Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3670
- Data wpłynięcia: 2010-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-07-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 897
3670
z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi. Natomiast wojewódzki inspektor ochrony
rodowiska weryfikuje pod względem poprawno ci danych roczne sprawozdania z realizacji
zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi przekazane przez gminy, w celu
porównania osiągniętych w danym roku kalendarzowym poziomów odzysku i recyklingu oraz
redukcji masy odpadów ulegających biodegradacji z poziomami okre lonymi w rozporzą-
dzeniu.
Wzory ww. sprawozdań zostaną okre lone w drodze rozporządzenia ministra
wła ciwego do spraw rodowiska.
21. Nowy rozdział 4c – „Kontrola”
W celu dostosowania u.c.p.g. do rozwiązań przyjętych w ustawie o swobodzie działal-
no ci gospodarczej w zakresie kontroli proponuje się, aby przepisy o kontroli zawarte
w ustawie odnosiły się wyłącznie do wła cicieli nieruchomo ci, którzy w większo ci
przypadków nie mają statusu przedsiębiorcy, a co za tym idzie nie ma do nich zastosowania
ustawa o swobodzie działalno ci gospodarczej. Kontrola będzie odnosiła się do wszystkich
zadań wła cicieli nieruchomo ci, o których mowa w art. 5 ust. 1 u.c.p.g. Przepisy o kontroli
zawarte w ustawie będą dotyczyły również przedsiębiorców w zakresie nieuregulowanym
w ustawie o swobodzie działalno ci gospodarczej, zgodnie z jej art. 77 ust. 2.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawuje kontrolę nad wła cicielami
nieruchomo ci w zakresie przestrzegania i stosowania przepisów ustawy, przy czym może
upoważnić do przeprowadzenia kontroli pracowników urzędu lub inny organ administracji
wyspecjalizowany w kontroli danego rodzaju działalno ci, a także funkcjonariuszy straży
gminnych. Kontrolę przeprowadza się po uprzednim zawiadomieniu kontrolowanego,
w miarę możliwo ci w terminie z nim ustalonym. W
zawiadomieniu okre la się
w szczególno ci powód i zakres kontroli. Zawiadomienie doręcza się nie później niż na 7 dni
przed planowanym dniem przeprowadzenia kontroli. Kontrolę przeprowadza się w obecno ci
kontrolowanego albo osoby przez niego upoważnionej, a z czynno ci kontrolnych
kontrolujący sporządza protokół, którego jeden egzemplarz doręcza kontrolowanemu.
Podmiot kontrolowany jest obowiązany umożliwić prowadzenie kontroli,
a w szczególno ci umożliwić dostęp do miejsc, w których prowadzi się zbieranie odpadów
komunalnych lub gromadzi się nieczysto ci ciekłe, udostępnić dokumenty i dane podlegające
kontroli, a także udzielać wszelkich potrzebnych informacji.
21
Czynno ci kontrolne mogą być wykonywane poza siedzibą kontrolowanego,
w szczególno ci, w przypadku gdy nie zapewnia on warunków umożliwiających
przeprowadzenie kontroli oraz, gdy wymaga tego charakter wykonywanej czynno ci.
Dodatkowo wprowadza się przepis, zgodnie z którym, jeżeli jest to niezbędne do
przeprowadzenia czynno ci kontrolnych, wójt, burmistrz lub prezydent miasta może wystąpić
z wnioskiem do wła ciwego miejscowo komendanta Policji o pomoc.
Do kontroli działalno ci gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalno ci gospodarczej.
Kontrolę nad przestrzeganiem przez gminy oraz gminne jednostki organizacyjne
przepisów ustawy sprawuje wojewódzki inspektor ochrony rodowiska. Do kontroli stosuje
się przepisy rozdziału 3 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska.
Natomiast kontrolę nad przestrzeganiem przez prowadzących regionalną instalację do
przetwarzania odpadów komunalnych przepisów w zakresie przyjmowania zmieszanych
odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych sprawuje marszałek województwa. Do
kontroli stosuje się przepisy art. 379 i 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo
ochrony rodowiska.
22. Nowy rozdział 4d – „Administracyjne kary pieniężne”
Mając na względzie realizację działań nałożonych zarówno na wła cicieli
nieruchomo ci, przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci oraz gminy, wprowadza się szereg administracyjnych kar pieniężnych, które
powinny zmotywować poszczególne podmioty, biorące udział w systemie gospodarowania
odpadami komunalnymi do przestrzegania zasad okre lonych przedmiotową ustawą oraz
osiągnąć wyznaczone cele.
