Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia rozwiązań zawartych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszących sie do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4123
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 902
4123
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Przepisy ustawy oddziałują bezpośrednio na przedsiębiorców wykonujących działalność
gospodarczą w zakresie wytwarzania biokomponentów, przez wprowadzenie możliwości
zwiększenia skali działalności w tym zakresie, oraz na przedsiębiorców prowadzących
działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub wprowadzania do obrotu paliw
ciekłych, przez poprawienie warunków oraz obniżenie kosztów realizacji Narodowego
Celu Wskaźnikowego.
Przepisy ustawy wprowadzą równocześnie dodatkowe obowiązki dla przedsiębiorców
wprowadzających do obrotu paliwa ciekłe na stacjach paliw.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Zwiększenie ilości dodawanych estrów do oleju napędowego spowoduje zmianę
wpływów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od tych paliw. Dodawanie do
benzyn i oleju napędowego biokomponentów w ilości przekraczającej 2 % powoduje
obniżenie stawki akcyzy o 1,565 zł od każdego litra biokomponentu dodanego do benzyn
i o 1,048 zł od każdego litra biokomponentu dodanego do oleju napędowego. Niniejsze
ulgi w podatku akcyzowym dla paliw ciekłych z zawartością biokomponentów będą
obowiązywały do dnia 30 kwietnia 2011 r.
Równocześnie można przewidywać, że wprowadzenie możliwości stosowania większej
ilości biokomponentów w oleju napędowym wpłynie na zmniejszenie (w stosunku do
przewidywanego, zgodnie z istniejącymi uregulowaniami) podaży na rynku estrów
stanowiących samoistne paliwo, jako biopaliwa ciekłego, do którego przemysł rafineryjny
dopłaca znaczne kwoty, w celu utrzymania jego sprzedaży i wypełnienia w ten sposób
obowiązkowego NCW.
Nie należy przy tym zapominać, iż pozostały po opłaceniu podatku dochodowego zysk
netto koncernów paliwowych z tytułu posiadanych pakietów akcji w znacznej mierze
należy do Skarbu Państwa. W zależności od podjętej decyzji może być on wypłacony do
budżetu w postaci dywidendy lub też pozostawiony w spółce, co wpłynie na zwiększenie
wartości spółki, a tym samym i wartości majątku Skarbu Państwa.
10
Przeprowadzono oszacowanie wpływu projektowanej regulacji na dochody budżetu
państwa w roku 2011 przy następujących założeniach:
– przyjęto, że w 2011 r. sumaryczne spożycie paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
(wg wartości opałowej) będzie się kształtować na tym samym poziomie co w 2009 r.
Ilości paliw ciekłych, biopaliw ciekłych stanowiących samoistne paliwo przyjęto
zgodnie z raportami kwartalnymi Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki,
– dokonano porównania dwóch wariantów:
(1) przy założeniu realizacji NCW w wysokości 6,2 % (sytuacja bez wprowadzenia
regulacji) za pomocą benzyn silnikowych o zawartości bioetanolu wynoszącej
5 %, oleju napędowego o zawartości estrów wynoszącej 5 % oraz estrów
stanowiących samoistne paliwo (B100),
(2) przy założeniu realizacji NCW w wysokości 6,2 % za pomocą benzyn
silnikowych o zawartości bioetanolu wynoszącej 5 %, oleju napędowego
o zawartości estrów wynoszącej 7 % oraz estrów stanowiących samoistne paliwo
(B100) (wariant po wejściu w życie niniejszej ustawy).
Przeprowadzone obliczenia wykazały, że w wariancie (1) założone NCW zostałoby
zrealizowane za pomocą paliw ciekłych oraz biopaliwa B100 w ilości ok. 437 mln l,
natomiast w wariancie (2) za pomocą paliw ciekłych i biopaliwa B100 w ilości 162 mln l.
W wariancie (2) wpływy z akcyzy wyniosłyby o ok. 2,7 mln zł mniej niż w wariancie (1).
Powyższa kwota zmniejszenia wpływów do budżetu z tytułu wprowadzenia nowej regulacji
nie stanowi szczególnie istotnego zwiększenia obciążeń dla budżetu w porównaniu z sytuacją
bez jej wprowadzenia (przy założeniu oszacowania wpływu do budżetu dokonanego przez
porównanie modelowych wariantów uwarunkowanych zrealizowaniem NCW na założonym
poziomie). Przedstawione wyliczenia obrazują sytuację teoretyczną i należy stwierdzić, że
możliwe są zmiany relacji w tym zakresie, wynikające np. ze zwiększenia skali
wprowadzenia na rynek biopaliw ciekłych, zwiększenia popytu na rynku na paliwa ciekłe
(zawierające biokomponenty) czy też ze zmian relacji cenowych paliw i biopaliw ciekłych,
skutkujących zrealizowaniem NCW na wyższym poziomie.
Równocześnie należy dodać, że stworzenie sytuacji, w której realizacja NCW będzie
dokonywana przez zwiększenie na rynku ilości paliw ciekłych z większą zawartością
biokomponentów, przy równoczesnym zmniejszeniu podaży biopaliw stanowiących
samoistne paliwa, wpłynie na wielkość przychodu Krajowego Funduszu Drogowego,
o którym mowa w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz
11
o Krajowym Funduszu Drogowym, pochodzącego z opłaty paliwowej, wspierającego budowę
dróg i autostrad. Przeprowadzone oszacowanie wskazuje na większe wpływy o ok. 64 mln zł
z tego tytułu w przypadku wariantu (2), w którym zużywa się więcej paliw ciekłych, a mniej
biopaliw stanowiących samoistne paliwo.
Dodatkowo, zgodnie z informacjami otrzymanymi z przemysłu rafineryjnego, należy
zauważyć, iż uwzględniając różnicę cen zakupu FAME i sprzedaży B100 w 2010 r.,
wynoszącą ok. 1 000 zł/m3 oraz obliczoną ilość paliwa B100, koniecznego do zastosowania
w wariancie (1) wynoszącą 437 tys. m3 (ok. 437 mln l) w skali ogólnopolskiej, można
oszacować podwyższone koszty na sprzedaży dla przedsiębiorstw sektora, tylko z tytułu
różnic cen w zakupie biokomponentu (FAME) i sprzedaży samoistnego biopaliwa (B100) na
poziomie ok. 437 mln zł. Kwota ta, jako zwiększony koszt, pomniejsza podstawę
opodatkowania podatkiem dochodowym. Zatem zmniejszone wpływy CIT do budżetu z tego
tytułu można oszacować na poziomie ponad 83 mln zł.
Przewiduje się, że kontrola obowiązków nałożonych na przedsiębiorców, dokonywana przez
Inspekcję Handlową, będzie odbywała się w ramach Systemu monitorowania i kontrolowania
jakości paliw.
Regulacja nie będzie miała wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja będzie miała pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, przez zwiększenie
zapotrzebowania na biokomponenty, co może wpłynąć na rozwój działalności
gospodarczej w zakresie wytwarzania biokomponentów wykorzystywanych w produkcji
biopaliw. Może mieć też wpływ na zwiększenie aktywizacji zawodowej na terenach
wiejskich.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów oraz konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki
Przepisy ustawy przyczynią się do rozwoju działalności gospodarczej w zakresie
wytwarzania biokomponentów na terytorium RP. Może to mieć wpływ na zwiększenie
aktywizacji zawodowej na terenach wiejskich.
12
5. Konsultacje
społeczne
Projekt ustawy przygotowano na podstawie Założeń, które zostały przyjęte przez Radę
Ministrów. Przedmiotowe Założenia nie były konsultowane wcześniej, należy jednak
dodać, że przed przystąpieniem do prac nad przewidywanymi zmianami przeprowadzono
rozeznanie wśród branży motoryzacyjnej (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego –
skupiający przedstawicieli wszystkich producentów marek pojazdów obecnych na
polskim rynku), mające na celu określenie możliwości stosowania paliw ciekłych ze
zwiększoną zawartością biokomponentów.
Projekt ustawy został poddany procedurze konsultacji z:
1)
Instytutem Nafty i Gazu,
2)
Instytutem Paliw i Energii Odnawialnej,
3)
Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych,
4) Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Rafineryjnego,
5) Krajową Izbą Biopaliw,
6) Krajową Izbą Gospodarczą,
7) Radą Krajową Federacji Konsumentów,
8) Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej,
9) Krajową Radą Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw,
10) Krajową Radą Izb Rolniczych,
11) Zarządem Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku,
12) Krajowym
Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych,
13) Polską Izbą Motoryzacyjną,
14) Polską Izbą Paliw Płynnych,
15) Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego,
16) Polską Radą Koordynacyjną Odnawialnych ródeł Energii,
17) Polskim
Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego,
18) Polskim Stowarzyszeniem Producentów Oleju,
19) Stowarzyszeniem „Bioetanol Ekologia Transport”,
20) Związkiem Gorzelni Polskich,
21) Grupą LOTOS S.A.,
13
22) PKN ORLEN S.A.,
23) Instytutem Technologii Nafty,
24) Naftą Polską S.A.,
25) Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem S.A.,
26) KK NSZZ „Solidarność”,
27) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
28) Forum
Związków Zawodowych,
29) Związkiem Pracodawców Branży Paliw Płynnych i Energetycznych,
30) Prezydentem Konfederacji Pracodawców Polskich,
31) Prezydentem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
32) Prezesem
Związku Rzemiosła Polskiego,
33) Business Centre Club – Związkiem Pracodawców.
W wyniku konsultacji społecznych projektu ustawy w stosunku do pierwotnej wersji
z dnia 6 sierpnia 2010 r. przesłanej do konsultacji wprowadzono następujące zmiany:
1) w odniesieniu do art. 1 pkt 2
− W art. 2a znalazły się przepisy nakładające na przedsiębiorców wykonujących
działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu paliw ciekłych na
stacjach paliwowych obowiązek zamieszczenia na stacjach paliwowych czytelnych
informacji dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych
wprowadzanych do obrotu na tych stacjach. Informacje te należy umieścić na stacji
paliwowej w miejscu ogólnodostępnym, w sposób widoczny i nieusuwalny.
Niniejsze przepisy stosuje się również na stacjach zakładowych. Jest to odstępstwo
od Założeń, w których wskazano, że podmiotem odpowiedzialnym za realizację
tego obowiązku są przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie
wprowadzania do obrotu paliw ciekłych. Jednakże podczas uzgodnień
międzyresortowych i konsultacji społecznych ustalono, że będzie zasadne
określenie w sposób bardziej precyzyjny podmiotu zobowiązanego do realizacji
tego obowiązku w celu jego sprawniejszego egzekwowania,
2) w odniesieniu do art. 1 pkt 4 (projektowany art. 31a ustawy o systemie monitorowania
i kontrolowania jakości paliw)
14