Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia rozwiązań zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszących sie do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4123
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 902
4123
w art. 33 w ust. 5:
a) symbol W otrzymuje brzmienie:
„W - ogólną wartość paliw ciekłych i biopaliw ciekłych sprzedanych
lub zbytych w innej formie przez podmiot podlegający karze, a także
zużytych przez niego na potrzeby własne, liczoną za rok, w którym
podmiot ten nie zrealizował obowiązku wynikającego z art. 23 ust. 1 lub
z przepisów wydanych na podstawie art. 23 ust. 4, wyrażoną
w złotych,”,
b) symbol R otrzymuje brzmienie:
„R - wysokość zrealizowanego udziału biokomponentów i innych paliw
odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
sprzedanych lub zbytych w innej formie przez podmiot podlegający
karze, a także zużytych przez niego na potrzeby własne w roku, w
którym podmiot ten nie zrealizował obowiązku wynikającego z art. 23
ust. 1 lub z przepisów wydanych na podstawie art. 23 ust. 4, wyrażoną
w procentach.”.
Art. 4. W przypadku wydania w 2011 r. rozporządzenia na podstawie
art. 23 ust. 4 ustawy wymienionej w art. 3 może mieć także ono
zastosowanie do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego w 2011 r.
19
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia ..................................
zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych2)
Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie
monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z 2008 r.
Nr 157, poz. 976, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z 2011 r. Nr ……, poz. ……) zarządza się,
co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie
wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. Nr 221, poz. 1441) załącznik nr 2 do
rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER GOSPODARKI
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej — gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia art. 1 pkt 4 dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą
się do specyfikacji benzyn i olejów napędowych oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i
ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 1999/32/WE odnoszącą się do
specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej oraz uchylającej dyrektywę
93/12/EWG (Dz. Urz. UE L 140 z 5.06.2009, str. 88).
Załącznik do rozporządzenia Ministra
Gospodarki z dnia ..........
WYMAGANIA JAKO CIOWE DLA OLEJU NAP DOWEGO STOSOWANEGO
W POJAZDACH, CI GNIKACH ROLNICZYCH, A TAK E MASZYNACH
NIEPORUSZAJ CYCH SI PO DROGACH, WYPOSA ONYCH W SILNIKI
Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM
Olej napędowy
Olej napędowy
„o polepszonych
„standardowy”
właściwościach
Parametr
Jednostka
niskotemperaturowych”
zakresy 1) zakresy
1)
minimum maksimum Minimum maksimum
Liczba cetanowa
51,0
—
51,0
—
Indeks cetanowy
46,0
—
46,0
—
Gęstość w temperaturze 15 °C
Kg/m3 820
845
800
840
Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów
aromatycznych
% (m/m) —
8
—
8
Zawartość siarki
Mg/kg
—
10
— 10
Temperatura zapłonu °C
powyżej 55
—
powyżej 55
—
Pozostałość po koksowaniu 2)
% (m/m) —
0,30
—
0,30
(z 10 % pozostałości destylacyjnej)
Pozostałość po spopieleniu
% (m/m) —
0,01
—
0,01
Zawartość wody
Mg/kg
—
200
—
200
Zawartość zanieczyszczeń Mg/kg
—
24
—
24
Badanie działania korodującego na miedź
klasa
klasa 1
klasa 1
(3 h w temperaturze 50 ºC)
Odporność na utlenianie
g/m3
— 25 — 25
Smarność, skorygowana średnica śladu zużycia (WS
µm — 460 — 460
1,4) w temperaturze 60 ºC
Lepkość w temperaturze 40 ºC
mm2/s 2,00 4,50 1,50 4,00
Skład frakcyjny 3):
- do 250 ºC destyluje
% (V/V) —
<
65
—
—
- do 350 ºC destyluje
% (V/V) 85
—
—
—
- 95 % (V/V) destyluje do temperatury
°C
—
360
—
—
- do 180 ºC destyluje
% (V/V) —
—
—
10
- do 340 ºC destyluje
% (V/V) —
—
95
—
Zawartość estru metylowego kwasów tłuszczowych
% (V/V) —
7
—
7
(FAME)
Temperatura zablokowania zimnego filtru, CFPP
°C
—
04) -105) -206) —
-
32
Temperatura mętnienia °C
—
—
—
-
22
1) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano
warunki normy PN-EN ISO 4259, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią
różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami
podanymi w normie PN-EN ISO 4259.
2) Graniczna wartość pozostałości po koksowaniu, jest określona dla produktu przed dodaniem do niego dodatku podwyższającego
liczbą cetanową, jeżeli jest on używany. Jeśli w finalnym handlowym paliwie graniczna wartość jest przekroczona, należy
sprawdzić obecność dodatków zawierających azotany. Jeżeli obecność dodatku podwyższającego liczbę cetanową zostanie
stwierdzona, graniczna wartość pozostałości po koksowaniu nie jest wiążąca. Zastosowanie dodatków nie zwalnia producenta
paliwa od konieczności dotrzymania wymaganej wartości maksimum 0,30 % (m/m) pozostałości po koksowaniu przed
dodaniem dodatków.
3) Wymagania dotyczące objętości destylatu do 250 ºC i do 350 ºC dla olejów napędowych są zgodne ze Wspólną Taryfą Celną
UE.
4) Dla okresu letniego trwającego od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września.
5) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 15 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia
15 listopada.
6) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 16 listopada do końca lutego.
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 3 w ust. 2
pkt 1 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz.
1200, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97). Zgodnie z wyżej
wymienionym przepisem minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, wymagania jakościowe dla paliw ciekłych, biorąc pod uwagę wartości
parametrów jakościowych w odpowiednich normach w tym zakresie.
Przedmiotowe rozporządzenie zmienia rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia
9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. Nr 221,
poz. 1441), które określa wymagania jakościowe dla benzyn silnikowych oraz oleju
napędowego stosowanych w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach
nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym. Zawiera
ono wymagania jakościowe dla paliw ciekłych określone w dyrektywie 98/70/WE odnoszącej
się do jakości benzyny i olejów napędowych, zmienionej dyrektywą 2003/17/WE, rozszerzone
o dodatkowe parametry określone w najnowszych edycjach norm PN-EN 228 i PN-EN 590.
W stosunku do obowiązującego rozporządzenia w projekcie rozporządzenia zmianie
ulegają 2 parametry dla oleju napędowego określone w załączniku II:
− zawartość estru metylowego kwasów tłuszczowych (FAME) - z 5% (V/V) na 7% (V/V);
− zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych - z 11% (m/m) na 8 %
(m/m).
Zmiany te wynikają z konieczności implementacji przepisów dyrektywy 2009/30/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/30/WE zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą
się do specyfikacji benzyn, oleju napędowego i olejów pędnych oraz wprowadzającej
mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych pochodzących z
wykorzystania paliw w transporcie drogowym oraz zmieniającą dyrektywę Rady 1999/32/WE
w odniesieniu do specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej oraz
uchylającą dyrektywę 93/12/EWG w zakresie wprowadzenia wymagań jakościowych dla
oleju napędowego o zawartości estrów metylowych do 7% (tzw. paliwo B7). Załącznik II
dyrektywy 2009/30/WE określa specyfikacje środowiskowe dla paliw znajdujących się na
rynku, przeznaczonych do pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym.
Ponadto, w świetle obowiązującej normy EN 590 Paliwa do pojazdów
samochodowych - Oleje napędowe - Wymagania i metody badań, B7 jest paliwem
normatywnym. Niniejsza norma przyjęta przez Polski Komitet Normalizacji wprowadziła
postanowienie o maksymalnej 7% (v/v) zawartości estrów metylowych kwasów tłuszczowych
(FAME) w oleju napędowym.
Usunięte zostały również nieaktualne przepisy dotyczące zawartości siarki. Do dnia 31
grudnia 2008 r. zawartość siarki w olejach napędowych wynosiła 50 mg/kg. Natomiast od
dnia 1 stycznia 2009 r. wynosi 10 mg/kg.
Projekt rozporządzenia został przygotowany w związku z zamiarem zwiększenia
3
możliwości wywiązania się przez przedsiębiorców z obowiązku realizacji Narodowego Celu
Wskaźnikowego, określonego w art. 23 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach
i biopaliwach ciekłych (Dz.U. Nr 169,poz. 1199, z późń. zm.)
Projekt rozporządzenia z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z
2009r. Nr 42, poz. 337).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Ze względu na fakt, że projekt rozporządzenia zawiera przepisy o charakterze
technicznym, które wynikają bezpośrednio z aktów prawnych Wspólnoty Europejskiej, nie
podlega on procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej - zgodnie z rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
4