Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
Załącznik nr 10
Wzór karty materiału audiowizualnego
Oznaczenie organu:
Sygnatura akt:
Karta materiału
............................................
Data sporządzenia:
audiowizualnego
............................................
Utrwalono materiał*:
Audio Video Audiovideo
W związku z oględzinami: ....................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Rejestracji materiału dokonał:
Rodzaj sprzętu
Marka i typ
Numer fabryczny
użytego do
sprzętu użytego
sprzętu użytego do
rejestracji:
do rejestracji:
rejestracji:
Rodzaj nośnika, na jakim zarejestrowano materiał: Oznaczenie
nośnika, na którym zarejestrowano
materiał:
Miejsce przechowywania nośnika, na którym zarejestrowano materiał:
Nr w spisie dokumentów .............
Z materiałem zapoznano:
...............................................
...............................................
podpis
podpis osoby kontrolującej
*) Właściwe zaznaczyć X
49
Sposób sporządzania karty materiału audiowizualnego
§ 1. Kartę materiału audiowizualnego sporządza się wyłącznie dla zarejestrowanego materiału
dźwiękowego, wideo lub audiowizualnego, zwanego dalej „materiałem”.
§ 2.1. Kartę materiału audiowizualnego sporządza osoba kontrolująca.
2. Nie dopuszcza się pozostawienia niewypełnionych rubryk na karcie materiału
audiowizualnego.
§ 3.1. Nośnik, na którym zarejestrowany jest materiał, oznacza się w sposób wykluczający
pomyłkę lub jego zamianę.
2. Nośnik, na którym zarejestrowany jest materiał, oznacza się w sposób trwały nanosząc
sygnaturę akt kontroli, numer zezwolenia kontrolowanego ośrodka, z którego pochodzi
materiał, oraz numer w spisie dokumentów.
§ 4. Na karcie podaje się:
1) oznaczenie organu i jego adres;
2) sygnaturę akt kontroli;
3) datę sporządzenia karty;
4) rodzaj utrwalonego materiału przez zaznaczenie znakiem „X” odpowiedniego
kwadratu;
5) okoliczności, w których utrwalono materiał;
6) imię i nazwisko dokonującego rejestracji;
7) rodzaj użytego sprzętu, jego markę, model i numer fabryczny;
8) rodzaj nośnika, na jakim dokonano rejestracji, wraz z oznaczeniem, o którym
mowa w § 3 ust. 2 niniejszego załącznika;
9) miejsce przechowywania nośnika, na którym dokonano rejestracji materiału;
10) numer w spisie dokumentów.
§ 5.1. Z zarejestrowanym materiałem zapoznaje się co najmniej jedną z osób, o których mowa
w § 31 ust. 2 rozporządzenia.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1, oraz osoba kontrolująca podpisuje kartę materiału
audiowizualnego.
3. W przypadku odmowy lub niemożności podpisania karty materiału audiowizualnego,
osoba kontrolująca omawia ten fakt w protokole kontroli.
50
Załącznik nr 11
Sposób sporządzania analizy danych
§ 1.1. Analizę sporządza się w oparciu o dane, o których mowa w § 33 ust.1 rozporządzenia.
2. Analiza może być dokonywana w formie elektronicznej.
3. Analiza danych polega na syntetycznym opisie zbioru danych.
4. Dane przedstawia się w postaci próby prostej (dane indywidualne).
5. Zbiór danych stanowi jedna z podanych wielkości:
1) procentowy wskaźnik osób, które zdały egzamin, przy czym osobne próby
stanowią:
a) procentowy wskaźnik osób, które zdały egzamin teoretyczny,
b) procentowy wskaźnik osób, które zdały egzamin praktyczny;
2) liczba popełnionych naruszeń przez osoby szkolone w poszczególnych ośrodkach,
po zakończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu państwowego;
3) liczba skarg złożonych na poszczególne ośrodki.
§ 2.1. Z posiadanego zbioru danych należy wyliczyć wartość średnią, która stanowi „środek
ciężkości” danych.
2. Wartość średnią wylicza się ze wzoru:
n
=
V
∑x i
=
i 1
gdzie:
V
–
wartość średnia
n
–
liczebność zbioru danych
xi – wartość poszczególnych danych
§ 3.1. Z posiadanego zbioru danych i wyliczonej wartości średniej należy wyliczyć
odchylenie standardowe, określające rozrzut danych.
2. Odchylenie standardowe wylicza się ze wzoru:
n
1
2
=
S
(
)
n 1 ∑
−
x
V
i
−
=
i 1
gdzie:
S – odchylenie standardowe
§ 4.1. Na podstawie obliczonych wielkości należy wyznaczyć przedział charakteryzujący
„warunki normalne”.
2. Granice przedziału wylicza się stosując wzory:
1) dolna granica przedziału
d = V − S
gdzie d – dolna granica przedziału
2) górna granica przedziału
g = V + S
gdzie g – górna granica przedziału
3. Otrzymane wartości należy zaokrąglić do dwóch miejsc po przecinku, stosując zasady
ogólnie przyjęte.
51
§ 4. Przyjmuje się, że nie występują zjawiska nieprawidłowe, jeżeli wielkość badana nie
wykracza poza obliczone granice przedziału.
52
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 71 ust. 1 pkt 1 ustawy z
dnia ………. r. o kierujących pojazdami. (Dz. U. Nr …., poz. ….). W projekcie
rozporządzenia określono szczegółowy zakres, warunki i tryb przeprowadzania kontroli przez
organy sprawujące nadzór nad wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego.
Dla zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu egzaminowania kandydatów na kierowców
i kierowców przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego konieczne jest między innymi
sprawowanie właściwego nadzoru i kontroli przez marszałków województwa. Aby nadzór
przebiegał właściwie i był jednolicie prowadzony w poszczególnych województwach,
konieczne jest określenie, w drodze rozporządzenia, zakresu i przebiegu oraz elementów, z
których będą się składały czynności kontrolno – nadzorcze wykonywane przez
upoważnionych pracowników marszałka województwa. Ważnym elementem właściwego
nadzoru będzie również określenie procesu postępowania z dokumentacją związaną z
przebiegiem kontroli. Określono w projekcie bardzo szczegółowo proces postępowania z
dokumentacją co pozwoli w trackie procesu przeprowadzania kontroli przez osoby
prowadzące nadzór uniknięcie nieprawidłowości.
Dotychczasowy nadzór wykonywany przez marszałka województwa nad wojewódzkimi
ośrodkami ruchu drogowego można ocenić jako niewystarczający. Aby przeciwdziałać temu
stanowi rzeczy w projekcie rozporządzenia określono:
-
obowiązki marszałka województwa w zakresie wykonywania nadzoru;
- jednostki i służby zobowiązane do współpracy z marszałkiem województwa w
zakresie wykonywania nadzoru;
-
przesłanki do przeprowadzenia kontroli wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego, z
wykorzystaniem analizy statystycznej osiąganych przez ośrodek wyników;
- zakres prowadzonej kontroli;
- uprawnienia i obowiązki osób przeprowadzających kontrolę.
Klamrą spinającą wymienione zagadnienia i wymagania będzie rozszerzenie zakresu danych
przetwarzanych przez Centralną Ewidencję Kierowców. Wśród nich znajdą się dane
wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego oraz egzaminatorów. Będą one skolerowane z
danymi kierowców (dotyczyć to będzie wypadkowości i naruszeń przepisów), którzy
ukończyli w tych ośrodkach egzamin. W ten sposób marszałek województwa będzie mógł w
prowadzonej przez siebie analizie statystycznej uwzględnić „wynik pracy” ośrodków i
poszczególnych egzaminatorów, typując podmioty wobec których należy przeprowadzić w
pierwszej kolejności kontrolę ich działania.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego informatora
teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury z dniem
przekazania do uzgodnień międzyresortowych.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych.
Przedmiotowy projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
53
Wzór karty materiału audiowizualnego
Oznaczenie organu:
Sygnatura akt:
Karta materiału
............................................
Data sporządzenia:
audiowizualnego
............................................
Utrwalono materiał*:
Audio Video Audiovideo
W związku z oględzinami: ....................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Rejestracji materiału dokonał:
Rodzaj sprzętu
Marka i typ
Numer fabryczny
użytego do
sprzętu użytego
sprzętu użytego do
rejestracji:
do rejestracji:
rejestracji:
Rodzaj nośnika, na jakim zarejestrowano materiał: Oznaczenie
nośnika, na którym zarejestrowano
materiał:
Miejsce przechowywania nośnika, na którym zarejestrowano materiał:
Nr w spisie dokumentów .............
Z materiałem zapoznano:
...............................................
...............................................
podpis
podpis osoby kontrolującej
*) Właściwe zaznaczyć X
49
Sposób sporządzania karty materiału audiowizualnego
§ 1. Kartę materiału audiowizualnego sporządza się wyłącznie dla zarejestrowanego materiału
dźwiękowego, wideo lub audiowizualnego, zwanego dalej „materiałem”.
§ 2.1. Kartę materiału audiowizualnego sporządza osoba kontrolująca.
2. Nie dopuszcza się pozostawienia niewypełnionych rubryk na karcie materiału
audiowizualnego.
§ 3.1. Nośnik, na którym zarejestrowany jest materiał, oznacza się w sposób wykluczający
pomyłkę lub jego zamianę.
2. Nośnik, na którym zarejestrowany jest materiał, oznacza się w sposób trwały nanosząc
sygnaturę akt kontroli, numer zezwolenia kontrolowanego ośrodka, z którego pochodzi
materiał, oraz numer w spisie dokumentów.
§ 4. Na karcie podaje się:
1) oznaczenie organu i jego adres;
2) sygnaturę akt kontroli;
3) datę sporządzenia karty;
4) rodzaj utrwalonego materiału przez zaznaczenie znakiem „X” odpowiedniego
kwadratu;
5) okoliczności, w których utrwalono materiał;
6) imię i nazwisko dokonującego rejestracji;
7) rodzaj użytego sprzętu, jego markę, model i numer fabryczny;
8) rodzaj nośnika, na jakim dokonano rejestracji, wraz z oznaczeniem, o którym
mowa w § 3 ust. 2 niniejszego załącznika;
9) miejsce przechowywania nośnika, na którym dokonano rejestracji materiału;
10) numer w spisie dokumentów.
§ 5.1. Z zarejestrowanym materiałem zapoznaje się co najmniej jedną z osób, o których mowa
w § 31 ust. 2 rozporządzenia.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1, oraz osoba kontrolująca podpisuje kartę materiału
audiowizualnego.
3. W przypadku odmowy lub niemożności podpisania karty materiału audiowizualnego,
osoba kontrolująca omawia ten fakt w protokole kontroli.
50
Załącznik nr 11
Sposób sporządzania analizy danych
§ 1.1. Analizę sporządza się w oparciu o dane, o których mowa w § 33 ust.1 rozporządzenia.
2. Analiza może być dokonywana w formie elektronicznej.
3. Analiza danych polega na syntetycznym opisie zbioru danych.
4. Dane przedstawia się w postaci próby prostej (dane indywidualne).
5. Zbiór danych stanowi jedna z podanych wielkości:
1) procentowy wskaźnik osób, które zdały egzamin, przy czym osobne próby
stanowią:
a) procentowy wskaźnik osób, które zdały egzamin teoretyczny,
b) procentowy wskaźnik osób, które zdały egzamin praktyczny;
2) liczba popełnionych naruszeń przez osoby szkolone w poszczególnych ośrodkach,
po zakończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu państwowego;
3) liczba skarg złożonych na poszczególne ośrodki.
§ 2.1. Z posiadanego zbioru danych należy wyliczyć wartość średnią, która stanowi „środek
ciężkości” danych.
2. Wartość średnią wylicza się ze wzoru:
n
=
V
∑x i
=
i 1
gdzie:
V
–
wartość średnia
n
–
liczebność zbioru danych
xi – wartość poszczególnych danych
§ 3.1. Z posiadanego zbioru danych i wyliczonej wartości średniej należy wyliczyć
odchylenie standardowe, określające rozrzut danych.
2. Odchylenie standardowe wylicza się ze wzoru:
n
1
2
=
S
(
)
n 1 ∑
−
x
V
i
−
=
i 1
gdzie:
S – odchylenie standardowe
§ 4.1. Na podstawie obliczonych wielkości należy wyznaczyć przedział charakteryzujący
„warunki normalne”.
2. Granice przedziału wylicza się stosując wzory:
1) dolna granica przedziału
d = V − S
gdzie d – dolna granica przedziału
2) górna granica przedziału
g = V + S
gdzie g – górna granica przedziału
3. Otrzymane wartości należy zaokrąglić do dwóch miejsc po przecinku, stosując zasady
ogólnie przyjęte.
51
§ 4. Przyjmuje się, że nie występują zjawiska nieprawidłowe, jeżeli wielkość badana nie
wykracza poza obliczone granice przedziału.
52
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 71 ust. 1 pkt 1 ustawy z
dnia ………. r. o kierujących pojazdami. (Dz. U. Nr …., poz. ….). W projekcie
rozporządzenia określono szczegółowy zakres, warunki i tryb przeprowadzania kontroli przez
organy sprawujące nadzór nad wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego.
Dla zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu egzaminowania kandydatów na kierowców
i kierowców przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego konieczne jest między innymi
sprawowanie właściwego nadzoru i kontroli przez marszałków województwa. Aby nadzór
przebiegał właściwie i był jednolicie prowadzony w poszczególnych województwach,
konieczne jest określenie, w drodze rozporządzenia, zakresu i przebiegu oraz elementów, z
których będą się składały czynności kontrolno – nadzorcze wykonywane przez
upoważnionych pracowników marszałka województwa. Ważnym elementem właściwego
nadzoru będzie również określenie procesu postępowania z dokumentacją związaną z
przebiegiem kontroli. Określono w projekcie bardzo szczegółowo proces postępowania z
dokumentacją co pozwoli w trackie procesu przeprowadzania kontroli przez osoby
prowadzące nadzór uniknięcie nieprawidłowości.
Dotychczasowy nadzór wykonywany przez marszałka województwa nad wojewódzkimi
ośrodkami ruchu drogowego można ocenić jako niewystarczający. Aby przeciwdziałać temu
stanowi rzeczy w projekcie rozporządzenia określono:
-
obowiązki marszałka województwa w zakresie wykonywania nadzoru;
- jednostki i służby zobowiązane do współpracy z marszałkiem województwa w
zakresie wykonywania nadzoru;
-
przesłanki do przeprowadzenia kontroli wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego, z
wykorzystaniem analizy statystycznej osiąganych przez ośrodek wyników;
- zakres prowadzonej kontroli;
- uprawnienia i obowiązki osób przeprowadzających kontrolę.
Klamrą spinającą wymienione zagadnienia i wymagania będzie rozszerzenie zakresu danych
przetwarzanych przez Centralną Ewidencję Kierowców. Wśród nich znajdą się dane
wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego oraz egzaminatorów. Będą one skolerowane z
danymi kierowców (dotyczyć to będzie wypadkowości i naruszeń przepisów), którzy
ukończyli w tych ośrodkach egzamin. W ten sposób marszałek województwa będzie mógł w
prowadzonej przez siebie analizie statystycznej uwzględnić „wynik pracy” ośrodków i
poszczególnych egzaminatorów, typując podmioty wobec których należy przeprowadzić w
pierwszej kolejności kontrolę ich działania.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego informatora
teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury z dniem
przekazania do uzgodnień międzyresortowych.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych.
Przedmiotowy projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
53