W
związku z powyższym wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł nałożyć
administracyjną karę pieniężną, w drodze decyzji, na:
– przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci,
w przypadku gdy:
a) odbiera odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci bez wymaganego
wpisu do rejestru działalno ci regulowanej w wysoko ci 10 000 zł za każdy
miesiąc prowadzenia działalno ci bez wymaganego wpisu do rejestru,
22
b) miesza selektywnie zebrane odpady komunalne ze zmieszanymi odpadami
komunalnymi, w wysoko ci od 10 000 zł do 50 000 zł,
c) transportuje odpady komunalne do instalacji niewskazanej w uchwale
w sprawie realizacji wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w wysoko ci
od 500 zł do 2 000 zł za pierwszy ujawniony przypadek,
d) przekaże nierzetelne sprawozdanie z realizacji zadań w
wysoko ci do
10 000 zł;
e) przekaże sprawozdanie z realizacji zadań po terminie, w wysoko ci 100 zł za
każdy dzień opóźnienia;
– przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci, który
nie działa na podstawie umowy zawartej z gminą i który nie wykonał obowiązku
zapewnienia odpowiednich poziomów administracyjną karę pieniężną, obliczoną
odrębnie dla wymaganego poziomu:
1) odzysku i recyklingu,
2) redukcji odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do
składowania,
przy czym karę oblicza się jako iloczyn stawki opłaty za zmieszane odpady komunalne,
okre lonej w przepisach wydanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia
2001 r. – Prawo ochrony rodowiska, i brakującej masy odpadów komunalnych,
wyrażonej w Mg, wymaganej do osiągnięcia odpowiedniego poziomu odzysku
i recyklingu odpadów komunalnych oraz redukcji odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji kierowanych do składowania.
Środki finansowe pozyskane przez gminę z tytułu administracyjnej kary pieniężnej
stanowią dochód gminy.
Ponadto wojewódzki inspektor ochrony rodowiska będzie nakładać, w drodze
decyzji, administracyjną karę pieniężną na:
– gminę, w przypadku gdy:
a) nie wykonała obowiązku zapewnienia odpowiednich poziomów, obliczoną
odrębnie dla wymaganego poziomu odzysku i recyklingu oraz redukcji
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do
23
składowania; wysoko ć kary oblicza się jako iloczyn stawki opłaty za
zmieszane odpady komunalne i brakującej masy, wyrażonej w Mg, odpadów
wymaganej do osiągnięcia odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu
odpadów komunalnych oraz redukcji odpadów ulegających biodegradacji
kierowanych do składowania,
b) niedopełniła obowiązków sprawozdawczych okre lonych w ustawie,
w wysoko ci 500 zł za każdy dzień opóźnienia,
– prowadzącego instalację, wpisaną do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,
w przypadku gdy:
a) odebrał od przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci zmieszane i zielone odpady komunalne, naruszając zasadę
regionalizacji, w wysoko ci 500 zł za każdy Mg odebranych odpadów,
b) nie odebrał odpadów komunalnych od podmiotu odbierającego odpady
komunalne od wła cicieli nieruchomo ci odebranych w danym regionie,
w wysoko ci 10 000 zł,
c) nie odebrał odpadów komunalnych od przedsiębiorcy transportującego odpady
komunalne do tej instalacji, wskazanej przez sejmik województwa jako
instalacja zastępcza, w wysoko ci 10 000 zł,
– gminną jednostkę organizacyjną, w przypadku gdy:
a) miesza selektywnie zebrane odpady komunalne ze zmieszanymi odpadami
komunalnymi w wysoko ci od 10 000 zł do 50 000 zł,
b) transportuje odpady komunalne do instalacji niewskazanej w wojewódzkim
planie gospodarki odpadami, w wysoko ci od 500 zł do 2 000 zł za pierwszy
ujawniony przypadek.
Administracyjne kary pieniężne, nałożone przez wojewódzkiego inspektora ochrony
rodowiska na gminę, wnoszone są na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Dodatkowo wprowadzono rozwiązanie, zgodnie z którym wójt, burmistrz lub
prezydent miasta gminy, na którą została nałożona administracyjna kara pieniężna, może
złożyć wniosek o zawieszenie administracyjnej kary pieniężnej na czas konieczny do
usunięcia przyczyn nałożenia administracyjnej kary pieniężnej. Wojewódzki inspektor
ochrony rodowiska może zawiesić zapłatę administracyjnej kary pieniężnej na czas
24
konieczny do podjęcia działań naprawczych, nie dłużej jednak niż na okres 5 lat. Po usunięciu
przyczyn nałożenia administracyjnej kary pieniężnej kara ta podlega umorzeniu; w przypadku
nieusunięcia przyczyn kara ta podlega ciągnięciu.
Do administracyjnych kar pieniężnych stosuje się dział III ustawy z dnia 29 sierpnia
T
1997 r. – Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują
T
wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony
rodowiska. Podmiot, na którego nałożono administracyjną karę pieniężną, jest obowiązany
ui cić tą karę w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.
Przy ustalaniu wysoko ć administracyjnej kary pieniężnej wła ciwy organ bierze pod
uwagę stopień szkodliwo ci czynu, zakres naruszenia oraz dotychczasową działalno ć
podmiotu.
23. Zmiany w przepisach obowiązujących
Projektowana ustawa zawiera dwie grupy przepisów zmieniających inne ustawy. Do
pierwszej z nich należą przepisy statuujące zmiany polegające na modyfikacji albo uchyleniu
przepisów ustaw w związku z unormowaniami projektowanej ustawy. Dotyczą one przepisów
ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, ustawy – Prawo ochrony rodowiska, ustawy
o
odpadach, ustawy o
zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, ustawy
o zapobieganiu szkodom w rodowisku i ich naprawie, ustawy o udostępnianiu informacji
o rodowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach
oddziaływania na rodowisko oraz ustawy o bateriach i akumulatorach.
Drugą grupę stanowią przepisy wprowadzające zmiany w ustawie o opłacie
skarbowej.
24. Przepisy przej ciowe i końcowe
Mając na uwadze konieczno ć zapewnienia adresatom projektowanej ustawy
wła ciwego okresu na dostosowanie się do nowych regulacji prawnych w przedmiotowym
zakresie, proponuje się wprowadzenie przepisu, że ustawa wchodzi w życie po upływie
12 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 9b ust. 2 – 4 i art. 9c ustawy, o której mowa
w art. 1 oraz art. 10 – 20, które wchodzą z dniem ogłoszenia.
Przepisy przej ciowe dla gmin.
25
rodowiska weryfikuje pod względem poprawno ci danych roczne sprawozdania z realizacji
zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi przekazane przez gminy, w celu
porównania osiągniętych w danym roku kalendarzowym poziomów odzysku i recyklingu oraz
redukcji masy odpadów ulegających biodegradacji z poziomami okre lonymi w rozporzą-
dzeniu.
Wzory ww. sprawozdań zostaną okre lone w drodze rozporządzenia ministra
wła ciwego do spraw rodowiska.
21. Nowy rozdział 4c – „Kontrola”
W celu dostosowania u.c.p.g. do rozwiązań przyjętych w ustawie o swobodzie działal-
no ci gospodarczej w zakresie kontroli proponuje się, aby przepisy o kontroli zawarte
w ustawie odnosiły się wyłącznie do wła cicieli nieruchomo ci, którzy w większo ci
przypadków nie mają statusu przedsiębiorcy, a co za tym idzie nie ma do nich zastosowania
ustawa o swobodzie działalno ci gospodarczej. Kontrola będzie odnosiła się do wszystkich
zadań wła cicieli nieruchomo ci, o których mowa w art. 5 ust. 1 u.c.p.g. Przepisy o kontroli
zawarte w ustawie będą dotyczyły również przedsiębiorców w zakresie nieuregulowanym
w ustawie o swobodzie działalno ci gospodarczej, zgodnie z jej art. 77 ust. 2.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawuje kontrolę nad wła cicielami
nieruchomo ci w zakresie przestrzegania i stosowania przepisów ustawy, przy czym może
upoważnić do przeprowadzenia kontroli pracowników urzędu lub inny organ administracji
wyspecjalizowany w kontroli danego rodzaju działalno ci, a także funkcjonariuszy straży
gminnych. Kontrolę przeprowadza się po uprzednim zawiadomieniu kontrolowanego,
w miarę możliwo ci w terminie z nim ustalonym. W
zawiadomieniu okre la się
w szczególno ci powód i zakres kontroli. Zawiadomienie doręcza się nie później niż na 7 dni
przed planowanym dniem przeprowadzenia kontroli. Kontrolę przeprowadza się w obecno ci
kontrolowanego albo osoby przez niego upoważnionej, a z czynno ci kontrolnych
kontrolujący sporządza protokół, którego jeden egzemplarz doręcza kontrolowanemu.
Podmiot kontrolowany jest obowiązany umożliwić prowadzenie kontroli,
a w szczególno ci umożliwić dostęp do miejsc, w których prowadzi się zbieranie odpadów
komunalnych lub gromadzi się nieczysto ci ciekłe, udostępnić dokumenty i dane podlegające
kontroli, a także udzielać wszelkich potrzebnych informacji.
21
Czynno ci kontrolne mogą być wykonywane poza siedzibą kontrolowanego,
w szczególno ci, w przypadku gdy nie zapewnia on warunków umożliwiających
przeprowadzenie kontroli oraz, gdy wymaga tego charakter wykonywanej czynno ci.
Dodatkowo wprowadza się przepis, zgodnie z którym, jeżeli jest to niezbędne do
przeprowadzenia czynno ci kontrolnych, wójt, burmistrz lub prezydent miasta może wystąpić
z wnioskiem do wła ciwego miejscowo komendanta Policji o pomoc.
Do kontroli działalno ci gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalno ci gospodarczej.
Kontrolę nad przestrzeganiem przez gminy oraz gminne jednostki organizacyjne
przepisów ustawy sprawuje wojewódzki inspektor ochrony rodowiska. Do kontroli stosuje
się przepisy rozdziału 3 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska.
Natomiast kontrolę nad przestrzeganiem przez prowadzących regionalną instalację do
przetwarzania odpadów komunalnych przepisów w zakresie przyjmowania zmieszanych
odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych sprawuje marszałek województwa. Do
kontroli stosuje się przepisy art. 379 i 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo
ochrony rodowiska.
22. Nowy rozdział 4d – „Administracyjne kary pieniężne”
Mając na względzie realizację działań nałożonych zarówno na wła cicieli
nieruchomo ci, przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci oraz gminy, wprowadza się szereg administracyjnych kar pieniężnych, które
powinny zmotywować poszczególne podmioty, biorące udział w systemie gospodarowania
odpadami komunalnymi do przestrzegania zasad okre lonych przedmiotową ustawą oraz
osiągnąć wyznaczone cele.
W
związku z powyższym wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł nałożyć
administracyjną karę pieniężną, w drodze decyzji, na:
– przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci,
w przypadku gdy:
a) odbiera odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci bez wymaganego
wpisu do rejestru działalno ci regulowanej w wysoko ci 10 000 zł za każdy
miesiąc prowadzenia działalno ci bez wymaganego wpisu do rejestru,
22
b) miesza selektywnie zebrane odpady komunalne ze zmieszanymi odpadami
komunalnymi, w wysoko ci od 10 000 zł do 50 000 zł,
c) transportuje odpady komunalne do instalacji niewskazanej w uchwale
w sprawie realizacji wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w wysoko ci
od 500 zł do 2 000 zł za pierwszy ujawniony przypadek,
d) przekaże nierzetelne sprawozdanie z realizacji zadań w
wysoko ci do
10 000 zł;
e) przekaże sprawozdanie z realizacji zadań po terminie, w wysoko ci 100 zł za
każdy dzień opóźnienia;
– przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci, który
nie działa na podstawie umowy zawartej z gminą i który nie wykonał obowiązku
zapewnienia odpowiednich poziomów administracyjną karę pieniężną, obliczoną
odrębnie dla wymaganego poziomu:
1) odzysku i recyklingu,
2) redukcji odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do
składowania,
przy czym karę oblicza się jako iloczyn stawki opłaty za zmieszane odpady komunalne,
okre lonej w przepisach wydanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia
2001 r. – Prawo ochrony rodowiska, i brakującej masy odpadów komunalnych,
wyrażonej w Mg, wymaganej do osiągnięcia odpowiedniego poziomu odzysku
i recyklingu odpadów komunalnych oraz redukcji odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji kierowanych do składowania.
Środki finansowe pozyskane przez gminę z tytułu administracyjnej kary pieniężnej
stanowią dochód gminy.
