eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3670
  • Data wpłynięcia: 2010-11-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-07-01
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 897

3670

na normalnych zasadach będzie oznaczało, że przedsiębiorca potwierdza spełnianie wymagań
niezbędnych do prowadzenia działalno ci w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
wła cicieli nieruchomo ci. Przedsiębiorcy, którzy w chwili wej cia w życie ustawy będą
posiadali zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych będą zwolnieni z wnoszenia
opłaty skarbowej za wpis do rejestru działalno ci regulowanej.

Zasada ochrony praw nabytych

Powszechnie przyjmuje się, że zasada ochrony praw nabytych zapewnia ochronę praw
podmiotowych, zarówno publicznych, jak i prywatnych nabytych w
drodze
skonkretyzowanych decyzji, przyznających wiadczenia, jak i praw nabytych in abstracto
(zgodnie z ustawą przed zgłoszeniem wniosku o ich przyznanie), a także ekspektatyw
maksymalnie ukształtowanych, tj. takich, które spełniają wszystkie zasadnicze przesłanki
ustawowe nabycia praw pod rządami danej ustawy bez względu na stosunek do nich
późniejszej ustawy (orzeczenie z 11 lutego 1992 r., K. 14/91 i wyroki z: 23 listopada 1998 r.,
SK 7/98, 22 czerwca 1999 r., K. 5/99, 30 marca 2005 r., K. 19/02, 25 lipca 2006 r., P 24/05,
18 wrze nia 2006 r., SK 15/05). Z zasady tej wynika generalny zakaz uszczuplania praw
podmiotowych, które przysługują jednostce na podstawie prawa przed jego zmianą.

Zasady ochrony praw nabytych nie można jednak rozumieć jako nakazu
niezmienno ci prawa i zakazu ingerencji ustawodawcy w stosunki prawne rozciągnięte
w czasie, zwłaszcza w tych dziedzinach życia społecznego, które podlegają szybkim zmianom
faktycznym, jak to ma miejsce w polskiej gospodarce. Zasada ochrony praw słusznie
nabytych wyznacza natomiast warunki, od których zależy ocena dopuszczalno ci zmian stanu
prawnego (wyrok z 7 maja 2001 r., K. 19/00).

Jednostka musi zawsze liczyć się z tym, że zmiana warunków społecznych lub
gospodarczych może wymagać nie tylko zmiany obowiązującego prawa, ale nawet
niezwłocznego wprowadzenia w życie nowych regulacji prawnych. Ryzyko związane
z wszelką działalno cią gospodarczą obejmuje również ryzyko niekorzystnych zmian systemu
prawnego. Istotne znaczenie ma także horyzont czasowy działań podejmowanych przez
jednostkę w danej sferze życia. Im dłuższa jest perspektywa czasowa podejmowanych
działań, tym silniejsza powinna być ochrona zaufania do państwa i do stanowionego przez nie
prawa (wyroki z: 28 kwietnia 1998 r., K. 3/99, 13 marca 2000 r., K. 1/99).

W szczególnych okoliczno ciach Konstytucja dopuszcza nie tylko odstąpienie od
nakazu wprowadzania zmian do systemu prawnego, z zachowaniem odpowiedniej vacatio
legis, ale również możliwo ć odstąpienia od nakazu ochrony praw nabytych. W wyjątkowych
 
36
okoliczno ciach dopuszczalne jest nawet wprowadzenie pewnych odstępstw od zasady lex
retro non agit, jeżeli przemawia za tym konieczno ć realizacji innej zasady konstytucyjnej,
a jednocze nie realizacja tej zasady nie jest możliwa bez wstecznego działania prawa.
Dopuszczalno ć odstępstw od wymienionych zasad konstytucyjnych zależy od wagi
warto ci konstytucyjnych, które dana regulacja prawna ma chronić (orzeczenie z 25 lutego
1992 r., K. 3/91 i wyrok z 3 października 2001 r., K. 27/01).
Ustawodawca
może wprowadzać zmiany do systemu prawnego i ustanawiać przepisy
intertemporalne okre lające zakres czasowy stosowania nowych regulacji, jednakże okre lając
ten zakres, nie może stosować kryteriów prowadzących do arbitralnych zróżnicowań
podmiotów mających wspólną cechę istotną w chwili wej cia w życie nowej regulacji (wyrok
z 18 października 2006 r., P. 27/05).
Odnosząc się do tak ukształtowanej zasady praw nabytych, należy podkre lić, że
likwidacja zezwoleń na prowadzenie działalno ci w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci nie tylko nie naruszy publicznych praw
podmiotowych przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenia na prowadzenie działalno ci w
zakresie odbierania odpadów komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci, lecz zakres tych
praw zostanie zwiększony. Powiększenie tego zakresu nastąpi zarówno w aspekcie
przedmiotowym (np. rodzaje odbieranych odpadów komunalnych, które będzie mógł odbierać
przedsiębiorca), jak i czasowym (wpis do rejestru działalno ci regulowanej nie podlega
żadnym ograniczeniom czasowym, w odróżnieniu od zezwoleń, które uprawniają do
wykonywania działalno ci objętej zezwoleniem maksymalnie w czasie dziesięciu lat od
wydania zezwolenia). Po likwidacji zezwoleń na prowadzenie działalno ci w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci każdy podmiot, który będzie
spełniał warunki okre lone w ustawie o utrzymaniu czysto ci i porządku w gminach będzie
mógł prowadzić taką działalno ć bez konieczno ci konkretyzacji warunków prowadzonej
działalno ci w zezwoleniu. Również przedsiębiorcy, którzy obecnie posiadają zezwolenia na
prowadzenie działalno ci w zakresie odbierania odpadów komunalnych od wła cicieli
nieruchomo ci, będą mogli prowadzić taką działalno ć. Obowiązek wpisu do rejestru
działalno ci regulowanej ma jedynie charakter ewidencyjny i organ prowadzący rejestr nie
może odmówić wpisu, jeżeli przedsiębiorca składa o wiadczenie, że spełnia warunki
okre lone w ustawie.
Zmiana
za warunków prowadzonej działalno ci gospodarczej, w szczególno ci
wprowadzenie obowiązku osiągnięcia odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu
odpadów komunalnych, związana jest z istotą działalno ci regulacyjnej państwa i w żaden
sposób nie wpływa na naruszenie konstytucyjnych wolno ci i praw przedsiębiorców
 
37
posiadających zezwolenia na prowadzenie działalno ci w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci.

W konkluzji należy podkre lić, że nie przewiduje się powstania jakichkolwiek
roszczeń w związku z likwidacją zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych od
wła cicieli nieruchomo ci i zastąpieniem ich wpisem do rejestru działalno ci regulowanej.

Analiza ewentualnych roszczeń odszkodowawczych

Likwidacja obowiązku poprzedzenia uchwały w sprawie wprowadzenia opłaty za
gospodarowanie odpadami referendum gminnym

W pierwszej kolejno ci należy zauważyć, że już obecnie obowiązująca ustawa
o utrzymaniu czysto ci i porządku w gminach w art. 6a umożliwia gminie wprowadzenie
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i zwolnienie w ten sposób wła cicieli
nieruchomo ci z ich obowiązku zagospodarowania odpadów komunalnych przez podpisanie
umowy na odbieranie tych odpadów z terenu nieruchomo ci przez przedsiębiorców. Niniejszy
projekt ustawy znosi jedynie obowiązek poprzedzenia uchwały gminy o wprowadzeniu opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązkowym referendum gminnym.
W zasadniczej więc swojej postaci ustawa nie zmienia uprawnień, które posiadają obecnie
gminy w
zakresie możliwo ci wprowadzenia opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi. Zniesienie obowiązku poprzedzenia uchwały w sprawie wprowadzenia opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązkowym referendum gminnym może
jednak wpłynąć na zwiększenie liczby gmin, które wprowadzą opłatę za gospodarowanie
odpadami. Wynika to z faktu, że obecnie gminy mają duże trudno ci ze spełnieniem
formalnych warunków koniecznych do ważno ci referendum, gdyż jest ono ważne tylko
wtedy, gdy weźmie w nim udział co najmniej 30 % mieszkańców danej gminy.
Podkre lenia wymaga też fakt, że wprowadzenie na danym terenie opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi nie wprowadza prawnego zakazu wiadczenia usług
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci. aden przepis
ustawy nie wprowadza takiego zakazu. Utrata rynku na odbieranie odpadów komunalnych od
wła cicieli nieruchomo ci przez przedsiębiorców będzie więc związana nie z prawnym
zakazem prowadzenia takiej działalno ci, lecz wyłącznie ze spodziewanym faktycznym
brakiem zainteresowania wła cicieli nieruchomo ci usługami w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci wiadczonymi przez przedsiębiorców. Brak
zainteresowania wła cicieli nieruchomo ci tego typu usługami będzie wynikał z faktu
 
38
korzystania z usług wiadczonych przez gminę w zamian za opłatę za gospodarowanie
odpadami komunalnym, którą będą obowiązani ponie ć wła ciciele nieruchomo ci.

Ustawa nie narusza więc publicznych praw podmiotowych posiadanych przez
przedsiębiorców, a interesy w toku, które mogą być naruszone przez podjęcie uchwały
o wprowadzeniu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą chronione przez
obowiązek zachowania odpowiedniego okresu przej ciowego wej cia w życie obowiązków
gminy.
Zakłada się więc, że przedsiębiorcy nie będą mieli żadnych skutecznych roszczeń,
zarówno w związku z wprowadzeniem rozwiązań zawartych założeniach projektu ustawy, jak
i wprowadzeniem opłaty za gospodarowanie opadami komunalnymi przez poszczególne
gminy.
Należy też podkre lić, że przyjęcie założenia, że przedsiębiorcy będą mieli roszczenia
odszkodowawcze do Skarbu Państwa musiałoby się sprowadzać do założenia, że sam fakt
likwidacji referendum jest niezgodny z Konstytucją RP. Z opinii Rządowego Centrum
Legislacji wynika za , że likwidacja referendum ani nie jest sprzeczna z Konstytucją RP, ani
nie narusza rozwiązań systemowych istniejących w zakresie obowiązku przeprowadzenia
referendum gminnego.
Jednocze nie należy zaznaczyć, że administracyjne kary pieniężne będą nakładane
przez WIOŚ na gminę za brak realizacji zadań własnych gminy, do których m.in. będzie
należało osiągniecie okre lonych w drodze rozporządzenia poziomów odzysku i recyklingu
oraz redukcji masy odpadów ulegających biodegradacji w stosunku do całkowitej masy
odpadów komunalnych odebranych z
terenu gminy. Należy podkre lić, że wpływy
z
administracyjnych kar pieniężnych nakładanych zarówno na gminne jednostki
organizacyjne, jak i gminy będą stanowiły przychód NFOŚiGW. Środki finansowe z tytułu
tych kar będą przeznaczone przez NFOŚiGW na finansowanie ochrony rodowiska
T
i gospodarki wodnej w zakresie okre lonym w art. 400a ust. 1 oraz art. 410a ust. 1 i 4 – 6 T
ustawy – Prawo ochrony rodowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.). Opłata
za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie pokrywała koszty funkcjonowania
systemu, w tym koszty utworzenia oraz prowadzenia punktów selektywnego zbierania
odpadów, a także koszty administracyjne zawierające m.in. konieczno ć stworzenia nowych
etatów. W związku z powyższym, opłata ta będzie generowała przychody do sektora
finansów publicznych. Jednocze nie z obciążenia wła cicieli nieruchomo ci opłatą za
gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie wynikał obowiązek wiadczenia przez
gminy okre lonych usług, co tym samym będzie generowało koszty, a więc będzie stanowiło
 
39
obciążenie dla budżetu gminy. Zakłada się jednak, że przychody z opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi i wydatki z tytułu funkcjonowania systemu będą się równoważyły.
Na podstawie dotychczasowych do wiadczeń gmin, które w drodze referendum
przejęły gospodarowanie odpadami komunalnymi na swoim terenie, można przyjąć
następujące szacunki wpływów do budżetu gmin z tytułu opłat za korzystanie ze rodowiska:
Szacunkowe obliczenia:
− liczba mieszkańców w Polsce: ok. 38.000.000 osób,
− liczba gmin w Polsce: ok. 2.500 gmin,

rednia liczba osób przypadająca na jedno gospodarstwo domowe: 3 osoby,
P
TP
PTP

rednia liczba osób w jednej gminie: 38.000.000 : 2.500 = 15.200 osób/gminie,

rednia liczba gospodarstw domowych w gminie: 15.200 : 3 = 5.067 gosp/gminie,
− szacunkowa miesięczna opłata ponoszona przez jedną osobę w gospodarstwie
domowym: 10 zł/mies.,
− szacunkowa miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami ponoszona przez
jedno gospodarstwo domowe: 30 zł/mies.,
− szacunkowa roczna opłata za gospodarowanie odpadami ponoszona przez jedno
gospodarstwo domowe: 360 zł/rok,
− szacunkowy roczny przychód gminy ze wszystkich gospodarstw domowych na
funkcjonowanie systemu: 360 zł/rok x 5 067 = 1 824 120 zł/gminę.
Przedstawione powyżej wyliczenia odnoszą się wyłącznie do wła cicieli
nieruchomo ci, na której prowadzone jest gospodarstwo domowe nie uwzględniając odpadów
komunalnych pochodzących od podmiotów prowadzących działalno ć gospodarczą, jednak
z
danych statystycznych wynika, że około 70 % odpadów komunalnych generują
gospodarstwa domowe, a pozostała cze ć odpadów komunalnych powstaje w wyniku
prowadzenia działalno ci gospodarczej. W związku powyższym można przyjąć, że:
− szacunkowy roczny przychód gminy ze wszystkich gospodarstw domowych na
funkcjonowanie systemu: 1 824 120 zł/gminę,
− udział masy odpadów komunalnych wytwarzanych przez gospodarstwa domowe
w stosunku do całkowitej masy odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie
gminy: 70 %,
                                                           
1) Dane z publikacji GUS „Budżet gospodarstw domowych w 2008 r.”, zgodnie z którą w 2008 r. w jednym gospodarstwie
PT
T
P
domowym mieszkało 2,94 osoby.
 
40
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: