eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

pięćsetkrotności kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce
narodowej w roku kalendarzowym poprzedzającym popełnienie
czynu, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17
grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych.”.

10.
Art. 4 ust. c) zapewnienie systemu nadzoru T
Art. 1 pkt
28) w art. 64:

1 lit. c
nad bezpieczeństwem jądrowym;
28 lit. c,
c) uchyla się ust. 5 i 6;
pkt 30,

31, 33, 34
30) po art. 65 dodaje się art. 65a w brzmieniu:
i 39
„Art. 65a. 1. Organy dozoru jądrowego przeprowadzają:
1) kontrole okresowe – zgodne z planem kontroli zatwierdzonym
przez Prezesa Agencji lub Głównego Inspektora Dozoru
Jądrowego;
2) kontrole doraźne – przeprowadzane w przypadku wystąpienia
okoliczności mających istotny wpływ na stan bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej, w
której ma być przeprowadzona kontrola;
3) kontrole ciągłe – przeprowadzane w elektrowniach jądrowych na
podstawie stałego upoważnienia.
2. Inspektorzy dozoru jądrowego prowadzą kontrole na podstawie i po
doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, wydanego przez
Prezesa Agencji albo Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego, po okazaniu
kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej albo osobie przez
niego upoważnionej legitymacji służbowej, wydawanej przez Prezesa
Agencji.
3. W razie podejrzenia poważnego naruszenia wymagań bezpieczeństwa
jądrowego lub ochrony radiologicznej inspektor dozoru jądrowego może
prowadzić kontrolę po okazaniu legitymacji służbowej. W takim przypadku
upoważnienie do przeprowadzenia kontroli doręcza się niezwłocznie
kierownikowi kontrolowanej jednostki.
4. Do przeprowadzenia kontroli okresowej i doraźnej wydaje się
upoważnienie jednorazowe, a do przeprowadzania kontroli ciągłych –
upoważnienie stałe, na okres nie dłuższy niż 2 lata.
5. Upoważnienie zawiera co najmniej:
1) wskazanie podstawy prawnej;
2) oznaczenie organu kontroli;

29
3) datę i miejsce wystawienia;
4) imię i nazwisko inspektora dozoru jądrowego uprawnionego do
wykonywania kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej, a w
przypadku gdy kontrolę przeprowadza więcej niż jeden inspektor
dozoru jądrowego – wyznaczenie inspektora kierującego kontrola,
który podpisuje protokół kontroli;
5) oznaczenie kontrolowanej jednostki;
6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu
zakończenia kontroli;
8) podpis osoby udzielającej upoważnienia;
9) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanej jednostki;
10) okres na jaki wydaje się upoważnienie stałe – w przypadku kontroli
ciągłych w elektrowniach jądrowych.
6. W przypadku gdy w kontroli okresowej uczestniczy biegły lub specjalista
upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera także imię i nazwisko
tej osoby.
7. Inspektor dozoru jądrowego wydaje imienne upoważnienie do
uczestnictwa w kontroli biegłemu lub specjaliście, o którym mowa w ust. 6.
8. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze
rozporządzenia, wzór legitymacji służbowej inspektora dozoru jądrowego,
mając na względzie potrzebę zapewnienia możliwości identyfikacji osób
uprawnionych do przeprowadzania kontroli.”;

31) art. 66 otrzymuje brzmienie:
„Art. 66.1. Organy dozoru jądrowego, w związku z prowadzoną kontrolą
mają prawo do:
1) swobodnego wstępu, z niezbędnym sprzętem, o każdej porze, na
teren, do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki
organizacyjnej, a także do należących do niej środków transportu;
2) wglądu do dokumentów, ksiąg oraz innych nośników informacji,
należących do kontrolowanej jednostki organizacyjnej,
dotyczących bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
3) żądania sporządzenia oraz wydania kopii dokumentów i nośników
informacji, o których mowa w pkt 2;
4) sprawdzania czy działalność kontrolowanej jednostki
organizacyjnej jest wykonywana zgodnie z przepisami
dotyczącymi bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
oraz z wymaganiami i warunkami, określonymi w zezwoleniach;

30
5) przeprowadzania w zależności od potrzeb niezależnych pomiarów
technicznych i dozymetrycznych;
6) żądania pisemnych lub ustnych informacji w sprawach objętych
kontrolą oraz wzywania i przesłuchiwania kierownika i
pracowników kontrolowanej jednostki organizacyjnej, a także
pracownika zewnętrznego lub praktykanta;
7) pobierania próbek do badań laboratoryjnych;
8) przeprowadzania oględzin terenu, obiektów, pomieszczeń i
urządzeń kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz należących
do niej środków transportu;
9) utrwalania przebiegu i wyników oględzin, o których mowa w pkt 8,
za pomocą aparatury i środków technicznych służących do
utrwalania obrazu i dźwięku;
10) zabezpieczania lub żądania zabezpieczenia dokumentów i innych
dowodów;
11) w przypadku kontroli elektrowni jądrowej – korzystania z pomocy
autoryzowanych przez Prezesa Agencji laboratoriów i organizacji
eksperckich, a w przypadku kontroli innych jednostek

