Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3939
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766
3939
wcześniej organowi dozoru jądrowego informacje, istotne z punktu
widzenia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.
Postanowienie doręcza się kierownikowi kontrolowanej jednostki
organizacyjnej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, organ dozoru jądrowego
udostępnia kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej protokół
przesłuchania pracownika, którego dotyczy postanowienie o nieujawnianiu
tożsamości, w sposób uniemożliwiający ustalenie tożsamości tego
pracownika.
3. W terminie 3 dni od dnia doręczenia postanowienia, o którym mowa w
ust. 1, kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej przysługuje
zażalenie do Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego na to postanowienie.
4. Postępowanie w sprawie zażalenia, o którym mowa w ust. 3, jest
prowadzone bez udziału kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej
i jest objęte tajemnicą służbową.
5. W przypadku uwzględnienia zażalenia, o którym mowa w ust. 3, protokół
przesłuchania pracownika podlega zniszczeniu.
Art. 67c. 1. Pobranie do badań niezbędnej ilości próbek, o których mowa w
art. 66 ust. 1 pkt 7, dokumentuje się w protokole pobrania próbek, który
sporządza inspektor dozoru jądrowego. Jednocześnie pobiera się próbkę
kontrolną w rozmiarze odpowiadającym rozmiarowi próbki pobranej do
badań laboratoryjnych.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w trzech egzemplarzach,
z których jeden egzemplarz przekazuje się kierownikowi kontrolowanej
jednostki organizacyjnej, drugi egzemplarz dołącza się do próbki
kierowanej do badań laboratoryjnych, a trzeci – pozostawia się w
dokumentacji inspektora dozoru jądrowego.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej zapewnia
zapakowanie próbek w sposób zapobiegający zmianom wpływającym na ich
jakość.
4. Inspektor dozoru jądrowego nadzoruje czynności, o których mowa w ust.
3, i dokonuje zaplombowania próbek.
5. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej przesyła próbki do
laboratorium wskazanego przez inspektora dozoru jądrowego wraz z
wnioskiem inspektora dozoru jądrowego o przeprowadzenie badań i
protokołem, o którym mowa w ust. 2. Próbkę kontrolną przechowuje się w
kontrolowanej jednostce organizacyjnej, w warunkach uniemożliwiających
34
zmianę jej jakości, do dnia otrzymania orzeczenia o wyniku badań
laboratoryjnych.
6. Laboratorium przeprowadzające badania laboratoryjne próbek sporządza
orzeczenie o wyniku badań laboratoryjnych próbek pobranych podczas
kontroli i przekazuje orzeczenie inspektorowi dozoru jądrowego, który
wystąpił z wnioskiem o ich zbadanie, oraz kierownikowi kontrolowanej
jednostki organizacyjnej.
Art. 67d. Kontrolowana jednostka organizacyjna ponosi koszty wykonania
badań laboratoryjnych oraz innych czynności wskazanych w toku kontroli
przez organy dozoru jądrowego, a także opinii wydanych przez wskazane
przez Prezesa Agencji laboratoria i organizacje eksperckie, a także biegłych,
ekspertów i laboratoria.
Art. 67e. 1. Inspektor dozoru jądrowego sporządza protokół kontroli, który
zawiera w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres kontrolowanej jednostki organizacyjnej;
2) imię i nazwisko inspektora dozoru jądrowego;
3) wskazanie inspektora dozoru jądrowego, kierującego kontrolą;
4) numer i datę upoważnienia inspektora dozoru jądrowego do
przeprowadzenia kontroli;
5) imiona i nazwiska ekspertów lub biegłych uczestniczących w
kontroli oraz datę i numer upoważnienia;
6) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób składających
oświadczenia oraz udzielających informacji w toku kontroli;
7) określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
8) opis dokonanych czynności kontrolnych oraz ustalenie stanu
faktycznego;
9) wzmiankę o poinformowaniu kierownika kontrolowanej jednostki
organizacyjnej o jego prawach i obowiązkach oraz pouczenie o
prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń
zawartych w protokole kontroli;
10) informacje o wydanych nakazach i zakazach, o których mowa w
art. 68 ust.1;
11) treść zaleceń wydanych przez inspektora dozoru jądrowego;
12) wykaz załączników z podaniem nazwy każdego załącznika;
13) datę sporządzenia protokołu.
2. Protokół kontroli podpisuje inspektor dozoru jądrowego oraz kierownik
kontrolowanej jednostki organizacyjnej, a także osoba upoważniona przez
35
kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej do reprezentowania go
przy dokonywaniu czynności kontrolnych, jeżeli była obecna przy ich
dokonywaniu.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej może odmówić
podpisania protokołu kontroli. W takim przypadku składa pisemne
wyjaśnienie co do przyczyn odmowy jego podpisania. O odmowie
podpisania protokołu kontroli przez kierownika kontrolowanej jednostki
organizacyjnej, przyczynie odmowy oraz o złożeniu wyjaśnień albo o
odmowie ich złożenia inspektor dozoru jądrowego dokonuje wzmianki w
protokole kontroli.
4. Załączniki do protokołu kontroli stanowią:
1) notatki służbowe z czynności mających znaczenie dla ustaleń
kontroli, sporządzone przez inspektora dozoru jądrowego;
2) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie decyzji, mających
znaczenie dla ustaleń kontroli;
3) dokumenty albo ich kopie poświadczone za zgodność z
oryginałem, lub dokumenty sporządzone przez kontrolującego
poświadczone za zgodność z dokumentacją źródłową, mające
znaczenie dla ustaleń kontroli;
4) wydane nakazy i zakazy, o których mowa w art. 68 ust.1.
5. Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden przekazuje się kierownikowi kontrolowanej
jednostki organizacyjnej.
6. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej może złożyć pisemne
zastrzeżenia lub wyjaśnienia co do ustaleń zawartych w protokole kontroli
w terminie 7 dni od dnia doręczenia mu protokołu kontroli, wskazując
jednocześnie stosowne wnioski dowodowe.
7. Inspektor dozoru jądrowego rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w
terminie 7 dnia od dnia ich otrzymania.
8. W przypadku uwzględnienia zastrzeżeń inspektor dozoru jądrowego
uzupełnia protokół kontroli i przedstawia go ponownie do podpisu
kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej. Przepis ust. 3 stosuje
się odpowiednio.
9. Oczywiste omyłki pisarskie lub rachunkowe są prostowane przez
inspektora dozoru jądrowego i parafowane na tekście protokołu. O
sprostowaniu oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych inspektor
dozoru jądrowego informuje kierownika kontrolowanej jednostki
organizacyjnej.
10. W przypadku kontroli okresowych lub doraźnych protokół sporządza się
36
niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a w przypadku kontroli ciągłych –
raz w miesiącu oraz niezwłocznie po stwierdzeniu nieprawidłowości
istotnych dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.”;
39) w art. 70 uchyla się ust. 2;
11.
Art. 4 ust. d) działania na rzecz
T
Art. 1 pkt
35) art. 68 otrzymuje brzmienie:
1 lit. d
egzekwowania przepisów, w tym
35 – 38 i
„Art. 68. 1. W przypadku stwierdzenia w czasie kontroli bezpośredniego
zawieszenie eksploatacji oraz
53
zagrożenia bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony radiologicznej organy
zmianę lub cofnięcie zezwolenia.
dozoru jądrowego wydają nakazy lub zakazy które zapewnią usunięcie
takiego zagrożenia, a w szczególności:
1) nakaz zmniejszenia mocy reaktora;
2) nakaz zawieszenia eksploatacji obiektu jądrowego;
3) nakaz wstrzymania instalowania określonych urządzeń;
4) nakaz wstrzymania pracy z określonym źródłem promieniowania
jonizującego;
5) zakaz wykonywania określonych prac lub czynności.
2. Nakazy lub zakazy podlegają natychmiastowemu wykonaniu i są
wydawane pisemnie, a w wyjątkowych przypadkach – ustnie, przy czym
powinny być niezwłocznie potwierdzone na piśmie.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej może wystąpić z
wnioskiem o uchylenie lub zmianę nakazu lub zakazu, o którym mowa w
ust. 1, do Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego, jeżeli nakaz lub zakaz
został wydany przez inspektora dozoru jądrowego, albo do Prezesa Agencji,
jeżeli został on wydany przez Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego.
4. Wystąpienie z wnioskiem, o którym mowa w ust. 3, nie wstrzymuje
wykonania nakazu lub zakazu, o którym mowa w ust. 1.”;
36) po art. 68 dodaje się art. 68a – 68c w brzmieniu:
„Art. 68a. W przypadku stwierdzenia w czasie kontroli okoliczności
mających negatywny wpływ na bezpieczeństwo jądrowe lub ochronę
radiologiczną, które nie stanowią naruszenia wymagań bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej, określonych w przepisach prawa lub w
zezwoleniu, inspektor dozoru jądrowego może wydać zalecenie mające na
celu poprawę stanu bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony radiologicznej
w kontrolowanej jednostce organizacyjnej.
Art. 68b. 1. Na podstawie protokołu kontroli stwierdzającego stan faktyczny
lub prawny niezgodny z warunkami określonymi w zezwoleniu lub
przepisami regulującymi działalność objętą zezwoleniem Główny Inspektor
37
Dozoru Jądrowego wydaje decyzję nakazującą usunięcie nieprawidłowości
w określonym terminie, aw szczególności:
1) nakaz przeprowadzenia przeglądu technicznego lub testów obiektu
jądrowego lub jego części w przypadku konieczności sprawdzenia
spełniania warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej;
2) nakaz wprowadzenia działań zapobiegawczych, mających na celu
redukcję narażenia oraz prowadzenia ich monitoringu;
3) nakaz wstrzymania prowadzenia działalności z określonymi
materiałami jądrowymi, źródłami promieniowania jonizującego,
odpadami promieniotwórczymi lub wypalonym paliwem
jądrowym.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej, do której skierowano decyzję, jest
obowiązany w wyznaczonym terminie do zawiadomienia Prezesa Agencji o
sposobie usunięcia nieprawidłowości.
Art. 68c. Treść decyzji nadzorczych, o których mowa w art. 68 i 68b, Prezes
Agencji niezwłocznie ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej, na
swoich stronach podmiotowych. Ogłoszeniu nie podlegają informację
dotyczące ochrony fizycznej, zabezpieczeń materiałów jądrowych, a także
informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.”;
37) art. 69 otrzymuje brzmienie:
„Art. 69. 1. Na podstawie protokołu kontroli stwierdzającego uchybienia
inne niż określone w art. 68b, mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo
jądrowe lub ochronę radiologiczną Prezes Agencji lub Główny Inspektor
Dozoru Jądrowego może skierować do kierownika kontrolowanej jednostki
organizacyjnej wystąpienie pokontrolne w sprawie usunięcia tych uchybień,
wskazując termin ich usunięcia.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej, do którego skierowano wystąpienie
pokontrolne, niezwłocznie informuje Prezesa Agencji lub Głównego
Inspektora Dozoru Jądrowego o usunięciu uchybień, nie później jednak niż
w terminie 14 dni od dnia ich usunięcia.”;
38) po art. 69 dodaje się art. 69a i 69b w brzmieniu:
„Art. 69a. 1. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej prowadzi i
przechowuje w siedzibie jednostki książkę kontroli oraz przechowuje
upoważnienia i protokoły kontroli.
38
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3939
› Pobierz plik
-
3939-czesc-II
› Pobierz plik
-
3939-001
› Pobierz plik
-
3939-002
› Pobierz plik
-
3939-003
› Pobierz plik