Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2916
- Data wpłynięcia: 2010-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13
2916
3. Organizator właściwy ze względu na miejsce kontroli lub osoba przez niego
upoważniona, może dokonywać kontroli biletów. Przepis art. 33a ustawy z dnia 15
listopada 1984 r. - Prawo przewozowe stosuje się odpowiednio.
Art. 41- Art. 41. 1. Funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego odbywa się Przepisy określają zasady funkcjonowania publicznego
43
zgodnie z następującymi zasadami:
transportu zbiorowego, które obowiązują zarówno w
1) przewóz osób odbywa się środkami transportu przystosowanymi do przewozach o charakterze użyteczności publicznej, jak i
przewozu osób, odpowiadającymi wymaganym ze względu na rodzaj przewozach komercyjnych, i dotyczą wszystkich rodzajów
przewozu warunkom technicznym;
transportu (z uwzględnieniem wskazanych w przepisie
2) środki transportu, za pomocą których operator świadczy usługi w zakresie odrębności). Ponadto, przepisy regulują zagadnienie
publicznego transportu zbiorowego, powinny być oznakowane w sposób składania skarg i reklamacji pasażerów na funkcjonowanie
widoczny dla pasażera;
publicznego transportu zbiorowego. Konieczność
3) rozkłady jazdy środków transportu poszczególnych operatorów i wprowadzenia przedmiotowych przepisów związana jest z
przewoźników są podawane do publicznej wiadomości na wszystkich zagwarantowaniem prawidłowego funkcjonowania
wymienionych w rozkładzie jazdy przystankach komunikacyjnych oraz publicznego transportu zbiorowego na terytorium RP i
dworcach;
umożliwienia organizatorom wymagania od przewoźników
4) cennik
opłat lub taryfa zatwierdzone przez organizatora są podawane do i operatorów świadczenia usług przewozowych zgodnie z
publicznej wiadomości w zintegrowanym węźle przesiadkowym, a w przepisami ustawy.
każdym środku transportu wykonującym przewozy w ramach komunikacji
miejskiej w publicznym transporcie zbiorowym znajduje się wyciąg z
cennika opłat lub taryfy, przy czym cennik opłat powinien także zawierać
ceny biletów ulgowych:
a) ustalonych na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności:
− ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych
przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.
U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440, z późn. zm.),
− ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów
wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2002 r. Nr 9,
poz. 87, z późn. zm.),
− ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz
niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i
okresu powojennego (Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 371, z późn.
zm.),
− ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z
2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.),
31
− ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.),
− ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o świadczeniu pieniężnym i
uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom
działań wojennych (Dz. U. Nr 249, poz. 1824),
− ustawy z dnia 7 września 2007 r. – o Karcie Polaka (Dz. U. Nr
180, poz. 1280 oraz z 2008 r. Nr 52, poz. 305, Nr 214, poz. 1348
i Nr 216, poz. 1367),
b) wynikających z uprawnień pasażerów do innych ulgowych
przejazdów, ustanowionych na obszarze właściwości danego
organizatora;
5) wsiadanie i wysiadanie pasażerów odbywa się tylko na przystankach
komunikacyjnych lub dworcach określonych odpowiednio w rozkładzie
jazdy;
6) w międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie
kolejowym, podróż może się rozpocząć i zakończyć na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej;
7) w zintegrowanym węźle przesiadkowym znajduje się dostępny do wglądu
pasażerów regulamin przewozu osób w publicznym transporcie
zbiorowym opracowany przez:
a) organizatora,
b) operatora lub grupę operatorów i zatwierdzony przez organizatora,
c) przewoźnika, o którym mowa w art. 27
- a w środkach transportu znajduje się wyciąg z tego regulaminu;
8) operator uwzględnia uprawnienia pasażerów do ulgowych przejazdów
określone w pkt 4;
9) w przewozach o charakterze użyteczności publicznej nie mogą być
ustanawiane przez operatora uprawnienia do ulgowych przejazdów;
10) środki transportu udostępnione operatorowi przez organizatora mogą być
wykorzystywane wyłącznie do realizacji przewozów na podstawie
zawartej z organizatorem umowy o świadczenie usług w zakresie
publicznego transportu zbiorowego;
11) w przypadku, gdy wartość zamówienia publicznego albo przedmiotu
umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu
zbiorowego przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 14.000
32
euro, przy zakupie środków transportu drogowego operator powinien
uwzględniać czynnik energetyczny i oddziaływania na środowisko
podczas całego cyklu użytkowania środków transportu;
12)
przewóz osób realizowany w strefie transgranicznej w transporcie
drogowym nie zwalnia z obowiązku uzyskania zezwolenia, o którym
mowa w rozporządzeniu (EWG) nr 684/92.
2.
Podmiot, któremu organizator zlecił realizację części lub całości zadań z
zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego, nie może być
jednocześnie operatorem ani podmiotem powiązanym z operatorem w sposób
uniemożliwiający bezstronną realizację zadań.
Art. 42. W regulaminie przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym, o
którym mowa w art. 41 pkt 7, określa się w szczególności warunki obsługi
podróżnych, warunki odprawy oraz przewozu osób i bagażu, a także wskazuje się
podmiot właściwy do przyjmowania skarg i reklamacji wynikających z realizacji
usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz terminy rozpatrywania
skarg i reklamacji.
Art. 43. 1. Operator i przewoźnik jest obowiązany przekazywać organizatorowi,
w terminie do dnia 31 marca każdego roku, informację o liczbie i sposobie
załatwienia skarg i reklamacji składanych przez pasażerów w związku z realizacją
usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz informację o liczbie i
wysokości przyznanych odszkodowań.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, jest wykorzystywana przy ocenie i
kontroli realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
3. Niezależnie od uprawnień wynikających z przepisów ustawy z dnia 15
listopada 1984 r. - Prawo przewozowe oraz ustawy z dnia 18 września 2001 r. –
Kodeks morski, pasażerom przysługuje prawo składania bezpośrednio do
właściwego organizatora skarg i reklamacji w związku z realizacją przewozów
przez operatora.
Art. 44
Art. 44. 1. Organizator, o którym mowa odpowiednio w art. 7 ust. 1 pkt 1-5, w Przepis przewiduje obowiązek przekazywania przez
zakresie swojej właściwości, przekazuje, w terminie do dnia 31 stycznia każdego poszczególnych organizatorów informacji na temat
roku, właściwemu marszałkowi województwa, informacje dotyczące publicznego publicznego transportu zbiorowego funkcjonującego na
transportu zbiorowego, w szczególności:
obszarze ich właściwości. Poza uzyskaniem przez ministra
1) liczbę linii komunikacyjnych, na których jest wykonywany publiczny właściwego do spraw transportu wiedzy w zakresie
33
transport zbiorowy przez operatora wybranego w jednym z trybów, o których
publicznego transportu zbiorowego w skali całego kraju,
mowa w art. 17 ust. 1, operatora będącego samorządowym zakładem czego brakuje w obecnie obowiązującym stanie prawnym,
budżetowym oraz przewoźnika;
przekazywane informacje będą niezbędne ministrowi do
2) liczbę operatorów wykonujących publiczny transport zbiorowy, wybranych wywiązanie się z obowiązku sprawozdawczości do Komisji
w jednym z trybów, o których mowa w art. 17 ust. 1;
Europejskiej, zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr
3) liczbę przewoźników wykonujących publiczny transport zbiorowy.
1370/2007, na potrzeby której mogą być niezbędne dane z
2. Marszałek województwa, na podstawie otrzymanych informacji, zakresu tendencji w świadczeniu usług publicznych w
przygotowuje zbiorczą informację dotyczącą publicznego transportu zbiorowego zakresie transportu pasażerskiego na terytorium RP.
na całym obszarze objętym swoją właściwością.
3. W terminie do dnia 31 marca każdego roku, marszałek województwa
przekazuje zbiorczą informację ministrowi właściwemu do spraw transportu.
4. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, przekazywane są na formularzu
zgodnym ze wzorem określonym przez ministra właściwego do spraw transportu.
5. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
wzór formularza do przekazywania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2,
uwzględniając zakres niezbędnych danych ujętych w informacjach dotyczących
publicznego transportu zbiorowego.
Art. 45- Art. 45. 1. Finansowanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej, może W związku z przewidzianym w rozporządzeniu (WE) nr
53
polegać w szczególności na:
1370/2007 systemem finansowania przewozów o
1) pobieraniu przez operatora opłat w związku z realizacją usług charakterze użyteczności publicznej, niezbędnym było
świadczonych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, jeżeli z objęcie projektowaną ustawą przepisów, które
umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu uwzględniałyby zasady określone w prawie unijnym, a
zbiorowego wynika, że wpływy z tych opłat pobiera operator;
jednocześnie uwzględniały specyfikę finansowania
2) przekazaniu operatorowi rekompensaty z tytułu:
przewozów realizowanych na terytorium RP. W
a) utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ustawowych szczególności konieczność wprowadzenia przedmiotowych
uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie przepisów wynika z tego, iż rozporządzenie (WE) nr
zbiorowym,
1370/2007 przewiduje, że w zakresie przewozów innych
b) utraconych przychodów w związku ze stosowaniem uprawnień do niż przewozy o charakterze użyteczności publicznej
ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym dofinansowanie może wiązać się z koniecznością
ustanowionych na obszarze właściwości danego organizatora, o ile notyfikacji do Komisji Europejskiej, jako udzielenie
zostały ustanowione,
pomocy publicznej.
c) poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem przez operatora
wybranego w trybie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz
operatora będącego samorządowym zakładem budżetowym, usług w
zakresie publicznego transportu zbiorowego;
34
3) udostępnianiu operatorowi przez organizatora środków transportu na
realizację przewozów w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
2. W przypadku operatora wybranego w trybie, o którym mowa w art. 17 ust. 1
pkt 2:
1) pobieranie opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 1, stanowi prawo do
korzystania z usługi,
2) udostępnianie środków transportu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, oraz
przekazanie rekompensaty w części, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a i b,
stanowi płatność koncesjodawcy
- w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na
roboty budowlane lub usługi.
Art. 46. 1. ródłem finansowania przewozów o charakterze użyteczności
publicznej mogą być, w szczególności:
1) środki własne jednostki samorządu terytorialnego będącej organizatorem;
2) środki z budżetu państwa.
2. Do źródeł finansowania, o których mowa w ust. 1, należą również wpływy ze
sprzedaży biletów oraz wpływy z opłat dodatkowych pobieranych od pasażerów,
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe,
jeżeli z umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu
zbiorowego wynika, że wpływy z tych opłat pobiera organizator.
Art. 47. 1. Operatorowi przysługuje rekompensata, jeżeli wykaże, że podstawą
poniesionej straty z tytułu realizacji usług w zakresie publicznego transportu
zbiorowego są utracone przychody i poniesione koszty, o których mowa w art. 45
ust. 1 pkt 2, proporcjonalnie do poniesionej straty.
2. W ramach rekompensaty, w części, o której mowa w art. 45 ust. 1 pkt 2 lit. c,
operatorowi przysługuje rozsądny zysk, o którym mowa w załączniku do
rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.
3. Przepis ust. 2 nie dotyczy operatora wybranego w trybie, o którym mowa w
art. 17 ust. 1 pkt 2 oraz operatora będącego samorządowym zakładem
budżetowym.
Art. 48. 1. Właściwy organizator przekazuje operatorowi rekompensatę, o której
mowa w art. 45 ust. 1 pkt 2, jeżeli operator poniósł stratę i złożył wniosek o
35
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2916
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei