eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

- znowelizowanie ustawy przez wprowadzenie nowego typu świadczenia rodzinnego - świadczenia pieniężnego z tytułu wychowania dziecka;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3913
  • Data wpłynięcia: 2011-01-25
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 88 dn. 25-03-2011

3913


Druk nr 3913

Warszawa, 25 stycznia 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

-
o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Halinę Olendzką.


(-) Dariusz Bąk; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Joachim Brudziński; (-) Jan
Bury s. Antoniego; (-) Zbigniew Chmielowiec; (-) Daniela Chrapkiewicz;
(-) Andrzej Ćwierz; (-) Zbigniew Dolata; (-) Jacek Falfus; (-) Szymon
Stanisław Giżyński;
(-) Kazimierz
Gołojuch;
(-) Jerzy
Gosiewski;
(-) Krystyna Grabicka; (-) Adam Hofman; (-) Dawid Jackiewicz; (-) Mariusz
Kamiński; (-) Lech Kołakowski; (-) Wojciech Kossakowski; (-) Tomasz
Latos; (-) Antoni Macierewicz; (-) Mirosława Masłowska; (-) Krzysztof
Michałkiewicz; (-) Marek Opioła; (-) Marek Polak; (-) Krzysztof Popiołek;
(-) Jan Religa; (-) Adam Rogacki; (-) Józef Rojek; (-) Jarosław Rusiecki;
(-) Jarosław Sellin; (-) Anna Sobecka; (-) Krzysztof Sońta; (-) Stefan
Strzałkowski; (-) Robert Telus; (-) Krzysztof Tołwiński; (-) Kazimierz
Michał Ujazdowski; (-) Tadeusz Wita; (-) Sławomir Worach.
Projekt

Ustawa
z dnia
o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych


Art. 1
W ustawie z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r., Nr
139, poz. 992 z późn. zm.1) wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) świadczenie pieniężne z tytułu wychowania dziecka.”

2. Po rozdziale 2a wprowadza się rozdział 2b w brzmieniu:
„Rozdział 2b
wiadczenie pieniężne z tytułu wychowania dziecka
Art. 15d
1. Z tytułu wychowania dziecka przyznaje się świadczenie pieniężne w wysokości 600 zł
na każde dziecko.
2. Prawo do świadczenia pieniężnego z tytułu wychowania dziecka przysługuje:
1) rodzicom, jednemu z rodziców albo opiekunowi prawnemu dziecka;
2) opiekunowi faktycznemu dziecka.
Art. 15e
1.
wiadczenie przysługuje osobom, o których mowa w art. 15d ust. 2, jeżeli dochód
rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1008 zł
2. Do zasad ustalania dochodu rodziny, o którym mowa w ust.1, stosuje się art. 5 ust. 7 -
11.

Art. 15f
1.
wiadczenie pieniężne z tytułu wychowania dziecka przysługuje osobom, o których
mowa w art. 15d ust. 2, do ukończenia przez dziecko 18 roku życia.
2.
wiadczenie pieniężne z tytułu wychowania dziecka nie przysługuje, jeżeli członkowi
rodziny przysługuje za granicą świadczenie z tytułu wychowania dziecka, chyba że
przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy
i zabezpieczeniu stanowią inaczej.
3.
wiadczenie pieniężne z tytułu wychowania dziecka płatne jest raz w roku w terminie
30 dni od dnia złożenia wniosku o wypłatę świadczenia.
4. Prawo do świadczenia, o którym mowa w ust. 1, wygasa, jeżeli wniosek o ustalenie
prawa do świadczenia nie został złożony w okresie 12 miesięcy od końca roku
kalendarzowego, za który świadczenie przysługuje.

Art. 15g
Rada gminy może w drodze uchwały podnieść kwotę świadczenia pieniężnego, o
którym mowa w art. 15d. Podwyższenie kwoty świadczenia finansowe jest ze środków
własnych gminy.
Art. 15h
Do świadczenia rodzinnego określonego w niniejszym rozdziale nie stosuje się
przepisów art. 23 ust. 3-5.”

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

 
                                                           
1 Zmiany wymienionej ustawy ogłoszone w Dz. U. z 2006 r., Nr 130, poz. 903, Nr 222, poz. 1630 i Nr 104, poz.
711, z 2007 r., Nr 64, poz. 427, Nr 105, poz. 720, nr 109, poz. 747, Nr 200, poz. 1446, Nr 192, poz. 1378, z 2008
r., Nr 70, poz. 416, Nr 138, poz. 872, Nr 138, poz. 875, Nr 223, poz. 1456, Nr 237, poz. 1654, z 2009 r., Nr 97,
poz. 800, Nr 129, poz. 1058, nr 219, poz. 1706, z 2010 r., Nr 50, poz. 301.


