Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian mających na celu usunięcie barier utrudniających prowadzenie działalności przewozowej, lepszego wykorzystania Inspekcji Transportu Drogowego, zwiększenia funkcji prewencyjnej i restytucyjnej nakładanych na przewoźników sankcji przy jednoczesnym zmniejszeniu ich represyjności
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4061
- Data wpłynięcia: 2011-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny:
4061
Uwagi ogólne
Transport drogowy w Polsce do niedawna stanowił jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się
gałęzi polskiej gospodarki narodowej. Niestety jego niekontrolowany rozwój i spowodowana tym
nadpodaż usług przewozowych, brak mechanizmów skutecznie zapobiegających nieuczciwej
konkurencji, a także nakładająca się na to wszystko zła sytuacja gospodarcza spowodowały,
iż większość firm transportowych w Polsce stoi na skraju bankructwa. O sytuacji w transporcie
świadczy chociażby, to że 30 do 40 % taboru samochodowego stoi obecnie nie wykorzystana na
placach, a firmy leasingowe nie mają możliwości jakiejkolwiek dalszej odsprzedaży pojazdów
odebranych przewoźnikom za nie spłacanie rat. Z kolei stawki za fracht niejednokrotnie oscylują
wokół 50 eurocentów za kilometr, co nie pokrywa nawet kosztów związanych z realizowanym
przewozem, szacowanych na około 70 eurocentów. Ta sytuacja wymaga działania, albowiem rynek
nie znosi próżni. W miejsce polskich firm transportowych wejdą tańsi lub znacznie lepiej
zorganizowani zagraniczni przewoźnicy szczególnie, że od tego roku możliwe jest wykonywanie
przewozów kabotażowych na terenie Polski. Tym samym oprócz utraty dorobku całego życia przez
polskich przewoźników, konsekwencje odbiją się na całym społeczeństwie w postaci:
• bezpowrotnej utraty dotychczasowych zagranicznych rynków, na których operowali nasi
przewoźnicy,
• lawinowo wzrastającego bezrobocia nie tylko w branży transportowej, ale w całym sektorze
związanym i pracującym na rzecz branży samochodowej,
• spadku wpływów do budżetu państwa,
• dalszego spowolnienia rozwoju polskiej gospodarki narodowej.
Mając powyższe na uwadze, zaproponowano projekt niniejszej ustawy, mający na celu:
• znaczne ograniczenie lub utrudnienie nieuczciwej konkurencji zarówno ze strony
nierzetelnych krajowych przewoźników, jak i ze strony nieuczciwych zagranicznych
podmiotów,
• zwiększenie funkcji prewencyjnej i restytucyjnej nakładanych na przewoźników sankcji przy
jednoczesnym zmniejszeniu ich represyjności, co pozwoli na zmniejszenie obciążeń
związanych z istniejącym obecnie systemem kar administracyjnych i zmniejszenie ogólnej
liczby naruszeń obowiązków lub warunków wykonywania przewozów drogowych,
• dostosowanie infrastruktury drogowej do wymagań nowoczesnego transportu drogowego,
• zmianę lub usunięcie biurokratycznych barier utrudniających prowadzenie działalności
przewozowej lub generujących dodatkowe koszty działania przedsiębiorstwa,
• wyeliminowanie lub ograniczenie patologicznych zachowań firm z branży około
transportowej zmuszających przewoźników do naruszania obowiązków lub warunków
wykonywania
przewozów
drogowych
lub
naruszania
przepisów
związanych
z bezpieczeństwem ruchu drogowego,
• lepsze i efektywniejsze wykorzystanie Inspekcji Transportu Drogowego.
Szczegółowe rozwiązania
1
W art. 1 pkt 1 projektu proponuje się nadanie nowego brzmienia przepisu art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy
o transporcie drogowym, w celu rozszerzenia zakresu przedmiotowego ustawy o odpowiedzialność
osób fizycznych wykonujących obowiązki z zakresu zarządu transportem, a także innych osób
wykonujących czynności związane z przewozem drogowym. Jest to konsekwencja zaproponowanych
dalej w tekście projektu rozwiązań, polegających na precyzyjnym wskazaniu osób i podmiotów
odpowiadających za naruszenia obowiązków lub warunków przewozu drogowego.
W art. 1 pkt 2 proponuje się zdefiniowanie nowego pojęcia „naruszenie obowiązków lub warunków
przewozu drogowego” poprzez wskazanie w proponowanym przepisie art. 4 pkt 22 ustawy
o transporcie drogowym kompletnego katalogu przepisów, nad których przestrzeganiem czuwa
inspekcja transportu drogowego, a także inne służby uprawnione do kontroli przewozów drogowych.
Ta propozycja ma charakter porządkowy i legislacyjny, gdyż pozwala uporządkować
niekonsekwentnie stosowane do tej pory w tekście ustawy inne określenia, oraz pozwala uprościć
konstrukcje dalszych przepisów.
W art. 1 pkt 3 zaproponowano nowy przepis art. 11a ustawy o transporcie drogowym. Wprowadza
on jawny rejestr wydanych licencji, prowadzony przez organ wydający licencje. Jest on zgodny
z obowiązującą w Polsce zasadą, iż dane o istniejących firmach są publicznie dostępne. Przykładem
takich regulacji jest Krajowy Rejestr Sądowy. Ewidencje i rejestry przedsiębiorców prowadzone na
podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej itp. Dostęp do danych o wydanych
licencjach pozwoli na ograniczenie rozwijającej się w ostatnich latach na dużą skalę przestępczości
związanej z wyłudzaniem towarów, realizowanej na podstawie sfałszowanych uprawnień
przewozowych. Projektowany przepis będzie aktualny także, po 4 grudnia 2011 r., czyli po wejściu
pakietu rozporządzeń unijnych regulujących kompleksowo dostęp do zawodu przewoźnika
drogowego, gdyż unijne przepisy pozostawiają licencje wspólnotowe.
W art. 1 pkt 4 zaproponowano nowy przepis art. 14 ust. 5 ustawy o transporcie drogowym.
Likwiduje on dotychczasową lukę w przepisach, określając że w przypadku zwiększenia liczby
pojazdów przewoźnik może wystąpić o dodatkowe wypisy. Tym samym ustala się regułę, że w takiej
sytuacji przewoźnik nie musi pobierać nowych wypisów, gdyż może odpowiednio zorganizować pracę
przedsiębiorstwa wykorzystując mniejszą ich liczbę. Oczywiście zaproponowany przepis nie zwalnia
przewoźnika od wykazania się odpowiednią do liczby pojazdów sytuacją finansową.
W art. 1 pkt 5 zaproponowano nowy przepis art. 16a ustawy o transporcie drogowym. Wprowadza
on zasadę, iż w przypadku cofnięcia licencji lub jej wygaśnięcia dokumenty związane z przewozem
mają być przechowywane przez okres roku. Obowiązek ten został nałożony na osoby fizyczne i spółki
prawa handlowego, które posiadały licencję. Ma to zapobiec sytuacji, w której niektóre nierzetelne
firmy prowadzące w szczególności nieuczciwą konkurencję na rynku krajowym, likwidowały z dnia na
dzień działalność przewozową w chwili otrzymania zawiadomienia o planowanej kontroli
przedsiębiorstwa w celu jej uniknięcia. Zaproponowane rozwiązanie uniemożliwi takie działania i co
najważniejsze umożliwi właściwe wdrożenie przepisów rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia
20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym.
W art. 1 pkt 6 zaproponowano nowe brzmienie przepisu art. 18 ust. 5 ustawy o transporcie
drogowym, określającego godzące w zasady uczciwej konkurencji zabronione zachowania
przewoźników wykonujących przewozy okazjonalne pojazdami do 9 osób łącznie z kierowcą. Przepis
2
ten został wprowadzony wiele lat temu w celu poprawienia sytuacji osób wykonujących transport
drogowy taksówką, którym okazjonalni przewoźnicy poprzez upodabnianie swoich pojazdów do
taksówek i tym samym wprowadzanie w błąd klientów, zaczęli odbierać rynek przewozów miejskich.
Niestety czas pokazał, iż obowiązujące przepisy są niedoskonałe. Aby naprawić tę sytuację
zaproponowano nowe ich brzmienie poprzez rozszerzenie katalogu czynów niedozwolonych o zakaz:
• umieszczania lub używania w pojeździe urządzeń o podobnym do taksometru charakterze
umożliwiających naliczenie należności za przejazd,
• umieszczanie na pojeździe oznaczeń wskazujących na rodzaj usług przewozowych lub
reklamujących te usługi.
Ponadto doprecyzowano dotychczasowe czyny niedozwolone.
W art. 1 pkt 7 zaproponowano nowy przepis art. 33a ustawy o transporcie drogowym. Wprowadza
on analogiczne zasady przechowywania dokumentów, jak w omawianej wyżej zmianie w art. 1 pkt 6,
dla podmiotów wykonujących przewozy na potrzeby własne oraz dla wykonujących przewozy
w związku z prowadzoną działalnością rolniczą.
W art. 1 pkt 8 zaproponowano nowy przepis art. 39n ustawy o transporcie drogowym. Wprowadza
on odznakę „wzorowy kierowca” nadawaną przez ministra właściwego do spraw transportu
kierowcom wyróżniającym się szczególnymi osiągnięciami w pracy i wieloletnią bezwypadkową jazdą.
Jest to realizacja podnoszonego przez wiele lat postulatu środowisk transportowych, aby tak jak
w przypadku innych zawodów, zawód kierowcy był zawodem prestiżowym, nagradzanym za
wzorowe jego wykonywanie państwową odznaką.
W art. 1 pkt 9 zaproponowano zmiany o charakterze legislacyjnym przepisów art. 50 ustawy
o transporcie drogowym, będące w szczególności konsekwencją przyjętej w art. 4 pkt 22 uotd
definicji „naruszenia obowiązków lub warunków przewozu drogowego”. Ponadto zaproponowany
nowy przepis art. 50 pkt 1 lit. e ustawy o transporcie drogowym jest konsekwencją uwzględnienia
faktu, iż odrębne przepisy (takie, jak chociażby ustawa Prawo o ruchu drogowym) dają inspekcji
uprawnienia określone w tych przepisach.
W art. 1 pkt 10 lit. a zaproponowano zmianę przepisów art. 55 ust. 1 pkt 3, 4 i 5 ustawy
o transporcie drogowym, określających zakres przedmiotowy kontroli przeprowadzanej przez
inspektorów transportu drogowego. Zmiana ma m.in. na celu precyzyjniejsze określenie
dotychczasowych uprawnień przez wskazanie, iż inspektor może kontrolować:
• wszystkie wymagane urządzenia pomiarowo‐kontrolne znajdujące się w pojeździe, a nie tylko
te które są zainstalowane na stałe (art. 55 ust. 1 pkt 3 uotd),
• każdy podmiot wykonujący przewóz drogowy, a nie tylko przedsiębiorców (art. 55 ust. 1
pkt 4 i 5 uotd)
W art. 1 pkt 10 lit. b zaproponowano nowy przepis art. 55 ust. 1b ustawy o transporcie drogowym,
gdzie rozszerzono zakres podmiotowy kontroli inspekcji transportu drogowego o podmioty
wykonujące czynności związane z przewozem drogowym (spedytorzy, nadawcy, odbiorcy, załadowcy,
organizatorzy wycieczki, organizatorzy transportu itp.) oraz o te podmioty, które zaprzestały
wykonywania przewozów drogowych (transport oraz przewozy na potrzeby własne i tym podobne).
Inspekcja otrzymała prawo do żądania odpowiednich dokumentów oraz do kontroli na terenie tych
3
podmiotów, przy czym kontrola podmiotów, które zaprzestały wykonywania przewozów możliwa
będzie przez 1 rok od dnia w którym zaprzestano tej działalności.
W art. 1 pkt 11 zaproponowano zmianę przepisu art. 72 pkt 5 ustawy o transporcie drogowym
określającego obowiązki kontrolowanego podmiotu w zakresie przekazywania dokumentów osobom
wykonującym kontrolę. Zaproponowano, aby to przekazywanie dotyczyło tylko i wyłącznie
oryginałów zapisów urządzeń przeznaczonych do rejestrowania czasu prowadzenia pojazdu, przerw
i okresów wypoczynku kierowcy, a także precyzyjnie wskazano, iż kontrola tych zapisów i nośników
informacji może być przeprowadzana poza siedzibą podmiotu tylko w siedzibie organu kontroli.
W art. 1 pkt 12 zaproponowano nowy przepis art. 73 ust. 1a ustawy o transporcie drogowym, który
daje możliwość przesłuchiwania kierowcy w charakterze świadka w trakcie kontroli drogowej.
Pozwoli to na uniknięcie konieczności wzywania kierowcy na przesłuchanie w terminie późniejszym,
co odrywałoby go, w tym dniu, od wykonywania pracy na rzecz pracodawcy i związane byłoby
z dodatkowymi kosztami dojazdu kierowcy do siedziby organu kontroli.
W art. 1 pkt 13 zaproponowano zmianę przepisu art. 76 ust. 1 pkt 5 ustawy o transporcie drogowym
określającego wymagania w zakresie wieku i stanu zdrowia inspektora transportu drogowego.
Zmiana ma na celu dodanie dodatkowego wymogu – brak przeciwwskazań psychologicznych do
pracy inspektora. Związane jest to z faktem, iż z jednej strony praca w ciężkich warunkach i w stresie,
a także dość duża władza w postaci ustawowych uprawnień ITD, wymagają szczególnych
predyspozycji psychologicznych od osób wykonujących zadania inspektora.
W art. 1 pkt 14 zaproponowano nowy przepis art. 87 ust. 1 pkt 3 lit. h ustawy o transporcie
drogowym, w celu uzupełnienia wymaganych od kierowcy dokumentów o dokumenty związane
z transgranicznym przemieszczaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych.
W art. 1 pkt 15 zaproponowano nowe przepisy art. 91a ustawy o transporcie drogowym. Powołują
one Centrum monitoringu transportu drogowego – instytucję przetwarzającą informacje statystyczne
i ekonomiczne dotyczące przewozów drogowych oraz wykonującą prace analityczne w tym zakresie.
Do obowiązków centrum ma należeć m.in. coroczne sporządzanie dla ministra właściwego
ds. transportu raportu „Stan rynku przewozów drogowych w Polsce” zawierającego w szczególności:
• ocenę sytuacji na rynku przewozowym,
• wskaźniki ekonomiczne w tym zakresie (minimalne uzasadnione ekonomicznie ceny i taryfy
przewozowe, popyt i podaż, potencjał itp.),
• prognozę rozwoju sytuacji na tym rynku,
• ocenę konkurencyjności przewozów drogowych wobec innych gałęzi transportu,
• wykaz barier i utrudnień ograniczających rozwój branży.
Centrum monitoringu ma prowadzić odpłatnie jednostka podległa ministrowi właściwemu ds.
transportu. Powołanie centrum pozwoli na właściwe określanie przez administracje rządową krótko
i długofalowej polityki transportowej, która obecnie bez wiedzy na temat stanu branży
i zachodzących w niej procesów ekonomicznych nie może być właściwie zdefiniowana i realizowana.
Dla przykładu można tutaj wskazać prace dwustronnych komisji mieszanych powoływanych na mocy
dwustronnych umów międzynarodowych. Podczas prac tych komisji, zagraniczni partnerzy,
w odróżnieniu od polskiej strony, mają doskonałą wiedzę na temat liczby i rodzaju wykonywanych
4
międzynarodowych przewozów oraz innych szczegółowych danych w tym zakresie. Powoduje to
znaczną przewagę naszych partnerów podczas prowadzonych negocjacji i nie pozwala na
przyjmowanie optymalnych założeń dla naszej polityki zagranicznej w tym obszarze.
Brak właściwej informacji oraz rzetelnych prognoz powodują, iż podejmowane w obszarze transportu
drogowego decyzje mają charakter wyłącznie doraźny, bez uwzględnienia ich dalszych konsekwencji.
W art. 1 pkt 16 zaproponowano nowe brzmienie przepisów art. 92 i 92a ustawy o transporcie
drogowym. Rozszerzają one (art. 92 uotd) zakres odpowiedzialności kierowcy za naruszenia
obowiązków lub warunków przewozu drogowego ponoszonej na zasadach określonych w kodeksie
postępowania w sprawach o wykroczenia oraz wprowadzają odpowiedzialność osób wykonujących
czynności związane z transportem (w szczególności osób zarządzających przedsiębiorstwem lub
zarządzających transportem w przedsiębiorstwie) ponoszoną na zasadach identycznych, jak dla
kierowców. Odpowiedzialność kierowców i innych osób ma być odpowiedzialnością ponoszoną
wyłącznie za czyny zawinione (wina umyślna lub nieumyślna) w odróżnieniu od dotychczasowej
odpowiedzialności przedsiębiorców ponoszonej na podstawie tzw. winy obiektywnej, gdzie dla
nałożenia sankcji wystarczyło w zasadzie samo stwierdzenie naruszenia bez badania związku
pomiędzy naruszeniem a zachowaniem przedsiębiorcy. Tym samym kierowcy i inne osoby otrzymują
odpowiednie gwarancje prawno‐materialne i procesowe, uniemożliwiające ukaranie ich za czyny
niezawinione, leżące po stronie pracodawcy lub innych osób. Do tych gwarancji należy m.in. „prawo
do sądu”, który zbada sprawę nie tylko pod kątem zgodności z prawem (tak, jak ma to miejsce w
postępowaniu przed sądem administracyjnym), ale także pod kątem weryfikacji i ustalenia
okoliczności faktycznych stanowiących przesłanki do ukarania lub uniewinnienia osoby obwinionej.
Należy tutaj wskazać, iż podobne rozwiązania obowiązują w wielu innych państwach europejskich
takich, jak Niemcy lub Austria. Są one znacznie bardziej akceptowalne społecznie od
dotychczasowych rozwiązań, gdyż nałożenie kary jest możliwe tylko wobec osoby rzeczywiście
odpowiedzialnej za naruszenie, która je zawiniła. Jednocześnie, jak pokazała dotychczasowa praktyka
i dane dotyczące spadającej liczby naruszeń po wprowadzeniu ograniczonej odpowiedzialności
kierowców w 2006 r., zaproponowane rozwiązanie przyczyni się do znacznego zmniejszenia liczby
naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego, i tym samym zwiększenia poziomu
bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenia zachowań z zakresu nieuczciwej konkurencji.
W nowych przepisach zaproponowano wysokość nakładanych kar za poszczególne naruszenia. Od
300 do 2000 złotych dla kierowcy (art. 92 ust. 1 uotd) i od 500 do 2000 złotych dla innych osób
wykonujących czynności związane z przewozem drogowym (art. 92 ust. 3 uotd). Katalog czynów
i odpowiadającej im grzywny zawierają załączniki do ustawy, wprowadzone zmianą zawartą w art. 1
pkt 20.
Oprócz odpowiedzialności osób fizycznych wykonujących konkretne czynności, pozostawiono
odpowiedzialność administracyjną (art. 92a uotd) podmiotów wykonujących przewóz drogowy –
przewoźników, przedsiębiorców wykonujących przewóz na potrzeby własne itp. Zaproponowano tu
obniżenie:
• wysokości nakładanej kary za pojedyncze naruszenie – z 15.000 złotych do 10.000 złotych,
• łącznej wysokości nakładanych kar podczas kontroli drogowej – z 15.000 złotych do 10.000
złotych.
5