eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wdrożenia rozwiązań zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszących sie do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4123
  • Data wpłynięcia: 2011-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 902

4123

w dłuższym terminie, jeżeli uznają to za



konieczne.



Zapewniają one udostępnienie konsumentom

Art. 1 pkt.
Art. 1 pkt 2
należytych informacji dotyczących zawartości

2, art. 1
„Art. 2a.1.
Przedsiębiorcy wykonujący działalność
biopaliwa w benzynie oraz zwłaszcza dotyczących

pkt 3, art.
gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu paliw ciekłych
właściwego stosowania różnych mieszanek paliw.

1 pkt. 4,
na stacjach paliwowych są obowiązani do zamieszczenia na


projektu
stacjach paliwowych czytelnych informacji
dotyczących



zawartości biokomponentów
w paliwach ciekłych



wprowadzanych do obrotu na tych stacjach.


2. Informacje, o których mowa w ust. 1, należy umieścić na stacji


paliwowej w miejscu ogólnodostępnym, w sposób widoczny


i nieusuwalny.


3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do stacji


zakładowych.
Art. 1 pkt 3


„Art. 14a. Kontrolę wykonania obowiązków, o których mowa w


art. 2a przeprowadza Inspekcja Handlowa. ”;
Art. 1 pkt 4


„Art. 31a. 1. Kto wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 2a,


nie zamieszcza na stacji paliwowej czytelnych informacji


dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych


wprowadzanych do obrotu na tej stacji podlega karze grzywny.


2.Kto wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 2a, nie


zamieszcza na stacji zakładowej czytelnych informacji


dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych


wprowadzanych do obrotu na tej stacji podlega karze grzywny.


Art. 31b. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w art.


31a, następuje w trybie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001


r. -Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. z


2008 r. Nr 133, poz. 848, z późn. zm.)



4. Państwa członkowskie o niskich temperaturach
N
Sporządzony wniosek derogacyjny zgodnie z wytycznymi Komisji
otoczenia w okresie letnim mogą, z zastrzeżeniem

Europejskiej został przesłany Komisji Europejskiej za
ust. 5, zezwolić na wprowadzenie do obrotu w

pośrednictwem Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej
okresie letnim benzyny o maksymalnej prężności

Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli w dniu 30 czerwca
par wynoszącej 70 kPa. Państwa członkowskie,

2010 r.

4
których nie dotyczy odstępstwo, o którym mowa w

akapicie pierwszym, mogą, z zastrzeżeniem ust. 5,


zezwolić na wprowadzenie do obrotu w okresie


letnim benzyny zawierającej etanol o maksymalnej

prężności par wynoszącej 60 kPa oraz dodatkowo


zastosować dozwolone odstępstwo w zakresie


prężności par określone w załączniku III, pod


warunkiem że wykorzystany etanol jest


biopaliwem.
5. Jeżeli państwa członkowskie pragną zastosować N
Sporządzony wniosek derogacyjny zgodnie z wytycznymi Komisji
którekolwiek z odstępstw, o których mowa w ust.
Europejskiej został przesłany Komisji Europejskiej za
4, informują o tym Komisję i udostępniają
pośrednictwem Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej
wszelkie odnośne informacje. Komisja ocenia
Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli w dniu 30 czerwca
stopień zapotrzebowania odstępstwa oraz okres
2010 r.
jego trwania, uwzględniając następujące dwa

elementy:

a) unikanie społeczno-gospodarczych problemów

wynikających z wyższej prężności par, w tym

ograniczone w czasie potrzeby w zakresie

dostosowań technicznych; oraz

b) środowiskowe lub zdrowotne konsekwencje

wyższej prężności par, oraz w szczególności

oddziaływanie na zgodność z prawodawstwem

Wspólnoty z zakresu jakości powietrza

atmosferycznego, zarówno w zainteresowanych

państwach członkowskich, jak i w innych

państwach członkowskich.

Jeżeli ocena Komisji wykaże, że odstępstwo

skutkować będzie brakiem zgodności z

prawodawstwem Wspólnoty z zakresu jakości

powietrza atmosferycznego i zanieczyszczenia

powietrza, w tym odnośnymi wartościami

granicznymi i limitami emisji, wniosek zostaje

odrzucony. Komisja powinna też uwzględnić

odnośne wartości docelowe.Jeżeli w terminie

sześciu miesięcy od otrzymania wszystkich

odnośnych informacji Komisja nie zgłosi

zastrzeżeń, zainteresowane państwo członkowskie


5
może zacząć stosować odstępstwo, o które

wnioskowało.



6. Nie naruszając przepisów ust. 1, państwa
Nie dotyczy
członkowskie mogą nadal zezwalać na obrót

niewielkimi ilościami benzyny ołowiowej o

zawartości ołowiu nieprzekraczającej 0,15 g/l, w

wysokości maksymalnej 0,03 % całej sprzedaży,
przeznaczonej do użytku w starych pojazdach
określonego rodzaju i do rozprowadzania przez
grupy szczególnego interesu.”;
Art. 1
b) skreśla się ust. 7;
N

Przepis nie wymaga wdrożenia.
ust. 3
lit b
Art. 1
1. Państwa członkowskie zapewniają, że olej
T
Art. 1 pkt
Art. 1 pkt 1

ust 4
napędowy może być wprowadzony do obrotu na

1, art. 1
W art. 2 w ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o systemie monitorowania i

ich terytorium tylko wtedy, jeżeli będzie on

pkt 2 oraz
kontrolowania jakości paliw ciekłych otrzymuje brzmienie:
zgodny ze specyfikacjami określonymi w

art. 3 pkt.
„b) olej napędowy zawierający do 7 % objętościowo estrów
załączniku II. Niezależnie od wymagań załącznika

1 projektu
metylowych kwasów tłuszczowych, o których mowa w ustawie z
II, państwa członkowskie mogą zezwolić na

ustawy
dnia 25 sierpnia 2006
r. o biokomponentach i biopaliwach
wprowadzenie do obrotu oleju napędowego


ciekłych, stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także
zawierającego ponad 7 % estrów metylowych


maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w
kwasów tłuszczowych (FAME). Państwa


silniki z zapłonem samoczynnym;
członkowskie zapewniają udostępnienie



konsumentom należytych informacji dotyczących


Art. 1 pkt 2
zawartości biopaliwa, zwłaszcza FAME, w oleju


„Art. 2a.1. Przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w
napędowym.


zakresie wprowadzania do obrotu paliw ciekłych na stacjach



paliwowych są obowiązani do zamieszczenia na stacjach



paliwowych czytelnych informacji dotyczących zawartości



biokomponentów w paliwach ciekłych wprowadzanych do obrotu



na tych stacjach.



2. Informacje, o których mowa w ust. 1, należy umieścić na stacji



paliwowej w miejscu ogólnodostępnym, w sposób widoczny



i nieusuwalny.



3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do stacji



zakładowych.




6



Art. 3 pkt 1



W art. w 2 ust.1 w pkt. 11 lit b ustawy o biokomponentach i



biopaliwach ciekłych otrzymuje brzmienie:



„b) olej napędowy zawierający powyżej 7 % objętościowo



biokomponentów;”

2. Państwa członkowskie zapewniają, że
T

Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
najpóźniej od dnia 1 stycznia 2008 r. oleje


monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
napędowe przeznaczone do stosowania w



maszynach jezdnych nieporuszających się po



drogach (w tym w statkach żeglugi śródlądowej),



ciągnikach rolniczych i leśnych oraz statkach



rekreacyjnych mogą być wprowadzane do obrotu



na ich terytorium wyłącznie wtedy, gdy zawartość



siarki w tych olejach napędowych nie przekracza 1


000 mg/kg. Od dnia 1 stycznia 2011 r.



maksymalna dopuszczalna zawartość siarki w tych


olejach napędowych wynosi 10 mg/kg. Państwa



członkowskie zapewniają, aby paliwa ciekłe inne



niż te oleje napędowe mogły być stosowane w



statkach żeglugi śródlądowej i statkach



rekreacyjnych wyłącznie wtedy, gdy zawartość



siarki w tych paliwach ciekłych nie przekracza



maksymalnego dozwolonego limitu dla tych



olejów napędowych.



Jednakże w celu przystosowania się do



nieznacznych zanieczyszczeń w łańcuchu dostaw



państwa członkowskie mogą, od dnia 1 stycznia



2011 r., zezwolić, by oleje napędowe



przeznaczone do stosowania w silnikach maszyn



jezdnych nieporuszających się po drogach (w tym


w statkach żeglugi śródlądowej), ciągnikach


rolniczych i leśnych oraz statkach rekreacyjnych


zawierały do 20 mg/kg siarki w punkcie końcowej


dystrybucji dla użytkowników końcowych.


Państwa członkowskie mogą również zezwolić na



7
dalsze wprowadzanie na rynek do dnia 31 grudnia


2011 r. oleju napędowego zawierającego do 1 000


mg/kg siarki przeznaczonego dla pojazdów


szynowych i ciągników rolniczych i leśnych, z


zastrzeżeniem, że zagwarantują one


nienaruszalność właściwego funkcjonowania


systemów kontroli emisji.
3. Państwa członkowskie mogą, w stosunku do
N
Nie dotyczy
regionów peryferyjnych, przyjąć specjalne


przepisy dotyczące wprowadzenia olejów


napędowych o maksymalnej zawartości siarki


wynoszącej 10 mg/kg. Państwa członkowskie


korzystające z tego przepisu informują o tym


Komisję.
4. W przypadku państw członkowskich, w których N
Nie dotyczy
zimą występują surowe warunki pogodowe,


maksymalny punkt destylacji wynoszący 65 % w
temperaturze 250 °C dla olejów napędowych może
zostać zastąpiony maksymalnym punktem
destylacji wynoszącym 10 % (vol/vol) w
temperaturze 180 °C.”;
Art. 1
Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych
T

Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie

ust. 5
1. Państwa członkowskie wyznaczają dostawcę

monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
lub dostawców odpowiedzialnych za


monitorowanie i sprawozdawczość dotyczące


emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia


w przeliczeniu na jednostkę energii uzyskanej z


paliw i energii dostarczonej. W przypadku


dostawców energii elektrycznej wykorzystywanej


w pojazdach drogowych państwa członkowskie


zapewniają, że dostawcy ci mogą dokonać wyboru

o przyczynianiu się do spełniania obowiązku


ograniczania emisji, określonego w ust. 2, jeżeli są

oni w stanie odpowiednio mierzyć i monitorować


energię elektryczną dostarczoną z przeznaczeniem


na stosowanie w tych pojazdach.
8
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: