;
Art. 1
Sprawozdawczość
N
Przepis skierowany do Komisji Europejskiej.
ust. 9
1.Do dnia 31 grudnia 2012 r. i co trzy lata po tej
dacie Komisja przedstawia Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oraz, w
stosownych przypadkach, wniosek legislacyjny
zawierający poprawki do niniejszej dyrektywy.
Sprawozdanie uwzględnia przede wszystkim:
a)wykorzystanie i rozwój techniki samochodowej,
a zwłaszcza wykonalność zwiększenia
maksymalnej dozwolonej zawartości biopaliw w
benzynie i oleju napędowym oraz potrzebę
aktualizacji daty, o której mowa w art. 3 ust. 3;
b)politykę wspólnotową dotyczącą emisji CO2
przez pojazdy transportu drogowego;
c)możliwość stosowania wymogów załącznika II,
w szczególności wartości dopuszczalnej
wielopierścieniowych węglowodorów
aromatycznych, w odniesieniu do maszyn
jezdnych nieporuszających się po drogach (w tym
statków żeglugi śródlądowej), ciągników
rolniczych i leśnych oraz statków rekreacyjnych;
d)wzrost wykorzystania detergentów w paliwach;
e)wykorzystanie w paliwach dodatków
metalicznych innych niż MMT;
f)całkowitą ilość dodatków stosowanych w
benzynie i oleju napędowym do silników
wysokoprężnych z uwzględnieniem
prawodawstwa wspólnotowego dotyczącego
środowiska, w tym celów dyrektywy 2000/60/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23
października 2000 r. ustanawiającej ramy dla
wspólnotowego działania w dziedzinie polityki
wodnej oraz jej dyrektyw pochodnych;
g)skutki wprowadzenia wartości docelowej
ograniczenia emisji gazów cieplarnianych
określonej w art. 7a ust. 2 dla systemu handlu
uprawnieniami do emisji;
13