organizacyjnych – korzystania z pomocy biegłych i ekspertów oraz
laboratoriów.
2. Kierownik kontrolowanej jednostki jest obowiązany umożliwić organom
dozoru jądrowego przeprowadzenie kontroli, zapewniając odpowiednie
warunki do jej przeprowadzenia, a w szczególności umożliwić dokonanie
czynności, o których mowa w ust. 1.
3. Koordynację w zakresie kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów
jądrowych, sprawowanej przez organy dozoru jądrowego oraz inne organy
administracji, w zakresie ich kompetencji i właściwości, zapewnia system
koordynacji kontroli i nadzoru nad obiektami jądrowymi, zwany dalej
„systemem koordynacji”, który tworzą Prezes Agencji, Urząd Dozoru
Technicznego, Główny Inspektor Ochrony rodowiska, Główny Inspektor
Sanitarny, Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, Główny
Inspektor Nadzoru Budowlanego, Główny Inspektor Pracy.
4. Koordynacja, o której mowa w ust. 3, obejmuje w szczególności:
1) wzajemne informowanie się organów i służb, o których mowa w
ust. 3, o zamiarze przeprowadzenia kontroli w obiekcie jądrowym,
o przeprowadzonych kontrolach w obiektach jądrowych i ich
wynikach, w tym o wykrytych nieprawidłowościach, a także o
podjętych w tym zakresie decyzjach i działaniach;
2) organizowanie wspólnych kontroli w obiektach jądrowych;

31
3) informowanie Prezesa Agencji przez inne organy o zamiarze
podjęcia w stosunku do jednostki organizacyjnej budującej,
uruchamiającej lub eksploatującej obiekt jądrowy środków
nadzorczych mogących mieć istotny wpływ na stan
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu
jądrowego;
4) udostępnianie dokumentacji z kontroli na wniosek innego organu;
5) organizowanie wspólnych szkoleń;
6) wymianę doświadczeń w szczególności w zakresie doskonalenia
metod kontroli;
7) inicjowanie zmian w przepisach prawa w obszarze objętym
koordynacją;
8) współpracę w zakresie przygotowywania zaleceń organizacyjno –
technicznych w obszarze objętym koordynacji;
9) wymianę informacji w zakresie opiniowania projektów aktów
normatywnych dotyczących kwestii objętych zakresem
koordynacji;
10) wymianę informacji dotyczących stosowania przepisów
regulujących kwestie objęte zakresem koordynacji.
5. Koordynacja, o której mowa w ust. 3, odbywa się na trzech poziomach:
1) kierowników urzędów i służb;
2) reprezentantów organów wyznaczonych do szczegółowych
zagadnień związanych z koordynacją kontroli i nadzoru nad
działalnością obiektów jądrowych;
3) pracowników realizujących czynności kontrolne w obiekcie
jądrowym.
6. Systemem koordynacji kontroli i nadzoru nad działalnością obiektów
jądrowych kieruje Prezes Agencji, który:
1) zapewnia bieżącą funkcjonowanie systemu koordynacji;
2) zwołuje w zależności od potrzeb posiedzenia przedstawicieli
organów współdziałających i przewodniczy tym posiedzeniom;
3) jeżeli zaistniej taka potrzeba - może zapraszać do udziału w
posiedzeniach, o których mowa w pkt 2, przedstawicieli innych
organów i służb, a także:
a) laboratoriów i organizacji eksperckich autoryzowanych przez
Prezesa Agencji w przypadku, gdy posiedzenie systemu ma
dotyczyć elektrowni jądrowych,
b) biegłych, ekspertów i przedstawicieli laboratoriów w
przypadku, gdy posiedzenie systemu ma dotyczyć innych

32
obiektów jądrowych;
4) uwzględnia w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 110 pkt 13,
informację o funkcjonowaniu systemu koordynacji, a także dane
istotne dla oceny bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej dostarczone przez inne organy.
7. W ramach systemu koordynacji mogą być powoływane zespoły do spraw
szczegółowych zagadnień związanych z koordynacją kontroli i nadzoru nad
działalnością obiektów jądrowych, w skład których wchodzą reprezentanci
wyznaczani przez kierowników organów współdziałających. Powołując
zespół wyznacza się jego kierownika, a także szczegółowy zakres działania
zespołu.”;

33) uchyla się art. 67;
34) po art. 67 dodaje się art. 67a - 67e w brzmieniu:
„Art. 67a. 1. Czynności kontrolne wykonuje się w obecności kierownika
kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub osoby upoważnionej przez
niego na piśmie.
2. W przypadku nieobecności kierownika kontrolowanej jednostki
organizacyjnej lub osoby przez niego upoważnionej albo w przypadku nie
udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, czynności kontrolne
można wykonywać w obecności innego pracownika kontrolowanej
jednostki organizacyjnej lub przywołanego
świadka, będącego
funkcjonariuszem publicznym, niezatrudnionym w Państwowej Agencji
Atomistyki.
3. Przepisu ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku gdy:
1) istnieje podejrzenie poważnego naruszenia wymagań
bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony radiologicznej;
2) kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej wyraził zgodę
na wykonywanie czynności kontrolnych podczas nieobecności jego
lub osoby przez niego upoważnionej;
3) inspektor dozoru jądrowego przeprowadzający kontrolę podejmie
decyzję o przesłuchaniu pracownika kontrolowanej jednostki
organizacyjnej bez udziału innych osób w sytuacji podejrzenia
naruszenia wymagań bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony
radiologicznej w jednostce organizacyjnej;
4) prowadzona jest kontrola ciągła w elektrowni jądrowej.

Art. 67b. 1. Organ dozoru jądrowego może wydać postanowienie o
nieujawnianiu tożsamości pracownika kontrolowanej jednostki

33
strony : 1 ... 40 ... 50 . [ 51 ] . 52 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: