Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych
projekt ustawy dotyczy przesunięcia części składki emerytalnej na nowo utworzone specjalne subkonto prowadzone przez ZUS, zmiany limitów inwestycyjnych OFE i wprowadzenia zachęt podatkowych do dodatkowego oszczędzania na emeryturę
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3946
- Data wpłynięcia: 2011-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych
- data uchwalenia: 2011-03-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 75, poz. 398
3946
kategoriach lokat, dla celów ustalenia zgodności z obowiązującymi ograniczeniami, do
wartości dłużnych papierów wartościowych zalicza się wartość naliczonych odsetek na dzień
wyceny.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2004 r.
w sprawie określenia maksymalnej części aktywów otwartego funduszu emerytalnego, jaka może zostać
ulokowana w poszczególnych kategoriach lokat, oraz dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia
działalności lokacyjnej przez fundusze emerytalne (Dz. U. Nr 32, poz. 276 i Nr 175, poz. 1814 oraz z 2006 r.
Nr 13, poz. 91), które utraciło moc z dniem ………………... 2011 r.
3
UZASADNIENIE
Rozporządzenie realizuje delegację zawartą w art. 155 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu
funduszy emerytalnych, zobowiązującą Radę Ministrów do określenia dodatkowych
ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej przez fundusze emerytalne, mając
na uwadze ochronę interesów członków funduszy.
W związku z ogłoszeniem z dniem ………………. 2011 r. ustawy o zmianie niektórych
ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr …..,
poz. …..), wprowadzającej stopniowe zwiększanie maksymalnej części aktywów otwartych
funduszy, jaka może być ulokowana w instrumentach udziałowych, wymienionych w art. 141
ust. 1 pkt 4 i 6 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zaistniała
konieczność opracowania rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie dodatkowych
ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej przez fundusze emerytalne.
Proponuje się utrzymanie przepisów stanowiących, iż zdematerializowane, zgodnie z
przepisami ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, obligacje emitowane przez inne
podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego, ich związki, miasto stołeczne Warszawa,
które zostały zabezpieczone w wysokości odpowiadającej pełnej wartości nominalnej i
ewentualnemu oprocentowaniu, jak również inne niż zdematerializowane, zgodnie z
przepisami ustawy o obrocie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, obligacje i inne
dłużne papiery wartościowe emitowane przez inne podmioty niż jednostki samorządu
terytorialnego, ich związki, miasto stołeczne Warszawa, które zostały zabezpieczone w
wysokości odpowiadającej wartości nominalnej wraz z ewentualnym oprocentowaniem,
powinny być zabezpieczone co najmniej w jeden z następujących sposobów:
1) ustanowienie zastawu rejestrowego lub hipoteki na nieruchomości;
2) udzielenie nieodwołalnej gwarancji lub poręczenia przez bank krajowy, w rozumieniu
ustawy - Prawo bankowe, posiadający kapitał własny w wysokości nie niższej niż
równowartość 50.000.000 euro w walucie polskiej;
3) udzielenie gwarancji lub poręczenia przez Skarb Państwa;
4) udzielenie nieodwołalnej gwarancji lub poręczenia przez bank zagraniczny lub
międzynarodową instytucję finansową, mające siedzibę w państwach będących członkami
OECD, posiadające kapitał własny w wysokości nie niższej niż równowartość 50.000.000
euro;
5) udzielenie gwarancji lub poręczenia przez jednostki samorządu terytorialnego;
6) udzielenie nieodwołalnej gwarancji lub poręczenia przez podmiot posiadający ocenę na
poziomie inwestycyjnym, nadaną przez wyspecjalizowaną agencję ratingową, uznaną na
międzynarodowym rynku kapitałowym;
7) posiadanie przez emisję oceny, o której mowa w ww. pkt 6.
Jednocześnie, z uwagi na to, iż ww. ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z
funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych wprowadza zwiększanie limitu lokat w
instrumenty udziałowe do 90 % w 2034 r., proponuje się uchylenie § 3 dotychczas
obowiązującego rozporządzenia, określającego na 60 % wartości aktywów łączny limit lokat
w instrumenty udziałowe, kwity depozytowe, certyfikaty inwestycyjne emitowane przez
fundusze inwestycyjne zamknięte oraz jednostki uczestnictwa zbywane przez fundusze
inwestycyjne otwarte i specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte.
Zachowane zostaje natomiast ograniczenie, iż lokaty funduszu w akcje, prawa do akcji, prawa
poboru i kwity depozytowe nie mogą stanowić więcej niż 10 % jednej emisji, a gdy udział
papierów wartościowych spółki w aktywach funduszu nie przekracza 1 %, lokaty funduszu
mogą stanowić nie więcej niż 20 % jednej emisji akcji spółki. Suma aktywów funduszu
4
ulokowanych w emisjach akcji spółek, w których lokaty funduszu stanowią więcej niż 10 %
jednej emisji akcji, nie może przy tym stanowić więcej niż 5 % wartości aktywów funduszu.
Jednocześnie, w przypadku lokat w certyfikatach inwestycyjnych emitowanych przez
fundusze inwestycyjne zamknięte, lokaty te nie mogą stanowić więcej niż 35 % jednej emisji.
W przypadku gdy pomiędzy papierami wartościowymi różnych emisji, ale tego samego
emitenta, nie występują żadne różnice w zakresie uprawnień przysługujących ich
posiadaczom, powyższe ograniczenie stosuje się łącznie do tych wszystkich emisji.
Łączna wartość lokat aktywów funduszu w listach zastawnych jednego emitenta albo dwóch
lub większej liczby emitentów, będących podmiotami związanymi, nie może przy tym
przekroczyć 10 % wartości tych aktywów.
Jednocześnie, koszty zakupu akcji nowej emisji, do których uprawniają prawa poboru, są
uwzględniane przy stosowaniu ograniczeń lokat w instrumenty udziałowe.
Ponadto, proponuje się utrzymanie przepisu stanowiącego, iż aktywa funduszu nie mogą być
lokowane w banku, który jest:
1) akcjonariuszem towarzystwa zarządzającego funduszem;
2) podmiotem związanym w stosunku do towarzystwa;
3) podmiotem związanym w stosunku do akcjonariuszy towarzystwa.
Fundusz nie może zawierać z powyższymi podmiotami umów lub dokonywać innych
czynności prawnych związanych z lokowaniem aktywów. Ograniczenia te nie dotyczą przy
tym lokat w depozytach bankowych o terminie zapadalności nie dłuższym niż 14 dni, o
łącznej wartości nie większej niż 2 % wartości aktywów funduszu. Ograniczenie w zakresie
zawierania umów lub dokonywania innych czynności prawnych związanych z lokowaniem
aktywów nie dotyczy natomiast świadczenia usług w ramach działalności maklerskiej w
rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
Fundusz nie może również nabywać jednostek uczestnictwa zbywanych przez fundusze
inwestycyjne otwarte lub specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte, lub certyfikatów
inwestycyjnych emitowanych przez fundusze inwestycyjne zamknięte, zarządzane przez TFI,
którego akcjonariuszami są akcjonariusze PTE zarządzającego funduszem lub podmioty z
nim związane.
Fundusz nie może ponadto nabywać tytułów uczestnictwa emitowanych przez instytucję
wspólnego inwestowania mającą siedzibę w państwach będących członkami OECD lub w
innych państwach, określonych w ogólnym zezwoleniu przez ministra właściwego do spraw
instytucji finansowych, jeżeli akcjonariuszami (udziałowcami) tej instytucji są akcjonariusze
PTE zarządzającego funduszem lub jednostki dominujące w stosunku do tych akcjonariuszy,
w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości.
Jednocześnie, proponuje się utrzymanie przepisu stanowiącego, iż w celu obliczenia
maksymalnej części aktywów funduszu w poszczególnych kategoriach lokat, dla celów
ustalenia zgodności z obowiązującymi ograniczeniami, do wartości dłużnych papierów
wartościowych zalicza się wartość naliczonych odsetek na dzień wyceny.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Projekt nie podlega
procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. Do Ministerstwa
nie wpłynęły żadne opinie w trybie wyżej wymienionej ustawy.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Zakres podmiotowy oddziaływania regulacji obejmuje:
- członków OFE oraz ubezpieczonych w FUS,
- OFE oraz zarządzające nimi powszechne towarzystwa emerytalne,
- sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa,
- Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie.
2. Omówienie wyników konsultacji
Projekt zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych oraz do konsultacji z
następującymi podmiotami:
- Komisja Nadzoru Finansowego,
- Narodowy Bank Polski,
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
- Najwyższa Izba Kontroli,
- Rzecznik Praw Obywatelskich,
- Główny Urząd Statystyczny,
- Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
- Polska Izba Ubezpieczeń,
- Rzecznik Ubezpieczonych,
- Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych,
- Związek Banków Polskich,
- Związek Maklerów i Doradców,
- Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
− sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego:
wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało żadnego istotnego wpływu na sektor
finansów publicznych.
− rynek pracy:
wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian na rynku pracy.
− konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw:
wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie.
− sytuację i rozwój regionalny:
wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie.
6
4. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa oraz budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
7