eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy uregulowania trybu i zasad wnoszenia do sądów powszechnych odwołań od orzeczeń Komitetu Odwoławczego przy Polskim Centrum Akredytacji, rozszerzenia kompetencji ministra ds. gospodarki o zatwierdzanie planów i sprawozdań Polskiego Centrum Akredytacji

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3772
  • Data wpłynięcia: 2010-12-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 102, poz. 586

3772

akredytacyjnej, wykonywanie prac

technicznych związanych z prowadzeniem

systemu oceny wzajemnej, dostarczanie

informacji zainteresowanym stronom oraz

udział tej jednostki w działalności

międzynarodowych organizacji w dziedzinie

akredytacji;

c)
opracowanie i aktualizacja materiałów

służących do sporządzenia wytycznych w

dziedzinie akredytacji, notyfikowania Komisji

jednostek oceniających zgodność, oceny

zgodności i nadzoru rynku;

d) międzylaboratoryjne badania porównawcze

związane ze stosowaniem klauzul ochronnych;
e) udostępnianie Komisji specjalistycznej wiedzy
technicznej, która pomoże Komisji w realizacji
współpracy administracyjnej w zakresie

nadzoru rynku, w tym finansowanie grup

współpracy administracyjnej, we wdrażaniu

decyzji dotyczących nadzoru rynku i

stosowaniu klauzul ochronnych;

f)
wykonywanie prac przygotowawczych lub

pomocniczych w związku z realizacją działań

w zakresie oceny zgodności, metrologii,

akredytacji i nadzoru rynku, mających związek
z wdrażaniem prawodawstwa wspólnotowego,
takich jak badania, programy, oceny, wytyczne,
analizy porównawcze, wzajemne wspólne

wizyty, prowadzenie prac badawczych,

opracowanie i utrzymanie baz danych,

działalność szkoleniowa, prace laboratoryjne,

badania biegłości, badania międzylaboratoryjne
i prace z zakresu oceny zgodności, oraz

europejskie kampanie nadzoru rynku i podobna
działalność;

g) działania realizowane w ramach programów

pomocy technicznej, współpraca z państwami

trzecimi oraz propagowanie i rozwijanie

europejskiej oceny zgodności, polityk i

systemów nadzoru rynku i akredytacji wśród


34
zainteresowanych stron we Wspólnocie i na

poziomie międzynarodowym.

2. Działania określone w ust. 1 lit. a) kwalifikują się

do otrzymania wspólnotowych środków finansowych N
wyłącznie po uzyskaniu opinii komitetu utworzonego
na podstawie art. 5 dyrektywy 98/34/WE w sprawie

wniosków przedkładanych jednostce uznanej na

mocy art. 14 niniejszego rozporządzenia.

Art.33 Jednostki kwalifikujące się do finansowania




wspólnotowego

Wspólnotowe środki finansowe można przyznać

jednostce uznanej na mocy art. 14 na realizację

działań wymienionych w art. 32.

Jednakże wspólnotowe środki finansowe można
N
również przyznać innym jednostkom na prowadzenie
działań określonych w art. 32, z wyjątkiem działań
wymienionych w ust. 1 lit. a) i b) tego artykułu.
Art.34 Finansowanie




Wysokość środków przyznawanych na rzecz działań
określonych w niniejszym rozporządzeniu jest
N
ustalana każdego roku przez władzę budżetową w
granicach obowiązujących ram finansowych.
Art.35 Procedura finansowa




1. Wspólnotowe środki finansowe zapewnia się:

a)
w formie dotacji bez zaproszenia do składania

wniosków, dla jednostki uznanej na mocy art.
N
14, na prowadzenie działań określonych w art.
32 ust. 1 lit. a)-g), w przypadku których dotacje
można przyznawać zgodnie z rozporządzeniem
finansowym;

b)
w formie dotacji po zaproszeniu do składania

wniosków lub zgodnie z procedurami

zamówień publicznych, dla innych jednostek

na prowadzenie działań określonych w art. 32

ust. 1 lit. c)-g).

2. Działania sekretariatu jednostki uznanej na mocy

art. 14, określone w art. 32 ust. 1 lit. b), można

finansować na zasadzie dotacji operacyjnych. W
N
przypadku wznowienia dotacje operacyjne nie będą

zmniejszane w sposób automatyczny.


35
3. Umowy w sprawie przyznania dotacji mogą

dopuszczać pokrywanie kosztów ogólnych

ponoszonych przez beneficjenta według stawki

ryczałtowej, maksymalnie na poziomie 10 %
N
łącznych kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich
związanych z działaniami, z wyjątkiem tych

przypadków, gdy koszty pośrednie ponoszone przez

beneficjenta są pokrywane ze środków dotacji

operacyjnych pochodzących z budżetu

wspólnotowego.

4. Wspólne cele w zakresie współpracy oraz warunki
administracyjne i finansowe odnoszące się do dotacji
udzielanych jednostce uznanej na mocy art. 14

można określić w ramowej umowie o partnerstwie
N
podpisanej przez Komisję i tę jednostkę, zgodnie z
rozporządzeniem finansowym oraz rozporządzeniem
(WE, Euratom) nr 2342/2002. Parlament Europejski i
Rada zostają poinformowani o zawarciu umowy.
Art.36 Zarządzanie i monitorowanie




1. rodki przeznaczone przez władzę budżetową na

cele finansowania działań w zakresie oceny

zgodności, akredytacji i nadzoru rynku mogą być

również wykorzystywane na pokrycie wydatków

administracyjnych związanych z działaniami

obejmującymi przygotowanie, monitorowanie,

inspekcje, audyt i ocenę, które są bezpośrednio

konieczne dla osiągnięcia celów niniejszego

rozporządzenia, obejmujące w szczególności
N
badania, posiedzenia, działalność w dziedzinie

informacji i publikacji, wydatków związanych z

sieciami informatycznymi służącymi do wymiany

informacji i wszelkich innych wydatków na pomoc

administracyjną i techniczną, z której Komisja może
korzystać w związku z działaniami w zakresie oceny
zgodności i akredytacji.

2. Komisja ocenia odpowiedniość działań

związanych z oceną zgodności i akredytacją oraz

nadzorem rynku, które są finansowane ze środków

wspólnotowych, w świetle wymogów wynikających
z polityk wspólnotowych i prawodawstwa
N

36
wspólnotowego oraz informuje Parlament Europejski
i Radę o rezultatach tej oceny do dnia 1 stycznia
2013 r., a następnie co pięć lat.
Art.37 Ochrona interesów finansowych Wspólnoty




1. Komisja zapewnia, aby podczas realizacji działań

finansowanych na mocy niniejszego rozporządzenia

interesy finansowe Wspólnoty były chronione

poprzez stosowanie środków zapobiegawczych

przeciwko nadużyciom, korupcji i innym czynom

bezprawnym, poprzez skuteczne kontrole oraz
N
poprzez odzyskiwanie kwot nienależnie

wypłaconych, a także, w razie wykrycia

nieprawidłowości, poprzez stosowanie skutecznych,

proporcjonalnych i odstraszających kar zgodnie z

rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z
dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów
finansowych Wspólnot Europejskich,

rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z
dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na

miejscu i inspekcji przeprowadzanych przez Komisję
i mających na celu ochronę interesów finansowych

Wspólnot Europejskich przed nadużyciami

finansowymi i innymi nieprawidłowościami oraz z

rozporządzeniem (WE) nr 1073/1999 Parlamentu

Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r.

dotyczącym dochodzeń prowadzonych przez

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć

Finansowych (OLAF).

2. W odniesieniu do działań wspólnotowych

finansowanych na mocy niniejszego rozporządzenia

pojęcie nieprawidłowości, o którym mowa w art. 1

ust. 2 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2988/95,

oznacza jakiekolwiek naruszenie dowolnego przepisu N
prawa wspólnotowego lub naruszenie jakiegokolwiek
zobowiązania umownego będące wynikiem działania
lub zaniechania ze strony podmiotu gospodarczego,

które spowodowało lub mogło spowodować szkodę

w ogólnym budżecie Unii Europejskiej lub w

budżetach zarządzanych przez nią, w wyniku

nieuzasadnionego wydatku.


37
3. Wszelkie umowy i kontrakty wynikające z

niniejszego rozporządzenia muszą przewidywać

monitorowanie i kontrolę finansową ze strony

Komisji lub dowolnego upoważnionego przez nią
N
przedstawiciela oraz audyty Trybunału
Obrachunkowego, które mogą być przeprowadzane
na miejscu, o ile wystąpi taka potrzeba.
ROZDZIAŁ VI




PRZEPISY KO COWE
Art.38 Wytyczne techniczne




Aby ułatwić wprowadzenie niniejszego

rozporządzenia w życie, Komisja opracowuje w
N
drodze konsultacji z zainteresowanymi stronami
niewiążące wytyczne.
Art.39 Przepisy przejściowe




Certyfikaty akredytacji wystawione przed dniem 1

stycznia 2010 r. mogą zachować ważność do czasu

ich wygaśnięcia, lecz nie dłużej niż do dnia 31
N
grudnia 2014 r. Niniejsze rozporządzenie stosuje się
jednak w przypadku ich rozszerzenia lub
wznowienia.
Art.40 Przegląd i sprawozdawczość




Nie później niż dnia 2 września 2013 r. Komisja

przekazuje Parlamentowi Europejskiemu i Radzie

sprawozdanie w sprawie stosowania niniejszego

rozporządzenia, dyrektywy 2001/95/WE oraz

wszelkich innych odnośnych instrumentów

wspólnotowych dotyczących nadzoru rynku. W

szczególności sprawozdanie to zawiera analizę

spójności reguł wspólnotowych z zakresu nadzoru

rynku. W razie potrzeby sprawozdaniu towarzyszą
N
propozycje zmian i/lub konsolidacji tych
instrumentów w trosce o lepsze stanowienie prawa i
uproszczenie. Zawiera ono ocenę rozszerzenia
zakresu rozdziału III niniejszego rozporządzenia na
wszystkie produkty.
Do dnia 1 stycznia 2013 r., a następnie co pięć lat
Komisja we współpracy z państwami członkowskimi
sporządza i przedkłada Parlamentowi Europejskiemu

38
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: