Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian mających na celu usunięcie barier utrudniających prowadzenie działalności przewozowej, lepszego wykorzystania Inspekcji Transportu Drogowego, zwiększenia funkcji prewencyjnej i restytucyjnej nakładanych na przewoźników sankcji przy jednoczesnym zmniejszeniu ich represyjności
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4061
- Data wpłynięcia: 2011-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny:
4061
„5)
żądania od podmiotu wykonującego przewóz drogowy i jego pracowników
pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów i innych nośników
informacji oraz udostępnienia wszelkich danych mających związek z przedmiotem
kontroli;
6)
wstępu na teren podmiotu wykonującego przewóz drogowy, w tym do pomieszczeń
lub lokali, gdzie prowadzi on działalność lub przechowuje dokumenty i inne nośniki
informacji wymagane przepisami, o których mowa w art. 4 pkt 22, w dniach
i godzinach, w których jest lub powinna być wykonywana ta działalność.”;
b)
po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 i ust. 1a stosuje się odpowiednio do:
1)
podmiotów wykonujących czynności związane z przewozem drogowym,
a w szczególności do:
a)
spedytora;
b)
nadawcy;
c)
odbiorcy;
d)
załadowcy;
e)
organizatora wycieczki;
f)
organizatora transportu,
g)
operatora publicznego transportu zbiorowego.
2)
podmiotów, o których mowa w art. 16a i art. 33a, w okresie roku od dnia
zaprzestania przez te podmioty wykonywania przewozów drogowych.”;
11) w art. 72 w pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5)
umożliwić przekazanie, za potwierdzeniem odbioru, oryginału zapisu urządzenia samoczynnie
rejestrującego prędkość jazdy, czas jazdy i postoju lub karty kierowcy, oraz gromadzonych
przez kontrolowany podmiot wydruków z tachografu cyfrowego i karty kierowcy, których
kontrola będzie dokonywana w siedzibie organu kontroli.”;
12) w art. 73 dodaje się ust. 1a w następującym brzmieniu:
„1a. W przypadku, gdy w trakcie kontroli drogowej zostaną stwierdzone naruszenia obowiązków lub
warunków przewozu drogowego, przesłuchanie świadka podczas wykonywania tej kontroli może
odbywać się bez udziału strony lub osoby przez nią wyznaczonej. ”;
13) art. 76 ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5)
ukończyła 25 lat, posiada wymagany stan zdrowia oraz brak przeciwwskazań
psychologicznych;”;
14) w art. 87 ust. 1 pkt 3 po lit g kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się lit h w brzmieniu:
„h)
dokumenty związane z transgranicznym przemieszczaniem organizmów genetycznie
zmodyfikowanych zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności
i żywienia.”;
15) po art. 91 dodaje się art. 91a w brzmieniu:
5
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
„Art. 91a. 1. Tworzy się Centrum monitoringu transportu drogowego, zwane dalej w skrócie „Centrum
monitoringu”.
2. Do zadań Centrum monitoringu należy:
1)
przyjmowanie i przetwarzanie informacji w zakresie:
a)
liczby i zakresu wydanych i cofniętych:
‐
licencji na wykonywanie transportu drogowego i wypisów
z tych licencji,
‐
zezwoleń na wykonywanie przewozów pasażerskich i wypisów
z tych zezwoleń,
‐
zaświadczeń o wykonywaniu przewozów na potrzeby własne
i wypisów z tych zaświadczeń,
‐
zaświadczeń dla kierowców nie posiadających obywatelstwa
państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
b)
liczby i zakresu wydanych certyfikatów kompetencji zawodowych
przewoźnika oraz danych osobowych posiadaczy tych dokumentów,
c)
stosowanych cen i taryf w przewozach drogowych oraz minimalnych
kosztów ich wykonywania,
d)
liczby przewiezionych osób i masy przewiezionych rzeczy,
e)
liczby, rodzaju i wieku pojazdów wykonujących przewozy drogowe,
f)
spełniania przez pojazdy, o których mowa w lit. e wymagań w zakresie
ochrony środowiska,
g)
liczby kierowców wykonujących przewóz drogowy i ich kwalifikacji;
h)
liczby i zakresu wydawanych świadectw kwalifikacji zawodowej;
i)
wydanych zagranicznych zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych
przewozów drogowych,
j)
liczby i zakresu wykorzystania karnetów TIR,
k)
liczby i zakresu wykorzystania innych dokumentów tranzytu celnego,
l)
liczby, rodzaju i kierunku przewozów drogowych wykonywanych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagranicznych przewoźników;
2)
coroczne, w terminie do dnia 30 czerwca, opracowywanie i przedstawianie
ministrowi właściwemu ds. transportu raportu „Stan rynku przewozów drogowych
w Polsce” zawierającego w szczególności:
a)
ocenę bieżącej sytuacji na rynku przewozowym, w tym koszty
funkcjonowania
przedsiębiorców
wykonujących
przewozy
oraz
minimalne uzasadnione ekonomicznie ceny i taryfy stosowane
w przewozach drogowych, a także potencjał przewozowy polskiej branży
transportowej, popyt i podaż w zakresie usług przewozowych,
b)
prognozę rozwoju sytuacji na rynku przewozowym w okresie:
‐
rocznym,
‐
5 letnim,
c)
ocenę konkurencyjności przewozów drogowych w odniesieniu do:
‐
przewozów kolejowych, lotniczych, morskich i śródlądowych,
‐
przewozów drogowych realizowanych przez podmioty z innych
państw europejskich
d)
wykaz barier i utrudnień ograniczających rozwój przewozów drogowych;
6
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
3. Raport, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 publikowany jest w dzienniku urzędowym ministra
właściwego do spraw transportu oraz jest dostępny bezpłatnie w postaci elektronicznej we właściwym
urzędowym publikatorze teleinformatycznym.
4. Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1, przekazują do Centrum monitoringu corocznie,
w terminie do dnia 31 stycznia:
1)
organ właściwy w sprawach wydawania licencji, zezwoleń i zaświadczeń
odpowiednio do zakresu swojej właściwości – w zakresie, o którym mowa w ust. 2
pkt 1 lit. a;
2)
jednostka, o której mowa w art. 38 ust. 2 – w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt
1 lit. b;
3)
podmiot wykonujący przewozy drogowe – w zakresie, o którym mowa w ust. 2
pkt 1 lit. c‐g;
4)
organy i podmioty wydające świadectwa kwalifikacji zawodowej – w zakresie,
o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. h;
5)
minister właściwy do spraw transportu – w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1
lit. i;
6)
organizacja, wydająca karnety TIR – w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. j;
7)
podmioty wydające inne dokumenty tranzytu celnego – w w zakresie, o którym
mowa w ust. 2 pkt 1 lit. k.
5. Centrum monitoringu prowadzi odpłatnie podległa ministrowi właściwemu do spraw transportu
jednostka organizacyjna.
6. Minister właściwy do spraw transportu określi w drodze rozporządzenia:
1)
jednostkę prowadzącą Centrum monitoringu;
2)
szczegółowy sposób, terminy i zakres informacji przekazywanych do Centrum
monitoringu;
3)
wzory dokumentów stosowanych przy przekazywaniu informacji.
7. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 6 należy uwzględnić w szczególności:
1)
konieczność posiadania przez jednostkę prowadzącą Centrum monitoringu
odpowiedniego
zaplecza
organizacyjno‐technicznego
oraz
posiadania
wykwalifikowanej kadry;
2)
przydatność przekazywanych danych do realizacji celów wskazanych w art. 83b
ust. 2 pkt 2;
3)
konieczność ochrony danych osobowych i nieujawniania tajemnicy handlowej.”;
16) art. 92 i 92a otrzymują brzmienie:
„Art. 92. 1. Kierowca wykonujący przewóz drogowy z naruszeniem obowiązków lub warunków
przewozu drogowego podlega karze grzywny w wysokości od 300 do 2.000 złotych.
2. Wykaz naruszeń, o których mowa w ust. 1, oraz wysokości grzywny za poszczególne naruszenia
określa załącznik nr 1 do ustawy.
3. Osoba zarządzająca przedsiębiorstwem lub osoba zarządzająca w przedsiębiorstwie transportem
drogowym, o której mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, a także każda inna osoba wykonująca czynności
związane z przewozem drogowym, która naruszyła obowiązki lub warunki przewozu drogowego albo
dopuściła, nawet nieumyślnie, do powstania takich naruszeń, podlega karze grzywny w wysokości od
500 do 2000 złotych
4. Wykaz naruszeń, o których mowa w ust. 3, oraz wysokości grzywny za poszczególne naruszenia
określa załącznik nr 2 do ustawy.
7
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
5. Orzekanie w sprawie nałożenia grzywny, o której mowa w ust. 1 i 3, następuje w trybie określonym
w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia.
Art. 92a. 1. Podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem
z naruszeniem obowiązków lub warunków przewozu drogowego, podlega karze pieniężnej
w wysokości od 50 złotych do 10.000 złotych za każde naruszenie.
2. Suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas jednej kontroli drogowej nie
może przekroczyć kwoty 10.000 złotych – w odniesieniu do kontroli drogowej.
3. Suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas kontroli w podmiocie
wykonującym przewóz drogowy nie może przekroczyć:
1)
15.000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego lub wykorzystującego do
wykonywania przewozów drogowych kierowców w liczbie do 10;
2)
20.000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego lub wykorzystującego do
wykonywania przewozów drogowych kierowców w liczbie od 11 do 50;
3)
25.000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego lub wykorzystującego do
wykonywania przewozów drogowych kierowców w liczbie od 51 do 250;
4)
30.000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego lub wykorzystującego do
wykonywania przewozów drogowych kierowców w liczbie większej niż 250;
5)
40.000 złotych – dla podmiotu wykonującego inne czynności związane z przewozem
drogowym.
4. Jeżeli czyn będący naruszeniem przepisów, o których mowa w ust. 1, wyczerpuje jednocześnie
znamiona wykroczenia, w stosunku do podmiotu będącego osobą fizyczną stosuje się wyłącznie
przepisy niniejszej ustawy.
5. Jeżeli czyn będący naruszeniem przepisów, o których mowa w ust. 1, wyczerpuje jednocześnie
znamiona przestępstwa, w stosunku do podmiotu będącego osobą fizyczną stosuje się wyłącznie
przepisy Kodeksu karnego i Kodeksu postępowania karnego.
6. Wykaz naruszeń obowiązków lub warunków, o których mowa w ust. 1, oraz wysokości kar
pieniężnych za poszczególne naruszenia określa załącznik nr 3 do ustawy.
7. Przepisy ust. 1, ust. 3 pkt 5 i ust. 4‐6 stosuje się do podmiotów wykonujących czynności związane z
przewozem drogowym, w szczególności do:
1)
spedytora;
2)
nadawcy;
3)
odbiorcy;
4)
załadowcy;
5)
organizatora wycieczki;
6)
organizatora transportu,
7)
operatora publicznego transportu zbiorowego
jeżeli okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się
na powstanie naruszenia.
8. Przepisy ust. 1 i ust. 3‐6 stosuje się do podmiotów, o których mowa w art. 16a i art. 33a.”;
17) po art. 92a dodaje się art. 92b i art. 92c w brzmieniu:
„Art. 92b. 1. Nie nakłada się kary pieniężnej za naruszenie przepisów o czasie prowadzenia pojazdów,
wymaganych przerwach i okresach wypoczynku, jeżeli podmiot wykonujący przewóz:
1)
zapewnił właściwą organizację i dyscyplinę pracy ogólnie wymaganą w stosunku do
prowadzenia przewozów drogowych, umożliwiającą przestrzeganie przez
8
wersja z dnia 3 maja 2010 r.
kierowców przepisów rozporządzenia (WE) 561/2006, rozporządzenia (EWG)
3821/85 oraz umowy AETR;
2)
zapewnił prawidłowe zasady wynagradzania, nie zawierające składników
wynagrodzenia i premii zachęcające do naruszania przepisów rozporządzenia (WE)
561/2006 lub do działań zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego,
2. W przypadku naruszenia obowiązków i warunków wykonywania przewozu drogowego, w sytuacji,
o której mowa w ust. 1, karze grzywny, na zasadach określonych w art. 92, podlega kierowca lub inna
osoba odpowiedzialna za powstanie naruszenia.
Art. 92c. 1. Nie wszczyna się postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie
obowiązków lub warunków, o których mowa w art. 92a ust. 1, a postępowanie wszczęte w tej sprawie
umarza się jeżeli:
1)
okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiot wykonujący
przewozy lub inne czynności związane z przewozem nie miał wpływu na powstanie
naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot
nie mógł przewidzieć, lub
2)
za stwierdzone naruszenie, na podmiot wykonujący przewozy została nałożona kara
przez inny uprawniony organ.
2. Przepisy ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio, w przypadku nałożenia kary przez uprawniony
zagraniczny organ.”;
18) art. 93‐95 otrzymują brzmienie:
„Art. 93. 1. Karę pieniężną, o której mowa w art. 92a ust. 1, nakłada w drodze decyzji administracyjnej
właściwy ze względu na miejsce wykonywanej kontroli organ, którego pracownicy lub funkcjonariusze
stwierdzili naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Inspektor Pracy lub funkcjonariusz Policji, który ujawni naruszenie obowiązków lub warunków
przewozu drogowego, o którym mowa w art. 92a ust. 1, przekazuje protokół i inne dokumenty z
przeprowadzonej kontroli właściwemu ze względu na miejsce kontroli wojewódzkiemu inspektorowi
transportu drogowego.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, postępowanie administracyjne prowadzi i decyzję
administracyjną o nałożeniu kary pieniężnej wydaje wojewódzki inspektor transportu drogowego.
4. Przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się w przypadku ujawnienia przez funkcjonariusza Policji naruszenia,
za które niniejsza ustawa przewiduje karę pieniężną, popełnionego przez zagranicznego podmiot
wykonujący przewóz drogowy.
5. Decyzja ostateczna, o której mowa w ust. 1 i 3, staje się wykonalna po upływie 30 dni od jej
doręczenia, jeżeli strona nie wniosła skargi na decyzję do właściwego sądu administracyjnego.
W przypadku wniesienia skargi decyzja staje się wykonalna z chwilą:
1)
odrzucenia skargi,
2)
cofnięcia skargi, lub
3)
wydania przez sąd prawomocnego orzeczenia o oddaleniu skargi.
6. Organ, o którym mowa w ust. 1, wydaje decyzję o umorzeniu postępowania w sprawie nałożenia
kary pieniężnej, w przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 92b ust. 1 lub art. 92c.
Art. 94. 1. Kara pieniężna stanowi dochód budżetu państwa.
2. Karę pieniężną uiszcza się w formie przekazu na właściwy rachunek bankowy w terminie 21 dni od
dnia w którym decyzja o jej nałożeniu stała się wykonalna. Koszty związane z jej przekazaniem pokrywa
zobowiązany podmiot.
9