                                                                                                                                                                                         
Uzasadnienie

Polska rodzina przeżywa kryzys. Coraz gorzej spełnia swoje podstawowe funkcje.
Przestaje być miejscem, w którym się wychowujemy, uspołeczniamy i stajemy wrażliwi
moralnie. Przeważająca cześć polskich rodzin potrzebuje wsparcia, a niektóre z nich
wymagają go w sposób szczególny. Rodziny wielodzietne, w których najczęściej tylko jedno
z rodziców pracuje, mają bardzo skromne środki na utrzymanie. Wiele rodzin, zwłaszcza
wielodzietnych, znajduje się w tak trudnej sytuacji materialnej, że udźwignięcie kosztów
opieki nad dzieckiem jest praktycznie niewykonalne bez pomocy z zewnątrz. Obecnie aż 85%
rodzin wielodzietnych ma na tyle słabą kondycję finansową, że musi korzystać z rożnych
form pomocy. Jeżeli chcemy, aby Polacy decydowali się na powiększanie swoich rodzin, to
musimy zrobić wszystko, by z wielodzietnością nie szedł w parze gorszy standard życia i
trudniejszy dostęp do edukacji czy opieki zdrowotnej. Posłowie „Prawa i Sprawiedliwości”
opowiadają się za nowoczesną politykę rodzinną nastawioną na poprawę jakości życia i
bezpieczeństwa ekonomicznego rodzin, na tworzenie przyjaznego klimatu dla rodzicielstwa,
na budowanie kultury życia. Dlatego też projektodawcy proponują wprowadzić do systemu
świadczeń rodzinnych nowej instytucji w postaci rocznego świadczenia pieniężnego z tytułu
wychowania dziecka.
Uzasadnieniem proponowanej instytucji jest nie tylko wzmocnienie funkcji i zadań
Państwa w zakresie realizacji polityki rodzinnej, ale również aktualne otoczenie
makroekonomiczne. Obecnie obserwujemy wzrost cen podstawowych dóbr
kompsumpcyjnych, głównie cen żywności. Spowodowany on jest nie tylko kilkuletnim
wzrostem cen na rynkach światowych, ale również niedoborem podstawowych produktów
spożywczych, który został wywołany ubiegłoroczną powodzią. Dodatkowo z dniem 1
stycznia bieżącego roku wskutek działań rządu Pana Premiera Donalda Tuska doszło do
podwyższenia stawki podatku od towarów i usług. Podwyższenia, które nastąpiło pomimo
wcześniejszych, licznych oświadczeń Pana Premiera i innych przedstawicieli obecnego rządu
o dobrej sytuacji ekonomicznej Polski i stanu finansów publicznych. Powyższe, zdaniem
wnioskodawców niniejszego projektu ustawy, będzie skutkowało dalszym wzrostem
podstawowych dóbr od kilku do kilkunastu procent w skali roku. Konsekwencją zaś tego
będzie dalsze pogłębienie ubóstwa w Polsce i przeniesienie ciężaru podwyżki VAT-u na
osoby najmniej zarabiające.
                                                                                                                                                                                         
Przygotowany przez posłów „Prawa i Sprawiedliwości” projekt ustawy ma
przeciwdziałać takiej sytuacji oraz łagodzić skutki wzrostu cen, ale również do wykorzystania
wysokości świadczenia dla rozwoju intelektualnego dziecka np. poprzez sfinansowanie
odpłatnych zajęć pozaszkolnych. Proponowany projekt ustawy wchodzi w skład pakietu
propozycji ustawowych zmian przygotowanych przez posłów „Prawa i Sprawiedliwości”, a
które to mają stanowić realną pomoc dla obywateli naszego kraju. Równoległe zostanie
przygotowany projekt wsparcia dla najsłabiej sytuowanych emerytów i rencistów poprzez
odpowiednią nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych.

Projekt ustawy wprowadza do ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach
rodzinnych nowy rodzaj świadczenia rodzinnego w postaci rocznego dodatku pieniężnego z
tytułu wychowania dziecka. wiadczenie to przysługuje rodzicom, jednemu z rodziców albo
opiekunowi prawnemu dziecka lub opiekunowi faktycznemu dziecka w wysokości 600 zł.
Wprowadzone zostało jednak kryterium dochodowe – świadczenie będzie przysługiwać,
jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1008 zł. Do zasad
ustalania dochodu rodziny znajdą zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy regulujące
kwestię obliczania dochodu dla potrzeb zasiłku rodzinnego.
Powyższe świadczenie przysługiwać będzie do ukończenia przez dziecko 18 roku
życia Będzie wypłacane raz w roku w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o jego
wypłatę. Projektodawcy przewidują, że świadczenie to nie będzie przysługiwało jeśli
członkowi rodziny przysługuje za granicą świadczenie z tytułu wychowania dziecka, chyba że
przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy i
zabezpieczeniu stanowią inaczej. Prawo do świadczenia będzie natomiast wygasać, jeżeli
wniosek o ustalenie prawa do świadczenia nie zostanie złożony w okresie 12 miesięcy od
końca roku kalendarzowego, za który świadczenie przysługuje.
Projekt ustawy przewiduje również możliwość podniesienia kwoty dodatku w drodze
uchwały rady gminy. Podwyższenie kwot w takiej sytuacji będzie finansowane ze środków
własnych gminy.

Konsekwencją uznania proponowanego rocznego dodatku pieniężnego jako
świadczenia zasiłku świadczenia rodzinnego jest również to, że wysokość dodatku będzie
zwolniona z opodatkowania. Zgodnie bowiem z aktualnie obowiązującym przepisem art. 21
ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: