Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia zmian mających na celu usunięcie barier utrudniających prowadzenie działalności przewozowej, lepszego wykorzystania Inspekcji Transportu Drogowego, zwiększenia funkcji prewencyjnej i restytucyjnej nakładanych na przewoźników sankcji przy jednoczesnym zmniejszeniu ich represyjności
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4061
- Data wpłynięcia: 2011-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny:
4061
na dokonanie czasowej rejestracji pojazdu pomimo braku dokumentów potwierdzających spełnienie
obowiązków wobec skarbu państwa – zapłatę cła, akcyzy lub podatku VAT. Jednocześnie przepis
określa, iż dokumenty te powinny zostać złożone przed wydaniem stałego dowodu rejestracyjnego,
co wobec ograniczenia czasowej rejestracji do 30 dni, skutecznie zabezpiecza interesy skarbu
państwa. Zaproponowane rozwiązanie wynika z faktu, iż uzyskanie ww. dokumentów może trwać
nawet do kilkunastu dni i obecnie wiąże się z brakiem możliwości używania pojazdu. Tym samym
brak możliwości używania pojazdu, który niejednokrotnie kosztował kilkaset tysięcy euro i został
zakupiony za środki pozyskane w ramach kredytu lub leasingu, oznacza dla przedsiębiorcy znaczne
straty narastające każdego dnia, w którym pojazd nie może być wykorzystywany.
W art. 6 zaproponowano nowy przepis art. 16 ust. 1 pkt 12 ustawy o udostępnianiu informacji
gospodarczych. Ma on na celu uzupełnienie katalogu organów kontroli uprawnionych do
otrzymywania informacji gospodarczych o organy Inspekcji Transportu drogowego w związku
wykonywanymi przez te organy zadaniami.
W celu usunięcia niejasności interpretacyjnych związanych ze stosowaniem niektórych przepisów
ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92, poz. 879 ze zm.) oraz
ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007r. Nr 125, poz. 874 ze zm.)
zachodzi pilna konieczność ich nowelizacji. Ponadto konsekwencją zmiany w ustawie o czasie pracy
kierowców jest zmiana ustawy z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79,
poz. 854 ze zm.) w zakresie możliwości wprowadzenia rozkładów czasu pracy umożliwiających
kierowcy dwukrotnie rozpoczynanie pracy w danej dobie. Oto propozycje zmian:
Art. 7 dotyczy zmian w ustawie o czasie pracy kierowców (uock) i ma na celu:
• usunięcie niejasności interpretacyjnych związanych z kolizją przepisów rozporządzenia WE
561/2006, przepisów ustawy o czasie pracy kierowców i przepisów Kodeksu pracy,
• dostosowanie przepisów do specyfiki pracy kierowcy wykonującego przewozy drogowe.
W art. 7 pkt 1 zaproponowano zmianę przepisu art. 2 ustawy o czasie pracy kierowców, poprzez:
• Doprecyzowanie definicji przewozu drogowego zawartej w art. 2 pkt 2 uock tego przepisu,
w celu wskazania że pojęcie to dotyczy wyłącznie przewozów objętych przepisami
rozporządzenia WE 561/2006. Zaproponowana zmiana pozwoli na jednoznaczne ustalenie
zakresu podmiotowego ustawy o czasie pracy kierowców określonego w art. 1 pkt 1‐2 tej
ustawy, wskazując iż spod zakresu jej obowiązywania wyłączeni są kierowcy wskazani w art. 3
ww. rozporządzenia (oprócz kierowców wykonujących regularne przewozy na trasach nie
przekraczających 50 km). Zmiana ta jest zgodna z art. 2 dyrektywy 2002/15/WE.
• Wprowadzenie nowej definicji przewozu okazjonalnego (pkt 3a), które to pojęcie pojawia się
w zaproponowanych dalej przepisach ustawy.
• Wprowadzenie nowej definicji pory nocnej (pkt 6a) umożliwiającej właściwe wykorzystanie
czasu prowadzenia pojazdu określonego przepisami rozporządzenia (WE) 561/2006 i zgodnej
z przepisem art. 3 lit. h dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11
marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie
13
w zakresie transportu drogowego. Obecnie w przepisach ustawy o czasie pracy kierowców
stosowana jest definicja pory nocnej zawarta w przepisach Kodeksu pracy, co powoduje
skrócenie dziennego czasu pracy kierowcy nawet w przypadku prowadzenia pojazdu tylko
przez 1 minutę w porze nocnej, tj. w wyznaczonym okresie ośmiogodzinnym pomiędzy
godziną 21.00 a godziną 7.00. Nowa definicja pory nocnej określa ją wyłącznie dla celów
ustalania czasu, jako kolejne 4 godziny pomiędzy godziną 0.00 a 7.00, co jest zgodne z art. 3
lit. h. dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r.
w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie
transportu drogowego. Należy podkreślić, że w związku z jednoznacznym wskazaniem
zakresu podmiotowego ustawy (kierowcy podlegający rozporządzeniu WE 561/2006), zmiana
nie odbije się niekorzystnie na innych grupach kierowców nie podlegających specjalnej
ochronie związanej z wymaganym czasem prowadzenia pojazdów, wymaganymi przerwami
i okresami wypoczynku.
W art. 7 pkt 2 zaproponowano zmianę brzmienia art. 8 ustawy o czasie pracy kierowców. Zgodnie
z dotychczasowym brzmieniem tego przepisu dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania
uprawnienia do wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę – należy rozumieć
24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie
z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. Oznacza to, iż zabronione jest planowanie czasu pracy
kierowcy w taki sposób, że danej dobie miałby wykonywać pracę powyżej 8 godzin w systemie
podstawowym lub powyżej 10 (12) godzin w systemie równoważnym. Każde przekroczenie ww. norm
jest pracą w godzinach nadliczbowych. Takie rozliczanie czasu pracy kierowcy stoi w sprzeczności
z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 i umową AETR. Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenie (WE)
nr 561/2006 dzienny okres prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin. Po okresie
prowadzenia wynoszącym 4,5 godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca, co najmniej 45
minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku (art. 7). Z kolei, jak wynika z art. 8 ust. 2
rozporządzenia (WE) nr 561/2006 w każdym 24 godzinnym okresie po upływie poprzedniego
dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi wykorzystać
kolejny dzienny okres odpoczynku, który wynosi 11 odpoczynku. Taka konstrukcja przepisów
wspólnotowych powoduje, że po 9 godzinach prowadzenia, w trakcie którego kierowca wykorzystał
45 minut przerwy, wykorzystuje 11 godzin odpoczynku i może rozpocząć kolejny dzienny okres
prowadzenia (9 godzin prowadzenia + 45 minut przerwy + 11 godzin odpoczynku = 20 godzin 45
minut). Jeżeli po odpoczynku kierowca rozpocznie kierowanie pojazdem spowoduje to, że w danej
dobie zdefiniowanej w art. 8 ustawy o czasie pracy kierowców, będzie kierował pojazdem jeszcze
przez 3 godziny 15 minut, co będzie pracę w godzinach nadliczbowych. Przedstawiony powyżej
rozkład czasu pracy jest poprawny z punktu widzenia przepisów o czasie prowadzenia, przerw
i odpoczynków i nie budzi uwag inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, lecz z punktu widzenia
przepisów ustawy o czasie pracy kierowców i Kodeksu pracy jest to praca w godzinach
nadliczbowych, co skrupulatnie wychwytują inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy. Aby
zlikwidować wskazany paradoks proponuje się dodanie w art. 8 ust. 2, 3 i 4, które dopuszczają
rozpoczynanie pracy przez kierowcę przed upływem 24 godzin, co nie będzie pracą w godzinach
nadliczbowych, przy zagwarantowaniu prawa kierowcy do odpoczynku dziennego i tygodniowego
oraz przerw w prowadzeniu.
