Rządowy projekt ustawy o weteranach działań poza granicami państwa
projekt dotyczy ustanowienia Dnia Weterana Działań poza Granicami Państwa i określa jego status, uprawnienia, zasady i warunki korzystania z uprawnień
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3754
- Data wpłynięcia: 2010-12-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o weteranach działań poza granicami państwa
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 205, poz. 1203
3754
albo w formie bezgotówkowej na rachunek w banku lub w spółdzielczej kasie
oszczędnościowo-kredytowej, wskazany przez weterana poszkodowanego-żołnierza.
§ 8. Koszty, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b, pokrywa się do wysokości równej cenie
biletu za przejazd drugą klasą pociągu osobowego z uwzględnieniem przysługujących
uprawnień do przejazdów ulgowych po przedstawieniu przez weterana poszkodowanego-
żołnierza do właściwego wojskowego biura emerytalnego dokumentu potwierdzającego
poniesienie wydatku na przejazd.
§ 9. Koszty, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. c, pokrywa się do wysokości określonej
w dokumencie potwierdzającym poniesienie wydatku na zakwaterowanie po przedstawieniu
tego dokumentu przez weterana poszkodowanego-żołnierza do właściwego wojskowego biura
emerytalnego.
§ 10. 1. W przypadku niepodjęcia lub przerwania nauki po wydaniu decyzji o przyznaniu
pomocy, a przed wypłaceniem pierwszej lub drugiej raty tej pomocy, weteran
poszkodowany-żołnierz zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia o tym fakcie
Ministra Obrony Narodowej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Minister Obrony Narodowej wstrzymuje wypłatę
pomocy.
§ 11. 1. W przypadkach niedokończenia nauki lub studiów, określonych w art. 24 ust. 7
ustawy, opłacone przez organ, o którym mowa w § 4, koszty nauki lub studiów, przejazdów
i zakwaterowania podlegają zwrotowi.
2. Organ, o którym mowa w § 4, wzywa weterana poszkodowanego-żołnierza do zwrotu
określonej wysokości pomocy ze wskazaniem rachunku bankowego, na który ma być
dokonany zwrot.
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
3
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia jest wykonaniem upoważnienia ustawowego zawartego w art.
24 ust. 8 ustawy z dnia……… o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. Nr …,
poz. …).
Potrzeba wprowadzenia przepisów w tym przedmiocie wynika przede wszystkim
z zagwarantowania w ustawie o weteranach działań poza granicami państwa, weteranowi
poszkodowanemu-żołnierzowi prawa do uzyskania pomocy finansowej na naukę na poziomie
szkoły ponadgimnazjalnej albo studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie
w uczelni. Pomoc przyznawana będzie przez Minister Obrony Narodowej w drodze decyzji
administracyjnej. Organem właściwym do wypłaty świadczenia z tytułu pomocy będzie
dyrektor wojskowego biura emerytalnego. Pomoc przyznawana będzie na wniosek złożony
przez weterana poszkodowanego-żołnierza.
Przewiduje się, że pomoc w zakresie opłat za naukę lub studia wypłacana będzie
w dwóch ratach do wysokości poniesionych wydatków na opłacenie danego semestru nauki lub
studiów:
1) pierwsza rata, za okres od września do stycznia, wypłacana będzie w terminie
do dnia 30 listopada roku, w którym został złożony wniosek;
2) druga rata, za okres od lutego do czerwca, wypłacana będzie w terminie
do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym został złożony wniosek.
Rata pomocy wypłacana będzie w danym semestrze nauki, po przedstawieniu aktualnego
zaświadczenia o kontynuowaniu nauki lub studiów oraz dokumentu potwierdzającego
poniesienie wydatków na opłacenie danego semestru nauki lub studiów. Jeżeli w danym roku
szkolnym lub akademickim nauka obejmuje tylko jeden semestr, pomoc będzie przyznawana
i wypłacana w wysokości odpowiadającej jednej racie, w terminie odpowiednim do okresu
odbywania nauki lub studiów. Pomoc wypłacana będzie w formie pieniężnej w kasie organu
wojskowego biura emerytalnego albo w formie bezgotówkowej na rachunek w banku
lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, wskazany przez weterana
poszkodowanego-żołnierza.
Zakłada się, że koszty przejazdów z miejsca zamieszkania weterana poszkodowanego-
żołnierza do szkoły lub uczelni i z powrotem pokrywane będą do wysokości równej cenie
biletu za przejazd drugą klasą pociągu osobowego z uwzględnieniem przysługujących
uprawnień do przejazdów ulgowych po przedstawieniu przez weterana poszkodowanego-
żołnierza do właściwego wojskowego biura emerytalnego dokumentu potwierdzającego
poniesienie wydatku na przejazd. Zakłada się, że koszty zakwaterowania w miejscowości,
w której weteran poszkodowany-żołnierz pobiera naukę lub odbywa studia pokrywane będą do
4
wysokości określonej w dokumencie potwierdzającym poniesienie wydatku na zakwaterowanie
po przedstawieniu tego dokumentu przez weterana poszkodowanego-żołnierza do właściwego
wojskowego biura emerytalnego.
Przewiduje się, że w przypadku niepodjęcia lub przerwania nauki po wydaniu decyzji
o przyznaniu pomocy, a przed wypłaceniem pierwszej lub drugiej raty tej pomocy, weteran
poszkodowany-żołnierz zobowiązany będzie do niezwłocznego powiadomienia o tym fakcie
Ministra Obrony Narodowej. W tym przypadku Minister Obrony Narodowej będzie
wstrzymywał wypłatę pomocy. W przypadkach niedokończenia nauki lub studiów, opłacone
przez organ koszty nauki lub studiów, przejazdów i zakwaterowania będą podlegały zwrotowi.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
dlatego nie podlega notyfikacji, ani obowiązkowi przedstawienia instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa
Obrony Narodowej.
Zakres rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Weterani poszkodowani-żołnierze.
2. Konsultacje społeczne
Projektowane rozporządzenie zostanie uzgodnione z:
1. Konwentem Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych Wojska Polskiego,
2. Fundacją Servi Pacis,
3. Stowarzyszeniem Rannych i Poszkodowanych w Misjach Poza Granicami Kraju,
4. Stowarzyszeniem Kombatantów Misji Pokojowych ONZ.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Zaproponowane rozwiązania spowodują dodatkowe skutki finansowe dla budżetu państwa,
których dokładna wysokość jest trudna do oszacowania. Zakładając, że roczna wysokość
pomocy wyniesie 2800 zł i przyjmując, że liczba potencjalnych kandydatów do jej
otrzymania to ok. 10% liczby 4750 przyjętej jako liczba weteranów poszkodowanych,
maksymalne skutki finansowe rocznie to ok. 475 x 2800 zł = 1 330 000 zł.
5
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wprowadzenie w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wprowadzenie w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na rozwój regionalny
Wprowadzenie w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuacje regionów
i rozwój regionalny.
Za zgodność pod względem
prawnym i redakcyjnym
12/74rch
6
projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia ....................
w sprawie warunków i trybu przyznawania zapomóg weteranom-żołnierzom lub
weteranom poszkodowanym-żołnierzom oraz wysokości funduszu na zapomogi
Na podstawie art. 28 ust. 3 z dnia ……………………o weteranach działań poza
granicami państwa (Dz. U. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki i tryb przyznawania zapomóg weteranom-żołnierzom i weteranom
poszkodowanym-żołnierzom;
2) dokumenty stanowiące podstawę przyznania zapomogi;
3) sposób przekazywania przyznanych zapomóg;
4) sposób tworzenia funduszu na zapomogi.
§ 2. Organem właściwym w sprawie przyznania zapomogi, o której mowa w art. 28
ust. 1 ustawy z dnia ……………………o weteranach działań poza granicami państwa
zwaną dalej „ustawą” jest Minister Obrony Narodowej.
§ 3. 1. Warunkiem przyznania zapomogi weteranowi-żołnierzowi i weteranowi
poszkodowanemu-żołnierzowi, o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy, jest
konieczność poniesienia wydatków pieniężnych z tytułu pokrycia kosztów określonych
w art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy. Przy przyznawaniu zapomogi uwzględnia się
okoliczności mające wpływ na sytuację materialną weterana-żołnierza i weterana
poszkodowanego-żołnierza.
2. Podstawą przyznania zapomogi są dokumenty potwierdzające konieczność
poniesienia wydatków lub zdarzenia określonego w art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy.
3. Suma zapomóg udzielonych w danym roku nie może przekroczyć
czterokrotności minimalnego wynagrodzenia w państwie.
4. Zapomoga nie może zostać przyznana w przypadku otrzymania przez
weterana-żołnierza lub weterana poszkodowanego-żołnierza pomocy pieniężnej z
innego źródła z przeznaczeniem na pokrycie wydatków na jeden z celów określonych
w art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3754
› Pobierz plik
-
3754-001
› Pobierz plik
-
3754-002
› Pobierz plik
-
3754-003
› Pobierz plik
-
3754-004
› Pobierz plik
-
3754-005
› Pobierz plik
-
3754-006
› Pobierz plik