Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia rozwiązań zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszących sie do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4123
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 902
4123
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Przepisy rozporządzenia oddziałują bezpośrednio na przedsiębiorców wykonujących
działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania biokomponentów, poprzez wprowadzenie
możliwości zwiększenia skali działalności w tym zakresie oraz na przedsiębiorców
prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub wprowadzania do obrotu
paliw ciekłych, poprzez poprawienie warunków oraz obniżenie kosztów realizacji
Narodowego Celu Wskaźnikowego.
2. Konsultacje
społeczne
Projekt rozporządzenia poddany zostanie procedurze konsultacji z następującymi
instytucjami, organizacjami i przedsiębiorstwami, zainteresowanymi problematyką rynku
paliw ciekłych i biopaliw ciekłych m.in.:
1)
Instytutem Nafty i Gazu;
2) Przemysłowym Instytutem Motoryzacji;
3)
Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych;
4) Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Rafineryjnego;
5) Krajową Izbą Biopaliw;
6) Krajową Izbą Gospodarczą;
7) Radą Krajową Federacji Konsumentów;
8) Izba Gospodarczą Komunikacji Miejskiej;
9) Krajową Radą Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw;
10) Krajową Radą Izb Rolniczych;
11) Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku;
12) Krajowym
Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
13) Polską Izbą Motoryzacji;
14) Polską Izbą Paliw Płynnych;
15) Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego;
16) Polską Radą Koordynacyjną Odnawialnych ródeł Energii;
17) Polskim
Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego;
18) Polskim Stowarzyszeniem Producentów Oleju;
19) Stowarzyszeniem „Bioetanol Ekologia Transport”;
20) Związkiem Gorzelni Polskich;
21) Grupą Lotos S.A.;
22) PKN Orlen S.A.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Zwiększenie ilości dodawanych do paliw ciekłych biokomponentów – bioetanolu
i estrów spowoduje zmianę wpływów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od tych
paliw. Dodawanie do oleju napędowego biokomponentów w ilości przekraczającej 2%
powoduje obniżenie stawki akcyzy o 1,048 zł od każdego litra biokomponentu dodanego do
oleju napędowego.
5
Równocześnie można przewidywać, że wprowadzenie możliwości stosowania większej
ilości biokomponentów w oleju napędowym wpłynie na zmniejszenie (w stosunku do
przewidywanego, zgodnie z istniejącymi uregulowaniami) podaży na rynku estrów
stanowiących samoistne paliwo, jako biopaliwa ciekłego, do którego przemysł rafineryjny
dopłaca znaczne kwoty, w celu utrzymania jego sprzedaży i wypełnienia w ten sposób
obowiązkowego NCW.
Szacując wpływ na budżet w roku 2011 należy przyjąć, że ulgi w podatku akcyzowym
dla paliw ciekłych z zawartością biokomponentów będą obowiązywały do 30 kwietnia 2011 r.
Przeprowadzono oszacowanie wpływu projektowanej regulacji na dochody budżetu
państwa w roku 2011 przy następujących założeniach:
-
przyjęto, że w 2011 r. sumaryczne spożycie paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (wg
wartości opałowej) kształtować się będzie na tym samym poziomie jak w 2009 r. Ilości
paliw ciekłych, biopaliw ciekłych stanowiących samoistne paliwo przyjęto zgodnie z
raportami kwartalnymi Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Założono, że ulgi w
podatku akcyzowym dla paliw ciekłych z zawartością biokomponentów będą
obowiązywały do 30 kwietnia 2011 r.
-
dokonano porównania dwóch wariantów:
(1) przy założeniu realizacji NCW w wysokości 6,2% (sytuacja bez wprowadzenia
regulacji) przy pomocy benzyn silnikowych o zawartości bioetanolu wynoszącej 5%,
oleju napędowego o zawartości estrów wynoszącej 5% oraz estrów stanowiących
samoistne paliwo (B100),
(2) przy założeniu realizacji NCW w wysokości 6,2% przy pomocy benzyn silnikowych
o zawartości bioetanolu wynoszącej 5%, oleju napędowego o zawartości estrów
wynoszącej 7% oraz estrów stanowiących samoistne paliwo (B100).
