eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych

projekt ustawy dotyczy przesunięcia części składki emerytalnej na nowo utworzone specjalne subkonto prowadzone przez ZUS, zmiany limitów inwestycyjnych OFE i wprowadzenia zachęt podatkowych do dodatkowego oszczędzania na emeryturę

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3946
  • Data wpłynięcia: 2011-03-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych
  • data uchwalenia: 2011-03-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 75, poz. 398

3946

 
 
Wpływ proponowanych zmian na oczekiwaną wysokość emerytur mężczyzn
Stopy zastąpienia
Wysokość świadczenia (realna – ceny stałe 2010 r.)
Przed zmianą
Po zmianie
Z dodatkowym
Przed
Po zmianie
Z dodatkowym
Rok
dobrowolnym
zmianą
dobrowolnym
urodzenia
ubezpieczeniem
ubezpieczeniem
brutto
netto
brutto
netto
brutto
netto
brutto
netto
brutto
netto
brutto
netto
1949
64.6%
74.7%
64.6%
74.7%
65.3%
75.5%
2 355
1 953
2 357
1 955
2 381
1 974
1950
63.6%
73.6%
63.7%
73.7%
64.6%
74.7%
2 389
1 982
2 392
1 985
2 426
2 011
1951
62.6%
72.5%
62.7%
72.6%
63.8%
73.8%
2 419
2 008
2 423
2 011
2 466
2 046
1952
61.5%
71.2%
61.6%
71.4%
63.0%
72.9%
2 441
2 028
2 447
2 032
2 500
2 075
1953
60.4%
70.0%
60.6%
70.2%
62.2%
72.0%
2 463
2 046
2 470
2 051
2 534
2 104
1954
59.4%
68.9%
59.6%
69.1%
61.4%
71.1%
2 485
2 065
2 493
2 072
2 568
2 133
1955
58.4%
67.7%
58.6%
68.0%
60.7%
70.3%
2 507
2 086
2 518
2 093
2 604
2 164
1956
57.4%
66.6%
57.7%
66.9%
59.9%
69.5%
2 530
2 105
2 542
2 116
2 641
2 195
1957
56.4%
65.5%
56.8%
65.9%
59.2%
68.6%
2 552
2 125
2 568
2 138
2 679
2 227
1958
55.5%
64.4%
55.9%
64.9%
58.5%
67.9%
2 580
2 149
2 598
2 163
2 722
2 264
1959
54.5%
63.4%
55.0%
63.9%
57.9%
67.1%
2 610
2 175
2 631
2 192
2 769
2 304
1960
53.6%
62.3%
54.1%
62.9%
57.2%
66.4%
2 642
2 203
2 666
2 222
2 818
2 346
1961
52.6%
61.3%
53.2%
61.9%
56.5%
65.6%
2 676
2 232
2 704
2 255
2 872
2 390
1962
51.8%
60.3%
52.4%
60.9%
55.9%
64.9%
2 715
2 266
2 746
2 292
2 931
2 441
1963
50.9%
59.3%
51.5%
60.0%
55.3%
64.2%
2 757
2 303
2 793
2 332
2 995
2 494
1964
50.0%
58.3%
50.8%
59.1%
54.7%
63.6%
2 801
2 341
2 842
2 374
3 062
2 551
1965
49.2%
57.4%
50.0%
58.2%
54.1%
62.9%
2 845
2 379
2 891
2 416
3 131
2 610
1966
48.4%
56.4%
49.2%
57.4%
53.6%
62.3%
2 889
2 417
2 940
2 458
3 201
2 669
1967
47.4%
55.4%
48.4%
56.4%
52.9%
61.6%
2 923
2 447
2 979
2 493
3 262
2 721
1968
46.5%
54.4%
47.5%
55.5%
52.4%
60.9%
2 955
2 476
3 018
2 526
3 324
2 774
1969
46.8%
54.7%
47.9%
55.9%
52.9%
61.6%
3 062
2 565
3 132
2 621
3 463
2 888
1970
45.6%
53.3%
46.8%
54.6%
52.0%
60.6%
3 077
2 580
3 154
2 642
3 511
2 930
1971
44.4%
51.9%
45.6%
53.3%
51.1%
59.5%
3 087
2 591
3 173
2 660
3 556
2 970
1972
43.0%
50.4%
44.3%
51.9%
50.1%
58.4%
3 089
2 596
3 183
2 672
3 595
3 004
1973
40.8%
47.9%
42.2%
49.5%
48.2%
56.2%
3 027
2 549
3 131
2 633
3 572
2 990
1974
40.0%
47.1%
41.4%
48.6%
47.6%
55.5%
3 070
2 587
3 176
2 673
3 648
3 054
1975
39.3%
46.2%
40.6%
47.7%
47.0%
54.9%
3 114
2 627
3 220
2 713
3 726
3 120
1976
38.5%
45.3%
39.8%
46.8%
46.4%
54.2%
3 161
2 668
3 267
2 754
3 806
3 190
1977
37.7%
44.4%
38.9%
45.8%
45.7%
53.4%
3 207
2 710
3 313
2 795
3 888
3 260
1978
36.9%
43.6%
38.1%
44.9%
45.1%
52.7%
3 259
2 756
3 364
2 841
3 976
3 335
1979
36.2%
42.7%
37.3%
44.0%
44.5%
52.0%
3 313
2 805
3 417
2 888
4 069
3 415
1980
35.5%
42.0%
36.6%
43.2%
43.9%
51.4%
3 373
2 857
3 476
2 941
4 169
3 501
1981
34.9%
41.3%
35.9%
42.4%
43.4%
50.9%
3 439
2 917
3 541
2 998
4 277
3 593
1982
34.3%
40.6%
35.3%
41.7%
43.0%
50.3%
3 512
2 980
3 612
3 061
4 393
3 692
1983
33.8%
40.0%
34.7%
41.1%
42.5%
49.9%
3 589
3 048
3 687
3 127
4 515
3 796
1984
33.2%
39.4%
34.1%
40.3%
42.0%
49.3%
3 661
3 111
3 753
3 186
4 630
3 895
1985
32.6%
38.7%
33.4%
39.6%
41.5%
48.7%
3 736
3 178
3 822
3 248
4 750
3 997
1986
32.1%
38.1%
32.9%
39.0%
41.1%
48.3%
3 818
3 250
3 905
3 321
4 887
4 114
1987
31.7%
37.6%
32.4%
38.5%
40.6%
47.7%
3 903
3 326
3 996
3 401
5 004
4 214
1988
31.2%
37.1%
32.0%
38.0%
40.1%
47.1%
3 993
3 405
4 090
3 483
5 123
4 317
1989
30.9%
36.7%
31.6%
37.6%
39.6%
46.6%
4 086
3 486
4 186
3 567
5 246
4 423
1990
30.5%
36.3%
31.3%
37.2%
39.2%
46.1%
4 182
3 571
4 285
3 653
5 372
4 532

Źródło: Szacunki DAS KPRM.
Założenia: wiek emerytalny mężczyzn 65 lat, 40 lat aktywności zawodowej, wejście do systemu ubezpieczeń w wieku 25 lat,
wysokość świadczenia emerytalnego oraz stopa zastąpienia obliczone dla osoby, która przez cały okres aktywności zawodowej
zarabia przeciętne wynagrodzenie w gospodarce. Dalsze trwanie życia na podstawie prognozy AWG. Założono również realne
utrzymanie obecnych progów podatkowych.

33 
 
 
 

Jak wskazują wyniki symulacji, proponowane zmiany będą miały co do średniej pozytywny wpływ na
oczekiwaną wysokość świadczeń emerytalnych dla wszystkich roczników ubezpieczonych. Ponadto
wyliczenia wskazują na istotny pozytywny wpływ dodatkowych dobrowolnych ubezpieczeń.

Poniżej przedstawiono analizę wrażliwośc wysokości emerytur przykładowego rocznika (osób
urodzonych w 1990 r.) na przyjęte założenia co do wysokości limitu akcyjnego, stopnia jego wykorzystania
oraz poziomu premii przy inwestowaniu w papiery udziałowe (2,25; 3,5 oraz 5,0 % powyżej
oprocentowania obligacji)ogrubione wartości odnoszą się do wariantów, w których wysokość
emerytury jest nie niższa niż w przypadku braku zmian.

Wariant A: zwrot z instrumentów udziałowych o 2,25 % wyższy niż zwrot z obligacji (w przypadku braku
zmian: emerytura – 4 182 zł; stopa zastąpienia – 30,5 %)
Docelowy

Proc. Wykorzystania limitu
limit akcyjny
50%
60%
70%
80%
90%
OFE
Emerytura
4 075 zł 4
087
zł 4
100
zł 4
113
zł 4
126

40,0%
Stopa zast.
29,7% 29,8% 29,9% 30,0% 30,1%
Emerytura
4 109 zł 4
130
zł 4
151
zł 4
173

4 196 zł
62,0%
Stopa zast.
30,0% 30,1% 30,3% 30,4% 30,6%
Emerytura
4 137 zł 4
165

4 193 zł 4
223
zł 4
255

80,0%
Stopa zast.
30,2% 30,4% 30,6% 30,8% 31,0%
Emerytura
4 152 zł
4 182 zł 4
215
zł 4
249
zł 4
285

90,0%
Stopa zast.
30,3%
30,5% 30,8% 31,0% 31,3%
ródło: DAS KPRM.

Wariant B: zwrot z instrumentów udziałowych o 3,5 % wyższy niż zwrot z obligacji (w przypadku braku
zmian: emerytura – 4 330 zł; stopa zastąpienia – 31,6 %)
Docelowy

Proc. wykorzystania limitu
limit akcyjny
50%
60%
70%
80%
90%
OFE
Emerytura
4 110 zł 4
130
zł 4
152
zł 4
174
zł 4
197

40,0%
Stopa zast.
30,0% 30,1% 30,3% 30,5% 30,6%
Emerytura
4 168 zł 4
203
zł 4
241
zł 4
280
zł 4
322

62,0%
Stopa zast.
30,4% 30,7% 30,9% 31,2% 31,5%
Emerytura
4 217 zł 4
265
zł 4
317

4 373 zł 4
433

80,0%
Stopa zast.
30,8% 31,1% 31,5% 31,9% 32,3%
Emerytura
4 241 zł 4
297

4 357 zł 4
422
zł 4
492

90,0%
Stopa zast.
30,9% 31,4% 31,8% 32,3% 32,8%
ródło: DAS KPRM.
Wariant C: zwrot z instrumentów udziałowych o 5 % wyższy niż zwrot z obligacji (w przypadku braku
zmian: emerytura – 4 531 zł; stopa zastąpienia – 33,1 %)
                                                           
13) Analizy opracowane na wniosek partnerów społecznych z Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych.
14) Założono rozpoczęcie kariery zawodowej w wieku 25 lat i przejście na emeryturę w wieku 65 lat. Wysokość emerytury podano
w przeliczeniu na ceny z 2010 r. 
34 
 
 
 
Docelowy

Proc. wykorzystania limitu
limit akcyjny
50%
60%
70%
80%
90%
OFE
Emerytura
4 155 zł 4
187
zł 4
220
zł 4
256
zł 4
293

40,0%
Stopa zast.
30,3% 30,5% 30,8% 31,0% 31,3%
Emerytura
4 246 zł 4
304
zł 4
366
zł 4
433
zł 4
506

62,0%
Stopa zast.
31,0% 31,4% 31,9% 32,3% 32,9%
Emerytura
4 325 zł 4
407
zł 4
497

4 597 zł 4
707

80,0%
Stopa zast.
31,6% 32,2% 32,8% 33,5% 34,3%
Emerytura
4 366 zł 4
461

4 567 zł 4
685
zł 4
816

90,0%
Stopa zast.
31,9% 32,5% 33,3% 34,2% 35,1%
ródło: DAS KPRM.

Przedstawione wartości wskazują na istotną zależność stóp zastąpienia od poziomów limitów akcyjnych
i stopnia ich wykorzystania.
Należy zauważyć, że wysokość emerytur oraz ich wzrost wskutek wprowadzenia zmian w przypadku
mężczyzn jest wyższa niż w przypadku kobiet. Jest to spowodowane niższym wiekiem emerytalnym kobiet,
a tym samym krótszym okresem oszczędzania na emeryturę oraz dłuższym okresem pobierania świadczenia.
Stanowi to argument za pilnym rozpoczęciem dyskusji nad przyszłym zrównaniem wieku emerytalnego.
Równocześnie, z uwagi na fakt, iż wokół funkcjonowania systemu emerytalnego toczą się skomplikowane
dyskusje, w których ocena skutków zmian jest silnie determinowana przez przyjmowane założenia, należy
rozważyć utworzenie niezależnej instytucji krajowego aktuariusza, monitorującej funkcjonowanie systemu
ubezpieczeń społecznych oraz przedstawiającej publicznie potencjalne skutki zmian regulacyjnych.
W najbliższej perspektywie czasowej będzie również konieczne rozpoczęcie prac nad systemem wypłaty
świadczeń emerytalnych z II filaru systemu emerytalnego. Stosowne przepisy są konieczne dla
ubezpieczonych, którzy zaczną pobierać świadczenia dożywotnie już od 2014 r. Aby sprawnie wdrożyć
rozwiązania dotyczące wypłaty dożywotnich emerytur konieczne jest przyjęcie stosownych aktów prawnych
w ciągu 2012 r.
35 
 
 
 

5. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki

Zmniejszenie części składki przekazywanej do OFE doprowadzi do spadku przychodów PTE, które
pobierają opłatę od przekazanej składki w maksymalnej wysokości 3,5 % (z czego 0,8 % PTE przekazują
ZUS). Może to doprowadzić do spadku rentowności PTE oraz zmian w opłacalności pozyskiwania nowych
klientów.

6. Wpływ na rynek pracy

Proponowane zmiany wpłyną na rynek pracy przez zmniejszenie popytu na pracę akwizytorów PTE.

7. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny

Proponowane zmiany nie wywierają wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

8. Zgodność z prawem UE

Projektowane zmiany są zgodne z przepisami Unii Europejskiej.

36 
 
 
 
9. Założenia makroekonomiczne użyte do szacunków przedstawionych w OSR (w %)
stopy
realne
realny
Stopa
realny
realny
stary
nowy
zwrotu
stopy
wzrost
wzrost Inflacja bezrobocia
Rok wzrost
wzrost
limit
limit
obligacji - zwrotu z
zatrudnienia funduszu (CPI)
(w %)
PKB
wynagrodzeń
akcyjny akcyjny
realnie
akcji
płac
2011
3,5
3,6
5,8 1,4 1,9 3,3
2,3
9,9
40,0
42,5
2012
4,8
3,4
5,7 3,8 2,7 6,6
2,5
8,6
40,0
45,0
2013
4,1
3,4
5,7 3,9 2,1 6,1
2,5
7,3
40,0
47,5
2014
4,0
3,4
5,6 3,1 1,6 4,7
2,5
7,0
40,0
50,0
2015
3,7
3,3
5,5 3,0 0,1 3,1
2,5
7,6
40,0
52,0
2016
3,5
3,2
5,4 2,9 0,0 2,9
2,5
8,0
40,0
54,0
2017
3,4
3,1
5,4 2,7 -0,2 2,5
2,5
8,6
40,0
56,0
2018
3,3
3,0
5,2 2,7 -0,2 2,5
2,4
8,9
40,0
58,0
2019
3,2
2,8
5,0 2,7 -0,2 2,5
2,4
9,1
40,0
60,0
2020
3,1
2,6
4,9 2,7 -0,1 2,5
2,4
9,1
40,0
62,0
2021
3,1
2,6
4,9 2,7 -0,1 2,5
2,4
9,1
40,0
64,0
2022
3,0
2,6
4,9 2,7 -0,1 2,5
2,3
9,1
40,0
66,0
2023
3,0
2,7
4,9 2,8 0,0 2,8
2,3
9,1
40,0
68,0
2024
3,0
2,7
4,9 2,9 -0,1 2,8
2,3
9,0
40,0
70,0
2025
3,0
2,7
5,0 3,0 -0,1 2,9
2,2
8,8
40,0
72,0
2026
2,9
2,7
5,0 3,1 -0,1 3,0
2,1
8,8
40,0
74,0
2027
2,9
2,8
5,0 3,2 0,0 3,2
2,0
8,8
40,0
76,0
2028
2,9
2,8
5,1 3,3 0,1 3,4
2,0
8,8
40,0
78,0
2029
2,9
2,8
5,1 3,3 0,1 3,4
2,0
8,6
40,0
80,0
2030
2,9
2,9
5,1 3,3 0,1 3,4
2,0
8,4
40,0
82,0
2031
2,9
2,9
5,1 3,3 0,0 3,4
2,0
8,3
40,0
84,0
2032
2,8
2,8
5,1 3,1 -0,3 2,8
2,0
8,3
40,0
86,0
2033
2,8
2,8
5,0 3,1 -0,3 2,8
2,0
8,3
40,0
88,0
2034
2,8
2,8
5,0 3,1 -0,3 2,8
2,0
8,2
40,0
90,0
2035
2,7
2,7
5,0 3,1 -0,4 2,7
2,0
8,1
40,0
90,0 
2036
2,7
2,7
5,0 3,1 -0,4 2,7
2,0
8,0
40,0
90,0 
2037
2,7
2,7
4,9 3,2 -0,5 2,7
2,0
7,9
40,0
90,0 
2038
2,6
2,6
4,9 3,3 -0,7 2,6
2,0
7,8
40,0
90,0 
2039
2,6
2,6
4,9 3,4 -0,7 2,6
2,0
7,7
40,0
90,0 
2040
2,6
2,6
4,8 3,4 -0,9 2,6
2,0
7,5
40,0
90,0 
2041
2,6
2,6
4,8 3,5 -0,9 2,5
2,0
7,4
40,0
90,0 
2042
2,5
2,5
4,8 3,6 -1,1 2,5
2,0
7,3
40,0
90,0 
2043
2,5
2,5
4,7 3,7 -1,2 2,4
2,0
7,2
40,0
90,0 
2044
2,5
2,5
4,7 3,7 -1,3 2,4
2,0
7,2
40,0
90,0 
2045
2,4
2,4
4,7 3,7 -1,3 2,4
2,0
7,1
40,0
90,0 
2046
2,4
2,4
4,7 3,8 -1,4 2,4
2,0
7,0
40,0
90,0 
2047
2,4
2,4
4,6 3,8 -1,4 2,3
2,0
6,9
40,0
90,0 
2048
2,3
2,3
4,6 3,8 -1,5 2,3
2,0
6,7
40,0
90,0 
2049
2,3
2,3
4,6 3,8 -1,5 2,3
2,0
6,4
40,0
90,0 
2050
2,3
2,3
4,5 3,8 -1,6 2,2
2,0
6,2
40,0
90,0 
2051
2,3
2,3
4,5 3,8 -1,6 2,2
2,0
6,0
40,0
90,0 
2052
2,2
2,2
4,5 3,8 -1,6 2,2
2,0
6,0
40,0
90,0 
37 
 
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: