Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia rozwiązań zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszących sie do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4123
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 902
4123
konieczne.
Zapewniają one udostępnienie konsumentom
Art. 1 pkt.
Art. 1 pkt 2
należytych informacji dotyczących zawartości
2, art. 1
„Art. 2a.1.
Przedsiębiorcy wykonujący działalność
biopaliwa w benzynie oraz zwłaszcza dotyczących
pkt 3, art.
gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu paliw ciekłych
właściwego stosowania różnych mieszanek paliw.
1 pkt. 4,
na stacjach paliwowych są obowiązani do zamieszczenia na
projektu
stacjach paliwowych czytelnych informacji
dotyczących
zawartości biokomponentów
w paliwach ciekłych
wprowadzanych do obrotu na tych stacjach.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, należy umieścić na stacji
paliwowej w miejscu ogólnodostępnym, w sposób widoczny
i nieusuwalny.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do stacji
zakładowych.
Art. 1 pkt 3
„Art. 14a. Kontrolę wykonania obowiązków, o których mowa w
art. 2a przeprowadza Inspekcja Handlowa. ”;
Art. 1 pkt 4
„Art. 31a. 1. Kto wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 2a,
nie zamieszcza na stacji paliwowej czytelnych informacji
dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych
wprowadzanych do obrotu na tej stacji podlega karze grzywny.
2.Kto wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 2a, nie
zamieszcza na stacji zakładowej czytelnych informacji
dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych
wprowadzanych do obrotu na tej stacji podlega karze grzywny.
Art. 31b. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w art.
31a, następuje w trybie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001
r. -Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. z
2008 r. Nr 133, poz. 848, z późn. zm.)
4. Państwa członkowskie o niskich temperaturach
N
Sporządzony wniosek derogacyjny zgodnie z wytycznymi Komisji
otoczenia w okresie letnim mogą, z zastrzeżeniem
Europejskiej został przesłany Komisji Europejskiej za
ust. 5, zezwolić na wprowadzenie do obrotu w
pośrednictwem Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej
okresie letnim benzyny o maksymalnej prężności
Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli w dniu 30 czerwca
par wynoszącej 70 kPa. Państwa członkowskie,
2010 r.
4
których nie dotyczy odstępstwo, o którym mowa w
akapicie pierwszym, mogą, z zastrzeżeniem ust. 5,
zezwolić na wprowadzenie do obrotu w okresie
letnim benzyny zawierającej etanol o maksymalnej
prężności par wynoszącej 60 kPa oraz dodatkowo
zastosować dozwolone odstępstwo w zakresie
prężności par określone w załączniku III, pod
warunkiem że wykorzystany etanol jest
biopaliwem.
5. Jeżeli państwa członkowskie pragną zastosować N
Sporządzony wniosek derogacyjny zgodnie z wytycznymi Komisji
którekolwiek z odstępstw, o których mowa w ust.
Europejskiej został przesłany Komisji Europejskiej za
4, informują o tym Komisję i udostępniają
pośrednictwem Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej
wszelkie odnośne informacje. Komisja ocenia
Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli w dniu 30 czerwca
stopień zapotrzebowania odstępstwa oraz okres
2010 r.
jego trwania, uwzględniając następujące dwa
elementy:
a) unikanie społeczno-gospodarczych problemów
wynikających z wyższej prężności par, w tym
ograniczone w czasie potrzeby w zakresie
dostosowań technicznych; oraz
b) środowiskowe lub zdrowotne konsekwencje
wyższej prężności par, oraz w szczególności
oddziaływanie na zgodność z prawodawstwem
Wspólnoty z zakresu jakości powietrza
atmosferycznego, zarówno w zainteresowanych
państwach członkowskich, jak i w innych
państwach członkowskich.
Jeżeli ocena Komisji wykaże, że odstępstwo
skutkować będzie brakiem zgodności z
prawodawstwem Wspólnoty z zakresu jakości
powietrza atmosferycznego i zanieczyszczenia
powietrza, w tym odnośnymi wartościami
granicznymi i limitami emisji, wniosek zostaje
odrzucony. Komisja powinna też uwzględnić
odnośne wartości docelowe.Jeżeli w terminie
sześciu miesięcy od otrzymania wszystkich
odnośnych informacji Komisja nie zgłosi
zastrzeżeń, zainteresowane państwo członkowskie
5
może zacząć stosować odstępstwo, o które
wnioskowało.
6. Nie naruszając przepisów ust. 1, państwa
Nie dotyczy
członkowskie mogą nadal zezwalać na obrót
niewielkimi ilościami benzyny ołowiowej o
zawartości ołowiu nieprzekraczającej 0,15 g/l, w
wysokości maksymalnej 0,03 % całej sprzedaży,
przeznaczonej do użytku w starych pojazdach
określonego rodzaju i do rozprowadzania przez
grupy szczególnego interesu.”;
Art. 1
b) skreśla się ust. 7;
N
Przepis nie wymaga wdrożenia.
ust. 3
lit b
Art. 1
1. Państwa członkowskie zapewniają, że olej
T
Art. 1 pkt
Art. 1 pkt 1
ust 4
napędowy może być wprowadzony do obrotu na
1, art. 1
W art. 2 w ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o systemie monitorowania i
ich terytorium tylko wtedy, jeżeli będzie on
pkt 2 oraz
kontrolowania jakości paliw ciekłych otrzymuje brzmienie:
zgodny ze specyfikacjami określonymi w
art. 3 pkt.
„b) olej napędowy zawierający do 7 % objętościowo estrów
załączniku II. Niezależnie od wymagań załącznika
1 projektu
metylowych kwasów tłuszczowych, o których mowa w ustawie z
II, państwa członkowskie mogą zezwolić na
ustawy
dnia 25 sierpnia 2006
r. o biokomponentach i biopaliwach
wprowadzenie do obrotu oleju napędowego
ciekłych, stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także
zawierającego ponad 7 % estrów metylowych
maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w
kwasów tłuszczowych (FAME). Państwa
silniki z zapłonem samoczynnym;
członkowskie zapewniają udostępnienie
konsumentom należytych informacji dotyczących
Art. 1 pkt 2
zawartości biopaliwa, zwłaszcza FAME, w oleju
„Art. 2a.1. Przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w
napędowym.
zakresie wprowadzania do obrotu paliw ciekłych na stacjach
paliwowych są obowiązani do zamieszczenia na stacjach
paliwowych czytelnych informacji dotyczących zawartości
biokomponentów w paliwach ciekłych wprowadzanych do obrotu
na tych stacjach.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, należy umieścić na stacji
paliwowej w miejscu ogólnodostępnym, w sposób widoczny
i nieusuwalny.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do stacji
zakładowych.
6
Art. 3 pkt 1
W art. w 2 ust.1 w pkt. 11 lit b ustawy o biokomponentach i
biopaliwach ciekłych otrzymuje brzmienie:
„b) olej napędowy zawierający powyżej 7 % objętościowo
biokomponentów;”
2. Państwa członkowskie zapewniają, że
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
najpóźniej od dnia 1 stycznia 2008 r. oleje
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
napędowe przeznaczone do stosowania w
maszynach jezdnych nieporuszających się po
drogach (w tym w statkach żeglugi śródlądowej),
ciągnikach rolniczych i leśnych oraz statkach
rekreacyjnych mogą być wprowadzane do obrotu
na ich terytorium wyłącznie wtedy, gdy zawartość
siarki w tych olejach napędowych nie przekracza 1
000 mg/kg. Od dnia 1 stycznia 2011 r.
maksymalna dopuszczalna zawartość siarki w tych
olejach napędowych wynosi 10 mg/kg. Państwa
członkowskie zapewniają, aby paliwa ciekłe inne
niż te oleje napędowe mogły być stosowane w
statkach żeglugi śródlądowej i statkach
rekreacyjnych wyłącznie wtedy, gdy zawartość
siarki w tych paliwach ciekłych nie przekracza
maksymalnego dozwolonego limitu dla tych
olejów napędowych.
Jednakże w celu przystosowania się do
nieznacznych zanieczyszczeń w łańcuchu dostaw
państwa członkowskie mogą, od dnia 1 stycznia
2011 r., zezwolić, by oleje napędowe
przeznaczone do stosowania w silnikach maszyn
jezdnych nieporuszających się po drogach (w tym
w statkach żeglugi śródlądowej), ciągnikach
rolniczych i leśnych oraz statkach rekreacyjnych
zawierały do 20 mg/kg siarki w punkcie końcowej
dystrybucji dla użytkowników końcowych.
Państwa członkowskie mogą również zezwolić na
7
dalsze wprowadzanie na rynek do dnia 31 grudnia
2011 r. oleju napędowego zawierającego do 1 000
mg/kg siarki przeznaczonego dla pojazdów
szynowych i ciągników rolniczych i leśnych, z
zastrzeżeniem, że zagwarantują one
nienaruszalność właściwego funkcjonowania
systemów kontroli emisji.
3. Państwa członkowskie mogą, w stosunku do
N
Nie dotyczy
regionów peryferyjnych, przyjąć specjalne
przepisy dotyczące wprowadzenia olejów
napędowych o maksymalnej zawartości siarki
wynoszącej 10 mg/kg. Państwa członkowskie
korzystające z tego przepisu informują o tym
Komisję.
4. W przypadku państw członkowskich, w których N
Nie dotyczy
zimą występują surowe warunki pogodowe,
maksymalny punkt destylacji wynoszący 65 % w
temperaturze 250 °C dla olejów napędowych może
zostać zastąpiony maksymalnym punktem
destylacji wynoszącym 10 % (vol/vol) w
temperaturze 180 °C.”;
Art. 1
Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
ust. 5
1. Państwa członkowskie wyznaczają dostawcę
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
lub dostawców odpowiedzialnych za
monitorowanie i sprawozdawczość dotyczące
emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia
w przeliczeniu na jednostkę energii uzyskanej z
paliw i energii dostarczonej. W przypadku
dostawców energii elektrycznej wykorzystywanej
w pojazdach drogowych państwa członkowskie
zapewniają, że dostawcy ci mogą dokonać wyboru
o przyczynianiu się do spełniania obowiązku
ograniczania emisji, określonego w ust. 2, jeżeli są
oni w stanie odpowiednio mierzyć i monitorować
energię elektryczną dostarczoną z przeznaczeniem
na stosowanie w tych pojazdach.
8