Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2916
- Data wpłynięcia: 2010-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13
2916
się przez to również operatora publicznego transportu zbiorowego.
DZIAŁ V
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 73. Podmioty prowadzące działalność w zakresie regularnego przewozu
osób w krajowym transporcie drogowym, kolejowym, innym szynowym, linowym, li-
nowo-terenowym, morskim i w żegludze śródlądowej mogą ją nadal wykonywać na
podstawie posiadanych uprawnień, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2014 r.
Art. 74. 1. Działalność w zakresie krajowego regularnego przewozu osób mo-
że być podejmowana i wykonywana na podstawie przepisów dotychczasowych, jednak
nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2014 r. w krajowym transporcie drogowym, kolejo-
wym, innym szynowym, linowym, linowo-terenowym, morskim i w żegludze śródlą-
dowej.
2. Zezwolenia na podejmowanie i wykonywanie działalności w zakre-
sie krajowego regularnego przewozu osób w transporcie drogowym mogą być wydawa-
ne na okres nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia 2014 r.
3. Organ właściwy w sprawach zezwoleń na wykonywanie krajowych
regularnych przewozów osób w transporcie drogowym w okresie, o którym mowa
w ust. 2, może odmówić wydania nowego zezwolenia, zmiany zezwolenia lub przedłu-
żenia zezwolenia, jeżeli w uchwalonym planie transportowym na usługę objętą zezwo-
leniem została podpisana umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transpor-
tu zbiorowego z operatorem publicznego transportu zbiorowego.
4. Do umów, na podstawie których może być wykonywana dotych-
czasowa działalność w zakresie krajowego regularnego przewozu osób, stosuje się
przepisy art. 8 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.
75
Art. 75. Postanowienia umów ramowych o świadczenie usług publicznych
zawartych na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kole-
jowym, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, obowiązują przez okres, na któ-
ry zostały zawarte, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2014 r.
Art. 76. Do dnia 31 grudnia 2014 r. na sfinansowanie utraconych przychodów
z tytułu stosowania ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w transporcie ko-
lejowym operatorowi przysługuje rekompensata, o której mowa w art. 51 ust. 1, w po-
staci dotacji przedmiotowej z budżetu państwa.
Art. 77. Operator publicznego transportu zbiorowego wykonujący przewozy
w transporcie kolejowym stosuje kasy rejestrujące, o których mowa w art. 52 ust. 1, od
dnia 1 stycznia 2015 r.
Art. 78. Organizator publicznego transportu zbiorowego, w terminie 3 miesię-
cy od dnia wejścia w życie ustawy, jest obowiązany wydać zaświadczenie oraz wypis
z zaświadczenia na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego, o ile jest wyma-
gany, podmiotowi, który zawarł umowę, o której mowa w art. 74 ust. 4 oraz w art. 75.
Art. 79. Rozkłady jazdy uzgodnione przed dniem wejścia w życie ustawy za-
chowują ważność przez okres, którego dotyczą, albo do czasu wprowadzenia w nich
zmian przez przewo nika.
Art. 80. 1. Rozporządzenie ministra właściwego do spraw transportu określa-
jące pierwszy plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego po-
winno zostać wydane w terminie roku od dnia wejścia w życie ustawy.
2. Pierwsze plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu
zbiorowego powinny zostać uchwalone przez właściwe:
1) sejmiki województw – w terminie 2 lat,
76
2) rady powiatów – w terminie 3 lat,
3) rady gmin – w terminie 4 lat
– od dnia wejścia w życie ustawy.
3. W przypadku istniejących w dniu wejścia w życie ustawy związ-
ków powiatów i związków międzygminnych, zgromadzenia tych związków powinny
uchwalić pierwsze plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego
odpowiednio w terminach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
4. W przypadku związków powiatów i związków międzygminnych
utworzonych po dniu wejścia w życie ustawy, zgromadzenia tych związków uchwalą
pierwsze plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego odpo-
wiednio w terminach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, od dnia utworzenia tych
związków.
Art. 81. 1. Przedsiębiorca może dokonać zgłoszenia o zamiarze wykonywania
przewozu w zakresie publicznego transportu zbiorowego do organizatora publicznego
transportu zbiorowego, właściwego w zależności od zasięgu przewozów, od dnia 1 lipca
2014 r.
2. Potwierdzenie zgłoszenia przewozu wydane na podstawie zgłosze-
nia, o którym mowa w ust. 1, uprawnia przedsiębiorcę do wykonywania przewozu
w ramach publicznego transportu zbiorowego na określonej w tym potwierdzeniu linii
komunikacyjnej po dniu 31 grudnia 2014 r.
Art. 82. 1. Pierwsze informacje, o których mowa w art. 43 ustawy, zostaną
przekazane w terminie do dnia 31 marca 2011 r.
2. Pierwsze informacje, o których mowa w art. 44 ust. 1 i 2, zostaną
przekazane w terminie odpowiednio do dnia 31 stycznia 2011 r. i do dnia 31 marca
2011 r.
Art. 83. 1. W terminie do dnia 31 grudnia 2014 r. podmioty prowadzące dzia-
łalność w zakresie krajowego regularnego przewozu osób są obowiązane uwzględniać
77
uprawnienia pasażerów do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbio-
rowego w transporcie drogowym i kolejowym, zgodnie z dotychczasowymi przepisami.
2. W terminie, o którym mowa w ust. 1, finansowanie ulgowych
przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego odbywa się na zasadach okre-
ślonych w przepisach dotychczasowych.
3. Umowy określające zasady przekazywania przewo nikom dopłat
do utraconych przychodów z tytułu stosowania ulg ustawowych, zawarte na podstawie
art. 8a ust. 4 pkt 3 ustawy, o której mowa w art. 63, zachowują ważność przez okres, na
który zostały zawarte, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2014 r.
Art. 84. W terminie do dnia 31 maja 2015 r. minister właściwy do spraw
transportu przekaże Komisji Europejskiej sprawozdanie, o którym mowa w art. 8 ust. 2
rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.
Art. 85. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie:
1) art. 34 ustawy, o której mowa w art. 61, zachowują moc do dnia
wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podsta-
wie art. 34 ustawy, o której mowa w art. 61, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą,
2) art. 6 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 63, zachowują moc do
dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na pod-
stawie art. 6 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 63, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą
– nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w ży-
cie ustawy.
Art. 86. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem:
1) art. 23 ust. 3 pkt 17, art. 41 ust. 1 pkt 11 oraz art. 70, które wcho-
dzą w życie z dniem 4 grudnia 2010 r.;
78
2) art. 27 – 32, art. 34 – 37, art. 63 pkt 8 i 9, art. 68 pkt 1 lit. a,
pkt 2 – 8, pkt 12 lit. a i pkt 13 lit. a oraz art. 69 pkt 1 lit. b, pkt 6
lit. a i c oraz pkt 7, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia
2015 r.
11/02/BS
79
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2916
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei