eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o weteranach działań poza granicami państwa

Rządowy projekt ustawy o weteranach działań poza granicami państwa

projekt dotyczy ustanowienia Dnia Weterana Działań poza Granicami Państwa i określa jego status, uprawnienia, zasady i warunki korzystania z uprawnień

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3754
  • Data wpłynięcia: 2010-12-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o weteranach działań poza granicami państwa
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 205, poz. 1203

3754

UZASADNIENIE

Przepis art. 22 ust. 3 ustawy z dnia ............................................ o weteranach działań
poza granicami państwa zawiera upoważnienie ustawowe do określenia przez Ministra
Obrony Narodowej w drodze rozporządzenia:
1) trybu udzielania i zakres pomocy psychologicznej,
2) sposobu i trybu postępowania, w zakresie monitorowania realizacji prawa weteranów –
żołnierzy i weteranów poszkodowanych – żołnierzy a także najbliższych członków ich
rodzin do pomocy psychologicznej oraz właściwość organów w tym zakresie.


Rozporządzenie określa, że żołnierzom i byłym żołnierzom, którzy uzyskali status
weterana lub weterana poszkodowanego oraz najbliższym członkom ich rodzin
przysługuje prawo do bezpłatnej pomocy psychologicznej poza kolejnością. Opieka ta
realizowana będzie w Psychologicznych Punktach Konsultacyjnych przez psychologów
jednostek wojskowych i wojskowych pracowni psychologicznych, a także w zakładach
opieki zdrowotnej utworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, jeżeli
problemy zdrowotne żołnierzy będą związane z działaniami poza granicami państwa.

Zakres pomocy zróżnicowany jest w zależności od miejsca korzystania z usług.
W
przypadku, gdy pomoc będzie udzielana w Psychologicznych Punktach
Konsultacyjnych będzie obejmowała: konsultacje, porady, wsparcie, diagnozę
psychologiczną, interwencję kryzysową i tylko terapię krótkoterminową, gdyż będą jej
udzielali psychologowie diagnostycy i profilaktycy, którzy nie są terapeutami. W przypadku
natomiast potrzeby przeprowadzenia długotrwałej terapii, żołnierza trzeba skierować do
zakładu opieki zdrowotnej, zatrudniającego psychologów – terapeutów.

Opieka psychologiczna realizowana będzie bez ograniczeń czasowych po pobycie
na misji pokojowej lub stabilizacyjnej poza granicami państwa. Związane jest to
z możliwością występowania odroczonych reakcji stresowych – oznacza to, że negatywne
reakcje na silny stres mogą wystąpić w dużej odległości czasowej od zaistnienia samego
stresującego zdarzenia. Występowanie objawów stresu potraumatycznego i zaburzeń
funkcjonowania może być również długotrwałe.

Dostęp do pomocy psychologicznej rozszerzony został na członków najbliższej
rodziny, z tego względu, że zaburzenia zachowania i funkcjonowania u żołnierza mają
silny wpływ na funkcjonowanie całej rodziny, na ich wzajemne relacje. Odpowiednie

4
przygotowanie środowiska rodzinnego jest też metodą na poprawę funkcjonowania
i samopoczucia weterana.

Wobec
okoliczności, iż opieka, o której mowa, będzie realizowana przez
Psychologiczne Punkty Konsultacyjne oraz zakłady opieki zdrowotnej utworzone
i
nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, dlatego wyznacza się jako
odpowiedzialne za gromadzenie danych: Departament Wychowania i Promocji
Obronności i Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia. Wymienione instytucje gromadzić
będą dane o udzielonej pomocy ze wszystkich dostępnych dla weteranów miejsc pomocy
psychologicznej oraz będą odpowiadały za dostarczenie do każdego Psychologicznego
Punktu Konsultacyjnego i zakładu opieki zdrowotnej informacji o lokalizacji takich miejsc,
tak aby każdy psycholog był w stanie udzielić odpowiedzi, gdzie jeszcze może zgłosić się
weteran – żołnierz i weteran poszkodowany – żołnierz po dalszą pomoc.

Departament Spraw Socjalnych będzie posiadał pełny bank danych o udzielonej
pomocy weteranom. Będzie gromadził także dane o innych rodzajach udzielonej
weteranom pomocy oraz przedstawiał wnioski z otrzymanych danych Sekretarzowi Stanu
ds. Społecznych i Profesjonalizacji.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) dlatego nie podlega notyfikacji, ani obowiązkowi
przedstawienia instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi
Centralnemu celem uzyskania opinii.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych
Ministerstwa Obrony Narodowej.
Zakres rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Ocena skutków regulacji (OSR)

1. Podmioty na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej, w tym określonych grup
żołnierzy zawodowych i byłych żołnierzy pozostających na wojskowym zaopatrzeniu

5
emerytalnym lub rentowym, wojskowych zakładów opieki zdrowotnej, oraz
psychologów jednostek wojskowych i wojskowych pracowni psychologicznych.
Regulacja ta wpływać będzie korzystnie na żołnierzy i byłych żołnierzy, którzy w
szczególnych warunkach służyli Siłom Zbrojnym, bezpośrednio narażali swoje życie i
zdrowie.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie poddany uzgodnieniom międzyresortowym. Jako akt
wykonawczy do ustawy, która ze względu na zakres regulacji nie była poddana
konsultacjom społecznym.

3. Wpływ rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego

Przedstawiona regulacja nie będzie miała wpływu na finanse publiczne, gdyż
psychologowie jednostek wojskowych i wojskowych pracowni psychologicznych
udzielają pomocy uprawnionym osobom w ramach obowiązków służbowych,
natomiast pomoc w placówkach medycznych będzie się odbywała w ramach
powszechnego ubezpieczenia żołnierzy z limitów przydzielonych z NFZ.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
Za zgodność pod względem
prawnym i redakcyjnym


10-12-dg

6
projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia ..................
w sprawie warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej na naukę dla weterana
poszkodowanego-żołnierza



Na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy z dnia …………………… o weteranach działań poza
granicami państwa (Dz. U. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej na naukę dla weterana
poszkodowanego-żołnierza w zakresie:
a) opłat za naukę lub studia,
b) przejazdów z miejsca zamieszkania weterana poszkodowanego-żołnierza do szkoły lub
uczelni i z powrotem,
c) zakwaterowania w miejscowości, w której weteran poszkodowany-żołnierz pobiera
naukę lub odbywa studia,
2) właściwość organów;
3) dokumenty stanowiące podstawę do przyznawania pomocy oraz sposób i termin jej
wypłaty;
4) warunki zawieszania udzielania pomocy oraz zwrotu kosztów nauki lub studiów,
przejazdów i zakwaterowania.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia ……………. o weteranach działań poza
granicami państwa, zwaną dalej „ustawą”;
2) pomocy – należy przez to rozumieć pomoc finansową, o której mowa w art. 24 ust. 1
ustawy;
3) weteranie poszkodowanym-żołnierzu – należy przez to rozumieć osobę określoną w art. 3
ustawy;
4) wniosku – należy przez to rozumieć wniosek o przyznanie pomocy.
§ 3. Pomoc przyznaje Minister Obrony Narodowej w drodze decyzji administracyjnej.
§ 4. 1. Organem właściwym do wypłaty świadczenia z tytułu pomocy jest dyrektor
wojskowego biura emerytalnego.
2. Właściwość wojskowego biura emerytalnego ustala się według miejsca zamieszkania
weterana poszkodowanego-żołnierza.
§ 5. Pomoc przyznawana jest na wniosek złożony przez weterana poszkodowanego-
żołnierza.
§ 6. 1. Wniosek składa się do Ministra Obrony Narodowej w każdym roku szkolnym lub
akademickim do dnia 30 września roku, w którym pomoc ma być przyznana.
2. Wniosek powinien zawierać w szczególności:
1) imię, nazwisko i adres zamieszkania wnioskodawcy;
2) numer i datę wydania legitymacji weterana poszkodowanego-żołnierza.
3. Do wniosku dołącza się:
1) zaświadczenie, w jakiej placówce oświatowej lub uczelni wnioskodawca zamierza
rozpocząć lub kontynuować naukę, wraz ze wskazaniem ilości semestrów nauki w danym
roku szkolnym lub akademickim;
2) zobowiązanie do niezwłocznego zawiadomienia Ministra Obrony Narodowej
o przerwaniu nauki w trakcie roku szkolnego lub akademickiego;
3) oświadczenie o formie wypłaty świadczenia z tytułu pomocy;
4) dokument potwierdzający poniesienie wydatków na opłacenie danego semestru nauki;
5) oświadczenie o zamiarze korzystania z przejazdów z miejsca zamieszkania do szkoły lub
uczelni wraz ze wskazaniem przysługujących uprawnień do przejazdów ulgowych;
6) oświadczenie o zamiarze korzystania z zakwaterowania w miejscowości, w której
wnioskodawca pobiera naukę lub odbywa studia.
§ 7. 1. Pomoc w zakresie opłat za naukę lub studia wypłacana jest w dwóch ratach do
wysokości poniesionych wydatków na opłacenie danego semestru nauki lub studiów:

1) pierwsza rata, za okres od września do stycznia, wypłacana jest w terminie
do dnia 30 listopada roku, w którym został złożony wniosek;

2)
druga rata, za okres od lutego do czerwca, wypłacana jest w terminie
do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym został złożony wniosek.
2. Rata pomocy wypłacana jest w danym semestrze nauki, po przedstawieniu aktualnego
zaświadczenia o kontynuowaniu nauki lub studiów oraz dokumentu potwierdzającego
poniesienie wydatków na opłacenie danego semestru nauki lub studiów.
3. Jeżeli w danym roku szkolnym lub akademickim nauka obejmuje tylko jeden semestr,
pomoc jest przyznawana i wypłacana w wysokości odpowiadającej jednej racie, w terminie
odpowiednim do okresu odbywania nauki lub studiów.

2
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: