eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3670
  • Data wpłynięcia: 2010-11-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-07-01
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 897

3670

− udział masy odpadów komunalnych wytwarzanych w wyniku prowadzenia
działalno ci gospodarczej w stosunku do całkowitej masy odpadów komunalnych
wytwarzanych na terenie gminy: 30 %,
− szacunkowy roczny przychód gminy z opłat wnoszonych przez prowadzących
działalno ć gospodarczą: (1 824 120 zł/gminę x 30 %): 70 % = 781 765,71
zł/gminę,
− szacunkowy roczny przychód gminy z opłat wnoszonych przez wszystkie
gospodarstwa domowe oraz prowadzących działalno ć gospodarczą: 1 824 120
zł/gminę + 781 765,71 zł/gminę = 2 605 885,71 zł/gminę.
Należy zaznaczyć, że przy obecnie funkcjonującym systemie opłata za odbieranie
odpadów komunalnych wynosi rednio 30 zł za pojemnik 120 l. 3-osobowa rodzina wytwarza
miesięcznie ok. 240 l. odpadów komunalnych zmieszanych, co łącznie daje kwotę 60 zł/mies.,
a 720 zł/rocznie jaką przeciętna rodzina musi wydać na zagospodarowanie odpadów
komunalnych. Natomiast, np. w
Legionowie opłata za gospodarowanie odpadami
komunalnymi przypadająca na gospodarstwo domowe 3-osobowe wynosi 25,5 zł za
odebranie 2 razy w tygodniu worków do segregacji odpadów komunalnych, co tym samym
w ujęciu rocznym obciąża budżet gospodarstwa domowego na kwotę 306 zł. Natomiast
w Pszczynie opłata za odebranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych stanowiła koszt
18,60 zł za odebranie 2 razy w tygodniu pojemnika 120 l., co rocznie daje kwotę 223,20 zł.
Jak wynika z powyższych szacunków proponowany system zagospodarowania
odpadów w mniejszym stopniu będzie obciążał budżet mieszkańców, a tym samym będzie
stwarzał gminom możliwo ci do jego realizacji.
Oczywi cie gmina ustalając stawkę opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
będzie musiała uwzględnić szereg czynników, które będą wpływały na kształtowanie się
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, np. koszty odbierania odpadów
komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci, czy koszty transportu będą indywidualne
w każdej gminie. Istotny jest również fakt, że stawki te są okre lane z uwzględnianiem
selektywnego zbierania odpadów u źródła. Stawki te mogą ulec zmianie na wyższe przy
odbieraniu odpadów zmieszanych lub w przypadku korzystnych cen za tzw. surowce wtórne
przy selektywnym zbieraniu mogą ulec obniżeniu.
Wdrożenie proponowanych rozwiązań systemowych przyczyni się do likwidacji
niektórych wykroczeń, które zostaną zastąpione administracyjnymi karami pieniężnymi, co
nie wpłynie w sposób istotny na sektor finansów publicznych. Natomiast przyczyni się to
w sposób bezpo redni do zwiększenia przychodów z
tytułu administracyjnych kar
 
41
pieniężnych w stosunku do przychodów z kar grzywny za wykroczenia, a także wpłynie na
zwiększenie częstotliwo ci udzielania administracyjnych kar pieniężnych z powodu zmiany
organów wła ciwych do orzekania: sądów powszechnych na organy administracji publicznej.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy

Przez rozwój inwestycji, infrastruktury i usług w zakresie gospodarowania odpadami
komunalnymi przewiduje się stworzenie nowych miejsc pracy zarówno w
sektorze
prywatnym, jak i w administracji samorządowej.
Należy zaznaczyć, że przez wprowadzenie przepisów niniejszej ustawy, które
umożliwią gminom przejęcie praw wła cicieli nieruchomo ci do dysponowania odpadami
komunalnymi, konieczne będzie stworzenie przez gminy odpowiednich warunków do
prawidłowego funkcjonowania systemu. Ponieważ w wielu gminach zakres dotychczasowych
obowiązków pracowników zajmujących się koordynowaniem prac związanych z gospodarką
odpadami komunalnymi może się zwiększyć konieczne będzie wprowadzenie dodatkowych
etatów, w ramach których realizowane będą nowe zadania gmin. Dokładna liczba nowo
tworzonych miejsc pracy w gminach jest trudna do oszacowania i zależeć będzie m.in. od
wielko ci gminy oraz rozwiązań przyjętych na danym terenie. Ponadto czę ć gmin jest zdolna
realizować powierzone nowe zadania w ramach istniejącego zatrudnienia.
Jednocze nie, w związku ze zmianą kierunku zagospodarowania odpadów
komunalnych, które obecnie w przeważającej czę ci (ponad 86 %) deponowane są na
składowiskach odpadów, zachodzi potrzeba wybudowania instalacji odzysku, instalacji
mechaniczno-biologicznego lub termicznego przekształcania odpadów komunalnych.
Powyższe zadanie będzie realizowane w ramach regionów wyznaczonych w wojewódzkich
planach gospodarki odpadami. W związku z powyższym, można będzie odnotować zarówno
w trakcie budowy instalacji, jak również w czasie jej eksploatacji, wzrost liczby zatrudnienia
zarówno dla kadry z wyższym wykształceniem, jak również w dużym stopniu dla osób
z wykształceniem zawodowym i podstawowym. Ożywienie rynku pracy będzie miało
również miejsce w rozwijającej się infrastrukturze wokół nowej instalacji. Pozwoli to na
rozwój obszarów dotkniętych dużym bezrobociem, a w szczególno ci obszarów wiejskich.
Należy jednak zauważyć, że wprowadzenie rozwiązań systemowych, które w sposób
bezpo redni wpłyną na ilo ć odpadów deponowanych na składowiskach odpadów, przyczyni
się do zmniejszenia zatrudnienia na składowiskach. Jednak ogólna liczba osób zatrudnionych
w branży zagospodarowania odpadów, powinna wzrosnąć, ze względu na obowiązek
osiągania poziomów odzysku i recyklingu oraz redukcji masy odpadów komunalnych
 
42
ulegających biodegradacji kierowanych do składowania. Należy przez to rozumieć, że
powinna wzrosnąć liczba miejsc pracy w instalacjach przetwarzających odpady.
Jednocze nie, zwiększenie poziomów odzysku i recyklingu odpadów komunalnych
może przyczynić się do zmniejszenia zapotrzebowania na surowce pierwotne, co tym samym
może wpłynąć na rynek pracy w tym sektorze. Ponadto w gminach może wystąpić zjawisko
zmniejszenia liczby przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci, którzy zgodnie z ustawą będą wybierani na podstawie przetargów na
odbieranie odpadów komunalnych z terenu danej gminy. Jednocze nie należy zaznaczyć, że
w trosce o zachowanie miejsc pracy u prywatnych przedsiębiorców, spełniających wymagania
techniczne i organizacyjne, zostały wprowadzone regulacje, w których gmina licząca powyżej
10 tys. mieszkańców będzie obowiązana podzielić obszar gminy na sektory, w których będą
organizowane odrębne przetargi dla każdego sektora.

W przypadku niepodjęcia przez gminę uchwały o przejęciu obowiązków również od
wła cicieli nieruchomo ci, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady
komunalne, przedsiębiorcy będą mieli możliwo ć zawierania umów na odbieranie odpadów
komunalnych na dotychczasowych zasadach.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Analizując wpływ rozwiązań systemowych na konkurencyjno ć gospodarki, w tym
wpływ na konkurencyjno ć przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci, należy zaznaczyć, że wszystkie podmioty bez względu, czy będą to gminne
jednostki komunalne, czy prywatni przedsiębiorcy, będą musieli spełniać wymagania
techniczne i organizacyjne, które zostaną okre lone w drodze rozporządzenia. Wprowadzenie
jednoznacznie okre lonych wymagań pozwoli wyrównać szanse wszystkich podmiotów
prowadzących działalno ć w zakresie odbierania odpadów komunalnych, a także wyłonić
z
rynku najlepsze podmioty, które będą gwarantem osiągnięcia wyznaczonych celów
w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi oraz w sposób maksymalny zapewnią
bezpieczeństwo zarówno dla rodowiska jak i mieszkańców. Okre lenie jednolitych wymagań
jakie obowiązani są spełniać przedsiębiorcy pozwoli także uniknąć sytuacji, w której podmiot
prowadząc swoją działalno ć na terenie kilku gmin jest obowiązany spełniać różne
wymagania techniczne.
Jednocze nie, przedsiębiorcy kierując się konieczno cią osiągnięcia okre lonych
w drodze rozporządzenia poziomów odzysku i recyklingu odpadów komunalnych oraz
 
43
redukcji masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do
składowania, będą dążyli do realizacji powierzonych im zadań na jak najwyższym poziomie,
co tym samym powinno podnie ć konkurencyjno ć pomiędzy nimi.
Ponadto
wpływ na konkurencyjno ć projektowanych przepisów w dużej mierze będzie
zależała od działań podejmowanych przez gminy. Wybór podmiotu obsługującego wła cicieli
nieruchomo ci w zakresie odbierania od nich odpadów komunalnych będzie odbywał się na
zasadach przetargu zgodnie z prawem zamówień publicznych.
Uwagi
wymaga
fakt,
że gmina na swoim terenie może podzielić realizację zadań
i przejąć gospodarowanie odpadami komunalnymi wyłącznie od gospodarstw domowych.
Przyjęcie takich rozwiązań zobowiąże tym samym przedsiębiorców odbierających odpady
komunalne do odbierania odpadów komunalnych wyłącznie od przedsiębiorców
prowadzących działalno ć gospodarczą na terenie gminy, na podstawie zawartych z nimi
umów na odbieranie odpadów komunalnych.
Należy jednak zaznaczyć, że gmina w przypadku gmin liczących powyżej 10 000
mieszkańców, podejmuje decyzję o podziale gminy na sektory, w których zostaną
zorganizowane przetargi, wyłaniając tym samym kilku przedsiębiorców odbierających
odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci. Taka sytuacja będzie miała miejsce
szczególnie w przypadku dużych gmin, w których jeden przedsiębiorca nie jest w stanie
odebrać odpadów komunalnych od wszystkich wła cicieli nieruchomo ci tej gminy. Biorąc
pod uwagę powyższe, zostanie zapewniona konkurencyjno ć pomiędzy podmiotami
funkcjonującymi na danym terenie, zarówno wobec przedsiębiorców odbierających odpady
komunalne od wła cicieli nieruchomo ci, jak również gminną jednostką organizacyjną.
Jednocze nie, przedsiębiorcy prowadzący działalno ć w zakresie odbierania odpadów
komunalnych będą mogli zrzeszać się np. w konsorcja, co umożliwi im dalsze
funkcjonowanie na rynku gospodarki odpadami. Takie stwierdzenie znajduje uzasadnienie po
analizie stanu faktycznego na rynku przedsiębiorców odbierających odpady komunalne. I tak
np. w dużych aglomeracjach miejskich, tj. w Warszawie, gdzie zezwolenie na odbieranie
odpadów komunalnych uzyskało ponad 100 przedsiębiorców, a faktycznie funkcjonuje na
rynku zaledwie kilka procent, natomiast w Krakowie zezwolenie uzyskało ponad
60 przedsiębiorców, a w rzeczywisto ci 74 % odpadów komunalnych odbierane jest przez
trzech przedsiębiorców. Na przykładzie województwa więtokrzyskiego, w którym dominują
tereny rolnicze i małe aglomeracje miejskie większo ć podmiotów prowadzi działalno ć
rozproszoną obsługując od kilku do kilkunastu gmin, gdzie dochodzi do sytuacji, w której
kilka podmiotów odbiera odpady komunalne z tej samej ulicy, co nie jest w żaden sposób
uzasadnione ekonomicznie, organizacyjnie i rodowiskowo.
 
44
Mając na względzie wątpliwo ci dotyczące dominującej pozycji gmin, a tym samym
gminnych jednostek organizacyjnych, na rynku gospodarki odpadami komunalnymi, należy
podkre lić, że zmiany sposobu zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi poprawią
konkurencyjno ć gospodarki w tym zakresie pomiędzy podmiotami wiadczącymi usługi
z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi, którzy będą dążyli do realizacji powierzonych
im zadań na jak najlepszym poziomie, co wpłynie na podniesienie jako ci wiadczonych
przez nich usług, szczególnie w kwestiach związanych z odbieraniem odpadów komunalnych
w sposób selektywny od wła cicieli nieruchomo ci.
Jednocze nie, należy zaznaczyć, że zgodnie z proponowanymi rozwiązaniami
systemowymi przedsiębiorca będzie transportował zmieszane odpady komunalne oraz odpady
zielone do regionalnych instalacji do zagospodarowania odpadów komunalnych,
funkcjonujących w ramach wyznaczonego w wojewódzkim planie gospodarki odpadami
regionu, co w przypadku funkcjonowania w danym regionie kilku tego samego rodzaju
instalacji zapewni konkurencyjno ć pomiędzy instalacjami.
Zwolnienie
przedsiębiorców odbierających odpady komunalne z obowiązku uzyskania
zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych, przyczyni się do zmniejszenia
ponoszonych przez nich wydatków związanych z uzyskaniem tego zezwolenia. Opłata
skarbowa, którą przedsiębiorca odbierający odpady komunalne będzie obowiązany wnie ć za
wpis do rejestru działalno ci regulowanej jest bowiem o połowę niższa w stosunku do opłaty
skarbowej pobieranej z tytułu uzyskania zezwolenia. Jednocze nie, zastąpienie zezwolenia na
odbieranie odpadów komunalnych wpisem do rejestru działalno ci regulowanej upro ci
procedury, pozwalające na rozpoczęcie działalno ci na odbieranie odpadów komunalnych.
Jednocze nie przedsiębiorcy posiadający zezwolenia na prowadzenie działalno ci przed
wej ciem w życie ustawy będą zwolnieni z uiszczenia opłaty skarbowej za wpis do rejestru.
Wprowadzenie
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w dłuższym
okresie doprowadzi do konsolidacji rynku, co należy uznać za pozytywne zjawisko, gdyż
takie podmioty będą zdolne, w odróżnieniu od obecnie funkcjonujących przedsiębiorców do
znaczących inwestycji kapitałowych. Należy przy tym zaznaczyć, że obecnie już na rynku
funkcjonują przedsiębiorstwa rodzinne, które zapewniając wysoką jako ć wiadczonych usług
są w stanie utrzymać się na rynku, natomiast małe przedsiębiorstwa, podobnie jak w innych
gałęziach gospodarki, powinny dążyć do poprawy jako ci swoich usług, co w przypadku
ochrony rodowiska jest wymaganiem bezwzględnym.

Ponadto wraz z realizacją wojewódzkich planów gospodarki odpadami na terenie
województw będą budowane nowe instalacje do zagospodarowania odpadów, do których
będą transportowane zmieszane odpady komunalne oraz odpady zielone z danego regionu.
 
45
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: