Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia rozwiązań zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszących sie do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4123
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 902
4123
sformułowane w taki sposób, aby zapewnić spójność z istotą obowiązków
określonych w art. 2a w obecnym kształcie projektu ustawy,
3) wykreślono w art. 2 (obecnie art. 3) pkt 2 oraz art. 3. Usunięte przepisy dotyczące
wydłużenia do 3 lat okresu, na który są zawierane umowy kontraktacji surowców
rolniczych, stanowią odstępstwo od Założeń. W trakcie konferencji uzgodnieniowej
w ramach konsultacji społecznych wszyscy jej uczestnicy wnioskowali o usunięcie
tych przepisów. Stanowisko takie poparło również Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju
Wsi.
Nie uwzględniono natomiast następujących uwag:
1) w odniesieniu do art. 1 ust. 1:
− Nie uwzględniono w definicji oleju napędowego przepisów dotyczących
węglowodorów syntetycznych. Z uwagi na brak stosownych wymagań
jakościowych nie ma uzasadnienia zmiany definicji oleju napędowego.
Ponadto przepisy dyrektywy wskazują jedynie możliwość dodawania do
olejów napędowych do 7 % FAME (estrów metylowych kwasów
tłuszczowych),
2) w odniesieniu do art. 1 pkt 2:
− Nie zmieniono podmiotu odpowiedzialnego za realizację obowiązku
informowania konsumenta o zawartości biokomponentów w paliwach
ciekłych. W trakcie konsultacji społecznych pojawiły się propozycje, aby
podmiotem odpowiedzialnym za realizację tego obowiązku były: instytucje
państwowe, przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego, dystrybutorzy
pojazdów na polskim rynku lub też stacje kontroli pojazdów. Nie dokonano
również zmiany sposobu realizacji przedmiotowego obowiązku. Podczas
konsultacji proponowano, aby niniejszy obowiązek został zrealizowany m.in.
przez odpowiednie zapisy w książce obsługi pojazdu, umieszczenie naklejki
przy wlewach paliwa pojazdów, przeprowadzenie akcji informacyjnych lub też
stworzenie katalogu samochodów. W opinii Ministerstwa Gospodarki
przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania
paliw ciekłych do obrotu na stacjach paliwowych są najbardziej odpowiednim
podmiotem do realizacji przedmiotowego obowiązku,
15
− Nie ograniczono obowiązku informowania konsumentów o zawartości
biokomponentów w paliwach ciekłych jedynie do B7. Zgodnie z przepisami
dyrektywy 2009/30/WE obowiązek informowania konsumenta o zawartości
biokomponentów w paliwach ciekłych dotyczy wszystkich paliw. Niniejszy
obowiązek będzie realizowany przez zamieszczenie na stacjach paliwowych
czytelnych informacji na temat zawartości biokomponentów w paliwach
ciekłych.
Podczas uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych zostały zgłoszone
również uwagi do ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
oraz do ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, jednakże w sposób istotny
wykraczały one poza zakres Założeń. W związku z powyższym nie zostały one
uwzględnione.
04_07zb
16
Tytuł Projektu:
Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw1
Tytuł wdrażanego aktu prawnego:
Dyrektywa 2009/30/WE zmieniająca dyrektywę 98/70/WE odnoszącą się do specyfikacji benzyn, oleju napędowego i olejów
pędnych oraz wprowadzająca mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych pochodzących z
wykorzystania paliw w transporcie drogowym oraz zmieniającą dyrektywę Rady 1999/32/WE w odniesieniu do specyfikacji
paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej oraz uchylającą dyrektywę 93/12/EWG.
Przepisy Unii Europejskiej
Jedn.
Treść przepisu UE
Konie
Jedn. Red.
Treść przepisu/ów projektu
Uzasadnienie
Red.
czność
uwzględnienia w
wdroż
projekcie przepisów
enia
wykraczających poza
minimalne wymogi
prawa UE
Art. 1
Zmiany w dyrektywie 98/70/WE
Art. 1
Niniejsza dyrektywa ustala, w odniesieniu do
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
ust 1
pojazdów drogowych i maszyn jezdnych
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.2
nieporuszających się po drogach (w tym statków
żeglugi śródlądowej, gdy nie znajdują się na
morzu), ciągników rolniczych i leśnych oraz
rekreacyjnych jednostek pływających, gdy nie
znajdują się na morzu:
a) specyfikacje techniczne z powodów związanych
ze zdrowiem i środowiskiem, mające zastosowanie
do paliw przeznaczonych do użytku w silnikach z
zapłonem iskrowym i silnikach z zapłonem
samoczynnym, z uwzględnieniem wymogów
technicznych tych silników; oraz
b) cel ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w
cyklu życia.”;
1 Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawę z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
2 Zamierzeniem Ministra Gospodarki była dwuetapowa implementacja przepisów dyrektywy 2009/30/WE do polskiego porządku prawnego:
- tzw. „małą implementacją” czyli ustawą o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw wdrożenie możliwości dodawania do oleju
napędowego większej ilości biokomponntów oraz
- tzw. „dużą implementacją” czyli ustawą o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw wdrożenie pozostałych przepisów dyrektywy. Obecnie trwają prace nad
opracowaniem projektu ustawy. Zgodnie z projektem planu pracy Rady Ministrów na 2011 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
wdrożenie pozostałych przepisów dyrektywy przewidziany jest do rozpatrzenia przez Radę Ministrów w II kwartale 2011 r.
Celem takiego podziału było jak najszybsze umożliwienie wprowadzenia do obrotu oleju napędowego z większą ilością biokomponentów w celu efektywnej kosztowo realizacji Narodowego
Celu Wskaźnikowego określonego w art. 23 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Narodowy Cel Wskaźnikowy, zdefiniowany jest jako minimalny udział
biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie, liczony według wartości opałowej.
1
Art. 1
3) oleje napędowe przeznaczone do stosowania w
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
ust 2 lit maszynach jezdnych nieporuszających się po
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
a (i)
drogach (w tym statkach żeglugi śródlądowej),
ciągnikach rolniczych i leśnych oraz rekreacyjnych
jednostkach pływających oznaczają ciekły produkt
ropopochodny, objęty kodami CN 2710 19 41 i
2710 19 45, przeznaczony do stosowania w
silnikach określonych w dyrektywach Parlamentu
Europejskiego i Rady 94/25/WE, 97/68/WE i
2000/25/WE;
Art. 1
5) państwa członkowskie, w których występują
N
Nie dotyczy
ust 2 .
niskie temperatury otoczenia w okresie letnim
lit a (ii) oznaczają Danię, Estonię, Finlandię, Irlandię,
Łotwę, Litwę, Szwecję i Zjednoczone Królestwo;
6) emisja gazów cieplarnianych w całym cyklu
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
życia paliw« oznacza wszystkie emisje netto CO2,
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
CH4 i N2O, które można przypisać paliwu (także
wszystkim jego dodanym komponentom) lub
dostarczonej energii. Obejmuje to wszystkie
właściwe etapy od wydobycia lub uprawy
włącznie, poprzez zmianę sposobu użytkowania
gruntów, transport i dystrybucję, przetwarzanie i
spalanie, niezależnie od tego, skąd pochodzą
emisje;
7) emisja gazów cieplarnianych w przeliczeniu na
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
jednostkę energii« oznacza całkowitą masę emisji
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
gazów cieplarnianych będących równoważnikami
CO2 związanych z paliwem podzieloną przez
całkowitą wartość energetyczną paliwa lub
dostarczonej energii (w przypadku paliwa
wyrażoną jako jego dolna wartość opałowa);
8) dostawca oznacza podmiot odpowiedzialny za
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
zgłaszanie paliw lub energii organom
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
odpowiedzialnym za naliczanie podatku
akcyzowego lub, jeżeli nie jest należny podatek
akcyzowy, każdy inny odnośny podmiot
2
wyznaczony przez państwo członkowskie;
9) biopaliwa mają to samo znaczenie, co w
N
Definicja „biopaliwa” nie wymaga implementacji w projekcie.
dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady
Definicję biopaliw zawarto w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o
2009/28/WE z dnia23 kwietnia 2009 r. w sprawie
biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz.
promowania wykorzystania energii ze źródeł
1199, z późń. zm.)
odnawialnych.
Art. 1
2. Państwa członkowskie zapewniają, że benzyna
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
ust .3
może być wprowadzona do obrotu na ich
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
lit a
terytorium tylko wtedy, jeżeli będzie ona zgodna
ze specyfikacjami środowiskowymi, określonymi
w załączniku I.
Jednakże państwa członkowskie mogą, w stosunku N
Przepisy dotyczące regionów peryferyjnych nie dotyczą
do regionów peryferyjnych, przyjąć specjalne
terytorium Polski.
przepisy dotyczące wprowadzenia benzyny o
maksymalnej zawartości siarki wynoszącej 10
mg/kg. Państwa członkowskie korzystające z tego
przepisu informują o tym Komisję
3. Państwa członkowskie wymagają od
T
Transpozycja w ustawie o zmianie ustawy o systemie
dostawców zagwarantowania wprowadzenia na
monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
rynek benzyny o maksymalnej zawartości tlenu
wynoszącej 2,7 % i maksymalnej zawartości
etanolu wynoszącej 5 % do 2013 r. oraz mogą
wymagać wprowadzania na rynek takiej benzyny
3