Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2916
- Data wpłynięcia: 2010-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13
2916
którym mowa w art. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo
przewozowe;
5) niewykonywania przez przedsiębiorcę przewozu, na skutek okoliczności
zależnych od niego, jeżeli:
a) przewoźnik nie wykona obowiązku, o którym mowa w ust. 2,
b) przewoźnik, pomimo wykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 2
pkt 2, nie podjął wykonywania przewozu we wskazanym terminie.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 2-5, ponowne zgłoszenie tego
samego przedsiębiorcy o zamiarze wykonywania jakiegokolwiek przewozu nie
może być rozpatrzone wcześniej niż po upływie 2 lat od dnia wydania ostatecznej
decyzji o cofnięciu potwierdzenia zgłoszenia przewozu.
6. Przewoźnik jest obowiązany wystąpić do organizatora, który wydał
potwierdzenie zgłoszenia przewozu, z wnioskiem o zmianę treści tego
potwierdzenia, w przypadku wystąpienia zmian danych, o których mowa w art. 29
ust. 2 pkt 1 i 2, nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich powstania.
7. Przewoźnik jest obowiązany zgłaszać na piśmie właściwemu organizatorowi
zmiany dotyczące rozkładu jazdy, nie później niż w terminie 14 dni przed dniem
aktualizacji rozkładów jazdy w terminach określonych w ustawie z dnia 15
listopada 1984 r. – Prawo przewozowe.
8. Potwierdzenie zgłoszenia przewozu wygasa w przypadku:
1) zrzeczenia się wykonywania przewozu przez przedsiębiorcę, któremu
potwierdzenie zostało wydane;
2) śmierci osoby fizycznej, będącej przedsiębiorcą, któremu potwierdzenie
zostało wydane, z zastrzeżeniem art. 31;
3) likwidacji albo ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy, któremu potwierdzenie
zostało wydane;
4) upływu okresu, na jaki zostało wydane.
9. Przewoźnik nie może zrzec się potwierdzenia zgłoszenia przewozu w
przypadku wszczęcia postępowania o cofnięcie tego potwierdzenia.
10. Przewoźnik jest obowiązany zwrócić dokumenty, o których mowa w art. 29
ust. 1, organizatorowi, który wydał potwierdzenie zgłoszenia przewozu:
1) niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia, w którym
decyzja o cofnięciu potwierdzenia stała się ostateczna, w przypadkach, o
których mowa w ust. 4;
26
2) wraz z wnioskiem o stwierdzenie wygaśnięcia potwierdzenia zgłoszenia
przewozu, w przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1.
Art. 33
Art. 33. 1. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem Koniecznym jest wprowadzenie przepisu upoważniającego
właściwym do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, ministra właściwego do spraw transportu do wydania
wzór:
rozporządzenia określającego wzory dokumentów
1) zaświadczenia oraz wypisu z zaświadczenia, o których mowa w art. 25 ust. związanych z wykonywaniem publicznego transportu
1, wysokość opłaty za wydanie zaświadczenia, wtórnika zaświadczenia, zbiorowego oraz wysokości opłat za ich wydanie.
wypisu z zaświadczenia oraz zmianę zaświadczenia, która nie może być
wyższa niż odpowiednio 1 000 zł za wydanie zaświadczenia, wtórnika
zaświadczenia i zmianę zaświadczenia oraz 10 zł za wydanie wypisu z
zaświadczenia;
2) potwierdzenia oraz wypisu z potwierdzenia, o których mowa w art. 29 ust.
1, wysokość opłaty za wydanie potwierdzenia, wtórnika potwierdzenia,
wypisu z potwierdzenia oraz zmianę potwierdzenia, która nie może być
wyższa niż odpowiednio 1 000 zł za wydanie potwierdzenia, wtórnika
potwierdzenia i zmianę potwierdzenia oraz 10 zł za wydanie wypisu z
potwierdzenia.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister będzie kierował
się:
1) zakresem danych niezbędnych do wydania dokumentów, o których mowa w
ust. 1;
2) potrzebą zabezpieczenia dokumentów, o których mowa w ust. 1;
3) potrzebą zróżnicowania wysokości opłat za wydanie dokumentów, o
których mowa w ust. 1, w zależności od:
a) wysokości kosztów za czynności administracyjne związane z wydaniem
tych dokumentów,
b) wysokości kosztów związanych z organizacją publicznego transportu
zbiorowego,
c) rodzaju transportu – w przypadku dokumentów, o których mowa w ust. 1
pkt 2,
d) okresu ważności dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2,
e) zasięgu wykonywanego przewozu – w przypadku dokumentów, o
których mowa w ust. 1 pkt 2.
Art. 34- Art. 34. 1. Tworzy się Centralną Ewidencję Przewoźników, zwaną dalej Przepisy odnoszą się do nowej instytucji proponowanej w
37
„ewidencją”.
projekcie ustawy – Centralnej Ewidencji Przewoźników.
27
2. W ewidencji gromadzi się dane o przedsiębiorcach, względem których została Utworzenie ewidencji umożliwi gromadzenie danych o
wydana ostateczna decyzja o cofnięciu potwierdzenia zgłoszenia przewozu, o przedsiębiorcach, względem których została wydana
której mowa w art. 30 ust. 4 pkt 2-5.
decyzja o cofnięciu potwierdzenia zgłoszenia przewozu,
3. Ewidencję prowadzi, w systemie teleinformatycznym, minister właściwy do zatem będzie dotyczyć przewoźników komercyjnych.
spraw transportu, który jest administratorem danych zgromadzonych w ewidencji.
Główną przesłanką utworzenia ewidencji było przede
wszystkim stworzenie organizatorom możliwości
Art. 35. 1. W ewidencji gromadzi się:
sprawnego uzyskania informacji na temat przedsiębiorcy,
1) dane o przedsiębiorcy:
wobec którego została wydana ostateczna decyzja o
a) oznaczenie
przedsiębiorcy,
cofnięciu potwierdzenia. Jeżeli przedsiębiorca taki będzie
b) siedzibę (miejsce zamieszkania) i adres przedsiębiorcy,
figurował w ewidencji, organizator powinien wydać
c) numer w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działalności decyzję odmawiającą wydania potwierdzenia.
gospodarczej;
Funkcjonowanie w praktyce takiej ewidencji ma również
2) rodzaj i zakres przewozu, na wykonywanie którego zostało wydane na celu zmobilizowanie przewoźników do rzetelnego
potwierdzenie zgłoszenia przewozu oraz przebieg linii komunikacyjnej wykonywania przewozu określonego w potwierdzeniu
określonej w tym potwierdzeniu;
oraz zgodnie z zasadami wskazanymi w ustawie. Sankcja
3) dane
dotyczące potwierdzenia zgłoszenia przewozu, o którym mowa w w postaci zamieszczenia danych przewoźnika w ewidencji,
pkt 2:
ich jawność i dostępność do nich oraz odmowa wydania
a) datę wydania potwierdzenia,
potwierdzenia w przypadku figurowania przewoźnika w
b) numer potwierdzenia,
tej ewidencji powinna wpłynąć pozytywnie na jakość
c) nazwę organizatora, który wydał potwierdzenie;
wykonywanych przez tych przedsiębiorców przewozów.
4) dane
dotyczące decyzji o cofnięciu potwierdzenia, o którym mowa w pkt
2:
a) datę wydania,
b) podstawę prawną
c) nazwę organizatora, który wydał decyzję o cofnięciu potwierdzenia.
2. Organizator, który wydał decyzję, o której mowa w art. 30 ust. 4 pkt 2-5,
niezwłocznie przekazuje do ewidencji:
1) dane, o których mowa w ust. 1 – w przypadku, gdy decyzja o cofnięciu
potwierdzenia zgłoszenia przewozu stała się ostateczna,
2) informację o uchyleniu lub unieważnieniu decyzji o cofnięciu
potwierdzenia zgłoszenia przewozu
- w formie elektronicznej w drodze przekazu teleinformatycznego.
Art. 36. 1. Dane zawarte w ewidencji są jawne, chyba że ich jawność jest
wyłączona bądź ograniczona na podstawie przepisów o ochronie informacji
28
niejawnych lub o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.
2. Dane zawarte w ewidencji są udostępniane na stronie podmiotowej
Biuletynu Informacji Publicznej prowadzonej przez ministra właściwego do spraw
transportu.
Art. 37. Dane zawarte w ewidencji zostają usunięte:
1) po upływie 2 lat od dnia wydania ostatecznej decyzji o cofnięciu
potwierdzenia zgłoszenia przewozu;
2) niezwłocznie po uzyskaniu informacji, o której mowa w art. 35 ust. 2 pkt
2.
Art. 38
Art. 38. 1. Zarządzanie publicznym transportem zbiorowym przez organizatora Przepisy precyzują jedno z głównych zadań organizatora
polega w szczególności na:
publicznego transportu zbiorowego – zarządzanie
1) negocjowaniu i zatwierdzaniu zmian do umowy z operatorem;
publicznym transportem zbiorowym, uwzględniając
2) ocenie i kontroli realizacji przez operatora i przewoźnika usług w zakresie konieczność zapewnienia prawidłowego funkcjonowania
publicznego transportu zbiorowego;
regularnego przewozu osób na obszarze jego właściwości
3) kontroli nad przestrzeganiem przez operatora i przewoźnika zasad (zarówno w odniesieniu do przewozów o charakterze
funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego, o których mowa w użyteczności publicznej, jak i przewozów komercyjnych)
art. 41;
oraz zadania przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr
4) współpracy przy aktualizacji rozkładów jazdy w celu poprawy 1370/2007.
funkcjonowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej;
5) analizie realizacji zaspokajania potrzeb przewozowych wynikających z
wykonywania przewozów na podstawie umowy o świadczenie usług w
zakresie publicznego transportu zbiorowego;
6) dokonywaniu zmian w przebiegu istniejących linii komunikacyjnych;
7) zatwierdzaniu rozkładów jazdy oraz dokonywaniu ich aktualizacji w
przypadku przewozów wykonywanych na podstawie potwierdzenia
zgłoszenia przewozu;
8) wykonywaniu zadań, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 3 oraz w art. 4 ust. 4
rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.
2. Zarządzanie publicznym transportem zbiorowym przez organizatora w
zakresie linii komunikacyjnych oraz rozkładów jazdy w ramach transportu
kolejowego, odbywa się we współpracy z zarządcą infrastruktury kolejowej, o
którym mowa w przepisach ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym.
3. Zarządca infrastruktury kolejowej, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia w
29
miarę posiadanych możliwości potrzeby przewozowe wynikające z realizacji
przewozów przez operatora, ujęte w planie transportowym obowiązującym na
obszarze właściwości organizatora.
Art. 39
Art. 39. 1. W przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających Przepis niezbędny dla zapewnienia świadczenia usług
wykonywanie publicznego transportu zbiorowego zgodnie z warunkami zawartej przewozowych (zarówno tych o charakterze użyteczności
umowy, o której mowa w art. 23, w szczególności w zakresie przebiegu linii publicznej, jak i tych wykonywanych na zasadach
komunikacyjnej lub sieci komunikacyjnej, organizator wyraża zgodę na komercyjnych) w przypadku wystąpienia niezależnych od
ograniczenie świadczenia usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego operatora lub przewoźnika okoliczności
oraz określa warunki, na jakich może być ona wykonywana w tych uniemożliwiających wykonywanie publicznego transportu
okolicznościach, na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 15 zbiorowego.
listopada 1984 r. - Prawo przewozowe, a w transporcie morskim – na zasadach
określonych w przepisach ustawy z dnia 18 września 2001 r. – Kodeks morski.
2. Warunków określonych w potwierdzeniu zgłoszenia przewozu nie stosuje się
w przypadku wystąpienia niezależnych od przewoźnika okoliczności
uniemożliwiających wykonywanie przewozu zgodnie z określonym w
potwierdzeniu zgłoszenia przewozu przebiegiem linii komunikacyjnej, w
szczególności awarii sieci, robót drogowych lub blokad drogowych.
3. W przypadku, gdy okoliczności, o których mowa w ust. 2, trwają dłużej niż
14 dni, właściwy organizator, na wniosek przewoźnika, wydaje decyzję w sprawie
odstępstwa od warunków określonych w potwierdzeniu zgłoszenia przewozu.
4. Decyzja, o której mowa w ust. 3, nie może być wydana na okres dłuższy niż
okres ważności potwierdzenia zgłoszenia przewozu.
5. Podczas wykonywania przewozu w transporcie drogowym w każdym środku
transportu powinien znajdować się oryginał albo poświadczona za zgodność z
oryginałem przez przewoźnika kserokopia decyzji, o której mowa w ust. 3, które
powinny być okazywane na żądanie uprawnionego organu kontroli.
6. Przepisy art. 27 ust. 2 i 3 pkt 1 stosuje się odpowiednio.
Art. 40
Art. 40. 1. Do kontroli dokumentów związanych z wykonywaniem publicznego Przepis niezbędny dla zapewnienia organizatorom
transportu zbiorowego, o których mowa w art. 25 ust. 1 i art. 29 ust. 1, oraz publicznego transportu zbiorowego możliwości
warunków realizacji przewozów w nich określonych uprawnieni są:
kontrolowania wykonywania regularnego przewozu osób
1) organizator właściwy ze względu na miejsce kontroli lub osoba przez niego przez operatorów i przewoźników zgodnie z warunkami
upoważniona;
określonymi w dokumentach uprawniających do
2) organy, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września świadczenia usług przewozowych oraz eliminowania
2001 r. o transporcie drogowym.
przedsiębiorców, którzy wykonują przewozy pomimo
2. Do kontroli dokumentów, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio braku uprawnień.
30
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2916
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei