Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3939
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766
3939
oraz informowanie organu, który wydał zezwolenie, o naruszeniu wymagań
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w tym zakresie.
24. Do zakresu uprawnień inspektora ochrony radiologicznej oraz inspektora ochrony
radiologicznej w pracowniach stosujących aparaty rentgenowskie do celów
diagnostyki medycznej, radiologii zabiegowej, radioterapii powierzchniowej
i radioterapii schorzeń nienowotworowych należy:
1) występowanie do kierownika jednostki organizacyjnej z wnioskiem
o zmianę warunków pracy pracowników, w szczególności w sytuacji,
gdy wyniki pomiarów dawek indywidualnych uzasadniają taki wniosek;
2) wydawanie kierownikowi jednostki organizacyjnej opinii, w ramach
badania i sprawdzania urządzeń ochronnych i przyrządów pomiarowych,
w zakresie skuteczności stosowanych środków i technik ochrony przed
promieniowaniem jonizującym oraz sprawności i właściwego użytkowania
przyrządów pomiarowych;
3) sprawdzanie kwalifikacji pracowników w zakresie bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej i występowanie z wynikającymi
z tego wnioskami do kierownika jednostki organizacyjnej;
4) występowanie do kierownika jednostki organizacyjnej z wnioskiem
o wprowadzenie zmian w instrukcjach pracy, jeżeli wnioskowane zmiany
nie zwiększają limitów użytkowych dawki określonych w zezwoleniu.
25. Ilekroć w ustawie jest mowa o inspektorze ochrony radiologicznej, należy przez
to rozumieć osobę posiadającą uprawnienia, o których mowa w ust. 3, a także osobę
posiadającą uprawnienia, o których mowa w ust. 5.”;
6) art. 11 otrzymuje brzmienie:
„Art. 11. 1. Do pracy przy materiale jądrowym, źródle promieniowania jonizującego,
odpadach promieniotwórczych lub wypalonym paliwie jądrowym, a także do pracy
w obiekcie jądrowym, można dopuścić pracownika, który posiada odpowiednią
do stanowiska pracy znajomość wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej oraz niezbędne umiejętności w zakresie określonym przez programy
szkoleń, o których mowa w ust. 2.
10
2. Kierownik jednostki organizacyjnej jest obowiązany zapewnić prowadzenie
wstępnych i okresowych – nie rzadziej niż co 5 lat, a w przypadku obiektów
jądrowych w terminach określonych w zezwoleniu na wykonywanie działalności
związanej z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji
takich obiektów – szkoleń pracowników w zakresie bezpieczeństwa jądrowego
i
ochrony radiologicznej, zgodnie z opracowanym przez siebie programem.
Szkoleniem są również objęci pracownicy uczestniczący w transporcie materiałów
jądrowych,
źródeł promieniotwórczych, odpadów promieniotwórczych
lub wypalonego paliwa jądrowego.
3. Szkolenia, o których mowa w ust. 2, obejmują w szczególności:
1) ogólne procedury ochrony radiologicznej i podejmowane środki ostrożności
związane z działalnością wykonywaną przez jednostkę organizacyjną;
2) procedury ochrony radiologicznej i podejmowane środki ostrożności
związane z konkretnym stanowiskiem pracy;
3) procedury wykonywania czynności roboczych na konkretnym stanowisku
pracy;
4) informację o możliwych skutkach utraty kontroli nad materiałem jądrowym,
źródłem promieniowania jonizującego lub odpadem promieniotwórczym,
z którym jest wykonywana działalność;
5) w przypadku kobiet – także informację o konieczności niezwłocznego
powiadomienia kierownika jednostki organizacyjnej o ciąży oraz informację
o ryzyku skażenia promieniotwórczego dziecka karmionego piersią przez
matkę, w przypadku gdy istnieje możliwość skażenia promieniotwórczego
ciała matki;
6) w przypadku elektrowni jądrowej – szkolenia przewidujące wykonywanie
czynności roboczych na symulatorach rzeczywistych urządzeń jądrowych
takiej elektrowni, a w przypadku reaktora badawczego – szkolenia
na
specjalistycznym oprogramowaniu odwzorowującym urządzenia
i działanie reaktora badawczego.”;
7) po art. 11 dodaje się art. 11a i 11b w brzmieniu:
„Art. 11a. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektów jądrowych
11
powołuje komisję do spraw kontroli kwalifikacji zawodowych pracowników, która
w drodze egzaminu sprawdza wiedzę pracowników nabytą w trakcie szkolenia,
o którym mowa w art. 11 ust. 2.
2. Do pracy w jednostce organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektów jądrowych
nie może zostać dopuszczona osoba, która uzyskała negatywny wynik egzaminu,
o którym mowa w ust. 1.
Art. 11b. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego
opracowuje co najmniej raz na 3 lata krótkookresowe plany szkoleniowe pracowników
oraz co najmniej raz na 10 lat długookresowe plany szkolenia pracowników.
2. Plany, o których mowa w ust. 1, zatwierdza Prezes Agencji.”;
8) art. 12 otrzymuje brzmienie:
„Art. 12. 1. W jednostce organizacyjnej na stanowisku mającym istotne znaczenie
dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej może
być zatrudniona wyłącznie osoba posiadająca uprawnienia do zajmowania
tego stanowiska nadane przez Prezesa Agencji.
2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, nadaje, w drodze decyzji administracyjnej,
Prezes Agencji osobom, które:
1) posiadają pełną zdolność do czynności prawnych;
2) posiadają orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy
w warunkach narażenia, wydane w trybie określonym w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 229 § 8 ustawy z dnia
26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy;
3) posiadają wykształcenie i staż pracy odpowiednie dla danego stanowiska;
4) zdały egzamin z zakresu odbytego szkolenia, o którym mowa w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 12b.
3. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, nadaje się na okres 5 lat,
z tym że uprawnienia dla osób, które mogą być zatrudnione na stanowiskach mających
istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony jądrowej
radiologicznej w obiektach jądrowych, nadaje się na okres 3 lat.
12
4. Przepisu ust. 2 pkt 4 nie stosuje się do osób, które przez ostatnie 12 miesięcy
przed dniem złożenia wniosku o dopuszczenie do egzaminu były zatrudnione
na stanowisku mającym istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego
i ochrony radiologicznej i ubiegają się ponownie o uprawnienia do zatrudnienia
na tym samym stanowisku lub stanowisku, dla którego jest wymagany ten sam zakres
szkolenia.
5. Osoba, o której mowa w ust. 1, przedstawia corocznie kierownikowi jednostki
organizacyjnej orzeczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.”;
9) po art. 12 dodaje się art. 12a – 12f w brzmieniu:
„Art. 12a. 1. Z wnioskiem o nadanie uprawnień, o których mowa w art. 12 ust. 1,
występuje kierownik jednostki organizacyjnej, w której ma być zatrudniona osoba
na stanowisku wymagającym posiadania takich uprawnień, lub kierownik jednostki
nadrzędnej.
2. Koszty szkolenia, przeprowadzenia egzaminu oraz wymaganych badań ponosi
występujący z wnioskiem o ich nadanie.
3. Prezes Agencji prowadzi rejestr jednostek uprawnionych do prowadzenia szkolenia
dla osób ubiegających się o uprawnienia, o których mowa w art. 12 ust. 1.
4. Rejestr, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
1) nazwę i adres jednostki;
2) adres do korespondencji, numer telefonu, faksu oraz adres poczty
elektronicznej jednostki;
3) informacje o rodzajach szkoleń prowadzonych przez jednostkę.
5. Prezes Agencji udostępnia dane zgromadzone w rejestrze, o którym mowa w ust. 3,
na swoich stronach podmiotowych Biuletynu Informacji Publicznej.
6. Prezes Agencji powołuje i odwołuje komisję egzaminacyjną w składzie od 12 do 14
osób spośród specjalistów z zakresu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej. Dwóch członków komisji egzaminacyjnej Prezes Agencji powołuje
w
porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, a kolejnych dwóch –
w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
Do przeprowadzenia egzaminu, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 4, przewodniczący
komisji każdorazowo wyznacza skład egzaminacyjny w liczbie od 3 do 5 osób.
13
7. Członkom komisji egzaminacyjnej za uczestnictwo w składzie egzaminacyjnym
przysługuje wynagrodzenie oraz zwrot poniesionych kosztów podróży i noclegów,
według zasad określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy
z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.
8. Jeżeli egzaminowanym jest żołnierz zawodowy, w pracach składu egzaminacyjnego
komisji egzaminacyjnej uczestniczy członek powołany przez Prezesa Agencji
w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
9. Jeżeli egzaminowanym jest funkcjonariusz służb podległych albo nadzorowanych
przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w pracach składu
egzaminacyjnego komisji egzaminacyjnej uczestniczy członek powołany przez
Prezesa Agencji w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
Art. 12b. 1. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) rodzaje stanowisk, o których mowa w art. 12 ust. 1, i szczegółowe warunki
nadawania uprawnień do zajmowania tych stanowisk,
2) typy uprawnień inspektora ochrony radiologicznej oraz rodzaje działalności,
do których nadzorowania uprawniają, i szczegółowe warunki nadawania
tych uprawnień,
3) tryb nadawania przez Prezesa Agencji uprawnień inspektora ochrony
radiologicznej oraz uprawnień dla osób, które mogą być zatrudnione
na stanowiskach określonych w art. 12 ust. 1,
4) tryb pracy komisji egzaminacyjnej i składów egzaminacyjnych komisji
egzaminacyjnej, sposób i tryb przygotowania i przeprowadzania
egzaminów, sposób wnoszenia opłaty za egzamin, jej wysokość
oraz wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej,
5) wymagane zakresy szkoleń i formy organizowania szkoleń, warunki, jakie
muszą spełniać jednostki przeprowadzające szkolenie, a także tryb
uzyskiwania wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 7 ust. 11, oraz
do rejestru, o którym mowa w art. 12a ust. 3
– mając na celu zapewnienie przestrzegania wymagań bezpieczeństwa jądrowego
i ochrony radiologicznej w jednostce organizacyjnej, a także zapewnienie wysokiego
poziomu wiedzy i umiejętności osób, które nabędą uprawnienia, wysokiego poziomu
prowadzonych szkoleń oraz przeprowadzenia egzaminu w sposób pozwalający
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3939
› Pobierz plik
-
3939-czesc-II
› Pobierz plik
-
3939-001
› Pobierz plik
-
3939-002
› Pobierz plik
-
3939-003
› Pobierz plik