Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy uregulowania trybu i zasad wnoszenia do sądów powszechnych odwołań od orzeczeń Komitetu Odwoławczego przy Polskim Centrum Akredytacji, rozszerzenia kompetencji ministra ds. gospodarki o zatwierdzanie planów i sprawozdań Polskiego Centrum Akredytacji
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3772
- Data wpłynięcia: 2010-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 102, poz. 586
3772
na celu w szczególności odwrócenie grożącego
niebezpieczeństwa lub usunięcie już istniejącego zagrożenia
dla życia i zdrowia konsumentów lub użytkowników
wyrobu, a także zagrożenia dla mienia lub środowiska.”,
c) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. W celu stwierdzenia, czy decyzja, o której mowa
w ust. 3, została wykonana, organ prowadzący
postępowanie może przeprowadzić kontrolę lub zlecić
jej przeprowadzenie organowi, o którym mowa
w art. 38 ust. 2. Przepisy art. 40 ust. 2 i 3 oraz
art. 40a – 40j stosuje się odpowiednio.”;
33) uchyla
się art. 42;
34) art. 43a otrzymuje brzmienie:
„Art. 43a. 1. Zasady
postępowania organów celnych
w przypadku stwierdzenia podczas kontroli celnej
wyrobów, które mają być dopuszczone do obrotu,
istnienia uzasadnionych okoliczności wskazujących,
że wyrób nie spełnia zasadniczych, szczegółowych
lub innych wymagań, określają przepisy odrębne.
2. Opinię w sprawie spełniania przez wyrób
zasadniczych, szczegółowych lub innych wymagań
na wniosek organów celnych wydają organy
wyspecjalizowane właściwe ze względu na siedzibę
organu celnego występującego z wnioskiem.
3. W razie stwierdzenia w opinii, o której mowa
w ust. 2, że wyrób stwarza poważne zagrożenie,
organ wyspecjalizowany, który wydał opinię,
a w przypadku opinii wydanych przez organ
wyspecjalizowany, o którym mowa w art. 38 ust. 2
pkt 2, okręgowy inspektor pracy, może wszcząć
postępowanie w sprawie zniszczenia wyrobu
15
w przypadkach określonych w art. 29 ust. 4
rozporządzenia (WE) nr 765/2008.
4. Stroną postępowania w sprawie zniszczenia wyrobu
jest importer.
5. W przypadku gdy na wniosek importera organ celny
wyda pozwolenie na zniszczenie wyrobu,
postępowanie, o którym mowa w ust. 3, umarza się.
6. Organ celny nadaje przeznaczenie celne zgodnie
z treścią decyzji kończącej postępowanie w sprawie
zniszczenia wyrobu.
7. Koszty przechowywania wyrobu w okresie trwania
postępowania w sprawie zniszczenia wyrobu
i koszty jego zniszczenia ponosi importer.
8. O działaniach podjętych w odniesieniu do
zatrzymanych wyrobów organy celne informują
Prezesa UOKiK.
9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy tryb postępowania organów
celnych przy zatrzymywaniu wyrobów,
2) tryb wydawania i postępowania z opinią wydaną
przez organ wyspecjalizowany,
3) szczegółowy sposób umieszczania przez organy
celne adnotacji na dokumentach towarzyszących
wyrobom zatrzymanym przez organy celne lub
w systemie teleinformatycznym,
4) szczegółowy tryb postępowania organów
celnych i organów wyspecjalizowanych
w przypadku
wszczęcia postępowania
w sprawie zniszczenia wyrobu
– mając na uwadze konieczność zapobiegania
przywozowi na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej wyrobów, które nie spełniają zasadniczych,
16
szczegółowych lub innych wymagań lub stwarzają
poważne zagrożenie.”;
35) po art. 43a dodaje się art. 43b w brzmieniu:
„Art. 43b. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale
do postępowania w sprawie wprowadzonych do obrotu
lub oddanych do użytku wyrobów niezgodnych
z zasadniczymi,
szczegółowymi lub innymi
wymaganiami oraz do postępowania, o którym mowa
w art. 43a ust. 3 – 5, stosuje się przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego.”;
36) art. 44 otrzymuje brzmienie:
„Art.
44.
1.
Prezes UOKiK, jako organ monitorujący
funkcjonowanie systemu kontroli wyrobów,
niezwłocznie informuje Komisję Europejską
o decyzjach, o których mowa w:
1) art. 41c ust. 3 pkt 1 – 3 i ust. 5,
2) art. 30 ust. 1 pkt 2 i 3 i ust. 2, art. 31 ust. 1 pkt 2
i 3 i ust. 2 oraz art. 31a ust. 3 ustawy z dnia
16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych
– jeżeli dotyczą one wyrobów, które zostały lub mogą
zostać udostępnione na terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej innego niż
Rzeczpospolita Polska lub państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym.
2.
W przypadku stwierdzenia przez organ
wyspecjalizowany, że wyrób stwarza poważne
zagrożenie, Prezes UOKiK przekazuje, na zasadach
określonych w art. 29 ustawy z dnia 12 grudnia
2003
r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów
(Dz. U. Nr 229, poz. 2275, z późn. zm.3)), informacje
17
określone w ust. 1 oraz informacje o działaniach
podjętych z własnej inicjatywy przez producenta, jego
upoważnionego przedstawiciela, importera lub
dystrybutora w celu wyeliminowania zagrożenia
stwarzanego przez wyrób.”;
37) po art. 47b dodaje się art. 47c w brzmieniu:
„Art. 47c. Kto, będąc obowiązanym do przechowywania próbki
kontrolnej, niszczy ją, usuwa spod zabezpieczenia lub
uniemożliwia zbadanie tej próbki, podlega
grzywnie.”;
38) użyte w art. 38 ust. 2 i 3, art. 39 ust. 2 pkt 2 i 3 i ust. 3 pkt 1 i 2,
art. 40 ust. 1, art. 40a, art. 40b ust. 2, art. 40l, art. 40m, art. 41
ust. 1, art. 41a ust. 1 oraz art. 41c ust. 2 pkt 1 i 2 i ust. 3, w różnej
liczbie i przypadku, wyrazy „zasadnicze lub inne wymagania”
zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku
wyrazami „zasadnicze, szczegółowe lub inne wymagania”.
Art. 2. W ustawie z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie
produktów (Dz. U. Nr 229, poz. 2275, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 22a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dowodem z dokumentu w postępowaniu może być tylko
oryginał dokumentu lub jego kopia poświadczona przez
organ administracji publicznej, notariusza, adwokata, radcę
prawnego, rzecznika patentowego, doradcę podatkowego
lub upoważnionego pracownika przedsiębiorcy.”;
2) w art. 31 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) wyrobach niezgodnych z zasadniczymi, szczegółowymi lub
innymi wymaganiami; wyrób zostaje objęty systemem po
wpisaniu go do rejestru wyrobów niezgodnych
z zasadniczymi, szczegółowymi lub innymi wymaganiami,
18
o którym mowa w przepisach o systemie oceny
zgodności;”;
3) w art. 33:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a – 2f w brzmieniu:
„2a. W razie stwierdzenia w opinii, o której mowa w ust. 2,
że produkt stwarza poważne zagrożenie, organ,
o
którym mowa w art. 16 ust. 1, może wszcząć
postępowanie w sprawie zniszczenia produktu
w przypadkach określonych w art. 29 ust. 4
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE)
nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiającego
wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku
odnoszące się do warunków wprowadzania produktów
do obrotu i uchylającego rozporządzenie (EWG)
nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 30).
2b. Stroną postępowania w sprawie zniszczenia produktu
jest importer.
2c. W przypadku gdy na wniosek importera organ celny
wyda pozwolenie na zniszczenie produktu,
postępowanie, o którym mowa w ust. 2a, umarza się.
2d. Organ celny nadaje przeznaczenie celne zgodnie
z treścią decyzji kończącej postępowanie w sprawie
zniszczenia produktu.
2e. Koszty przechowywania produktu w okresie trwania
postępowania w sprawie zniszczenia produktu i koszty
jego zniszczenia ponosi importer.
2f. Do postępowania, o którym mowa w ust. 2a – 2c,
stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administra-
cyjnego.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
19