eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

do dnia 31 marca 2015 r. Okres prawie 4 lat od wejścia w życie projektowanej ustawy
nowelizacyjnej powinien być wystarczający na dostosowanie dotychczas eksploatowanych
obiektów jądrowych do powyższych wymagań.
96.
Art. 14- – 16 projektu ustawy.
Przepisy art. 16 – 18 określają reguły wydatkowe, o których mowa w art. 50 ust. 1 i 4
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240,
z późn. zm.)

97.
Art. 17 projektu ustawy.
Przepis ten wskazuje termin wejścia w życie przepisów projektowanej ustawy.
102 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje.
a) W zakresie wdrożenia dyrektywy Rady 2009/71/Euratom z dnia 25 czerwca 2009 r.
ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych
(Dz. Urz. L 172 z 02.07.2009, str. 18 i n. oraz Dz. Urz. L 260 z 03.10.2009 str. 40)
Ustawa będzie oddziaływać przede wszystkim na podmioty zamierzające budować
i eksploatować obiekty jądrowe, w tym w szczególności na podmioty zamierzające
wybudować i eksploatować elektrownię jądrową (w tym między innymi na Polską Grupę
Energetyczną wskazaną w uchwale Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2009 roku jako
podmiot odpowiedzialny za budowę pierwszej polskiej elektrowni jądrowej), a także
na podmioty projektujące obiekty jądrowe i elementy ich wyposażenia oraz uczestniczące
w budowie i likwidacji takich obiektów.
W ograniczonym zakresie ustawa wpłynie na podmioty dotychczas eksploatujące
oraz likwidujące obiekty jądrowe na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, gdyż projekt
przewiduje wyłączenie w stosunku do nich części wymagań, jakie będą musiały spełnić
nowo budowane i eksploatowane obiekty jądrowe, a na dostosowanie się do innych
wyznacza stosunkowo długi, bo prawie czteroletni okres przejściowy, co jest zgodne z
zasadą stopniowanego podejścia sformułowaną przez Międzynarodową Agencję Energii
Atomowej. Zgodnie z czwartą zasadą „Podstawowych Zasad Bezpieczeństwa”
sformułowanych przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej środki
przeznaczone na bezpieczeństwo muszą być współmierne do wielkości zagrożeń
radiacyjnych i niezbędnego zakresu ich kontroli. Międzynarodowa Agencja Energii
Atomowej wskazuje, iż w celu stosowania tej zasady należy uwzględniać podejście
stopniowane przy dokonywaniu ocen bezpieczeństwa i
wydawaniu odpowiednich
przepisów prawnych dla szerokiego zakresu typów obiektów jądrowych oraz
stwarzanych przez nie rożnych poziomów potencjalnych zagrożeń i ryzyka.
Projektowana ustawa będzie w istotny sposób oddziaływać na Prezesa Państwowej
Agencji Atomistyki (Prezes PAA), będącego centralnym organem administracji rządowej
właściwym w sprawach bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
oraz na pozostałe organy dozoru jądrowego (tj. Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego
i
inspektorów dozoru jądrowego) wprowadzając szereg nowych obowiązków
103 
dla tych organów, a także w istotny sposób zmieniając katalog środków prawnych,
którymi mogą się posługiwać w ramach nadzoru nad działalnością związaną z
narażeniem na promieniowanie jonizujące i w ramach kontroli tej działalności, zwłaszcza
kontroli obiektów jądrowych.
Ustawa będzie również oddziaływać na ministra właściwego do spraw gospodarki,
gdyż do jego kompetencji należy prowadzenie działalności związanej z wykorzystaniem
energii atomowej na potrzeby społeczno – gospodarcze kraju, a projektowane przepisy
ustanawiają krajowe ramy prawne w zakresie bezpieczeństwa wykorzystania tej energii.
Dodatkowo należy wskazać, iż projektowana regulacja ma bezpośredni wpływ na
jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Gospodarki takie jak
Urząd Dozoru Technicznego, Instytut Energii Atomowej „Polatom”. Istotnym elementem
w jakim projektowana regulacja wpływa na ministra właściwego do spraw gospodarki
jest przekazanie mu zadania udzielania dotacji celowej przeznaczonej na zapewnienie
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej przy stosowaniu promieniowania
jonizującego, a także powierzenie mu zadania sprawowania nadzoru i funkcji organu
założycielskiego w stosunku do państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej
– Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych. W związku z przekazaniem
ww. zadań ustawa będzie też oddziaływać w stosunku do ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa, który przestanie sprawować nadzór i funkcję organu założycielskiego w
stosunku do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych.
Pośrednio ustawa będzie oddziaływać na całe społeczeństwo, poprzez zapewnienie
odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, poprzez
wprowadzenie do prawa polskiego szczegółowych wymagań bezpieczeństwa dla
obiektów jądrowych, w szczególności dla elektrowni jądrowych, a także ustanowienie
silnego, niezależnego w swych decyzjach nadzoru nad bezpieczeństwem tych obiektów
sprawowanego przez Prezesa PAA i inne organy dozoru jądrowego.
Tworząc niezbędną infrastrukturę prawną i organizacyjną w zakresie bezpieczeństwa
budowy, eksploatacji i likwidacji obiektów jądrowych, w tym elektrowni jądrowych
ustawa będzie pośrednio oddziaływać także na Pełnomocnika Rządu do Spraw Polskiej
Energetyki Jądrowej, powołanego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 maja
2009 roku (Dz. U. Nr 72, poz. 622).
W zakresie odnoszącym się do wymagań, jakie należy spełnić, żeby uzyskać
uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej oraz wymagań, jakie należy spełnić, żeby
104 
uzyskać uprawnienia do pracy na stanowisku mającym istotne znaczenie dla zapewnienia
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej niniejszy projekt ustawy oddziałuje
na kandydatów zamierzających ubiegać się o uzyskanie takich uprawnień, a także na
jednostki prowadzące szkolenia takich kandydatów
b) W zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkodę jądrową, Programu polskiej
energetyki jądrowej oraz informacji społecznej w zakresie obiektów energetyki
jądrowej
Proponowane przepisy będą również oddziaływać na:
1)
przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie budowy,
a następnie rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu energetyki jądrowej;
2)
jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których zlokalizowany zostanie
obiekt energetyki jądrowej oraz mieszkańców gmin stanowiących społeczność
lokalną w rozumieniu projektowanej ustawy;
3)
osoby eksploatujące urządzenia jądrowe;
4)
zakłady ubezpieczeń udzielające osobom eksploatującym urządzenia jądrowe
ochrony ubezpieczeniowej w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkodę
jądrową.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
a) W zakresie wdrożenia dyrektywy Rady 2009/71/Euratom z dnia 25 czerwca 2009 r.
ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych
(Dz. Urz. L 172 z 02.07.2009, str. 18 i n. oraz Dz. Urz. L 260 z 03.10.2009 str. 40)
W ramach uzgodnień społecznych projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy
– Prawo atomowe został skierowany do konsultacji do następujących podmiotów:
1)
Rada do Spraw Atomistyki, ul. Radzikowskiego 152, 30-342 Kraków,
2)
Polskie Towarzystwo Nukleoniczne, ul. Dorodna 16, 03-195 Warszawa,
3)
Stowarzyszenie Inspektorów Ochrony Radiologicznej, ul. Garbary 15, Poznań,
4)
Stowarzyszenie Elektryków Polskich – Komitet Energetyki Jądrowej SEP,
ul. więtokrzyska 14, 00 – 050 Warszawa,
5)
Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, ul Konwaliowa 7, 01-194
Warszawa,
6)
Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych, 05-400 Otwock- wierk,
105 
7)
Instytut Problemów Jądrowych, 05-400 Otwock- wierk,
8)
Instytut Fizyki Jądrowej – PAN, ul. Radzikowskiego 152, 31-342 Kraków,
9)
Instytut Energii Atomowej POLATOM, 05-400 Otwock- wierk,
10) Polska Grupa Energetyczna PGE, ul. Mysia 2, 00-496 Warszawa,
11) Stowarzyszenie Ekologów na Rzecz Energii Nuklearnej – SEREN Polska
ul. więtokrzyska 14, 00 – 050 Warszawa,
12) Instytut Na Rzecz Ekorozwoju, ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00 – 743 Warszawa,
13) Polski Klub Ekologiczny, ul. Sławkowska 26A, 31 – 014 Kraków,
14) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych, ul. Klonowa 6, 00-591
Warszawa,
15) Konfederacja Pracodawców Polskich, ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa,
16) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855
Gdańsk,
17) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, ul. Kopernika 36/40,
00-924 Warszawa,
18) Business Center Club, ul. Plac elaznej Bramy 10, 00-136 Warszawa,
19) Związek Rzemiosła Polskiego, skr. poczt. 54, 00-952 Warszawa
20) Forum Związków Zawodowych, Plac Teatralny 4, 85-069 Bydgoszcz,
21) Rada Krajowa Federacji Konsumentów, Al. Stanów Zjednoczonych 53, 04-028
Warszawa,
22) Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu. ul. Poleczki 21, 02-822
Warszawa.
Projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe oraz o
zmianie niektórych innych ustaw został także umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa rodowiska, Biuletynie Informacji Publicznej Państwowej
Agencji Atomistyki oraz na stronie internetowej Państwowej Agencji Atomistyki. W
toku uzgodnień społecznych projektu założeń uwagi do projektu zgłosiły jedynie:
Komisja Bezpieczeństwa Jądrowego i
Ochrony Radiologicznej Rady do Spraw
Atomistyki, Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych, Stowarzyszenie
Ekologów na Rzecz Energii Nuklearnej – SEREN Polska.
Uwzględniono większość uwag zgłoszonych przez Stowarzyszenie Ekologów na
106 
strony : 1 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 50 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: