Rządowy projekt ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia nowych zasad klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych i ich mieszanin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3737
- Data wpłynięcia: 2010-12-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
- data uchwalenia: 2011-02-25
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 63, poz. 322
3737-1
Przepisy o nadzorze
Art.
29.
Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy oraz przepisów rozporządzeń,
o których mowa w art. 1 ust. 1, sprawuje, w zakresie swojej właściwości, Państwowa
Inspekcja Sanitarna, Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
i Administracji oraz Wojskowa Inspekcja Sanitarna, a także:
1) Inspekcja Ochrony Środowiska – w zakresie zagrożeń dla środowiska dotyczących:
a)
prawidłowości kart charakterystyki w zakresie:
– postępowania w przypadku niezamierzonego uwolnienia do środowiska,
– magazynowania,
– postępowania z odpadami,
– informacji ekologicznych,
b)
spełnienia przez dalszych użytkowników obowiązków określonych w art. 37 ust. 5
i 6 rozporządzenia nr 1907/2006, dotyczących stosowania środków kontroli ryzyka –
w zakresie niezbędnym do zapewnienia, że ryzyko dla środowiska jest odpowiednio
kontrolowane,
c) przestrzegania warunków zezwolenia wydanego zgodnie z przepisami tytułu VII
rozporządzenia nr 1907/2006 na stosowanie substancji chemicznych, zawartych
w załączniku XIV do rozporządzenia nr 1907/2006,
d) przestrzegania przez dalszych użytkowników przepisów dotyczących ograniczeń
produkcji, obrotu i stosowania substancji chemicznych i ich mieszanin zgodnie z art. 26
ustawy lub przepisów, o których mowa w art. 67 rozporządzenia nr 1907/2006,
w zakresie swoich kompetencji,
e) przestrzegania przepisów rozporządzenia nr 1907/2006 dotyczących substancji
odzyskiwanych w postaci własnej lub jako składnik mieszaniny;
2) Państwowa Inspekcja Pracy – w zakresie nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów
ustawy – w zakresie swoich kompetencji;
3) Inspekcja Handlowa – w zakresie przestrzegania:
a) obowiązku dokonania wymaganej rejestracji substancji oraz obowiązku
dostarczenia odbiorcy substancji lub mieszaniny wymaganej karty charakterystyki,
25
b) przepisów, o których mowa w art. 26 ustawy, lub przepisów, o których mowa
w art. 67 rozporządzenia nr 1907/2006 – w zakresie swoich kompetencji,
c) przepisów art. 11 rozporządzenia nr 648/2004 – w zakresie oznakowania
detergentów w handlu hurtowym i detalicznym,
d) art. 20 i 22 oraz przepisów tytułu III i IV rozporządzenia nr 1272/2008 –
w odniesieniu do handlu hurtowego i detalicznego;
4) Państwowa Straż Pożarna – w zakresie właściwego oznakowania miejsc składowania
substancji i mieszanin, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 – 5 oraz w części 2
załącznika I do rozporządzenia nr 1272/2008;
5) organy celne – w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących:
a) wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów, określonych w rozporządzeniu
nr 689/2008,
b) substancji, mieszaniny lub wyrobu, których import jest zakazany lub podlega
ograniczeniom w imporcie, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 26,
c) importu substancji, mieszaniny lub wyrobu, określonych w tytule VII
rozporządzenia nr 1907/2006,
d) importu substancji, mieszaniny lub wyrobu wymienionego w załączniku XVII do
rozporządzenia nr 1907/2006; o przypadkach importu substancji, mieszanin lub
wyrobów, które budzą wątpliwości organu celnego co do przestrzegania przez
importerów warunków określonych w tym załączniku, organy celne informują
właściwego państwowego inspektora sanitarnego.
Art. 30. Organy wymienione w art. 29 sprawują nadzór na zasadach i w trybie określonych
w odrębnych przepisach.
Rozdział 7
Przepisy karne
Art. 31. Kto wbrew decyzji Inspektora, o której mowa w art. 27 ust. 1 lub art. 28 ust. 1,
wprowadza do obrotu mieszaninę stwarzającą niedopuszczalne zagrożenie dla człowieka lub
26
środowiska lub detergent, co do którego istnieją uzasadnione podstawy, aby przypuszczać, że
stwarza zagrożenie dla zdrowia człowieka lub zagrożenie dla środowiska,
podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności
do lat 2.
Art. 32. Kto:
1) wbrew przepisom art. 14 ust. 2 rozporządzenia nr 689/2008 dokonuje wywozu
chemikaliów lub wyrobu w rozumieniu art. 3 pkt 3 tego rozporządzenia, wymienionych
w załączniku V do tego rozporządzenia,
2) wbrew przepisom art. 13 ust. 6 rozporządzenia nr 689/2008 dokonuje wywozu
chemikaliów wymienionych w załączniku I część 2 lub 3 do tego rozporządzenia bez
otrzymania informacji od Inspektora, że wyznaczone władze krajowe strony przywozu
lub właściwe organy innego kraju przywozu wyrażają zgodę na ten przywóz,
podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności
do lat 2.
Art. 33. Kto:
1) wbrew przepisowi art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 689/2008 nie zgłasza Inspektorowi
wywozu chemikaliów wymienionych w załączniku I część 1 do tego rozporządzenia, nie
później niż 30 dni przed pierwszym wywozem i nie później niż 15 dni przed pierwszym
wywozem w każdym następnym roku kalendarzowym,
2) wbrew przepisowi art. 9 ust. 1 rozporządzenia nr 689/2008 nie informuje w pierwszym
kwartale każdego roku Inspektora o wielkości wywozu i przywozu chemikaliów
(w postaci substancji lub zawartych w mieszaninach lub wyrobach) wymienionych
w załączniku I do tego rozporządzenia w roku poprzednim,
3) wbrew przepisowi art. 16 rozporządzenia nr 689/2008 dokonuje wywozu chemikaliów
bez stosowanego w Unii Europejskiej oznakowania lub bez wymaganej karty
charakterystyki,
podlega karze grzywny.
27
Art. 34. Kto:
1) bez uzyskania wymaganej zgody na odstępstwo, o którym mowa w art. 5 rozporządzenia
nr 648/2004, wprowadza do obrotu środek powierzchniowo czynny przeznaczony do
stosowania w detergentach lub detergent zawierający środek powierzchniowo czynny,
niespełniający warunków określonych w art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 648/2004,
2) wbrew warunkom odstępstwa udzielonego na podstawie art. 5 rozporządzenia nr 648/2004
wprowadza do obrotu lub stosuje środek powierzchniowo czynny przeznaczony do
stosowania w detergentach lub detergent zawierający środek powierzchniowo czynny,
podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności
do lat 2.
Art. 35. Producent w rozumieniu art. 2 pkt 10 rozporządzenia nr 648/2004, który:
1) wbrew przepisom art. 11 ust. 2 – 6 rozporządzenia nr 648/2004 wprowadza do obrotu
detergent bez wymaganego oznakowania albo niewłaściwie oznakowany,
w szczególności nie umieszcza wymaganych informacji na opakowaniach detergentów
lub w dokumentacji towarzyszącej detergentom transportowanym luzem,
2) wbrew przepisowi art. 9 rozporządzenia nr 648/2004 nie udostępnia na żądanie
Inspektora albo personelu medycznego wymaganych informacji,
3) wbrew przepisowi załącznika VII D rozporządzenia nr 648/2004 nie udostępnia
wymaganych informacji na stronie internetowej,
podlega karze grzywny.
Art. 36. Kto:
1) wbrew ograniczeniom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 1
produkuje, wprowadza do obrotu lub stosuje substancję niebezpieczną, substancję
stwarzającą zagrożenie, mieszaninę niebezpieczną, mieszaninę stwarzającą zagrożenie
lub wyrób zawierający taką substancję lub mieszaninę,
2) wbrew przepisom art. 67 rozporządzenia nr 1907/2006 produkuje, wprowadza do obrotu
lub stosuje substancję, w jej postaci własnej, jako składnik mieszaniny lub w wyrobie,
w stosunku do której w załączniku XVII do tego rozporządzenia zostało określone
28
ograniczenie, albo czyni to wbrew ograniczeniu ustalonym w tym załączniku lub
w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 2,
podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności
do lat 2.
Art. 37. Producent, importer lub dalszy użytkownik, który wbrew przepisom art. 56 ust. 1 – 6
rozporządzenia nr 1907/2006 lub wbrew warunkom zezwolenia wprowadza do obrotu lub
stosuje substancję, wymienioną w załączniku XIV do tego rozporządzenia,
podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności do
roku.
Art. 38. Rejestrujący, który wykonuje lub zleca wykonanie badania na zwierzętach
kręgowych wbrew przepisowi art. 26 ust. 3 rozporządzenia nr 1907/2006,
podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności do
roku.
Art. 39. Producent, importer lub wytwórca wyrobu, który wbrew przepisowi art. 9 ust. 6
rozporządzenia nr 1907/2006 nie stosuje się do warunków nałożonych przez Agencję zgodnie
z art. 9 ust. 4 tego rozporządzenia,
podlega karze grzywny.
Art. 40. Dalszy użytkownik, który wbrew przepisowi art. 37 ust. 5 rozporządzenia
nr 1907/2006 nie określa, nie stosuje i, w stosownych przypadkach, nie zaleca odpowiednich
środków w celu właściwej kontroli ryzyka,
podlega karze grzywny.
Art. 41. Producent, importer lub dalszy użytkownik, który wbrew przepisowi art. 19 ust. 1
ustawy albo art. 4 ust. 1 rozporządzenia nr 1272/2008 wprowadza do obrotu substancję lub
mieszaninę bez dokonania klasyfikacji tej substancji lub mieszaniny sporządzonej zgodnie
z, odpowiednio, przepisami tej ustawy albo tego rozporządzenia,
podlega karze grzywny.
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3737-1
› Pobierz plik
-
3737-c2
› Pobierz plik