Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej
- projekt ma na celu stworzenie formalno-prawnych podstaw, które umożliwią wyłączenie analogowej telewizji do dnia 31 lipca 2013 r. i wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4016
- Data wpłynięcia: 2011-03-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 903
4016
rozprowadzane audiowizualne składniki multipleksu oraz określenia wykorzystania
pojemności systemów transmisyjnych. Natomiast w przypadku rezerwacji częstotliwości
przeznaczonych do rozpowszechniania lub rozprowadzania programów w sposób cyfrowy
drogą rozsiewczą naziemną w dodanym ust. 4 wskazano, iż Prezes UKE dodatkowo dokonuje
określenia: parametrów i standardów technicznych cyfrowej transmisji telewizyjnej w celu
zapewnienia pojemności sygnału multipleksu; określenia warunków zarządzania
przepływnością dla aktualizacji oprogramowania systemowego odbiorników cyfrowych
służących do odbioru cyfrowych transmisji naziemnych oraz określenia wykorzystania
pojemności sygnału multipleksu.
4. Art. 115a i 115b
Ponadto konieczne stało się dodanie nowego przepisu art. 115a, w myśl którego, w przypadku
zwolnienia części pojemności sygnału multipleksu z powodu rezygnacji użytkownika tego
sygnału, pozostali użytkownicy tego sygnału, w terminie 30 dni od dnia tej rezygnacji, mogą
przedłożyć KRRiT i Prezesowi UKE, uzgodniony sposób wykorzystania zwolnionej części
pojemności sygnału multipleksu, w szczególności umieszczenia w multipleksie nowych
programów, pod warunkiem że program ten uzyskał koncesję, zgodnie z przepisami ustawy
o radiofonii i telewizji. W przypadku nieprzedstawienia sposobu wykorzystania zwolnionej
pojemności sygnału multipleksu w ww. terminie odpowiednie zastosowanie znajdą przepisy
ustawy – Prawo telekomunikacyjne w zakresie przeprowadzania konkursu na rezerwację
częstotliwości na cele rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych. Sposób
wykorzystania zwolnionej pojemności sygnału multipleksu uważa się za uzgodniony, jeżeli
KRRiT i Prezes UKE nie wyrażą sprzeciwu w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
Uzasadniając powyższe unormowania, należy wskazać na potrzebę uregulowania procedury
postępowania w przypadku zwolnienia części pojemności sygnału multipleksu z powodu
rezygnacji użytkownika tego sygnału. Jednocześnie za najbardziej optymalne rozwiązanie
uznano sytuację, w której to pozostali użytkownicy tego sygnału będą dokonywali
uzgodnienia sposobu wykorzystania zwolnionej części pojemności sygnału multipleksu.
Z uwagi na specyfikę nadawania programu telewizyjnego w sposób cyfrowy drogą
rozsiewczą naziemną oraz okres równoległego nadawania w sposób analogowy i cyfrowy
niezbędne jest wskazanie dodatkowych elementów, jakie powinna zawierać decyzja
32
w sprawie rezerwacji częstotliwości wykorzystywanych w służbie radiodyfuzyjnej zgodnie
z art. 114 ust. 6 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne na potrzeby
nieodpłatnego rozpowszechniania programu telewizyjnego w sposób cyfrowy drogą
rozsiewczą naziemną. W związku z tym projekt ustawy przewiduje, że w ww. decyzji
w sprawie rezerwacji częstotliwości, poza elementami określonymi w art. 115 ustawy –
Prawo telekomunikacyjne, Prezes UKE określa:
1) warunki zarządzania przepływnością w multipleksie;
2)
warunki wykorzystywania częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej w okresie
przejściowym;
3) terminy zakończenia wykorzystywania częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej do
rozpowszechniania programu telewizyjnego w sposób analogowy drogą rozsiewczą
naziemną na obszarze wykorzystania częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej;
4) terminy rozpoczęcia wykorzystywania częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej do
rozpowszechniania programu telewizyjnego w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną
na obszarze wykorzystania częstotliwości w służbie radiodyfuzyjnej.
5. Art. 118 ust. 5
Zdecydowano się wprowadzić zmianę do art. 118 ustawy – Prawo telekomunikacyjne, która
usprawnia procedurę przeprowadzania konkursu, o którym mowa w art. 116 ust. 1 pkt 1.
W przypadku przeprowadzania takiego konkursu, którego celem jest wyłonienie podmiotu, na
rzecz którego zostanie dokonana rezerwacja częstotliwości na cele rozprowadzania
programów radiofonicznych lub telewizyjnych, warunki uczestnictwa w takim konkursie,
w
zakresie dodatkowych obowiązków i zadań przedsiębiorcy dotyczących zawartości
programowej, w tym warunków dotyczących transmisji obowiązkowej, będą określane przez
KRRiT na wniosek Prezesa UKE. KRRiT będzie określała ww. warunki w terminie 30 dni od
dnia otrzymania wniosku Prezesa UKE, uwzględniając pozaekonomiczne interesy narodowe
dotyczące kultury, języka i pluralizmu mediów.
33
6. Art. 123 ust. 2a i 3
W ust. 2a wskazano, iż niezależnie od przesłanek zmiany rezerwacji częstotliwości już
przewidzianych ustawą – Prawo telekomunikacyjne, Prezes UKE może zmienić rezerwację
częstotliwości w zakresie, o którym mowa w art. 115b, czyli elementów dodatkowych decyzji
przewidzianych w okresie przejściowym, jeżeli z przyczyn technicznych nie jest możliwe
dotrzymanie terminów wskazanych w tym przepisie.
Zmiana ust. 3 polega na dookreśleniu, iż w sytuacji, o której mowa w tym przepisie, chodzi
także o rezerwację częstotliwości przeznaczonych do rozprowadzania programów
radiofonicznych lub telewizyjnych. Ponadto w celu ujednolicenia brzmienia tego przepisu
z art. 114 ust. 2 zwrot „w uzgodnieniu” zastąpiono zwrotem „w porozumieniu”.
7. Dział IVa Dostęp do multipleksu
Zgodnie z zaprojektowanym art. 131a operator multipleksu będzie ustawowo obowiązany do
umieszczania w multipleksie oraz rozpowszechniania programów radiofonicznych
i telewizyjnych wskazanych w koncesji, jako przeznaczonych do rozpowszechniania lub
rozprowadzania w tym multipleksie, zapewnienia dostępu do multipleksu nadawcy, który
uzyskał koncesję na rozpowszechnianie programu radiofonicznego lub telewizyjnego
w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w tym multipleksie, na warunkach równych
i niedyskryminujących. Ponadto operator multipleksu powinien zapewnić nieprzerwaną
cyfrową transmisję sygnału multipleksu, chyba że przerwa nastąpiła z przyczyn technicznych
lub nadawca zaprzestał udostępniania programu.
Warunki uznane zostają za dyskryminujące, jeżeli operator multipleksu oferuje nadawcy tę
samą usługę dostępu, na innych warunkach niż uprzednio oferował ją innemu nadawcy i gdy
po stronie operatora multipleksu nie zachodzą żadne uzasadnione powody do zmiany oferty.
Rozwiązanie to uwzględnia zalecenie Rec(2007)2 Komitetu Ministrów dla państw
członkowskich w sprawie pluralizmu w mediach i zróżnicowania zawartości programowej
(przyjęte przez Komitet Ministrów 31 stycznia 2007 na 985 spotkaniu Przedstawicieli
Ministrów), zgodnie z którym państwa członkowskie powinny zapewnić, że dostawcy
zawartości mają uczciwy dostęp do elektronicznych sieci komunikacyjnych.
34
Obowiązujące przepisy ustawy – Prawo telekomunikacyjne zawierają regulacje dotyczące
dostępu telekomunikacyjnego, nie obejmują one jednak swoim zakresem dostępu, jakim jest
dostęp do multipleksu. Jeżeli chodzi o uregulowanie kwestii dostępu do multipleksu, to
istnieją także istotne różnice w podejściu do tego problemu w państwach członkowskich UE.
Problemem jest w szczególności to, iż rynek 18 został usunięty z zalecenia Komisji
Europejskiej.
Niemniej warunki dostępu telewidzów i radiosłuchaczy do cyfrowych usług telewizyjnych
i radiowych są przedmiotem dyrektywy 2002/19/WE w sprawie dostępu do sieci łączności
elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń5). Zgodnie z jej treścią
wszyscy operatorzy systemów warunkowego dostępu, niezależnie od środków przekazu,
którzy zapewniają usługi dostępu do cyfrowych usług telewizyjnych i radiowych, i od których
są uzależnieni nadawcy w zakresie docierania do wszelkich grup potencjalnych telewidzów
i radiosłuchaczy, muszą m.in. zaproponować wszelkim nadawcom na warunkach równych,
rozsądnych i niedyskryminujących, zgodnych z regułami wspólnotowego prawa konkurencji,
usługi techniczne umożliwiające, aby świadczone przez nich cyfrowe usługi telewizyjne
i radiowe były odbierane przez telewidzów albo radiosłuchaczy upoważnionych do tego za
pośrednictwem dekoderów dostarczonych przez operatorów usług, oraz stosować się do reguł
wspólnotowego prawa konkurencji.
Ponadto jeżeli chodzi o dostęp telekomunikacyjny, to nie jest także możliwe rozszerzenie tych
regulacji w odniesieniu do kwestii dostępu do multipleksu z uwagi na to, że dostęp ten
dotyczy nie tylko przedsiębiorców telekomunikacyjnych, ale nadawców programów
telewizyjnych, którzy nie są objęci zakresem podmiotowym ustawy – Prawo
telekomunikacyjne. Dlatego też konieczne jest określenie ustawowych zasad dostępu do
multipleksu w drodze odrębnych uregulowań, nie zaś odsyłanie w tej materii odpowiednio do
przepisów ustawy – Prawo telekomunikacyjne, w tym, jak wskazano w założeniach projektu
ustawy, przyznanie kompetencji Prezesowi UKE w zakresie rozstrzygania sporów
obejmujących w szczególności ustalanie warunków wzajemnej współpracy, opłat za dostęp
do multipleksu, a także zapewnienia dostępu do multipleksu.
Warunki dostępu do multipleksu zostaną określone w umowie. Zawarcie umowy powinno
zostać poprzedzone negocjacjami. W umowie o dostępie do multipleksu operator multipleksu
zobowiązuje się do zapewnienia dostępu do multipleksu za wynagrodzeniem oraz poniesienia
5) (Dz.Urz. UE L 108 z 24.04.2002, str. 7).
35
wydatków z tytułu świadczenia usługi transmisji sygnału multipleksu, a nadawca zobowiązuje
się do współdziałania z operatorem multipleksu, w szczególności poprzez udostępnienie
swojego programu telewizyjnego.
Projektowane przepisy określają minimalny zakres postanowień, jakie powinny znaleźć się
w umowie o dostępie do multipleksu. Zgodnie z zaprojektowanym przepisem umowa
o dostępie do multipleksu powinna zawierać postanowienia dotyczące co najmniej:
1) warunków technicznych dostępu do multipleksu;
2) rozliczeń z tytułu zapewnienia dostępu do multipleksu;
3) postępowania w przypadku zmiany treści umowy;
4) warunków rozwiązania umowy;
5) okresu obowiązywania umowy;
6) sposobu i wysokości wynagrodzenia operatora multipleksu;
7) wykazu dokumentów, jakie strony umowy są obowiązane uzyskać lub dostarczyć
w celu realizacji umowy wraz z podaniem terminów, w jakich powinno to
nastąpić.
Projektowane przepisy ustawy nakładają obowiązki zarówno na operatora multipleksu, jak
i nadawców, których programy będą rozprowadzane w multipleksie. Ponadto zapewnienie
konsumentom atrakcyjnej oferty programowej wymagać będzie zwłaszcza w pierwszym
etapie cyfryzacji przeprowadzenia skutecznych negocjacji między nadawcami prywatnymi
a nadawcą publicznym.
Wzorem rozwiązań przyjętych na gruncie ustawy – Prawo
telekomunikacyjne, przyznaje się Prezesowi UKE kompetencję do określenia terminu
zakończenia negocjacji o zawarcie umowy o dostęp do multipleksu. Postanowienie w tym
zakresie będzie wydane na pisemny wniosek każdej ze stron negocjacji lub z urzędu. Termin
zakończenia negocjacji określony przez Prezesa UKE nie będzie mógł być dłuższy niż 90 dni,
licząc od dnia wystąpienia z wnioskiem o zawarcie umowy o dostępie.
W procesie cyfryzacji może zaistnieć sytuacja, w której konieczne będzie zastosowanie
rozwiązań, które umożliwią skuteczne rozstrzyganie kwestii spornych, jak również ustalenie
zasad wzajemnej współpracy podmiotów uczestniczących w tym procesie przez niezależny
podmiot. Dlatego też w ustawie zawarte zostały regulacje umożliwiające skuteczne
i bezstronne rozstrzyganie kwestii spornych. Projektowane przepisy przyznają każdej ze stron
negocjowanej umowy o dostępie do multipleksu prawo do wystąpienia do Prezesa UKE
z wnioskiem o wydanie decyzji w sprawie rozstrzygnięcia kwestii spornych lub określenia
36