Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
- znowelizowanie ustawy przez wprowadzenie nowego typu świadczenia rodzinnego - świadczenia pieniężnego z tytułu wychowania dziecka;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3913
- Data wpłynięcia: 2011-01-25
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 88 dn. 25-03-2011
3913
wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów
o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne
otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe
otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.
Wnioskodawcy proponują wejście ustawy po 30 dniach od dnia ogłoszenia. Tak
określony termin zdaniem wnioskodawców pozwoli na szybkie skierowanie pomocy
finansowej do polskich rodzin które tej pomocy potrzebują. Zakładając, iż prace nad
przedmiotowym projektem winny zakończyć się w okresie wiosennym znaczna cześć
uprawnionych otrzyma wsparcie.
W świetle danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny w dokumencie
pn. „Rocznik demograficzny 2010” w dniu 31 grudnia 2009 roku w Polsce mieszało
7 231 000 dzieci w wieku nieprodukcyjnym (0-17 lat). Około 30% gospodarstw domowych
przekracza wskazane kryterium dochodowe. Można zatem szacować, że uprawnienie to
świadczenia pieniężnego z tytuły wychowania dziecka będzie skutkowało obciążeniem
budżetu państwa w 2012 roku kwotą około 2,5 mld zł. Kwota ta rocznie będzie się zmniejszać
w związku ze zmniejszeniem grupy osób w wieku do 18 roku życia . W świetle informacji
zaprezentowanym przez Główny Urząd Statystyczny w dokumencie pn. „Prognoza ludności
na lata 2008 -2035”, poza krótkim okresem w latach 2014-2020, w którym w miastach
wystąpi niewielki wzrost liczebności dzieci w wieku 0-17 lat (od 1,7 tys. do 16,1 tys.
rocznie), będzie obserwowane systematyczne zmniejszanie się wielkości tej zbiorowości.
Największe ubytki (powyżej 100 tys. rocznie) są spodziewane do roku 2010, następnie po
2025 r. W perspektywie do 2035 r. przewidywany jest spadek liczby dzieci w wieku
nieprodukcyjnym o ponad 900 tys.
Projekt ustawy powoduje pozytywne skutki społeczno-gospodarcze.
Przedmiotowy projekt ustawy jest zgodny prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie został poddany konsultacjom społecznym, o których mowa w art.
34 ust. 3 Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Warszawa, 7 lutego 2011 r.
BAS-WAPEiM-233/11
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Halina Olendzka)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zm.) sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych przewiduje
wprowadzenie nowego typu świadczenia rodzinnego – świadczenia pieniężnego
z tytułu wychowania dziecka. Zgodnie z projektem, prawo do świadczenia ma
przysługiwać rodzicom, jednemu z rodziców, opiekunowi prawnemu dziecka
albo opiekunowi faktycznemu dziecka. Wysokość świadczenia została określona
na kwotę 600 zł rocznie na każde dziecko, do ukończenia przez nie
osiemnastego roku życia. Prawo do świadczenia uzależnione byłoby od
wysokości dochodu rodziny w przeliczeniu na osobę (w projekcie proponuje się,
by była to kwota nie większa niż 1008 zł). Stosownie do projektu, rada gminy
będzie mogła podnieść kwotę świadczenia pieniężnego. Podwyższenie kwoty
świadczenia finansowane będzie ze środków własnych gminy.
Projekt przewiduje, że świadczenie nie będzie przysługiwać, jeżeli
członkowi rodziny przysługuje za granicą świadczenie z tytułu wychowania
dziecka, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
lub dwustronne umowy stanowią inaczej.
Do świadczenia pieniężnego z tytułu wychowania dziecka nie miałyby
zastosowania niektóre przepisy proceduralne zmienianej ustawy, w
szczególności dotyczące treści wniosku i dokumentów dołączanych do wniosku
o przyznanie świadczenia rodzinnego.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
2
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Kwestie objęte projektem ustawy nie są regulowane prawem Unii
Europejskiej.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
IV. Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych nie jest
objęty regulacją prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Warszawa, 7 lutego 2011 r.
BAS-WAPEiM-234/11
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Halina Olendzka) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych przewiduje
wprowadzenie nowego typu świadczenia rodzinnego – świadczenia pieniężnego
z tytułu wychowania dziecka. Zgodnie z projektem, prawo do świadczenia ma
przysługiwać rodzicom, jednemu z rodziców, opiekunowi prawnemu dziecka
albo opiekunowi faktycznemu dziecka. Wysokość świadczenia została określona
na kwotę 600 zł rocznie na każde dziecko, do ukończenia przez nie
osiemnastego roku życia. Prawo do świadczenia uzależnione byłoby od
wysokości dochodu rodziny w przeliczeniu na osobę (w projekcie proponuje się,
by była to kwota nie większa niż 1008 zł). Stosownie do projektu, rada gminy
będzie mogła podnieść kwotę świadczenia pieniężnego. Projekt przewiduje, że
świadczenie nie będzie przysługiwać, jeżeli członkowi rodziny przysługuje za
granicą świadczenie z tytułu wychowania dziecka, chyba że przepisy o
koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy
stanowią inaczej. Do świadczenia pieniężnego z tytułu wychowania dziecka nie
miałyby zastosowania niektóre przepisy proceduralne zmienianej ustawy, w
szczególności dotyczące treści wniosku i dokumentów dołączanych do wniosku
o przyznanie świadczenia rodzinnego.
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych nie
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art.
95a Regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3913 › Pobierz plik