eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o weteranach działań poza granicami państwa

Rządowy projekt ustawy o weteranach działań poza granicami państwa

projekt dotyczy ustanowienia Dnia Weterana Działań poza Granicami Państwa i określa jego status, uprawnienia, zasady i warunki korzystania z uprawnień

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3754
  • Data wpłynięcia: 2010-12-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o weteranach działań poza granicami państwa
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 205, poz. 1203

3754

6) w roku 2017– koszty planuje się na poziomie około 7,2 mln zł;
7) w roku 2018 – koszty planuje się na poziomie około 7,5 mln zł;
8) w roku 2019 – koszty planuje się na poziomie około 7,8 mln zł;
9) w roku 2020 – koszty planuje się na poziomie około 8,1 mln zł.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opierając się na danych przekazanych
przez poszczególne służby tj. Policję, Straż Graniczną, Biuro Ochrony Rządu i Państwową
Straż Pożarną szacuje, iż w ramach resortu z wnioskiem o przyznanie statusu weterana
lub weterana poszkodowanego może wystąpić 2977 osób. Liczba osób, w poszczególnych
służbach resortu spraw wewnętrznych i administracji objętych zakresem podmiotowym
projektu kształtuje się następująco:
1) Policja – 2735 weteranów, 30 weteranów poszkodowanych;
2) Straż Graniczna – brak realizacji przez funkcjonariuszy Straży Granicznej zadań
w ramach kontyngentu Straży Granicznej, o którym mowa w art. 147c ustawy z dnia 12
października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, z późn.
zm.);
3) Biuro Ochrony Rządu – 231 weteranów, 5 weteranów poszkodowanych;
4) Państwowa Straż Pożarna – 11 weteranów, BRAK weteranów poszkodowanych.
Biorąc pod uwagę, że funkcjonariusze resortu spraw wewnętrznych biorą udział
w działaniach poza granicami państwa od 1992 r. do chwili obecnej a ich liczba kształtuje się
na poziomie 2977 weteranów w tym 35 weteranów poszkodowanych szacuje się, iż w okresie
najbliższych 10 lat – zakładając, iż w kolejnych latach będzie rocznie przybywać ok.10 %
z aktualnie szacowanej liczby weteranów i weteranów poszkodowanych, można przyjąć, że
koszty w latach 2012 – 2020 będą kształtować się następująco:
1) w roku 2012 – około 100 000 zł;
2) w roku 2013 – około 110 000 zł;
3) w roku 2014 – około 120 000 zł;
4) w roku 2015 – około 130 000 zł;
5) w roku 2016 – około 140 000 zł;
6) w roku 2017 – około 150 000 zł;
7) w roku 2018 – około 160 000 zł;
8) w roku 2019 – około 170 000 zł;
9) w roku 2020 – około 180 000 zł.

23
Analogicznie, jak w przypadku Ministerstwa Obrony Narodowej, trudno oszacować skutki
finansowe jakie spowoduje wejście w życie ustawy dla budżetu ministra właściwego do spraw
wewnętrznych z uwagi na brak danych dotyczących dokładnej liczby przyszłych weteranów
lub weteranów poszkodowanych oraz liczby zamierzających skorzystać z przysługujących im
uprawnień.
Niemniej można wskazać, że liczba osób objętych zakresem podmiotowym projektu
wyniesie ogółem 2977 weteranów, w tym 35 weteranów poszkodowanych, z tego:
1) Policja – 2735 weteranów, w tym 30 weteranów poszkodowanych;
2) Biuro Ochrony Rządu – 231 weteranów, 5 weteranów poszkodowanych;
3) Państwowa Straż Pożarna – 11 weteranów.
Natomiast w przypadku Straży Granicznej na dzień dzisiejszy nie występują osoby, które
zostałyby objęte ustawą z uwagi na to, że funkcjonariusze nie realizują zadań w ramach
kontyngentu Straży Granicznej, o którym mowa w art. 147c ustawy z dnia 12 października
1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, z późn. zm.).
W oparciu o wyżej wymienione dane można przewidywać, że na sfinansowanie świadczeń
– możliwych do oszacowania – wynikających z projektu ustawy, niezbędne byłyby w 2011 r.
niżej wymienione środki:
1. Dodatki do emerytur i rent – podstawą wymiaru dodatku będzie kwota 700 zł.
Przyjmując, że do dodatku będą uprawnieni tylko weterani poszkodowani (od 10 %
uszczerbku na zdrowiu) pobierający emeryturę lub rentę, przewiduje się, iż szacunkowe
roczne koszty tego świadczenia przedstawiać się będą następująco:
a) w przedziale od 10 do 20 % uszczerbku – 10 % podstawy wymiaru, czyli 70 zł
– 26 funkcjonariuszy, co daje 26 x 70 x 12 m-cy = 21 840 zł,
b) w przedziale od 21 do 30 % uszczerbku – 20 % podstawy wymiaru, czyli 140 zł
– 7 funkcjonariuszy, co daje 7 x 140 x 12 m-cy = 11 760 zł,
c) w przedziale od 31 do 40 % uszczerbku – 30 % podstawy wymiaru, czyli 210 zł
– 2 funkcjonariuszy, co daje 2 x 210 x 12 m-cy = 5 040 zł.
Łącznie więc na ten cel w skali roku niezbędne będą środki w kwocie 38 640 zł, z tego Policja
– 34 440 zł i BOR 4 200 zł.
2. Pomoc finansowa na kształcenie – jednostkowy koszt to 2 800 zł rocznie. Przyjmując,
że liczba potencjalnych kandydatów do jej otrzymania to ok. 10 % z 35 weteranów
poszkodowanych – skutki finansowe rocznie to ok. 4 x 2 800 zł = 11 200 zł.

24
3. Zwrot kosztów przejazdu i zakwaterowania poniesionych w związku z udziałem
w uroczystościach – maksymalne koszty związane z realizacją powyższego uprawnienia
nie przekroczą 700 zł x 35 weteranów poszkodowanych = 24 500 zł.
4. Koszty legitymacji – koszt wydania jednej legitymacji – analogicznie jak w MON –
wynosić będzie ok. 0,30 zł. Przy założeniu, że legitymacje zostaną wydane wszystkim
2977 uprawnionym szacunkowe skutki finansowe to ok. 900 zł.
5.
wiadczenia opieki zdrowotnej – przy założeniu, że korzystających z tych świadczeń
będzie 18 osób, a średni jednostkowy koszt refundowanych świadczeń zdrowotnych
wyniesie około 1 000 zł to wydatki z tego tytułu nie powinny przekroczyć w skali roku
18 000 zł.
6. Dodatkowy urlop wypoczynkowy – przyjmując, że przeciętne wynagrodzenie

w I kwartale 2010 r. wynosiło 3243,60 zł, a wynagrodzenie za jeden dzień roboczy
ok. 160 zł, średnio koszt jednostkowy dodatkowego urlopu wynosi 5 x 160 zł = 800 zł
brutto.
7. Za podstawę kalkulacji kosztów pobytu weteranów i weteranów poszkodowanych w
zakładzie opiekuńczo-leczniczym, działającym przy 23 Wojskowym Szpitalu
Uzdrowiskowo-Rehabilitacyjnym przyjęto następujące parametry:
1) koszt utrzymania 1 osoby w zakładzie dziennie 130 zł, tj. miesięcznie 3900 zł;
2) przeciętny dochód osoby przebywającej w zakładzie – netto ok. 2100 zł;
3) stawka w ramach kontraktu z NFZ wynosi 62 zł dziennie na 1 osobę tj. miesięcznie
1860 zł.
Wielkość funduszu przeznaczonego na zapomogi stanowić będzie różnicę między
miesięcznym kosztem utrzymania 1 osoby a szacunkową obowiązkową wpłatą
pensjonariusza, tj. 3900 zł (miesięczny koszt) – 1860 zł (wpłata z NFZ) = 2040 zł – 1470
zł (wpłata pensjonariusza) = 570 zł (zapomoga dla jednej osoby miesięcznie).
Podsumowując łączne koszty realizacji wyżej wymienionych świadczeń, finansowane
z części 42 - Sprawy wewnętrzne, w skali 2011 r. wyniosą około 93 000 zł.
Koszty dla ZUS: zakładając, że średni koszt jednostkowy dodatku weterana
poszkodowanego dla pracownika lub żołnierza służby zasadniczej
(nadterminowego)/funkcjonariusza wynosi 290 zł miesięcznie. Roczny koszt jednostkowy to
290 zł x12=3480 zł – finansowanego odpowiednio z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej
i ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

25
Koszty dla KRUS: zakładając, że średni koszt jednostkowy dodatku weterana
poszkodowanego dla pracownika lub żołnierza/funkcjonariusza wynosi 290 zł miesięcznie.
Roczny koszt jednostkowy to 290 zł x12=3480 zł – finansowanego odpowiednio z budżetu
Ministerstwa Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Koszty dla NFZ – z informacji otrzymanej od Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia
wynika, iż „W chwili obecnej nie jest możliwe określenie poziomu kosztów ponoszonych
przez NFZ na leczenie osób objętych przedmiotową regulacją.”.
Przewiduje się, że łączne koszty (MON, MSWiA, ulga komunikacyjna) ustawy w 2011
roku, możliwe do oszacowania, wyniosą ok. 6 mln 993 tys. zł. (5,4 mln + 93 tys. +1,5 mln).
Natomiast w latach 2012 – 2020 koszty ustawy będą kształtowały się w następujący
sposób:
W roku 2012 – 7 mln 300 tys. zł
W roku 2013 – 7 mln 610 tys. zł
W roku 2014 – 7 mln 920 tys. zł
W roku 2015 – 8 mln 230 tys. zł
W roku 2016 – 8 mln 540 tys. zł
W roku 2017 – 8 mln 850 tys. zł
W roku 2018 – 9 mln 160 tys. zł
W roku 2019 – 9 mln 470 tys. zł
W roku 2020 – 9 mln 780 tys. zł
Skutki finansowe wejścia w życie ustawy w 2011 roku zostaną sfinansowane przez
wszystkich właściwych dysponentów części budżetu państwa w ramach środków
przewidzianych w projekcie ustawy budżetowej na 2011 rok.

V. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.

VI. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Brak wpływu.

26
VII. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Wejście w życie projektowanych regulacji nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.




32/12/KC

27
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: