Rządowy projekt ustawy o nasiennictwie
projekt dotyczy zgłaszania i rejestracji odmian roślin uprawnych przez Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych, obejmuje także przepisy dotyczące wytwarzania i oceny materiału siewnego roślin rolniczych i warzywnych, materiału szkółkarskiego oraz rozmnożeniowego i nasadzeniowego roślin warzywnych i ozdobnych.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4114
- Data wpłynięcia: 2011-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o nasiennictwie
- data uchwalenia: 2011-07-01
- adres publikacyjny:
4114-I
1. Dla odmian gatunków roślin uprawnych, z wyłączeniem odmian użytkowanych w celach Artykuł dotyczy implementacji dyrektywy 2002/53/WE w sprawie wspólnotowego katalogu
ozdobnych oraz winorośli, prowadzi się rejestr odmian, zwany dalej „krajowym rejestrem”,
odmian roślin rolniczych i dyrektywy 2002/55/ w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw.
2. Krajowy rejestr prowadzi Centralny Ośrodek.
Artykuł ten określa jaki urząd odpowiedzialny jest za wszystkie sprawy związane z
prowadzeniem krajowego rejestru.
Art. 6
1. Odmianę wpisuje się do krajowego rejestru, jeżeli jest odrębna, wyrównana i trwała oraz Artykuł dotyczy implementacji dyrektywy 2002/53/WE w sprawie wspólnotowego katalogu
jeżeli:
odmian roślin rolniczych i dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym
1) ma zadowalającą wartość gospodarczą – w przypadku gatunków roślin rolniczych;
warzy, w zakresie wymagań związanych z procesem rejestracji odmian.
2) ma nadaną nazwę zgodną z wymaganiami określonymi w przepisach rozporządzenia Rady
nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin
(Dz. Urz. WE L 227 z 01.09.1994, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t.
16, str. 390; z późn. zm.) lub rozporządzenia Komisji (WE) nr 637/2009 z dnia 22 lipca 2009 r.
ustanawiającego reguły wykonawcze co do odpowiedniego nazewnictwa odmian gatunków
roślin rolniczych i warzywnych (Dz. Urz. WE L 191 z 23.07.2009, str. 10);
3) jest zachowywana, a zachowujący odmianę posiada jej materiał siewny w ilości
wystarczającej do prowadzenia badań tej odmiany.
2. Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do:
1) odmian traw nieprzeznaczonych do uprawy na cele pastewne;
2) odmian roślin rolniczych przeznaczonych wyłącznie do wywozu do państw trzecich;
3) składników odmian mieszańcowych.
3. Odmianę zawierającą modyfikację genetyczną, zwaną dalej „odmianą genetycznie
zmodyfikowaną”, wpisuje się do krajowego rejestru, jeżeli modyfikacja wprowadzona do
odmiany jest dopuszczona do obrotu z przeznaczeniem do uprawy na terytorium Unii
Europejskiej na podstawie decyzji właściwego organu Unii Europejskiej lub właściwego
organu państwa członkowskiego.
Art. 7
1. Odmianę uznaje się za odrębną, jeżeli w dniu złożenia wniosku o wpis odmiany do Artykuł dotyczy implementacji dyrektywy 2002/53/WE w sprawie wspólnotowego katalogu
krajowego rejestru różni się ona w sposób wyraźny co najmniej jedną właściwością od innej odmian roślin rolniczych i dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym
odmiany:
warzyw, w zakresie wymagań związanych z procesem rejestracji odmian.
1) co do której został złożony wniosek o wpis do krajowego rejestru lub która została wpisana
do odpowiedniego rejestru innego niż Rzeczypospolita Polska państwa członkowskiego, lub
2) która jest wpisana do wspólnotowych katalogów, a w przypadku odmiany rośliny
sadowniczej – do odpowiednich rejestrów innych państw członkowskich lub do
wspólnotowego wykazu odmian roślin sadowniczych.
2. Odmianę uznaje się za wyrównaną, jeżeli przy uwzględnieniu sposobu rozmnażania
właściwego dla tej odmiany jest ona wystarczająco jednolita pod względem właściwości
branych pod uwagę przy badaniach odrębności, jak również innych właściwości użytych do
opisu tej odmiany.
3. Odmianę uznaje się za trwałą, jeżeli jej charakterystyczne właściwości użyte do opisu tej
odmiany nie zmieniają się po jej rozmnożeniu.
Art. 8
1. Za odmianę o zadowalającej wartości gospodarczej uważa się odmianę, która w porównaniu Artykuł dotyczy implementacji dyrektywy 2002/53/WE w sprawie wspólnotowego katalogu
do odmian wpisanych do krajowego rejestru, na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odmian roślin rolniczych i dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym
lub w niektórych jej regionach, ma takie właściwości, które powodują poprawę wartości warzyw, w zakresie wymagań związanych z procesem rejestracji odmian.
gospodarczej w uprawie oraz w przerobie i użytkowaniu roślin lub wyrobów z nich
wytworzonych, przy czym dopuszcza się, aby pojedyncze, niekorzystne właściwości odmiany,
w porównaniu do odmian wpisanych do krajowego rejestru, były zrekompensowane innymi
korzystnymi właściwościami.
2. W przypadku gdy dla danego gatunku żadna odmiana nie jest wpisana do krajowego
rejestru, za odmianę o zadowalającej wartości gospodarczej uważa się odmianę, która w
porównaniu do odmian wpisanych do wspólnotowego katalogu, które można uprawiać na
60
całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w niektórych jej regionach, ma takie
właściwości, które wpływają na poprawę wartości gospodarczej w uprawie oraz w przerobie i
użytkowaniu roślin lub wyrobów z nich wytworzonych.
Art. 9
Odmianę wpisuje się do krajowego rejestru na wniosek zgłaszającego odmianę. Artykuł dotyczy implementacji dyrektywy 2002/53/WE w sprawie wspólnotowego katalogu
odmian roślin rolniczych i dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym
warzyw oraz precyzuje przepisy związane z procesem rejestracji odmiany w krajowym
rejestrze, . w zakresie wymagań związanych z procesem rejestracji odmian.
Art. 10
Wniosek o wpis odmiany do krajowego rejestru składa się w terminie umożliwiającym Artykuł ten precyzuje przepisy związane z procesem rejestracji odmiany w krajowym rejestrze.
właściwe przeprowadzenie badań, o których mowa w art. 14 ust. 1 lub 2.
Art. 11
. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
Artykuł ten precyzuje przepisy związane z procesem rejestracji odmiany w krajowym rejestrze,
terminy składania wniosku o wpis odmiany do krajowego rejestru, biorąc pod uwagę
jest to delegacja dla ministra do określenia terminów składania wniosków.
biologiczne właściwości danego gatunku rośliny.
Art. 12
1. Wniosek o wpis odmiany do krajowego rejestru składa do dyrektora Centralnego Ośrodka Artykuł ten precyzuje przepisy związane z procesem rejestracji odmiany w krajowym rejestrze.
zgłaszający odmianę.
Art. 13
1. Wniosek o wpis odmiany do krajowego rejestru zawiera:
Artykuł dotyczy implementacji dyrektywy 2002/53/WE. w sprawie wspólnotowego katalogu
1) imię i nazwisko oraz adres i miejsce zamieszkania albo nazwę oraz adres i siedzibę odmian roślin rolniczych i dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym
zgłaszającego odmianę, z tym że w przypadku gdy zgłaszającym odmianę jest osoba fizyczna warzyw oraz precyzuje przepisy związane z procesem rejestracji odmiany w krajowym
prowadząca działalność gospodarczą zamiast adresu i miejsca zamieszkania tej osoby – rejestrze.
miejsce i adres wykonywania działalności, jeżeli są inne niż adres i miejsce zamieszkania tej
osoby;
Projekt ustawy wprowadza przepisy regulujące kwestie związane z rejestracją odmian
2) imię i nazwisko oraz adres i miejsce zamieszkania albo nazwę oraz adres i siedzibę genetycznie zmodyfikowanych. Wprowadzenie tych przepisów stało się niezbędne w świetle
hodowcy, z tym że w przypadku gdy hodowcą jest osoba fizyczna prowadząca działalność wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17 lipca 2009 r. Europejski Trybunał
gospodarczą zamiast adresu i miejsca zamieszkania tej osoby – miejsce i adres wykonywania Sprawiedliwości w wyroku orzekł, że Polska zakazując swobodnego obrotu materiałem
działalności, jeżeli są inne niż adres i miejsce zamieszkania tej osoby;
siewnym odmian genetycznie zmodyfikowanych oraz zakazując wpisu odmian genetycznie
3) imię i nazwisko oraz adres i miejsce zamieszkania albo nazwę oraz adres i siedzibę zmodyfikowanych do krajowego rejestru odmian, uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej
zachowującego odmianę, z tym że w przypadku gdy zachowującym odmianę jest osoba na mocy art. 22 i 23 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE z dnia 12 marca
fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zamiast adresu i miejsca zamieszkania tej osoby 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych
– miejsce i adres wykonywania działalności, jeżeli są inne niż adres i miejsce zamieszkania tej genetycznie i uchylającej dyrektywę Rady 90/220/EWG, jak również na mocy art. 4 ust. 4
osoby;
i art. 16 dyrektywy Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie wspólnego
4) nazwę rodzaju lub gatunku rośliny uprawnej w języku polskim i nazwę botaniczną:
katalogu odmian gatunków roślin rolniczych. Oznacza to, że zakaz, który został wprowadzony
5) oznaczenie odmiany na etapie hodowli (nazwę hodowlaną odmiany);
do ustawy o nasiennictwie w roku 2006 okazał się dla Polski wyjątkowo niekorzystny. Należy
6) proponowaną nazwę odmiany;
podkreślić, że inne kraje Unii Europejskiej nie wprowadziły tak jak Polska generalnego zakazu
7) wskazanie miejsca zachowania odmiany;
stosowania materiału siewnego genetycznie zmodyfikowanego. Starają się one jedynie o
8) wskazanie państwa, w którym odmiana została wyhodowana albo odkryta i wyprowadzona; indywidualne odstępstwa, poparte badaniami naukowymi, uzasadniającymi szkodliwość
9) oświadczenie:
danego produktu.
a) że odmiana jest albo nie jest genetycznie zmodyfikowana,
W tym celu projekt ustawy przewiduje, że do krajowego rejestru będą mogły zostać wpisane
b) o zamiarze produkcji materiału siewnego wyłącznie kategorii standard –
jedynie te odmiany genetycznie zmodyfikowane, w których znajduje się modyfikacja
w przypadku roślin warzywnych,
dopuszczona do obrotu z możliwością uprawy na terytorium Unii Europejskiej, zgodnie z
c) że materiał siewny nie będzie wykorzystywany do uprawy na cele pastewne – w przypadku decyzją właściwego organu Unii Europejskiej. Przepis ten wdraża do prawa krajowego art. 7
odmian traw,
ust. 4 lit. b dyrektywy 2002/53WE.
d) o przeznaczeniu odmiany wyłącznie do wywozu do państw trzecich –
Jednocześnie wprowadzono przepis, który reguluje kwestię rejestracji odmian genetycznie
w przypadku odmian przeznaczonych wyłącznie do wywozu do państw trzecich;
zmodyfikowanych zawierających modyfikacje, co do których nie został zakończony proces
10) informację o złożeniu wniosku o wpis odmiany do rejestru lub o przyznanie wyłącznego dopuszczania do obrotu w Unii Europejskiej zgodnie z częścią C dyrektywy 2001/18/WE z
prawa hodowcy do odmiany w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim lub dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów
państwie trzecim.
zmodyfikowanych genetycznie oraz uchylającej dyrektywę 90/220/EWG lub rozporządzenie
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
(WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie
1) upoważnienie do reprezentowania hodowcy lub zachowującego odmianę we wszystkich genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy. W takiej sytuacji zgłaszający odmianę będzie
sprawach związanych z wpisem odmiany do krajowego rejestru, jeżeli wniosku nie składa zobowiązany dołączyć do wniosku o wpis odmiany do krajowego rejestru zgodę ministra
hodowca lub zachowujący odmianę;
właściwego do spraw środowiska w sprawie zamierzonego uwolnienia do środowiska
61
2) kwestionariusz techniczny zawierający opis odmiany albo składników odmiany organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach eksperymentalnych. Przepis ten stanowi
mieszańcowej, jeżeli podlegają one badaniom, o których mowa w art. 14 ust. 1;
wdrożenie art. 4 ust. 4 dyrektywy 2002/53/WE.
3) pisemną zgodę hodowcy:
W przypadku odmian genetycznie zmodyfikowanych, co do których zakończono badania
a) składników odmiany mieszańcowej na ich wykorzystanie do hodowli, jeżeli składnik tej rejestrowe, ale nie został zakończony w Unii Europejskiej proces autoryzacji modyfikacji
odmiany mieszańcowej jest chroniony wyłącznym prawem hodowcy do odmiany zgodnie z wprowadzonej do takiej odmiany i nie została wydana stosowna decyzja przez właściwy organ
przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. Nr Unii Europejskiej, nie ma podstawy wpisania takiej odmiany do rejestru.
137, poz. 1300, z 2006 r. Nr 126, poz. 877 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 662), zwanym dalej
„wyłącznym prawem do odmiany”, lub chroniony wyłącznym prawem hodowcy do odmiany Wprowadza się przepis, który umożliwia hodowcy dołączenie do wniosku o wpis odmiany do
w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim lub państwie trzecim,
krajowego rejestru listy osób fizycznych, które brały udział w wyhodowaniu albo odkryciu i
b) odmiany macierzystej chronionej wyłącznym prawem do odmiany na jej użycie, jeżeli wyprowadzeniu odmiany. Po zarejestrowaniu odmiany dyrektor Centralnego Ośrodka będzie
została wykorzystana do hodowli odmiany pochodnej;
wydawał tym osobom, na ich wniosek, zaświadczenie potwierdzające ich udział w procesie
4) kopię dowodu uiszczenia opłaty za złożenie wniosku o wpis odmiany do krajowego hodowli. O wprowadzenie tego przepisu wnioskował Związek Twórców Odmian Roślin
rejestru, o której mowa w art. 24 ust. 1;
Uprawnych, organizacja zrzeszająca autorów odmian.
5) kopię zgody ministra właściwego do spraw środowiska w sprawie zamierzonego W celu usprawnienia procesu składania wniosków o wpis odmiany do rejestru wprowadza się
uwolnienia do środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach przepis o umieszczeniu wzoru wniosku i kwestionariusza technicznego na stronie internetowej
eksperymentalnych – w przypadku odmiany genetycznie zmodyfikowanej, jeżeli do dnia administrowanej przez Centralny Ośrodek.
złożenia wniosku o jej wpis do krajowego rejestru nie został zakończony proces dopuszczenia
do obrotu z przeznaczeniem do uprawy na terytorium Unii Europejskiej modyfikacji Artykuł ten wprowadza też przepis regulujący sprawy dotyczące rejestracji w przypadku gdy
wprowadzonej do tej odmiany, zgodnie z przepisami części C dyrektywy 2001/18/WE z dnia Centralny Ośrodek nie prowadzi badań dla danego gatunku.
12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów
zmodyfikowanych genetycznie oraz uchylającej dyrektywę 90/220/EWG (Dz. Urz. WE L 106
z 17.04.2001, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 2, str. 348, z późn.
zm.) lub rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22
września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy (Dz. Urz. UE L
268 z 18.10.2003, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 32, str. 432).
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, można dołączyć listę osób fizycznych, które brały
udział w wyhodowaniu albo odkryciu i wyprowadzeniu odmiany, pod warunkiem, że osoby te
wyraziły na to zgodę na piśmie.
4. Lista osób fizycznych, o której mowa w ust. 3, zawiera imię i nazwisko oraz adres i miejsce
zamieszkania osoby, która wzięła udział w wyhodowaniu albo odkryciu i wyprowadzeniu
odmiany, z tym że w przypadku gdy osoba ta prowadzi działalność gospodarczą zamiast
adresu i miejsca zamieszkania tej osoby – miejsce i adres wykonywania działalności, jeżeli są
inne niż adres i miejsce zamieszkania tej osoby.
5. Wniosek o wpis odmiany do krajowego rejestru oraz kwestionariusz techniczny składa się
na formularzu udostępnionym na stronie internetowej administrowanej przez Centralny
Ośrodek.
6. Dane, o których mowa w ust. 2 pkt 2, nie mogą być udostępniane bez zgody zgłaszającego
odmianę wyrażonej na piśmie.
7. W przypadku wniosków o wpis odmiany do krajowego rejestru dotyczących odmian
nieróżniących się wyraźnie od siebie, o pierwszeństwie wpisu odmiany do krajowego rejestru
decyduje kolejność wpływu wniosków.
Art. 14
1. Przed wpisaniem odmiany do krajowego rejestru Centralny Ośrodek przeprowadza badania Artykuł dotyczy implementacji dyrektywy 2002/53/WE w sprawie wspólnotowego katalogu
odrębności, wyrównania i trwałości, zwane dalej „badaniami OWT”, zgodnie z metodykami odmian roślin rolniczych i dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym
opracowanymi na podstawie metodyk Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin (CPVO) albo warzyw oraz precyzuje przepisy związane z procesem rejestracji odmiany w krajowym
wytycznych Międzynarodowego Związku Ochrony Nowych Odmian Roślin (UPOV), a w rejestrze.
przypadku ich braku – zgodnie z metodykami badań opracowanymi przez dyrektora
Centralnego Ośrodka.
2. Przed wpisaniem odmiany roślin rolniczych do krajowego rejestru Centralny Ośrodek
przeprowadza badania wartości gospodarczej odmiany, zwane dalej „badaniami WGO”,
zgodnie z metodykami badań opracowanymi przez dyrektora Centralnego Ośrodka.
62
3. Metodyki, o których mowa w ust. 1 i 2, dyrektor Centralnego Ośrodka opracowuje w
uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa.
4. Badania, o których mowa w ust. 1 i 2, są przeprowadzane przez okres niezbędny do
dokonania oceny odmiany w stacjach doświadczalnych oceny odmian.
5. Badanie odmiany, co do której złożono wniosek o wpis do krajowego rejestru, rozpoczyna
się w pierwszym sezonie wegetacyjnym następującym po terminie złożenia wniosku.
6. Przed rozpoczęciem badań OWT lub WGO Centralny Ośrodek zawiadamia pisemnie
zgłaszającego odmianę o terminie rozpoczęcia badań i przewidywanym terminie ich
zakończenia.
7. Zgłaszający odmianę w celu przeprowadzenia badań OWT lub WGO jest obowiązany
dostarczyć nieodpłatnie materiał siewny w ilości i terminie wskazanych przez Centralny
Ośrodek i na adres wskazany przez ten ośrodek.
8. Jeżeli Centralny Ośrodek nie prowadzi badań, o których mowa w ust. 1 i 2, dotyczących
danego gatunku, może:
1) zlecić przeprowadzenie tych badań lub ich części innemu podmiotowi albo
2) uznać wyniki badań OWT wykonanych za granicą, jeżeli są przeprowadzone zgodnie z
metodykami albo wytycznymi, o których mowa w ust.1.
Art. 15
1. Zachowujący odmianę w czasie trwania badań OWT lub WGO:
Artykuł dotyczy implementacji dyrektywy 2002/53/WE w sprawie wspólnotowego katalogu
1) prowadzi dokumentację dotyczącą zachowania odmiany zawierającą dane o wytwarzaniu odmian roślin rolniczych i dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym
wszystkich rozmnożeń poprzedzających otrzymanie materiału siewnego kategorii elitarny;
warzyw oraz precyzuje przepisy związane z procesem rejestracji odmiany w krajowym
2) umożliwia Centralnemu Ośrodkowi przeprowadzanie kontroli obejmującej:
rejestrze w tym odmowę wpisu do rejestru z podaniem sytuacji kiedy ma to miejsce
a) dokonanie przeglądu roślinnych materiałów hodowlanych i matecznego materiału
siewnego,
Na wniosek Polskiej Izby Nasiennej dodany został przepis umożliwiający zgłaszającemu
b) pobranie próbek kontrolnych materiału siewnego w celu sprawdzenia poprawności odmianę zapoznanie się z przebiegiem oraz wynikami badań OWT lub WGO.
zachowania odmiany,
c) sprawdzenie dokumentacji, o której mowa w pkt 1, i bazy hodowlanej posiadanej przez
zachowującego odmianę;
3) udziela, na wniosek dyrektora Centralnego Ośrodka, pisemnych wyjaśnień i informacji
niezbędnych do przeprowadzenia badań OWT lub WGO.
2. Jeżeli w trakcie badań OWT lub WGO nastąpiła zmiana hodowcy lub zachowującego
odmianę, zgłaszający odmianę zawiadamia na piśmie o tej zmianie Centralny Ośrodek, w
terminie 30 dni od jej nastąpienia.
3. Do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, dołącza się kopię dokumentów
potwierdzających nastąpienie zmiany.
4. Zgłaszającemu odmianę umożliwia się zapoznanie się z przebiegiem oraz wynikami badań
OWT lub WGO.
5. Jeżeli zachowujący odmianę zachowuje odmianę w innym niż Rzeczpospolita Polska
państwie członkowskim, Centralny Ośrodek może zwrócić się do odpowiedniego urzędu tego
państwa o udzielenie pomocy w przeprowadzeniu kontroli zachowania odmiany.
Art. 16
1. Dyrektor Centralnego Ośrodka wydaje decyzję w sprawie wpisu odmiany do krajowego Artykuł dotyczy implementacji dyrektywy 2002/53/WE w sprawie wspólnotowego katalogu
rejestru po przeprowadzeniu badań OWT lub WGO.
odmian roślin rolniczych i dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym
2. Dyrektor Centralnego Ośrodka odmawia, w drodze decyzji, wpisu odmiany do krajowego warzyw oraz precyzuje przepisy związane z procesem rejestracji odmiany w krajowym
rejestru, jeżeli:
rejestrze w tym odmowę wpisu do rejestru z podaniem sytuacji kiedy ma to miejsce.
1) odmiana nie spełnia warunków, o których mowa w art. 6 ust. 1 lub ust. 3, lub
Porządkuje również sprawy dotyczące odwołania od decyzji dotyczącej odmowy wpisu do
2) zgłaszający odmianę nie uiścił opłaty, o której mowa w art. 24 ust. 1, za badania OWT lub rejestru.
WGO, lub
3) zgłaszający odmianę nie dostarczył materiału siewnego do badań zgodnie z art. 14 ust. 7.
3. Od decyzji w sprawie wpisu odmiany do krajowego rejestru zgłaszającemu odmianę
przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw rolnictwa.
63
4. Zgłaszający odmianę otrzymuje raport końcowy dotyczący badań OWT odmiany wpisanej
do krajowego rejestru.
5. Centralny Ośrodek udostępnia odpłatnie jednostce, która zajmuje się urzędową rejestracją
odmian lub udzielaniem ochrony prawnej do odmiany w innym państwie, raport końcowy
dotyczący badań OWT.
6. Opłaty za udostępnianie raportu końcowego, o którym mowa w ust. 5, stanowią dochód
budżetu państwa.
Art. 17
Jeżeli do wniosku o wpis odmiany do krajowego rejestru została dołączona lista osób Wprowadza się przepis, który umożliwia hodowcy dołączenie do wniosku o wpis odmiany do
fizycznych, o których mowa w art. 13 ust. 3, dyrektor Centralnego Ośrodka w przypadku, gdy krajowego rejestru listy osób fizycznych, które brały udział w wyhodowaniu albo odkryciu i
decyzja o wpisie odmiany do krajowego rejestru stała się ostateczna, na wniosek każdej z tych wyprowadzeniu odmiany. Po zarejestrowaniu odmiany dyrektor Centralnego Ośrodka będzie
osób, wydaje zaświadczenie potwierdzające jej udział w wyhodowaniu albo odkryciu i wydawał tym osobom, na ich wniosek, zaświadczenie potwierdzające ich udział w procesie
wyprowadzeniu odmiany.
hodowli. O wprowadzenie tego przepisu wnioskował Związek Twórców Odmian Roślin
Uprawnych, organizacja zrzeszająca autorów odmian.
Artykuł dotyczy implementacji dyrektywy 2002/53/WE w sprawie wspólnotowego katalogu
odmian roślin rolniczych i dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym
warzyw oraz precyzuje przepisy związane z procesem rejestracji odmiany w krajowym
rejestrze, podając zasady zgłaszania zastrzeżeń do odmian wpisanych do krajowego rejestru.
Art. 18
Krajowy rejestr jest jawny i zawiera:
Artykuł dotyczy implementacji dyrektywy 2002/53/WE w sprawie wspólnotowego katalogu
1) nazwę gatunku rośliny uprawnej w języku polskim i nazwę botaniczną oraz nazwę odmian roślin rolniczych i dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym
odmiany;
warzyw oraz precyzuje jakie informacje ma zawierać krajowy rejestr.
2) imię i nazwisko oraz adres i miejsce zamieszkania albo nazwę oraz adres i siedzibę
hodowcy, z tym że w przypadku gdy hodowcą jest osoba fizyczna prowadząca działalność
gospodarczą zamiast adresu i miejsca zamieszkania tej osoby – miejsce i adres wykonywania
działalności, jeżeli są inne niż adres i miejsce zamieszkania tej osoby;
3) imię i nazwisko oraz adres i miejsce zamieszkania albo nazwę oraz adres i siedzibę
zachowującego odmianę, z tym że w przypadku gdy zachowującym odmianę jest osoba
fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zamiast adresu i miejsca zamieszkania tej osoby
– miejsce i adres wykonywania działalności, jeżeli są inne niż adres i miejsce zamieszkania tej
osoby;
4) datę wpisu odmiany do krajowego rejestru lub datę skreślenia jej z krajowego rejestru;
5) oznaczenie państwa, w którym odmiana jest zachowywana;
6) wskazanie dokumentów, na podstawie których dokonano wpisu, przedłużenia okresu wpisu
albo skreślenia odmiany z krajowego rejestru;
7) informację, czy odmiana jest genetycznie zmodyfikowana.
Art. 19
1. Odmiana wpisana do krajowego rejestru otrzymuje numer wpisu, który składa się z Artykuł dotyczy implementacji dyrektywy 2002/53/WE w sprawie wspólnotowego katalogu
kolejnego numeru w rejestrze oraz wielkiej litery oznaczającej daną grupę roślin.
odmian roślin rolniczych i dyrektywy 2002/55/WE w sprawie obrotu materiałem siewnym
64
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4114-I
› Pobierz plik
-
4114-II
› Pobierz plik