Ponadto wojewódzki inspektor ochrony rodowiska będzie nakładać, w drodze
decyzji, administracyjną karę pieniężną na:
– gminę, w przypadku gdy:
a) nie wykonała obowiązku zapewnienia odpowiednich poziomów, obliczoną
odrębnie dla wymaganego poziomu odzysku i recyklingu oraz redukcji
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do
23
składowania; wysoko ć kary oblicza się jako iloczyn stawki opłaty za
zmieszane odpady komunalne i brakującej masy, wyrażonej w Mg, odpadów
wymaganej do osiągnięcia odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu
odpadów komunalnych oraz redukcji odpadów ulegających biodegradacji
kierowanych do składowania,
b) niedopełniła obowiązków sprawozdawczych okre lonych w ustawie,
w wysoko ci 500 zł za każdy dzień opóźnienia,
– prowadzącego instalację, wpisaną do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,
w przypadku gdy:
a) odebrał od przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci zmieszane i zielone odpady komunalne, naruszając zasadę
regionalizacji, w wysoko ci 500 zł za każdy Mg odebranych odpadów,
b) nie odebrał odpadów komunalnych od podmiotu odbierającego odpady
komunalne od wła cicieli nieruchomo ci odebranych w danym regionie,
w wysoko ci 10 000 zł,
c) nie odebrał odpadów komunalnych od przedsiębiorcy transportującego odpady
komunalne do tej instalacji, wskazanej przez sejmik województwa jako
instalacja zastępcza, w wysoko ci 10 000 zł,
– gminną jednostkę organizacyjną, w przypadku gdy:
a) miesza selektywnie zebrane odpady komunalne ze zmieszanymi odpadami
komunalnymi w wysoko ci od 10 000 zł do 50 000 zł,
b) transportuje odpady komunalne do instalacji niewskazanej w wojewódzkim
planie gospodarki odpadami, w wysoko ci od 500 zł do 2 000 zł za pierwszy
ujawniony przypadek.
Administracyjne kary pieniężne, nałożone przez wojewódzkiego inspektora ochrony
rodowiska na gminę, wnoszone są na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Dodatkowo wprowadzono rozwiązanie, zgodnie z którym wójt, burmistrz lub
prezydent miasta gminy, na którą została nałożona administracyjna kara pieniężna, może
złożyć wniosek o zawieszenie administracyjnej kary pieniężnej na czas konieczny do
usunięcia przyczyn nałożenia administracyjnej kary pieniężnej. Wojewódzki inspektor
ochrony rodowiska może zawiesić zapłatę administracyjnej kary pieniężnej na czas
24
konieczny do podjęcia działań naprawczych, nie dłużej jednak niż na okres 5 lat. Po usunięciu
przyczyn nałożenia administracyjnej kary pieniężnej kara ta podlega umorzeniu; w przypadku
nieusunięcia przyczyn kara ta podlega ciągnięciu.
Do administracyjnych kar pieniężnych stosuje się dział III ustawy z dnia 29 sierpnia
T
1997 r. – Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują
T
wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony
rodowiska. Podmiot, na którego nałożono administracyjną karę pieniężną, jest obowiązany
ui cić tą karę w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.
Przy ustalaniu wysoko ć administracyjnej kary pieniężnej wła ciwy organ bierze pod
uwagę stopień szkodliwo ci czynu, zakres naruszenia oraz dotychczasową działalno ć
podmiotu.
23. Zmiany w przepisach obowiązujących
Projektowana ustawa zawiera dwie grupy przepisów zmieniających inne ustawy. Do
pierwszej z nich należą przepisy statuujące zmiany polegające na modyfikacji albo uchyleniu
przepisów ustaw w związku z unormowaniami projektowanej ustawy. Dotyczą one przepisów
ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, ustawy – Prawo ochrony rodowiska, ustawy
o
odpadach, ustawy o
zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, ustawy
o zapobieganiu szkodom w rodowisku i ich naprawie, ustawy o udostępnianiu informacji
o rodowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach
oddziaływania na rodowisko oraz ustawy o bateriach i akumulatorach.
Drugą grupę stanowią przepisy wprowadzające zmiany w ustawie o opłacie
skarbowej.
24. Przepisy przej ciowe i końcowe
Mając na uwadze konieczno ć zapewnienia adresatom projektowanej ustawy
wła ciwego okresu na dostosowanie się do nowych regulacji prawnych w przedmiotowym
zakresie, proponuje się wprowadzenie przepisu, że ustawa wchodzi w życie po upływie
12 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 9b ust. 2 – 4 i art. 9c ustawy, o której mowa
w art. 1 oraz art. 10 – 20, które wchodzą z dniem ogłoszenia.
Przepisy przej ciowe dla gmin.
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3670
› Pobierz plik
-
3670-001
› Pobierz plik
-
3670-002
› Pobierz plik
-
3670-003
› Pobierz plik
-
3670-004
› Pobierz plik
-
3670-005
› Pobierz plik
-
3670-006
› Pobierz plik