Przeprowadzone obliczenia wykazały, że w wariancie (1) założone NCW zostałoby
zrealizowane przy pomocy paliw ciekłych oraz biopaliwa B100 w ilości ok. 437 mln l,
natomiast w wariancie (2) przy pomocy paliw ciekłych i biopaliwa B100 w ilości 162 mln l.
W wariancie (2) wpływy z akcyzy wyniosłyby o ok. 2,7 mln zł mniej, niż w wariancie
(1). Porównanie tych wyników wskazuje, że wprowadzenie nowej regulacji (przy założeniu
oszacowania wpływu dla budżetu dokonanego poprzez porównanie modelowych wariantów
uwarunkowanych zrealizowaniem NCW na założonym poziomie) wcale nie musi oznaczać
istotnego zwiększenia obciążeń dla budżetu, w porównaniu z sytuacją bez jej wprowadzenia.
Przedstawione wyliczenia obrazują sytuację teoretyczną i należy stwierdzić, że możliwe są
zamiany relacji w tym zakresie, wynikające np. ze zwiększenia skali wprowadzenia na rynek
biopaliw ciekłych, zwiększenia popytu na rynku na paliwa ciekłe (zawierające
biokomponenty), czy też ze zmian relacji cenowych paliw i biopaliw ciekłych, skutkujących
zrealizowaniem NCW na wyższym poziomie.
Równocześnie należy dodać, że stworzenie sytuacji, w której realizacja NCW
dokonywana będzie poprzez zwiększenie na rynku ilości paliw ciekłych z większą
zawartością biokomponentów, przy równoczesnym zmniejszeniu podaży biopaliw
stanowiących samoistne paliwa, wpłynie na wielkość przychodu Krajowego Funduszu
6
Drogowego, o którym mowa w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, pochodzącego z opłaty paliwowej,
wspierającego budowę dróg i autostrad. Przeprowadzone oszacowanie wskazuje na większe
wpływy o ok. 64 mln zł z tego tytułu w przypadku wariantu (2), w którym zużywa się więcej
paliw ciekłych, a mniej biopaliw stanowiących samoistne paliwo.
Dodatkowo, zgodnie z informacjami otrzymanymi z przemysłu rafineryjnego, należy
zauważyć, iż uwzględniając różnicę cen zakupu FAME i sprzedaży B100 w roku 2010,
wynoszącą ok. 1000 zł/m3 oraz obliczoną ilość paliwa B100, koniecznego do zastosowania w
wariancie (1) wynoszącą 437 tys. m3 (ok. 437 mln l) w skali ogólnopolskiej, można
oszacować podwyższone koszty na sprzedaży dla przedsiębiorstw sektora, tylko z tytułu
różnic cen w zakupie biokomponentu (FAME ) i sprzedaży samoistnego biopaliwa (B100) na
poziomie ok. 437 mln zł. Kwota ta, jako zwiększony koszt pomniejsza podstawę
opodatkowania podatkiem dochodowym. Zatem zmniejszone wpływy CIT do budżetu z tego
tytułu można oszacować na poziomie ponad 83 mln zł.
Nie należy przy tym zapominać, iż pozostały po opłaceniu podatku dochodowego zysk
netto z tytułu posiadanych pakietów akcji w znacznej mierze należy do Skarbu Państwa.
W zależności od podjętej decyzji może być on wypłacony do budżetu w postaci dywidendy
lub też pozostawiony w spółce co wpłynie na zwiększenie wartości spółki, a tym samym
i wartości majątku Skarbu Państwa.
Regulacja nie będzie miała wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja będzie miała pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, poprzez zwiększenie
zapotrzebowania na biokomponenty, co może wpłynąć na rozwój działalności gospodarczej
w zakresie wytwarzania biokomponentów wykorzystywanych w produkcji biopaliw. Może
mieć też wpływ na zwiększenie aktywizacji zawodowej na terenach wiejskich.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów oraz konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Zapisy rozporządzenia przyczynią się do rozwoju działalności gospodarczej w zakresie
wytwarzania biokomponentów na terytorium RP. Może też mieć wpływ na zwiększenie
aktywizacji zawodowej na terenach wiejskich.
6. Wpływ regulacji na środowisko
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na środowisko.
23-04-aa
7