Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy uregulowania trybu i zasad wnoszenia do sądów powszechnych odwołań od orzeczeń Komitetu Odwoławczego przy Polskim Centrum Akredytacji, rozszerzenia kompetencji ministra ds. gospodarki o zatwierdzanie planów i sprawozdań Polskiego Centrum Akredytacji
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3772
- Data wpłynięcia: 2010-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 102, poz. 586
3772
technicznych związanych z prowadzeniem
systemu oceny wzajemnej, dostarczanie
informacji zainteresowanym stronom oraz
udział tej jednostki w działalności
międzynarodowych organizacji w dziedzinie
akredytacji;
c)
opracowanie i aktualizacja materiałów
służących do sporządzenia wytycznych w
dziedzinie akredytacji, notyfikowania Komisji
jednostek oceniających zgodność, oceny
zgodności i nadzoru rynku;
d) międzylaboratoryjne badania porównawcze
związane ze stosowaniem klauzul ochronnych;
e) udostępnianie Komisji specjalistycznej wiedzy
technicznej, która pomoże Komisji w realizacji
współpracy administracyjnej w zakresie
nadzoru rynku, w tym finansowanie grup
współpracy administracyjnej, we wdrażaniu
decyzji dotyczących nadzoru rynku i
stosowaniu klauzul ochronnych;
f)
wykonywanie prac przygotowawczych lub
pomocniczych w związku z realizacją działań
w zakresie oceny zgodności, metrologii,
akredytacji i nadzoru rynku, mających związek
z wdrażaniem prawodawstwa wspólnotowego,
takich jak badania, programy, oceny, wytyczne,
analizy porównawcze, wzajemne wspólne
wizyty, prowadzenie prac badawczych,
opracowanie i utrzymanie baz danych,
działalność szkoleniowa, prace laboratoryjne,
badania biegłości, badania międzylaboratoryjne
i prace z zakresu oceny zgodności, oraz
europejskie kampanie nadzoru rynku i podobna
działalność;
g) działania realizowane w ramach programów
pomocy technicznej, współpraca z państwami
trzecimi oraz propagowanie i rozwijanie
europejskiej oceny zgodności, polityk i
systemów nadzoru rynku i akredytacji wśród
34
zainteresowanych stron we Wspólnocie i na
poziomie międzynarodowym.
2. Działania określone w ust. 1 lit. a) kwalifikują się
do otrzymania wspólnotowych środków finansowych N
wyłącznie po uzyskaniu opinii komitetu utworzonego
na podstawie art. 5 dyrektywy 98/34/WE w sprawie
wniosków przedkładanych jednostce uznanej na
mocy art. 14 niniejszego rozporządzenia.
Art.33 Jednostki kwalifikujące się do finansowania
wspólnotowego
Wspólnotowe środki finansowe można przyznać
jednostce uznanej na mocy art. 14 na realizację
działań wymienionych w art. 32.
Jednakże wspólnotowe środki finansowe można
N
również przyznać innym jednostkom na prowadzenie
działań określonych w art. 32, z wyjątkiem działań
wymienionych w ust. 1 lit. a) i b) tego artykułu.
Art.34 Finansowanie
Wysokość środków przyznawanych na rzecz działań
określonych w niniejszym rozporządzeniu jest
N
ustalana każdego roku przez władzę budżetową w
granicach obowiązujących ram finansowych.
Art.35 Procedura finansowa
1. Wspólnotowe środki finansowe zapewnia się:
a)
w formie dotacji bez zaproszenia do składania
wniosków, dla jednostki uznanej na mocy art.
N
14, na prowadzenie działań określonych w art.
32 ust. 1 lit. a)-g), w przypadku których dotacje
można przyznawać zgodnie z rozporządzeniem
finansowym;
b)
w formie dotacji po zaproszeniu do składania
wniosków lub zgodnie z procedurami
zamówień publicznych, dla innych jednostek
na prowadzenie działań określonych w art. 32
ust. 1 lit. c)-g).
2. Działania sekretariatu jednostki uznanej na mocy
art. 14, określone w art. 32 ust. 1 lit. b), można
finansować na zasadzie dotacji operacyjnych. W
N
przypadku wznowienia dotacje operacyjne nie będą
zmniejszane w sposób automatyczny.
35
3. Umowy w sprawie przyznania dotacji mogą
dopuszczać pokrywanie kosztów ogólnych
ponoszonych przez beneficjenta według stawki
ryczałtowej, maksymalnie na poziomie 10 %
N
łącznych kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich
związanych z działaniami, z wyjątkiem tych
przypadków, gdy koszty pośrednie ponoszone przez
beneficjenta są pokrywane ze środków dotacji
operacyjnych pochodzących z budżetu
wspólnotowego.
4. Wspólne cele w zakresie współpracy oraz warunki
administracyjne i finansowe odnoszące się do dotacji
udzielanych jednostce uznanej na mocy art. 14
można określić w ramowej umowie o partnerstwie
N
podpisanej przez Komisję i tę jednostkę, zgodnie z
rozporządzeniem finansowym oraz rozporządzeniem
(WE, Euratom) nr 2342/2002. Parlament Europejski i
Rada zostają poinformowani o zawarciu umowy.
Art.36 Zarządzanie i monitorowanie
1. rodki przeznaczone przez władzę budżetową na
cele finansowania działań w zakresie oceny
zgodności, akredytacji i nadzoru rynku mogą być
również wykorzystywane na pokrycie wydatków
administracyjnych związanych z działaniami
obejmującymi przygotowanie, monitorowanie,
inspekcje, audyt i ocenę, które są bezpośrednio
konieczne dla osiągnięcia celów niniejszego
rozporządzenia, obejmujące w szczególności
N
badania, posiedzenia, działalność w dziedzinie
informacji i publikacji, wydatków związanych z
sieciami informatycznymi służącymi do wymiany
informacji i wszelkich innych wydatków na pomoc
administracyjną i techniczną, z której Komisja może
korzystać w związku z działaniami w zakresie oceny
zgodności i akredytacji.
2. Komisja ocenia odpowiedniość działań
związanych z oceną zgodności i akredytacją oraz
nadzorem rynku, które są finansowane ze środków
wspólnotowych, w świetle wymogów wynikających
z polityk wspólnotowych i prawodawstwa
N
36
wspólnotowego oraz informuje Parlament Europejski
i Radę o rezultatach tej oceny do dnia 1 stycznia
2013 r., a następnie co pięć lat.
Art.37 Ochrona interesów finansowych Wspólnoty
1. Komisja zapewnia, aby podczas realizacji działań
finansowanych na mocy niniejszego rozporządzenia
interesy finansowe Wspólnoty były chronione
poprzez stosowanie środków zapobiegawczych
przeciwko nadużyciom, korupcji i innym czynom
bezprawnym, poprzez skuteczne kontrole oraz
N
poprzez odzyskiwanie kwot nienależnie
wypłaconych, a także, w razie wykrycia
nieprawidłowości, poprzez stosowanie skutecznych,
proporcjonalnych i odstraszających kar zgodnie z
rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z
dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów
finansowych Wspólnot Europejskich,
rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z
dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na
miejscu i inspekcji przeprowadzanych przez Komisję
i mających na celu ochronę interesów finansowych
Wspólnot Europejskich przed nadużyciami
finansowymi i innymi nieprawidłowościami oraz z
rozporządzeniem (WE) nr 1073/1999 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r.
dotyczącym dochodzeń prowadzonych przez
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć
Finansowych (OLAF).
2. W odniesieniu do działań wspólnotowych
finansowanych na mocy niniejszego rozporządzenia
pojęcie nieprawidłowości, o którym mowa w art. 1
ust. 2 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2988/95,
oznacza jakiekolwiek naruszenie dowolnego przepisu N
prawa wspólnotowego lub naruszenie jakiegokolwiek
zobowiązania umownego będące wynikiem działania
lub zaniechania ze strony podmiotu gospodarczego,
które spowodowało lub mogło spowodować szkodę
w ogólnym budżecie Unii Europejskiej lub w
budżetach zarządzanych przez nią, w wyniku
nieuzasadnionego wydatku.
37
3. Wszelkie umowy i kontrakty wynikające z
niniejszego rozporządzenia muszą przewidywać
monitorowanie i kontrolę finansową ze strony
Komisji lub dowolnego upoważnionego przez nią
N
przedstawiciela oraz audyty Trybunału
Obrachunkowego, które mogą być przeprowadzane
na miejscu, o ile wystąpi taka potrzeba.
ROZDZIAŁ VI
PRZEPISY KO COWE
Art.38 Wytyczne techniczne
Aby ułatwić wprowadzenie niniejszego
rozporządzenia w życie, Komisja opracowuje w
N
drodze konsultacji z zainteresowanymi stronami
niewiążące wytyczne.
Art.39 Przepisy przejściowe
Certyfikaty akredytacji wystawione przed dniem 1
stycznia 2010 r. mogą zachować ważność do czasu
ich wygaśnięcia, lecz nie dłużej niż do dnia 31
N
grudnia 2014 r. Niniejsze rozporządzenie stosuje się
jednak w przypadku ich rozszerzenia lub
wznowienia.
Art.40 Przegląd i sprawozdawczość
Nie później niż dnia 2 września 2013 r. Komisja
przekazuje Parlamentowi Europejskiemu i Radzie
sprawozdanie w sprawie stosowania niniejszego
rozporządzenia, dyrektywy 2001/95/WE oraz
wszelkich innych odnośnych instrumentów
wspólnotowych dotyczących nadzoru rynku. W
szczególności sprawozdanie to zawiera analizę
spójności reguł wspólnotowych z zakresu nadzoru
rynku. W razie potrzeby sprawozdaniu towarzyszą
N
propozycje zmian i/lub konsolidacji tych
instrumentów w trosce o lepsze stanowienie prawa i
uproszczenie. Zawiera ono ocenę rozszerzenia
zakresu rozdziału III niniejszego rozporządzenia na
wszystkie produkty.
Do dnia 1 stycznia 2013 r., a następnie co pięć lat
Komisja we współpracy z państwami członkowskimi
sporządza i przedkłada Parlamentowi Europejskiemu
38