14
W art. 7 pkt 3 zaproponowano zmianę przepisu art. 11 ust. 2a ustawy o czasie pracy kierowców.
Propozycja ta wynika z faktu, iż w przewozach okazjonalnych osób, ze względu na ich charakter
przypominający przewóz rzeczy, nie jest możliwym ustalenie rozkładów czasu pracy dla kierowcy
wykonującego takie przewozy.
W art. 7 pkt 4 zaproponowano zmianę przepisu art. 15 ustawy o czasie pracy kierowców. W ust. 1
tego artykułu ujednolicono zasady przedłużania wymiaru czasu pracy w ramach systemu
równoważnego czasu pracy dla kierowców wykonujących transport drogowy i dla kierowców
wykonujących przewozy na potrzeby własne. Dotychczasowe odmienne uregulowanie dla tych grup
nie znajduje merytorycznego uzasadnienia. Należy wskazać, że ten sam kierowca, w ramach tego
samego przedsiębiorstwa, może ‐ w zależności od rodzaju ładunku, odbiorcy lub nadawcy ‐
wykonywać zarówno transport drogowy, jak i przewóz na potrzeby własne. Ułatwi to m.in. obliczanie
należności za pracę w godzinach nadliczbowych, gdyż w ramach systemu równoważnego czasu pracy,
pracą w godzinach nadliczbowych będzie praca ponad 12 godzin na dobę dla każdego z kierowców
niezależnie od formalnego statusu wykonywanego przez nich przewozu.
Z kolei nowy przepis ust. 6 ma na celu jednoznaczne wskazanie, że jeżeli kierowca świadczy pracę
w ramach równoważnego czasu pracy i wykonuje przewóz rzeczy lub przewóz okazjonalny osób, nie
istnieje wymóg opracowywania rozkładów czasu pracy.
W art. 7 pkt 5 zaproponowano zmianę przepisu art. 17 ustawy o czasie pracy kierowców,
rozszerzającą zakres podmiotowy normy prawnej w nim zawartej z kierowców wykonujących
transport drogowy na kierowców wykonujących przewóz drogowy, co jest pojęciem szerszym
i zgodnym z rozporządzeniem WE 561/2006. Uzasadnienie tej zmiany jest takie samo, jak zmiany
zawartej w art. 7 ust. 4. Ten sam kierowca w tym samym przedsiębiorstwie może wykonywać
podobne przewozy różniące się jedynie statusem formalnym.
W art. 7 pkt 6 zaproponowano zmianę przepisu art. 22 ustawy o czasie pracy kierowców, mającą na
celu uwzględnienie zmiany art. 2 pkt 2 uock i powodującej zawężenie zakresu podmiotowego ustawy,
o którym mowa w art. 1 pkt 1‐2 uock.
W art. 7 pkt 7 zaproponowano zmianę przepisu art. 24 pkt 2 ustawy o czasie pracy kierowców,
w celu usunięcie luki prawnej. Obecnie poza zakresem regulacji art. 24 pkt 2 ustawy o czasie pracy
kierowców są kierowcy, którzy w innych podmiotach kierują pojazdami na innej podstawie niż
stosunek pracy (np. umowa zlecenie, umowa o współpracy z kierowcą prowadzącym działalność
gospodarczą, itp.). Taki kierowca, w obecnym stanie prawnym składa oświadczenie, że nie pozostaje
w zatrudnieniu u innego pracodawcy. Tym samym przedsiębiorca, planując przewozy, nie jest
w stanie uwzględnić, że kierowca ma przekroczone normy określone w rozporządzeniu WE 561/2006.
Powoduje to zagrożenie bezpieczeństwa wykonywanego przewozu i zagrożenie bezpieczeństwa
ruchu drogowego. Dlatego też proponuje się likwidację tej luki przez rozszerzenie obowiązku
przedkładania oświadczenia również na kierowców, którzy w innym podmiocie wykonują pracę na
innej podstawie niż stosunek pracy.
W art. 7 pkt 8 proponuje się zmianę przepisu art. 25 ustawy o czasie pracy kierowców. Zmiana ust. 1
w tym artykule ma na celu ostateczne usunięcie wątpliwości związanych z nieprecyzyjną jego treścią.
O potrzebie zmiany świadczyć może fakt, iż wobec wątpliwości zgłaszanych do tego przepisu przez
15
niektórych inspektorów pracy oraz inspektorów transportu drogowego, Główny Inspektor Pracy
wspólnie z Głównym Inspektorem Transportu Drogowego w dniu 16 lipca 2009 r. wystosowali pismo
zawierające wspólne stanowisko w tej sprawie. W stanowisku tym określono, że w ewidencji
kierowcy nie muszą być przechowywane wszystkie wskazane w art. 25 ust. 1 uock dokumenty,
a jedynie te które są wystarczające do udokumentowania wszystkich danych wymaganych przez
przepisy prawa pracy. Dlatego też proponuje się ostateczne rozstrzygnięcie wątpliwości, poprzez
użycie w treści przepisu funktora „lub”, wskazującego jednoznacznie na możliwość wybrania przez
pracodawcę wygodnej dla niego formy prowadzenia ewidencji.
Dodatkowo w art. 25 uock proponuje się dodanie nowych przepisów ust. 1a i 1b, które mają na celu:
• wyłączenie obowiązku prowadzenia ewidencji czasu pracy, jeżeli kierowca wykonuje pracę
w ramach zadaniowego czasu pracy lub otrzymuje ryczałtu do wynagrodzenia za pracę
w godzinach nadliczbowych albo w porze nocnej,
• wprowadzenie dla pracodawcy obowiązku prowadzenia ewidencji nieobecności w pracy
w kierowcy, z podziałem na rodzaj, gdyż same zapisy z wykresówek z tachografów
analogowych lub wydruki danych z tachografów cyfrowych nie zawierają informacji
o korzystaniu przez pracownika z urlopów, świadczeń z ubezpieczenia społecznego, dni opieki
nad dziećmi do lat 14, itd.
W art. 7 pkt 9 zaproponowano nowe brzmienie przepisu art. 27 ust. 5 ustawy o czasie pracy
kierowców określającego normę kolizyjną pomiędzy przepisami tej ustawy a przepisami
rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i umowy AETR, określającymi czas prowadzenia pojazdów,
obowiązkowe przerwy i okresy wypoczynku. Zmiana ma na celu usunięcie wątpliwości w sprawie
wymaganego zachowania kierowcy w związku z odebraniem skróconego wypoczynku tygodniowego,
o którym mowa w art. 8 ust. 6 ww. rozporządzenia. Odpoczynek ten jest wprawdzie krótszy (24 h) od
odpoczynku tygodniowego o którym mowa w art. 14 ust. 2 ustawy o czasie pracy (36 h), nie mniej za
skrócenie odpoczynku, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) 561/2006 kierowcy przysługuje
rekompensata wykorzystywana jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po
danym tygodniu. Aby uniknąć niejednoznacznej interpretacji i rozwiązać oczywistą kolizję norm
zaproponowano ww. rozwiązanie zgodnie z przepisem art. 2 ust. 4 dyrektywy 2002/15/WE.
W art. 7 pkt 10 zaproponowano zmianę przepisu art. 31 ust. 2a ustawy o czasie pracy kierowców.
Propozycja ma na celu usunięcie rozbieżności w zakresie danych umieszczanych na zaświadczeniu
wystawianym kierowcy przez pracodawcę, które są w odmienny sposób uregulowane w ustawie
o czasie pracy kierowcy oraz w formularzu zaświadczenia ustalonym decyzją Komisji Europejskiej.
W art. 7 pkt 11 zaproponowano dodanie nowego przepisu art. 31d ust. 3 ustawy o czasie pracy
kierowców, w celu objęcia obowiązkiem składania oświadczeń o zatrudnieniu u innego pracodawcy
oraz o wykonywaniu na rzecz przewoźnika pracy na innej podstawie niż stosunek pracy, o których
mowa w art. 24 pkt 2 kierowców pojazdów używanych do przewozu osób w ramach przewozów
regularnych, których trasa nie przekracza 50 km. Obecnie kierowcy ci są wyłączeni z tego obowiązku
na podstawie przepisu art. 22 uock, co powoduje że pracodawca działający w tym sektorze
przewozów drogowych, nie jest w stanie przestrzegać normy prawnej zawartej w art. 31d ust. 1 uock,
zgodnie z którą normy dotyczące czasu prowadzenia pojazdu, dziennego i tygodniowego okresu
16
odpoczynku obowiązują także kierowcę wykonującego przewozy na rzecz więcej niż jednego
podmiotu.
W art. 7 pkt 12 zaproponowano w art. 31e ustawy o czasie pracy kierowców dodanie nowego ust. 4,
usuwającego wątpliwości dotyczące okresu tworzenia rozkładów czasu pracy, w sytuacji gdy kierowca
wykonuje obok regularnych przewozów osób na trasach nieprzekraczających 50 km, także inne
rodzaje przewozów.
W art. 8 zaproponowano nowy przepis art. 97a ustawy o służbie cywilnej. Ma on na celu
wprowadzenie możliwości ustalania odmiennego rozkładu czasu pracy dla inspektorów Inspekcji
transportu drogowego niż wskazany w przepisie art. 97 ww. ustawy dla wszystkich pozostałych
członków korpusu służby cywilnej. Propozycja ta jest uzasadniona faktem, iż zadania inspektorów
muszą być realizowane w odmiennych warunkach niż zadania innych urzędników. Dla przykładu
można wskazać, iż obecne ogólne regulacje uniemożliwiają organizację kontroli drogowych w porze
nocnej, i tym samym w tym czasie realizowane są przewozy, które godzą w zasady uczciwej
konkurencji (np. przewozy zagranicznych przewoźników bez wymaganych polskich zezwoleń).
Art. 9 jest swoistym przepisem przejściowym, który wdraża przed 4 grudnia 2011 r. – tj. dniem do
którego wszyscy przewoźnicy są obowiązani dostosować się do wymagań Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającego
wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylającego
dyrektywę Rady 96/26/WE (Dz.U.UE.L.2009.300.51) – postanowienia zawarte w art. 5 lit. a i c tego
aktu prawnego. Zgodnie z tym przepisem przewoźnicy ubiegający się o wydanie nowej licencji będą
musieli wykazać się posiadaniem siedziby i bazy eksploatacyjnej. Zapobiegnie to wejściu na rynek
przewozowy przedsiębiorców, którzy nie będą mogli spełnić nowych, bezwzględnie obowiązujących
od 4 grudnia 2011 r. wymagań. Zaproponowana regulacja dodatkowo pogłębia konstytucyjną zasadę
zaufania do państwa, uniemożliwiając uzyskanie uprawnień przewozowych przez podmioty, którym
za kilka miesięcy należałoby je cofnąć ze względu na spełnienia przesłanek do uznania za zdolnych do
wykonywania zawodu przewoźnika.
Zaproponowany przepis art. 10 ust. 1 określa zasadę, iż we wszczętych postępowaniach
administracyjnych lub sądowych w sprawach o cofnięcie licencji lub o ukaranie karą pieniężną, i nie
zakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy ustawy o transporcie
drogowym w brzmieniu ustalonym przez niniejszą ustawę.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia (art. 11). Przewidziano okres
przejściowy dla zmian w ustawie o drogach publicznych, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia
2011 r. Także ta zwłoka we wprowadzeniu nowych przepisów uzasadniona jest koniecznością
przygotowania nowych aktów wykonawczych.
Ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Skutki przyjęcia proponowanych regulacji
Przyjęcie zaproponowanych regulacji powinno w pozytywny sposób wpłynąć na funkcjonowanie
rynku przewozów drogowych i na stabilność sytuacji nowoczesnych, dobrze zorganizowanych firm
transportowych, zatrudniających większą liczbę pracowników.
17