eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

substancji promieniotwórczych, rozumianym jako sytuacje, w
których wymagane są działania interwencyjne poza terenem
obiektu jądrowego, w przypadku braku czasu na ich
przeprowadzenie;
2)
sekwencjom zdarzeń prowadzącym do dużych uwolnień
substancji promieniotwórczych, rozumianym jako sytuacje, w
których wymagane są nieograniczone w przestrzeni lub czasie
działania chroniące społeczeństwo.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagania
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, jakie ma uwzględniać
projekt obiektu jądrowego, dla różnych rodzajów obiektów jądrowych,
mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego,
ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów
jądrowych podczas rozruchu, eksploatacji i likwidacji obiektu jądrowego
oraz możliwość przeprowadzenia sprawnego postępowania awaryjnego w
przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego, a także biorąc pod uwagę
wydane w tym zakresie zalecenia Międzynarodowej Agencji Energii
Atomowej oraz Stowarzyszenia Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru
Instalacji Jądrowych.
4. Systemy teleinformatyczne będące elementami teleinformatycznej
infrastruktury krytycznej przeznaczonej do nadzoru przebiegu procesu
technologicznego lub produkcyjnego w obiektach jądrowych projektuje się,
buduje i eksploatuje w sposób odpowiadający wymogom bezpieczeństwa
teleinformatycznego, określonych w przepisach o ochronie informacji
niejawnych dla systemów i sieci teleinformatycznych służących do
przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „tajne”. Podmiotem
właściwym w sprawie akredytacji tych systemów i sieci jest Agencja
Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Art. 36d. 1. Inwestor przed wystąpieniem do Prezesa Agencji z wnioskiem o
wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego przeprowadza analizy
bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa jądrowego, z uwzględnieniem
czynnika technicznego i środowiskowego, i poddaje je weryfikacji, w której
nie mogą uczestniczyć podmioty biorące udział w opracowaniu projektu
obiektu jądrowego.
2. Na podstawie wyników analiz bezpieczeństwa inwestor opracowuje
wstępny raport bezpieczeństwa, który przedstawia Prezesowi Agencji wraz

9
z wnioskiem o wydanie zezwolenia na budowę.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób
przeprowadzania analiz bezpieczeństwa, a także zakres wstępnego raportu
bezpieczeństwa, mając na uwadze, aby zakres tych analiz był odpowiedni
do uzyskania informacji odnośnie wpływu projektowanego obiektu
jądrowego na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, a
także biorąc pod uwagę zalecenia Międzynarodowej Agencji Energii
Atomowej oraz Stowarzyszenia Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru
Instalacji Jądrowych wydane w tym zakresie.
Art. 36e. Obiekt jądrowy jest budowany w sposób zapewniający
bezpieczeństwo jądrowe oraz ochronę radiologiczną pracowników i
ludności, zgodnie z zezwoleniem wydanym przez Prezesa Agencji oraz
zgodnie z wdrożonym zintegrowanym systemem zarządzania.
Art. 36f. 1. Wokół obiektu jądrowego tworzy się obszar ograniczonego
użytkowania, na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r.
– Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn.
zm.7)).
2. Obszar ograniczonego użytkowania wokół obiektu jądrowego obejmuje
teren, na zewnątrz którego:
1)
w stanach eksploatacyjnych obiektu jądrowego obejmujących
normalną eksploatację oraz przewidywane zdarzenia
eksploatacyjne roczna dawka skuteczna (efektywna) od
wszystkich dróg narażenia nie przekroczy 0,3 milisiwerta
(mSv);
2)
w razie awarii bez stopienia rdzenia roczna dawka skuteczna
(efektywna) od wszystkich dróg narażenia nie przekroczy 10
milisiwertów (mSv).
3. Przy szacowaniu dawki skutecznej (efektywnej), o której mowa w ust. 2,
uwzględnia się dane i informacje dotyczące:
1)
parametrów obiektu jądrowego, w tym jego konstrukcji i
stosowanych
środków bezpieczeństwa, przewidywanych
wartości uwolnień substancji promieniotwórczych do otoczenia
w warunkach normalnej eksploatacji, w czasie przewidywanych
zdarzeń eksploatacyjnych i w warunkach awaryjnych oraz
rodzaju materiałów jądrowych znajdujących się w obiekcie

10
jądrowym;
2)
lokalizacji obiektu jądrowego, w tym warunków środowiska
przyrodniczego istniejącego w rejonie obiektu jądrowego, w
szczególności: ukształtowania terenu, budowy geologicznej,
warunków klimatycznych, z uwzględnieniem najbardziej
niekorzystnych warunków meteorologicznych,
hydrologicznych, zagospodarowania gruntów oraz
powierzchniowych wód płynących i stojących w rejonie
obiektu jądrowego;
3)
procedur eksploatacji obiektu jądrowego w warunkach
normalnych;
4)
rozkładów dawek promieniowania jonizującego dla różnych
odległości od obiektu jądrowego, odpowiadających
przewidzianym w projekcie obiektu jądrowego stanom
eksploatacyjnym i awaryjnym;
5)
innych czynników mogących mieć wpływ na ocenę zagrożenia
radiacyjnego na obszarze ograniczonego użytkowania.
4. Określenie granic obszaru ograniczonego użytkowania wymaga
pozytywnej opinii Prezesa Agencji.
Art. 36g. 1. Ograniczenia w zakresie przeznaczenia terenu, wymagania
techniczne dotyczące budynków oraz sposób korzystania z terenu, o których
mowa w art. 135 ust. 3a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska, mogą dotyczyć w szczególności wznoszenia budynków
mieszkalnych, budynków zamieszkania zbiorowego oraz budynków
użyteczności publicznej, a także wykonywania działalności gospodarczej
niezwiązanej z działalnością obiektu jądrowego, mogącej niekorzystnie
oddziaływać na obiekt jądrowy.
2. Określenie ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań
technicznych dotyczących budynków i sposobu korzystania z terenu, w tym
ocena oddziaływania wykonywanej działalności gospodarczej na obiekt
jądrowy, wymaga pozytywnej opinii Prezesa Agencji.
Art. 36h. W przypadku zmiany danych lub informacji uwzględnianych przy
szacowaniu dawki skutecznej (efektywnej) granice obszaru ograniczonego
użytkowania wokół obiektu jądrowego określa się ponownie.

11
Art. 36i. W sytuacji zdarzenia radiacyjnego, którego zasięg skutków może
przekroczyć granice terenu obiektu jądrowego, zabrania się wkraczania na
obszar ograniczonego użytkowania wokół obiektu jądrowego osób
niebiorących udziału w działaniach mających na celu likwidację zagrożenia
lub usunięcie skutków zdarzenia radiacyjnego.
Art. 36j. 1. Dla każdego systemu oraz elementu konstrukcji i wyposażenia
obiektu jądrowego, mającego istotne znaczenie ze względu na
bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną, w tym dla
oprogramowania sterowania i kontroli, określa się klasę bezpieczeństwa - w
zależności od stopnia, w jakim te systemy oraz elementy wpływają na
bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną obiektu jądrowego.
2. Przy określaniu klasy bezpieczeństwa uwzględnia się:
1)
funkcję bezpieczeństwa zapewnianą lub częściowo realizowaną
przez klasyfikowany system lub element konstrukcji lub
wyposażenia obiektu jądrowego;
2)
bezpośredni wpływ na ciągłość realizacji funkcji
bezpieczeństwa w przypadku uszkodzenia klasyfikowanego
systemu lub elementu konstrukcji lub wyposażenia w trakcie
normalnej eksploatacji obiektu jądrowego, a także w czasie
awarii;
3)
możliwe wystąpienie w wyniku uszkodzenia klasyfikowanego
systemu lub elementu konstrukcji lub wyposażenia
postulowanego zdarzenia inicjującego mogącego doprowadzić
do zagrożenia bezpieczeństwa jądrowego;
4)
prawdopodobieństwo, że klasyfikowany system lub element
konstrukcji lub wyposażenia będą niezbędne dla wykonania
wymaganej funkcji bezpieczeństwa.
3. Dokumentację dotyczącą klasyfikacji bezpieczeństwa, o której mowa w
ust. 1, przedstawia się do zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z
wnioskiem o wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego.
Dokumentacja ta zawiera w szczególności:
1)
wykaz systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia,
składających się na obiekt jądrowy;
2)
przyporządkowanie systemów i elementów konstrukcji oraz
wyposażenia obiektu jądrowego do poszczególnych klas

12
bezpieczeństwa;
3)
dokumentację techniczną przedstawiającą fizyczne położenie
systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia w obrębie
obiektu jądrowego.
Art. 36k. 1. Jednostka organizacyjna wykonująca działalność związaną z
narażeniem, polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji
obiektu jądrowego posiada zintegrowany system zarządzania.
2. Zintegrowany system zarządzania obejmuje:
1)
politykę jakości;
2)
program zapewnienia jakości;
3)
opis systemu zarządzania;
4)
opis struktury organizacyjnej;
5)
opis odpowiedzialności, obowiązków, uprawnień i wzajemnych
oddziaływań w dziedzinach zarządzania, realizacji i ocen;
6)
opis wzajemnych oddziaływań z podmiotami zewnętrznymi;
7)
opis procesów zachodzących w jednostce organizacyjnej wraz z
informacjami pomocniczymi wyjaśniającymi, w jaki sposób
dokonuje się przygotowania, przeglądu, wykonania,
dokumentowania, oceny i ulepszania działalności;
8)
przyjętą klasyfikację bezpieczeństwa systemów oraz elementów
konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego;
9)
wstępny raport bezpieczeństwa oraz lub raport bezpieczeństwa
obiektu.
3. Dokumentację opisującą zintegrowany system zarządzania przedkłada się
do zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o wydanie
zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem,
polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego.
4. Wykonawcy oraz dostawcy systemów oraz elementów konstrukcji i
wyposażenia obiektu jądrowego, a także wykonawcy prac wykonywanych
przy budowie i wyposażeniu obiektu jądrowego posiadają wdrożone
odpowiednie systemy jakości prowadzonych prac.”;


13
strony : 1 ... 40 ... 46 . [ 47 ] . 48 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: