Rządowy projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia regularnego przewozu osób wykonywanego w ramach publicznego transportu zbiorowego, którego zorganizowanie będzie leżało w gestii organizatora oraz na zasadach rynkowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2916
- Data wpłynięcia: 2010-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o publicznym transporcie zbiorowym
- data uchwalenia: 2010-12-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 5, poz. 13
2916
i międzynarodowego przewozu regularnego – odpowied-
nie zezwolenie lub wypis z zezwolenia wraz z aktualnym
rozkładem jazdy i formularz jazdy, jeżeli są one wyma-
gane,”,
b) dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) dokumenty wymagane w publicznym transporcie zbioro-
wym;”;
13) w art. 89 w ust. 1:
a) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) upoważnieni pracownicy właściwego organu, o którym
mowa w art. 18 ust. 1 – w odniesieniu do przewozów re-
gularnych specjalnych i międzynarodowych przewozów
regularnych;”,
b) dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
„8) strażnicy straży gminnych – w odniesieniu do publiczne-
go transportu zbiorowego.”;
14) w art. 92 w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) o publicznym transporcie zbiorowym;”;
15) po art. 95 dodaje się art. 95a w brzmieniu:
„Art. 95a. 1. Kto, będąc przedsiębiorcą:
1) nie zgłasza na piśmie organowi, który udzielił li-
cencji, wszelkich zmian danych, o których mowa
w art. 8 ust. 2 ustawy, w terminie 14 dni od dnia
ich powstania,
2) nie zwraca licencji lub wypisów z licencji orga-
nowi, który udzielił licencji w terminie 14 dni od
dnia, w którym decyzja o cofnięciu licencji stała
się ostateczna
70
– podlega karze pieniężnej w wysokości 1 000 zł.
2. Kary, o których mowa w ust. 1, nakłada w drodze
decyzji administracyjnej organ właściwy w sprawach
udzielenia licencji.
3.
Od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej, o której
mowa w ust. 2, przysługuje odwołanie do organu
nadrzędnego w stosunku do organu, który karę nało-
żył, w terminie 14 dni od dnia doręczenia przedsię-
biorcy tej decyzji.
4. Kary pieniężne, o których mowa w ust. 1, stanowią
dochód organu właściwego w sprawach udzielenia
licencji.”;
16) uchyla się rozdział 11a „Przepisy karne”;
17) w załączniku do ustawy, w tabeli, po lp. 2.9 dodaje się lp. 2a
w brzmieniu:
„2a.
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW
DOTYCZ CYCH PUBLICZNEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO
2a.1. Wykonywanie regularnego przewozu osób bez wymaganego zaświadczenia na wy-
konywanie publicznego transportu zbiorowego albo potwierdzenia zgłoszenia prze-
6.000
wozu w publicznym transporcie zbiorowym
2a.2. Wykonywanie regularnego przewozu osób przez podmiot posiadający zaświadczenie
na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego albo potwierdzenie zgłoszenia
2.000
przewozu w publicznym transporcie zbiorowym, bez obowiązującego rozkładu jazdy
2a.3. Wykonywanie regularnego przewozu osób z naruszeniem warunków określonych
w zaświadczeniu na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego albo potwier-
dzeniu zgłoszenia przewozu w publicznym transporcie zbiorowym, dotyczących:
1. dni
2.000
2. godzin odjazdu i przyjazdu
500
3. ustalonej trasy przejazdu lub wyznaczonych przystanków
3.000”
71
Art. 69. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U.
z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z pó n. zm.6)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 uchyla się pkt 19 i 20;
2) w art. 9 w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) przystąpi do spółki wojewódzkich przewozów pasażerskich,
która przejmie, w celu dalszej eksploatacji, przewidzianą do
likwidacji linię kolejową lub odcinek linii kolejowej, jako
wkład niepieniężny.”;
3) w art. 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Z obowiązku uzyskania autoryzacji bezpieczeństwa zwolnieni
są zarządcy, których linie kolejowe są funkcjonalnie oddzie-
lone od reszty systemu kolejowego i przeznaczone do prowa-
dzenia pasażerskich przewozów aglomeracyjnych i woje-
wódzkich przewozów pasażerskich w rozumieniu przepisów
o publicznym transporcie zbiorowym oraz zarządcy prywat-
nej infrastruktury kolejowej, która jest wyłącznie użytkowana
przez właścicieli do prowadzenia własnych przewozów towa-
rowych.”;
4) w art. 25u ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Przepisy Umowy zbiorowej, o której mowa w ust. 1, stosuje
się również do czasu pracy pracowników kolei wykonujących
interoperacyjne usługi transgraniczne w ramach transgranicz-
nych przewozów pasażerskich, transgranicznych przewozów
towarowych w odległości nie większej niż 15 kilometrów od
granicy oraz przewozów między granicznymi stacjami kole-
jowymi: Rzepin, Tuplice, Zebrzydowice.
3. Przez transgraniczne przewozy pasażerskie, o których mowa
w ust. 2, rozumie się wojewódzkie przewozy pasażerskie,
o których mowa w przepisach o publicznym transporcie zbio-
rowym realizowane w strefie transgranicznej.”;
5) w art. 30:
72
a) ust. 2c otrzymuje brzmienie:
„2c. Zarządca dokonuje przydziału tras pociągów, o których
mowa w ust. 2b, z uwzględnieniem pierwszeństwa połą-
czeń międzywojewódzkich i wynikającej z interesu po-
dróżnych potrzeby skoordynowania z nimi wojewódzkich
przewozów pasażerskich, w rozumieniu przepisów o pu-
blicznym transporcie zbiorowym.”,
b) ust. 5b otrzymuje brzmienie:
„5b. W uzasadnionych przypadkach, szczególnie ze względu
na konieczność uwzględnienia zmian wojewódzkich roz-
kładów jazdy dla przewozu osób, zmiana rozkładu jazdy
pociągów następuje o północy w drugą sobotę czerwca.
Zarządcy mogą uzgodnić inne daty; w przypadku gdy
może to naruszyć ruch międzynarodowy, informują
o tym organy krajowe właściwe w sprawie kontroli gra-
nicznej i kontroli celnej oraz Komisję Europejską.”;
6) w art. 33:
a) uchyla się ust. 4a,
b) po ust. 4c dodaje się ust. 4d w brzmieniu:
„4d. Zarządca może stosować minimalną stawkę jednostkową
opłaty podstawowej. Minimalną stawkę stosuje się na
jednakowych zasadach wobec wszystkich przewo ników
kolejowych osób za korzystanie z infrastruktury kolejo-
wej związane z działalnością wykonywaną zgodnie z u-
mową o świadczenie usług w zakresie publicznego
transportu zbiorowego, o której mowa w przepisach
o publicznym transporcie zbiorowym.”,
c) uchyla się ust. 5c,
d) po ust. 5c dodaje się ust. 5d w brzmieniu:
73
„5d. Wzrost stawek jednostkowych opłaty podstawowej dla
kolejowych przewozów osób wykonywanych na podsta-
wie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego
transportu zbiorowego, zgodnie z przepisami o publicz-
nym transporcie zbiorowym, w okresie obowiązywania
rozkładu jazdy pociągów, o którym mowa w art. 30
ust. 5, nie może przekraczać planowanego poziomu
wska nika inflacji przyjętego w projekcie ustawy budże-
towej na dany rok.”;
7) uchyla się art. 39 – 40a.
Art. 70. W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z pó n. zm.9)) w art. 91 dodaje się ust. 8 w brzmie-
niu:
„8. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, inne
niż cena obowiązkowe kryteria oceny ofert w odniesieniu do nie-
których rodzajów zamówień publicznych, kierując się potrzebą
wdrożenia przepisów prawa Unii Europejskiej oraz mając na
względzie szczególny charakter lub cel zamówienia publiczne-
go.”.
Art. 71. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców
(Dz. U. Nr 92, poz. 879, z pó n. zm.22)) w art. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) przewóz regularny – międzynarodowy przewóz regularny w ro-
zumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transpor-
cie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z pó n. zm.2))
oraz publiczny transport zbiorowy w rozumieniu przepisów
ustawy z dnia … o publicznym transporcie zbiorowym
(Dz. U. Nr …, poz. ...);”.
22) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1497, z 2007 r. Nr 99,
poz. 661 i Nr 192, poz. 1381 oraz z 2009 r. Nr 79, poz. 670.
74
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2916
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei