eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

14) art. 37 otrzymuje brzmienie:
„Art. 37. 1. Organy dozoru jądrowego oraz w zakresie swoich kompetencji
inne organy, o których mowa w art. 66 ust. 3, mogą kontrolować
wykonawców i dostawców systemów oraz elementów konstrukcji i
wyposażenia obiektu jądrowego, a także wykonawców prac prowadzonych
przy budowie, wyposażeniu, rozruchu, eksploatacji i likwidacji obiektu
jądrowego w zakresie systemów, elementów i prac istotnych ze względu na
bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną oraz bezpieczne
funkcjonowanie urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o
dozorze technicznym.
2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, polega na sprawdzaniu wybranych
systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego,
gotowych oraz będących w trakcie wytwarzania, a także na sprawdzeniu
prac w obiekcie jądrowym w trakcie ich wykonywania.
3. W umowach z wykonawcami i dostawcami, o których mowa w ust. 1,
określa się ich szczegółowe obowiązki dotyczące umożliwienia
wykonywania czynności kontrolnych przez organy dozoru jądrowego .
4. W toku kontroli, o której mowa w ust. 1, organy dozoru jądrowego mogą
występować z wnioskiem o wydanie opinii do właściwych organów
administracji publicznej, w szczególności Urzędu Dozoru Technicznego,
oraz, jeśli jest to podyktowane koniecznością dokonywania ocen
wymagających określonej specjalistycznej wiedzy z różnych dziedzin
związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa jądrowego:
1)
laboratoriów i organizacji eksperckich autoryzowanych przez
Prezesa Agencji - w przypadku kontroli wykonawców i
dostawców systemów oraz elementów konstrukcji i
wyposażenia elektrowni jądrowej, a także wykonawców prac
prowadzonych przy budowie, wyposażeniu i likwidacji takiej
elektrowni;
2)
biegłych, ekspertów i laboratoriów - w przypadku kontroli
wykonawców i dostawców systemów oraz elementów
konstrukcji i wyposażenia innych obiektów jądrowych, a także
wykonawców prac prowadzonych przy budowie, wyposażeniu i
likwidacji takich obiektów.
5. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, o której mowa w ust. 1, że
określony system lub element konstrukcji lub wyposażenia obiektu

14
jądrowego może mieć negatywny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego
i ochrony radiologicznej obiektu jądrowego, Prezes Agencji zakazuje
jednostce organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem,
polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego, zastosowania tego systemu lub elementu w obiekcie jądrowym.
6. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, o której mowa w ust. 1, że
określone prace w obiekcie jądrowym są prowadzone w sposób mogący
mieć negatywny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej obiektu jądrowego, Prezes Agencji nakazuje jednostce
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego
wstrzymanie tych prac.”;

15) po art. 37 dodaje się art. 37 a – 37e w brzmieniu:
„Art. 37a. 1. Obiekt jądrowy uruchamia się i eksploatuje w sposób
zapewniający bezpieczeństwo jądrowe oraz ochronę radiologiczną
pracowników i ludności, zgodnie z zezwoleniem wydanym przez Prezesa
Agencji oraz wdrożonym w jednostce organizacyjnej zintegrowanym
systemem zarządzania.
2. Rozruch obiektu jądrowego przeprowadza się zgodnie z zatwierdzonym
przez Prezesa Agencji na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej
programem rozruchu obiektu jądrowego, który obejmuje wykaz testów
rozruchowych systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu
jądrowego oraz procedury ich wykonywania, w tym:
1)
testy przedeksploatacyjne, w tym wymagane przepisami o
dozorze technicznym;
2)
testy załadunku paliwa i podkrytyczności;
3)
początkowe testy krytyczności i pracy na niskiej mocy;
4)
testy mocy.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej przedstawia na bieżąco Prezesowi
Agencji wyniki testów rozruchowych obiektu jądrowego.
4. Rozruch obiektu jądrowego dokumentuje się w dokumentacji
rozruchowej obiektu jądrowego.
Art. 37b. 1. Prezes Agencji wydaje decyzję o wstrzymaniu rozruchu obiektu

15
jądrowego, w przypadku gdy wyniki testów rozruchowych obiektu
jądrowego wskazują na możliwość powstania zagrożenia bezpieczeństwa
jądrowego lub możliwość, że obiekt jądrowy nie będzie spełniał wymagań
bezpieczeństwa jądrowego.
2. Prezes Agencji zatwierdza raport z rozruchu obiektu jądrowego
przedstawiający wyniki rozruchu. Raport składa się w terminie określonym
w zezwoleniu na rozruch obiektu jądrowego.
3. Prezes Agencji występuje do Rady do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i
Ochrony Radiologicznej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej raportu,
o którym mowa w ust. 2.
4. Rada do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej
wydaje opinię, o której mowa w ust. 3, w terminie miesiąca od dnia
otrzymania wniosku.
Art. 37c. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność
związaną z narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego:
1)
prowadzi dokumentację eksploatacyjną obiektu jądrowego, w
której dokumentuje na bieżąco eksploatację obiektu jądrowego;
2)
wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne,
zapewniające gromadzenie i analizowanie na bieżąco
parametrów pracy obiektu jądrowego istotnych dla
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz
uwzględnianie doświadczeń eksploatacyjnych;
3)
na bieżąco przekazuje Prezesowi Agencji informacje o
parametrach pracy obiektu jądrowego istotnych dla
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
4)
na bieżąco przekazuje Prezesowi Urzędu Dozoru Technicznego
informacje o funkcjonowania urządzeń, o których mowa w
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4
ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym,
zainstalowanych i eksploatowanych w elektrowni jądrowej.
2. Prezes Urzędu Dozoru Technicznego informuje Prezesa Agencji o
niezgodnym z przepisami ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze
technicznym eksploatowaniu urządzeń, o których mowa w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 tej ustawy.

16
3. Prezes Agencji może wydać nakaz zmniejszenia mocy lub wyłączenia
obiektu jądrowego z eksploatacji, jeżeli z jego oceny lub z otrzymanej od
Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego informacji, o której mowa w ust. 2,
dotyczącej niezgodnego z przepisami ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o
dozorze technicznym eksploatowania urządzeń, o których mowa w
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 tej ustawy,
uzna, że dalsza eksploatacja tego obiektu zagraża bezpieczeństwu
jądrowemu lub ochronie radiologicznej.
4. Ponowne zwiększenie mocy lub uruchomienie obiektu jądrowego
wymaga pisemnej zgody Prezesa Agencji, wydawanej po stwierdzeniu, iż
dalsza eksploatacja tego obiektu nie zagraża bezpieczeństwu jądrowemu i
ochronie radiologicznej.
5. Włączenie obiektu jądrowego do eksploatacji po okresie wyłączenia
dłuższym niż 12 miesięcy następuje na podstawie zezwolenia Prezesa
Agencji na eksploatację obiektu jądrowego, wydanego po uzyskaniu
pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego w zakresie
bezpieczeństwa technicznego urządzeń, o których mowa w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21
grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, zainstalowanych i eksploatowanych
w elektrowni jądrowej.
Art. 37d. 1. Modernizacja systemu lub elementu konstrukcji lub
wyposażenia obiektu jądrowego mającego istotne znaczenie ze względu na
bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną , a także każde
uruchomienie reaktora po przerwie na załadunek paliwa jądrowego lub na
modernizację systemu lub elementu konstrukcji lub wyposażenia obiektu
jądrowego wymaga pisemnej zgody Prezesa Agencji.
2. Naprawa i modernizacja urządzeń, o których mowa w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21
grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, zainstalowanych w elektrowni
jądrowej wymaga uzgodnienia z organem właściwej jednostki dozoru
technicznego.
Art. 37e. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność
związaną z narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego
przeprowadza ocenę okresową bezpieczeństwa jądrowego tego obiektu,
zwaną dalej „oceną okresową bezpieczeństwa”, pod względem zgodności z
zezwoleniem, przepisami prawa i normami krajowymi i

17
międzynarodowymi, dotyczącymi standardów bezpieczeństwa jądrowego
oraz bezpiecznego funkcjonowania urządzeń, o których mowa w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21
grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, ze szczególnym uwzględnieniem
zagadnień związanych ze starzeniem się urządzeń, systemów oraz
elementów konstrukcji i wyposażenia wchodzących w skład obiektu
jądrowego. W ocenie okresowej bezpieczeństwa wskazuje się także zmiany
wprowadzone w obiekcie jądrowym od poprzedniej oceny okresowej
bezpieczeństwa lub od rozruchu obiektu.
2. Ocena okresowa bezpieczeństwa przeprowadzana jest z częstotliwością
określoną w zezwoleniu na eksploatację obiektu jądrowego, jednak nie
rzadziej niż co 10 lat.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego sporządza
szczegółowy plan oceny okresowej bezpieczeństwa, który przedstawia do
zatwierdzenia Prezesowi Agencji.
4. W przypadku elektrowni jądrowych przed zatwierdzeniem
szczegółowego planu oceny okresowej bezpieczeństwa Prezes Agencji
zasięga opinii Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego w zakresie
dotyczącym bezpiecznego funkcjonowania urządzeń, o których mowa w
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z
dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym.
5. Na podstawie oceny okresowej bezpieczeństwa kierownik jednostki
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
na eksploatacji obiektu jądrowego sporządza raport z oceny okresowej
bezpieczeństwa i w terminie określonym w zezwoleniu na eksploatację
obiektu jądrowego przedstawia go Prezesowi Agencji do zatwierdzenia.
6. Prezes Agencji występuje do Rady do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i
Ochrony Radiologicznej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej raportu,
o którym mowa w ust. 5.
7. Rada do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej
przedstawia opinię, o której mowa w ust. 6, w terminie miesiąca od dnia
otrzymania wniosku o jej wydanie.
8. Prezes Agencji wydaje decyzję w przedmiocie zatwierdzenia raportu, o
którym mowa w ust. 5, w terminie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania.

18
strony : 1 ... 40 ... 47 . [ 48 ] . 49 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: