Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy uregulowania trybu i zasad wnoszenia do sądów powszechnych odwołań od orzeczeń Komitetu Odwoławczego przy Polskim Centrum Akredytacji, rozszerzenia kompetencji ministra ds. gospodarki o zatwierdzanie planów i sprawozdań Polskiego Centrum Akredytacji
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3772
- Data wpłynięcia: 2010-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 102, poz. 586
3772
3) szczegółowy sposób umieszczania przez
organy celne adnotacji
na dokumentach towarzyszących wyrobom
zatrzymanym przez organy celne lub w
systemie teleinformatycznym,
4) szczegółowy tryb postępowania organów
celnych i organów wyspecjalizowanych w
przypadku wszczęcia postępowania w sprawie
zniszczenia wyrobu
- mając na uwadze konieczność zapobiegania
przywozowi na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej wyrobów, które nie spełniają
zasadniczych, szczegółowych lub innych
wymagań lub stwarzają poważne zagrożenie.”
Art. 2 W ustawie z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym
pkt 3 bezpieczeństwie produktów
3) w art. 33:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a-2f w brzmieniu:
„2a. W razie stwierdzenia w opinii, o której
mowa w ust. 2, że produkt stwarza poważne
zagrożenie, organ, o którym mowa w art. 16 ust.
1, może wszcząć postępowanie w sprawie
zniszczenia produktu w przypadkach
określonych
w art. 29 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE)
nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r.
ustanawiającego wymagania w zakresie
akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do
warunków wprowadzania produktów do obrotu i
uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 339/93
(Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 30).
2b. Stroną postępowania w sprawie zniszczenia
produktu jest importer.
2c. W przypadku gdy na wniosek importera
organ celny wyda pozwolenie na zniszczenie
produktu, postępowanie, o którym mowa w ust.
2a, umarza się.
2d. Organ celny nadaje przeznaczenie celne
29
zgodnie z treścią decyzji kończącej
postępowanie w sprawie zniszczenia produktu.
2e. Koszty przechowywania produktu w okresie
trwania postępowania w sprawie zniszczenia
produktu i koszty jego zniszczenia ponosi
importer.
2f. Do postępowania, o którym mowa w ust. 2a-
2c, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Rada Ministrów określi, w drodze
rozporządzenia:
1) szczegółowy tryb postępowania organów
celnych przy zatrzymywaniu produktów,
2) tryb wydawania opinii przez organy, o
których mowa w art. 16 ust. 1, oraz sposób
postępowania z taką opinią,
3) szczegółowy sposób umieszczania przez
organy celne adnotacji na dokumentach
towarzyszących produktom zatrzymanym przez
organy celne lub w systemie teleinformatycznym,
4) szczegółowy tryb postępowania organów
celnych i organów, o których mowa w art. 16 ust.
1, w przypadku wszczęcia postępowania w
sprawie zniszczenia produktu
- mając na uwadze konieczność zapobiegania
przywozowi na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej produktów, które nie spełniają wymagań
bezpieczeństwa lub stwarzają poważne
zagrożenie.”
Art. 5
W ustawie z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach
medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679) w art. 68
wprowadza się następujące zmiany:
1) po ust. 4 dodaje się ust. 4a-4e w brzmieniu:
„4a. W razie stwierdzenia w opinii, o której
mowa w ust. 4, że wyrób stwarza poważne
zagrożenie, Prezes Urzędu może wszcząć
postępowanie w sprawie zniszczenia wyrobu
w przypadkach określonych w art. 29 ust. 4
30
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r.
ustanawiającego wymagania w zakresie
akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do
warunków wprowadzania produktów do
obrotu i uchylającego rozporządzenie (EWG)
nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008,
str. 30).
4b. Stroną
postępowania w sprawie
zniszczenia wyrobu jest importer.
4c. W przypadku gdy na wniosek importera
organ celny wyda pozwolenie na zniszczenie
wyrobu, postępowanie, o którym mowa w ust.
4a, umarza się.
4d. Organ celny nadaje przeznaczenie celne
zgodnie z treścią
decyzji kończącej
postępowanie w sprawie zniszczenia wyrobu.
4e. Koszty przechowywania wyrobu w okresie
trwania postępowania w sprawie zniszczenia
wyrobu i koszty jego zniszczenia ponosi
importer.”.
2) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Minister właściwy do spraw finansów
publicznych, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw zdrowia, określi, w
drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowy tryb postępowania
organów celnych przy zatrzymywaniu
wyrobów medycznych,
2)
tryb wydawania opinii przez
Prezesa Urzędu oraz sposób postępowania
z taką opinią,
3)
szczegółowy sposób umieszczania
przez organy celne adnotacji na
dokumentach towarzyszących wyrobom
zatrzymanym przez organy celne lub w
systemie teleinformatycznym,
4)
szczegółowy tryb postępowania
organów celnych i Prezesa Urzędu w
przypadku wszczęcia postępowania w
31
sprawie zniszczenia wyrobu
– mając na uwadze konieczność zapobiegania
przywozowi na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej wyrobów medycznych, które nie
spełniają określonych dla nich wymagań lub
stwarzają poważne zagrożenie.”
5. Organy nadzoru rynku dostarczają organom
N
odpowiedzialnym za kontrolę na granicach
zewnętrznych informacji na temat kategorii
produktów, w odniesieniu do których stwierdzono
poważne zagrożenie lub niezgodność w rozumieniu
ust. 1 i 2.
ROZDZIAŁ IV
OZNAKOWANIE CE
Art.30 Ogólne zasady dotyczące oznakowania CE
1. Oznakowanie CE może zostać umieszczone
wyłącznie przez producenta lub jego upoważnionego N
przedstawiciela.
2. Oznakowanie CE w formie przedstawionej w
załączniku II może być umieszczane wyłącznie na
produktach, dla których jest to przewidziane na mocy
szczegółowych wspólnotowych przepisów
N
harmonizacyjnych oraz nie może być umieszczane na
żadnych innych produktach.
3. Umieszczając oznakowanie CE lub zlecając jego
umieszczenie, producent wskazuje, że przyjmuje na
siebie odpowiedzialność za zgodność produktu ze
wszystkimi obowiązującymi wymaganiami
N
określonymi w odnośnym wspólnotowym
prawodawstwie harmonizacyjnym określającym
warunki takiego znakowania.
4. Oznakowanie CE stanowi jedyne oznakowanie
stwierdzające zgodność produktu z obowiązującymi
wymaganiami odnośnego wspólnotowego
prawodawstwa harmonizacyjnego określającego
N
warunki takiego znakowania.
5. Zakazuje się umieszczania na produkcie
oznakowań, znaków i napisów, które mogą
32
wprowadzić w błąd osoby trzecie z uwagi na
skojarzenie z oznakowaniem CE lub podobieństwo
formy, albo z obu tych względów. Zezwala się na
umieszczanie na produkcie innych oznakowań pod
N
warunkiem, że nie wpływają one niekorzystnie na
rozpoznawalność, czytelność i znaczenie
oznakowania CE.
6. Bez uszczerbku dla art. 41 państwa członkowskie
zapewniają prawidłowe wdrożenie systemu
regulującego oznakowanie CE oraz podejmują
stosowne działania w przypadku jego
nieprawidłowego stosowania. Państwa członkowskie
uwzględniają także odpowiedzialność karną za
N
naruszenia, w tym sankcje karne w przypadku
poważnych naruszeń. Kary te muszą być
współmierne do wagi wykroczenia oraz stanowić
skuteczny środek odstraszający, zapobiegający
nieprawidłowościom w zakresie stosowania
oznakowania CE.
ROZDZIAŁ V
FINANSOWANIE WSPÓLNOTOWE
Art.31 Jednostka dążąca do osiągnięcia celu będącego
przedmiotem interesu ogólnoeuropejskiego
Jednostkę określoną w art. 14 uznaje się za jednostkę
dążącą do osiągnięcia celu będącego przedmiotem
interesu ogólnoeuropejskiego w rozumieniu art. 162
rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr
N
2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady w celu wykonania
rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002.
Art.32 Działania kwalifikujące się do otrzymania
finansowania wspólnotowego
1. Wspólnota może finansować następujące działania
związane ze stosowaniem niniejszego
rozporządzenia:
a)
opracowanie i rewizja programów akredytacji
N
sektorowej określonych w art. 13 ust. 3;
b) działania sekretariatu jednostki uznanej na
mocy art. 14, takie jak koordynacja działalności
33