eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2916
  • Data wpłynięcia: 2010-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
  • data uchwalenia: 2010-12-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13

2916

Okresowość umów nie będzie miała natomiast zastosowania w sytuacji świadczenia usług
przewozowych przez samego organizatora w formie samorządowego zakładu budżetowego.
Nieuzasadnione byłoby wyznaczanie przez organizatora sobie samemu okresów, przez które
będzie realizował przewozy (art. 23 ust. 5).
Zagadnienia, które są istotne z punktu widzenia właściwego wykonywania
przewozów przez operatora, a które powinna określać umowa o świadczenie usług
w zakresie publicznego transportu zbiorowego, wskazane zostały w art. 23 ust. 3 projektu.
W pkt 5 tego przepisu wskazano, że umowa określa m.in. warunki dotyczące norm jakości,
przez co należy rozumieć również punktualność, czyli realizację przewozów zgodnie
z przewidzianym rozkładem jazdy. W odniesieniu do rekompensaty przyznawanej
operatorowi wybranemu w trybie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych lub z którym organizator bezpośrednio zawarł umowę, w przypadku
gdy linia komunikacyjna, linie komunikacyjne lub sieć komunikacyjna, na których świadczy
on usługi okażą się nierentowne, parametry, według których ma ona być obliczana określa,
w wyczerpującym zakresie, załącznik do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 (art. 23 ust. 4
projektu). W ust. 3 pkt 16 projektowanego przepisu wskazano, że umowa określa również
warunki korzystania ze środków transportu organizatora, jeżeli są udostępnione operatorowi,
przy czym należy podkreślić, iż środki te mogą być przez operatora wykorzystane wyłącznie
w celu realizacji usług wynikających z umowy, o czym wskazano w zasadach
funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego. Niewłaściwe wykorzystanie ww.
środków transportu – poza możliwością rozwiązania umowy lub nałożenia kary pieniężnej,
o ile taka ewentualność jako przyczyna rozwiązania lub nałożenia kary zostanie w umowie
przewidziana – będzie stanowiło niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie pomocy
publicznej i będzie skutkowało naruszeniem przepisów związanych z udzielaniem pomocy
publicznej (art. 107 i n. Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej), czego konsekwencją
mogą z kolei być odpowiednie działania Komisji Europejskiej, związane z nałożeniem
obowiązku zwrotu udzielonej pomocy publicznej.
W przypadku wykonywania przez operatora przewozów o charakterze użyteczności
publicznej bez umowy, przewidziano karę pieniężną w wysokości 10 000 zł (art. 59 ust. 1
projektu).
Dokumentem potwierdzającym posiadanie przez operatora uprawnień do realizacji
przewozów na podstawie zawartej z organizatorem umowy o świadczenie usług w zakresie
publicznego transportu zbiorowego, jest wydawane z urzędu przez organizatora

21
zaświadczenie lub wypis z tego zaświadczenia (art. 25 ust. 1 projektu), o ile jest wymagany.
Wypis z zaświadczenia bowiem powinien znajdować się w każdym środku transportu (na
potrzeby kontroli uprawnionego organu), przy czym regulacja ta obejmuje wyłącznie usługi
świadczone w transporcie drogowym. Jest to uzasadnione m.in.:
a) względami praktycznymi – np. w transporcie kolejowym zbędne byłoby
wprowadzenie obowiązku posiadania wypisu z zaświadczenia w środku
transportu na potrzeby okazania w przypadku kontroli, bowiem w praktyce nie
dochodzi do kontroli środka transportu podczas wykonywania przez niego
przewozu, podobnie jak w przypadku przewozów wykonywanych choćby
w transporcie linowym czy żegludze śródlądowej,
b) specyfiką wykonywania niektórych przewozów, w tym dostępu do infrastruktury
(tory kolejowe) określonego w odrębnych przepisach.
Załącznikiem do zaświadczenia jest rozkład jazdy, który podlega stosownym
aktualizacjom. Zmiany dotyczące rozkładu jazdy operator jest obowiązany zgłaszać
właściwemu organizatorowi nie pó niej niż w terminie 30 dni przed dniem aktualizacji
rozkładów jazdy w terminach określonych w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo
przewozowe, gdzie zostały też uregulowane kwestie dotyczące sposobu dokonywania
aktualizacji rozkładów jazdy. Niewykonanie ww. obowiązków usankcjonowane jest karą
pieniężną w wysokości 1 000 zł (art. 59 ust. 2 projektu).
Na operatora został nałożony również obowiązek zgłaszania organizatorowi zmian
zaświadczenia w terminie 14 dni od dnia ich powstania, w przypadku gdy zmiany te odnoszą
się do: oznaczenia przedsiębiorcy, jego siedziby (miejsca zamieszkania) lub adresu, numeru
w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działalności gospodarczej. Również
niewykonanie tego obowiązku usankcjonowane jest karą pieniężną w wysokości 1 000 zł
(art. 59 ust. 2 projektu). Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że w art. 25 ust. 6 projektu
wskazano, że do wniosku o zmianę zaświadczenia operator dołącza poświadczoną przez
siebie za zgodność z oryginałem kserokopię odpisu z rejestru przedsiębiorców albo
z ewidencji działalności gospodarczej. Takie uproszczenie zostało wprowadzone z uwagi na
charakter stosunku łączącego organizatora z operatorem i wynikającą z procedury
przetargowej oraz z umowy pewność w odniesieniu do przedsiębiorcy wybranego w celu
wykonywania przewozów o charakterze użyteczności publicznej.
Za wydanie zaświadczenia, wypisu z zaświadczenia, wtórnika zaświadczenia oraz
zmianę zaświadczenia, właściwy organizator pobiera opłaty, które stanowią jego dochód.

22
Operator uiszcza opłatę za ww. dokumenty z chwilą ich odbioru. Ponadto, w ust. 9
omawianego przepisu wskazano na realizację jakich zadań dochód z ww. opłat powinien być
przeznaczony.
W celu zapewnienia ciągłości wykonywania usług w zakresie publicznego transportu
zbiorowego na podstawie umowy, postanowiono wprowadzić w art. 26 projektu zapis, który
– w przypadku śmierci osoby fizycznej, z którą zawarto umowę o świadczenie usług
w zakresie publicznego transportu zbiorowego – umożliwia wykonywanie przewozów przez
osobę, która złożyła wniosek o stwierdzenie nabycia spadku takiej osoby przez okres nie
dłuższy niż 18 miesięcy od dnia jej śmierci. W przypadku przewozów wykonywanych na
podstawie umowy okres 18 miesięcy stanowi nie tylko możliwość wykonywania przewozów
przez osobę, która złożyła wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, ale również
zabezpieczenie wykonywania tych przewozów i możliwość przygotowania przez
organizatora przetargu. Niniejsze rozwiązanie zostało wprowadzone na wzór analogicznego
rozwiązania uregulowanego w odniesieniu do zezwoleń w ustawie z dnia 6 września 2001 r.
o transporcie drogowym.

6. Potwierdzenie zgłoszenia przewozu
Przewo nik, czyli przedsiębiorca uprawniony do prowadzenia działalności
gospodarczej w zakresie przewozu osób, może przystąpić do wykonywania przewozów po
dokonaniu zgłoszenia o zamiarze wykonywania przewozów do właściwego ze względu na
zasięg przewozów organizatora i po wydaniu przedsiębiorcy przez tego organizatora
potwierdzenia zgłoszenia przewozu, które wydawane jest w formie decyzji administracyjnej
(art. 27 ust. 1).
W zgłoszeniu przewo nik przedstawia, poza innymi danymi wskazanymi

w projektowanym art. 27 ust. 2 i 3, proponowaną linię komunikacyjną (przez określenie jej
przebiegu, w tym miejsca początkowego i końcowego, oraz długości w kilometrach), na
których zamierza wykonywać przewóz oraz proponowany rozkład jazdy.
Odmowa wydania przewo nikowi potwierdzenia zgłoszenia przewozu, zwanego dalej
„potwierdzeniem”, następuje w drodze decyzji administracyjnej. Przesłanki, w wyniku
zaistnienia których organizator odmawia wydania potwierdzenia przewidziano w art. 28
projektu. Organizator odmawia przewo nikowi wydania potwierdzenia przewozów,

w przypadku gdy właściwy organ cofnął, w drodze decyzji administracyjnej, wydane

23
przewo nikowi potwierdzenie w wyniku zaistnienia przesłanek, o których mowa

w projektowanym art. 30 ust. 5.
Jeżeli nie zachodzą przesłanki uzasadniające wydanie decyzji odmawiającej wydania
potwierdzenia, właściwy organ wydaje, w terminie 30 dni od dnia dokonania zgłoszenia,
potwierdzenie oraz wypis z potwierdzenia, o ile jest wymagany (art. 29 ust. 1 projektu).
Załącznikiem do potwierdzenia jest rozkład jazdy. Potwierdzenie wydawane jest na okres do
pięciu lat (art. 29 ust. 4 projektu). Uzasadnieniem wprowadzenia terminowych potwierdzeń
jest m.in. dodatkowa możliwość dokonania przez właściwy organ, co kilka lat, weryfikacji
związanej z wykonywanymi przez przewo ników usługami i spełniania przez nich
warunków, na podstawie których wykonywany jest przewóz osób. Ponadto wprowadzony
system potwierdzeń opiera się na głównych przesłankach dotychczasowych zezwoleń
w transporcie drogowym, w którym zezwolenia są wydawane właśnie na okres do pięciu lat.
Rozróżnienie pomiędzy okresami, na jakie organizator może zawrzeć umowę z operatorem
a okresem, na jaki wydaje potwierdzenie, nie powinno budzić wątpliwości ze względu na
charakter przewozów wykonywanych przez operatora i przewo nika. I tak, przewozy
świadczone przez operatora, wskazane w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007, mają
zdecydowane pierwszeństwo przed przewozami „komercyjnymi”.
Podobnie jak w przypadku zaświadczeń, za wydanie potwierdzenia, wypisu

z potwierdzenia, wtórnika potwierdzenia oraz za zmianę tego dokumentu właściwy
organizator pobiera opłaty, które stanowią jego dochód. W art. 29 ust. 6 wskazano na
realizację jakich zadań dochód z ww. opłat powinien być przeznaczony.
Wypis z potwierdzenia, jako dokument, z którego wynika posiadanie przez
przewo nika uprawnień do wykonywania publicznego transportu zbiorowego na określonym
obszarze, powinien znajdować się w środku transportu. Analogicznie do rozwiązania, jakie
zastosowano w stosunku do zaświadczeń w przypadku usług świadczonych przez operatora,
również w odniesieniu do potwierdzeń i obowiązku posiadania jego wypisu w każdym
środku transportu, dotyczy to usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego
świadczonych w transporcie drogowym. Również uzasadnienie wprowadzenia takiego
rozwiązania jest tożsame.
W przypadku cofnięcia potwierdzenia z przyczyn przewidzianych w art. 30 ust. 4 lub
jego wygaśnięcia z przyczyn przewidzianych w ust. 8 pkt 1 tego artykułu, przewo nik
obowiązany jest zwrócić potwierdzenie oraz wypisy z potwierdzenia właściwemu
organizatorowi. Niewypełnienie tego obowiązku w terminie 14 dni od dnia, w którym

24
decyzja o cofnięciu stała się ostateczna, powoduje nałożenie kary pieniężnej w wysokości
1 000 zł (art. 59 ust. 3 projektu).
Projektowany art. 30 ust. 6 nakłada na przewo nika obowiązek wystąpienia do
właściwego organizatora z wnioskiem o zmianę jego treści, nie pó niej niż w terminie 14 dni
od dnia powstania zmiany, w przypadku gdy zmiana taka dotyczy: oznaczenia
przedsiębiorcy, jego siedziby (miejsca zamieszkania) lub adresu, numeru w rejestrze
przedsiębiorców albo w ewidencji działalności gospodarczej. Niewykonanie tego obowiązku
usankcjonowane jest karą pieniężną w wysokości 1 000 zł (art. 59 ust. 2 projektu).
W przypadku niewykonywania przez przewo nika przewozu z przyczyn zależnych od
niego przez okres co najmniej 14 dni, jest on obowiązany niezwłocznie poinformować o tym
fakcie właściwego organizatora przez:
a) zrzeczenie się wykonywania przewozu albo
b) zawieszenie wykonywania przewozu, wskazując jednocześnie termin podjęcia
wykonywania tego przewozu.
O fakcie podjęcia wykonywania przewozu we wskazanym przez przewo nika terminie
obowiązany jest on poinformować właściwego organizatora (art. 30 ust. 3 projektu).
W przypadku niewykonania ww. obowiązku przewo nik podlega karze pieniężnej
w wysokości 1 000 zł (art. 59 ust. 4 projektu).
W przypadku zmian dotyczących aktualizacji rozkładów jazdy przewo nik jest
obowiązany zgłaszać właściwemu organizatorowi nie pó niej niż w terminie 14 dni przed
dniem aktualizacji rozkładów jazdy w terminach określonych w ustawie z dnia 15 listopada
1984 r. – Prawo przewozowe. Niewykonanie tego obowiązku również usankcjonowane jest
karą pieniężną w wysokości 1 000 zł (art. 59 ust. 2 projektu).
W celu zapewnienia ciągłości wykonywania usług w zakresie publicznego transportu
zbiorowego w przypadku śmierci osoby fizycznej, której wydano potwierdzenie,
postanowiono wprowadzić analogiczne rozwiązanie jak do umowy o świadczenie usług
w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Rozwiązanie to umożliwia wykonywanie
przewozów przez osobę, która złożyła wniosek o stwierdzenie nabycia spadku takiej osoby
przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia jej śmierci. W przypadku przewozów
komercyjnych, w czasie wskazanego okresu, ww. osoba może podjąć działania zmierzające
do uzyskania potwierdzenia (art. 31 projektu).
Art. 32 projektu zawiera rozwiązanie sytuacji, w której wydane zostało potwierdzenie
zgłoszenia przewozu na wykonywanie przewozu na obszarze, który objęty jest

25
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: