eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

9. W przypadku odmowy zatwierdzenia raportu, o którym mowa w ust. 5,
dalsza eksploatacja obiektu jądrowego jest zabroniona od dnia wydania
decyzji w tej sprawie.
10. Zakaz, o którym mowa w ust. 9, przestaje obowiązywać od dnia
wydania przez Prezesa Agencji decyzji o zatwierdzeniu raportu z oceny
okresowej bezpieczeństwa.
11. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres oceny
okresowej bezpieczeństwa oraz zakres raportu z tej oceny dla różnych
rodzajów obiektów jądrowych, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia
kompleksowej i wiarygodnej informacji o funkcjonowaniu systemów oraz
elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego mających istotne
znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej oraz kierując się zaleceniami Międzynarodowej Agencji
Energii Atomowej i Stowarzyszenia Zachodnioeuropejskich Organów
Nadzoru Instalacji Jądrowych, wydanymi w tym zakresie.”;
17) po art. 38 dodaje się art. 38a – 38h w brzmieniu:
„Art. 38a. Obiekt jądrowy likwiduje się w sposób zapewniający
bezpieczeństwo jądrowe oraz ochronę radiologiczną pracowników i
ludności, zgodnie z zezwoleniem Prezesa Agencji oraz wdrożonym w
jednostce organizacyjnej zintegrowanym systemem zarządzania.
Art. 38b. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej przed wystąpieniem z
wnioskiem o wydanie zezwolenia na budowę, rozruch lub eksploatację
obiektu jądrowego opracowuje program likwidacji obiektu jądrowego i
przedstawia go do zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o
wydanie zezwolenia.
2. W toku eksploatacji obiektu jądrowego program, o którym mowa w ust.
1, podlega aktualizacji nie rzadziej niż raz na pięć lat, a w przypadku
nieuwzględnionego w tym programie zakończenia eksploatacji obiektu
jądrowego - niezwłocznie po zakończeniu jego eksploatacji.
Zaktualizowany program likwidacji obiektu jądrowego przedstawia się do
zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z prognozą kosztów likwidacji
obiektu jądrowego.
Art. 38c. 1. Z zakończenia likwidacji obiektu jądrowego kierownik
jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem,
polegającą na likwidacji obiektu jądrowego sporządza raport z likwidacji

19
obiektu jądrowego, który przedstawia Prezesowi Agencji do zatwierdzenia
w terminie określonym w zezwoleniu na likwidację obiektu jądrowego.
2. Za dzień zakończenia likwidacji obiektu jądrowego uznaje się dzień
zatwierdzenia przez Prezesa Agencji raportu z jego likwidacji.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagania
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej dla etapu likwidacji
różnych rodzajów obiektów jądrowych, a także zawartość raportu z
likwidacji obiektu jądrowego, biorąc pod uwagę zalecenia
Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej oraz Stowarzyszenia
Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru Instalacji Jądrowych wydane w
tym zakresie.
Art. 38d. 1. Na pokrycie kosztów związanych z finansowaniem końcowego
postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
promieniotwórczymi oraz likwidację elektrowni jądrowej jednostka
organizacyjna, która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni
jądrowej, raz na kwartał dokonuje wpłaty na wyodrębniony rachunek
bankowy, zwany dalej „funduszem likwidacyjnym”.
2. Wysokość wpłaty, o której mowa w ust. 1, ustala się jako procent ceny
sprzedaży każdej wyprodukowanej w elektrowni jądrowej
megawatogodziny energii elektrycznej.
3. Wpłaty, o której mowa w ust. 1, dokonuje się w terminie do 15 dnia
miesiąca następującego po kwartale, którego opłata dotyczy. Wpłata
dotyczy okresu od pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w
którym jednostka ta wyprodukowała pierwszą megawatogodzinę energii w
danej elektrowni jądrowej, do rozpoczęcia likwidacji tej elektrowni.
4. rodki zgromadzone na funduszu likwidacyjnym przeznacza się na
pokrycie kosztów końcowego postępowania z odpadami
promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, pochodzącymi z
elektrowni jądrowej, oraz na pokrycie kosztów likwidacji tej elektrowni.
5. Kierownik jednostki organizacyjnej, która otrzymała zezwolenie na
eksploatację lub likwidację elektrowni jądrowej, dokonuje wypłaty środków
z funduszu likwidacyjnego po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa
Agencji.
6. Kierownik jednostki, która otrzymała zezwolenie na eksploatację lub

20
likwidację elektrowni jądrowej, w terminie do 20 dnia miesiąca
następującego po kwartale, którego dotyczy opłata, przedstawia Prezesowi
Agencji kwartalne sprawozdanie o wysokości wpłat dokonanych na fundusz
likwidacyjny oraz o ilości wyprodukowanych w tym kwartale
megawatogodzin energii elektrycznej.
7. W przypadku opóźnienia w dokonaniu wpłaty, o której mowa w ust. 1,
trwającego co najmniej 18 miesięcy Prezes Agencji może wydać nakaz
zawieszenia eksploatacji elektrowni jądrowej.
8. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wpłaty na
pokrycie kosztów końcowego postępowania z wypalonym paliwem
jądrowym i odpadami promieniotwórczymi oraz na pokrycie kosztów
likwidacji elektrowni jądrowej dokonywanej przez jednostkę organizacyjną,
która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni jądrowej, biorąc pod
uwagę przewidywany okres eksploatacji elektrowni jądrowej, ilość
wyprodukowanych przez nią odpadów promieniotwórczych, w tym
wypalonego paliwa jądrowego, koszt końcowego postępowania z tymi
odpadami, a także koszt likwidacji elektrowni jądrowej.
9. Rada Ministrów określi, drodze rozporządzenia, wzór kwartalnego
sprawozdania o wysokości uiszczonej wpłaty na fundusz likwidacyjny,
kierując się koniecznością zapewnienia rzetelnej informacji o wysokości
należnej i dokonanej wpłaty na fundusz likwidacyjny.
Art. 38e. W postępowaniach, o których mowa w art. 37 ust. 5 i 6, art. 37b,
art. 37c ust. 3 i 4, art. 37d, art. 37e ust. 8, art. 38b ust. 2, art. 38c ust. 1 i art.
38d ust. 7, przepisu art. 31 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn.
zm.8)) nie stosuje się.
Art. 38f. Do wydawania zezwoleń na wykonywanie działalności, o której
mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, stosuje się przepisy niniejszego rozdziału i
rozdziału 2, z wyjątkiem art. 5 ust. 5a – 5d.
Art. 38g.1. Zezwolenie na wykonywanie działalności, o której mowa w art.
4 ust. 1 pkt 2, może zostać wydane jednostce organizacyjnej, która:
1)
spełnia wymagania bezpieczeństwa jądrowego, ochrony
radiologicznej, ochrony fizycznej oraz zabezpieczeń
materiałów jądrowych;

21
2)
posiada środki finansowe niezbędne do zapewnienia:
a) bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,
ochrony fizycznej oraz zabezpieczeń materiałów
jądrowych na poszczególnych etapach działalności
obiektu jądrowego, do zakończenia jego likwidacji,
b) w przypadku zezwolenia na budowę obiektu
jądrowego – ukończenia budowy obiektu jądrowego;
3)
zatrudnia pracowników o kwalifikacjach niezbędnych do
wykonywania działalności objętej wnioskiem.
2. W celu wykazania posiadania niezbędnych środków finansowych, o
których mowa w ust. 1 pkt 2, jednostka organizacyjna dołącza do wniosku:
1)
dokumenty potwierdzające ich posiadanie, a w szczególności
wyciąg z rachunku bankowego, na którym zgromadzono te
środki, gwarancję bankową, gwarancję ubezpieczeniową;
2)
raport zawierający symulację niezbędnych potrzeb
finansowych, wynikających z tego obowiązku.”;
21) w art. 41 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Nadzór nad systemem ochrony fizycznej sprawuje Prezes Agencji na zasadach
określonych w rozdziale 9.”;

22) dodaje się art. 41m w brzmieniu:
„Art. 41m. 1. Obiekty jądrowe podlegają ochronie fizycznej, nad którą nadzór
sprawują Prezes Agencji oraz Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność polegającą na
budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego opracowuje i
wdraża system ochrony fizycznej.
3. Prezes Agencji zatwierdza system ochrony fizycznej obiektu jądrowego po
uzyskaniu pozytywnej opinii Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
4. Prezes Agencji sprawuje nadzór, o którym mowa w ust. 1, na zasadach
określonych w rozdziale 9.
5. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego przysługuje prawo do:
1) swobodnego wstępu o każdej porze do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego
obiektu jądrowego;
2) wglądu do dokumentów związanych z systemem ochrony fizycznej
kontrolowanego obiektu jądrowego;

22
3) żądania udostępnienia do kontroli sieci lub systemów teleinformatycznych
wykorzystywanych w systemie ochrony fizycznej kontrolowanego obiektu
jądrowego;
4) przeprowadzania oględzin terenu, obiektów, pomieszczeń i urządzeń
kontrolowanego obiektu jądrowego;
5) żądania od kierownika i pracowników kontrolowanego obiektu jądrowego
udzielania ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących aktów terroru, dywersji,
sabotażu i kradzieży oraz prób wejścia lub przebywania osób nieuprawnionych na
terenie kontrolowanego obiektu jądrowego;
6) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów;
7) wydawania pisemnych zaleceń mających na celu usunięcie stwierdzonych
nieprawidłowości.”;

23) po art. 42 dodaje się art. 42a w brzmieniu:
„Art. 42a. 1. Budynki i urządzenia niewchodzące w skład obiektu jądrowego,
których uszkodzenie lub zakłócenie pracy mogłoby spowodować skutki istotne z
punktu widzenia bezpieczeństwa obiektu jądrowego i ochrony radiologicznej,
podlegają ochronie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o
ochronie osób i mienia.
2. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, dodatkowe wymagania
jakim powinna odpowiadać ochrona budynków i urządzeń niewchodzących w skład
obiektu jądrowego, których uszkodzenie lub zakłócenie pracy mogłoby spowodować
skutki istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa obiektu jądrowego i ochrony
radiologicznej, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia należytego poziomu
bezpieczeństwa takich budynków i urządzeń.”;

9.
Art. 4 ust. b) zapewnienie systemu
T
Art. 1 pkt Art. 1 pkt 17 jw. w lp. 8 od projektowanego art. 38f ustawy – Prawo atomowe.

1 lit. b
wydawania zezwoleń i zakazu
2 i 17 – 19
eksploatacji obiektów jądrowych
oraz 53
24) w art. 4 w ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie: „
bez zezwolenia;

2) budowie, rozruchu, eksploatacji oraz likwidacji obiektów jądrowych;
3) budowie, eksploatacji, zamknięciu i likwidacji składowisk odpadów
promieniotwórczych;”;

18) art. 39 otrzymuje brzmienie:
„Art. 39. 1. Prezes Agencji rozpatruje wniosek o wydanie zezwolenia na

23
strony : 1 ... 40 ... 48 . [ 49 ] . 50 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: