Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
„wyraźną” i nie
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
stwarzanie sytuacji
upewnimy się co do sytuacji, szczególnie
prowadzącej do
przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy
zachwiania płynności
teraz lepszą widoczność.
ruchu.
Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
Lewym pasem jedziemy tak długo aż
uzyskamy wystarczający odstęp od pojazdu
wyprzedzanego (prawe lustro) aby
bezkolizyjnie zjechać na prawą stronę. Teraz
dopiero możemy włączyć prawy
kierunkowskaz i łagodnie zjechać na prawy
pas ruchu.
Uświadomienie
Opuszczanie drogi ekspresowej (pas do
Opowiadanie
zagrożenia
zjazdu).
uzupełnione pokazem
wywołanego zbyt
Manewr opuszczenia drogi, dzięki pasom
filmu lub slajdów.
wczesnym, nie
specjalnie do tego przeznaczonym, jest
sygnalizowanym,
manewrem stosunkowo prostym.
hamowaniem na pasie Szczególnie na autostradach pojawia się
przeznaczony do jazdy. problem wyboru odpowiedniego zjazdu.
Przyswojenie zasady,
Często trudno zorientować się dokąd nas
że hamowanie należy dany zjazd „wywiezie”. Z pomocą
poprzedzić włączeniem przychodzą znaki kierunku i miejscowości.
kierunkowskazu, który Trzeba je uważnie obserwować. Pomylenie
zawczasu, poinformuje zjazdu to nadłożenie nieraz wielu kilometrów
o naszym zamiarze
- pamiętajmy o zakazie cofania! Zbliżając
i przygotuje innych
się do miejsca, w którym zamierzamy
użytkowników drogi
opuścić drogę ekspresową, wykorzystujemy
do ewentualnego
przeznaczony do tego pas. Włączmy prawy
zwolnienia tempa
kierunkowskaz, uprzedzając o naszym
jazdy. Hamowanie
zamiarze i zjeżdżamy na przeznaczony do
najlepiej byłoby jednak zjazdu pas. Starajmy się opuścić drogę bez
rozpocząć na pasie
zmiany prędkości (bez hamowania). Dopiero
przeznaczonym do
gdy znajdziemy się na pasie przeznaczonym
zjazdu, po opuszczeniu do zjazdu - rozpoczynamy hamowanie,
pasów przeznaczonych redukcję biegów i itp.
do jazdy na wprost.
Długotrwała jazda po drodze ekspresowej
czy autostradzie, pozbawionej ostrych
zakrętów, z dużą prędkością, działa nużąco
na kierowcę i prowadzi do obniżenia reakcji.
Stąd hamowanie na pasie przeznaczonym do
jazdy – kończy się często zderzeniem,
poprzez najechanie z tyłu przez kierowcę,
który – po pierwsze – nie zauważył w porę
hamującego pojazdu, a po drugie –
zapomniał, że droga hamowania przy dużej
prędkości wydłuża się nieproporcjonalnie do
prędkości.
Rozpoczynając naukę zachowania się na
drodze, wyobraźmy sobie, że drogą porusza
się cała kawalkada pojazdów, a my jedziemy
między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt,
że w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.
TEMAT VIII Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych. Poślizg –
przyczyny – sposób zapobiegania.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Jazda w trudnych warunkach
Proponuje się metodę
zagrożeń w czasie
atmosferycznych.
opowiadania.
jazdy, wynikających z Deszcz. W początkowej fazie, zmieszany z
niesprzyjających
tłustym brudem, tworzy na jezdni cienką
warunków
niewidoczną warstwę śliskiej mazi. W
atmosferycznych.
połączeniu z często występującymi
Uświadomienie faktu, koleinami, stwarza to niebezpieczeństwo
że skutecznym
wytrącenia samochodu z prostolinijnego toru
sposobem
jazdy. Podczas obfitych opadów, powstaje
przeciwdziałania jest
zjawisko filmu wodnego, powodującego
ograniczenie prędkości utratę sterowności. Po przejechaniu przez
jazdy.
głęboką kałużę, należy pamiętać o
wysuszeniu elementów hamujących, przez
delikatne przytrzymanie przez pewien czas
hamulca zasadniczego.
Mgła. Jest jedną z najniebezpieczniejszych
sytuacji jaka może nas spotkać na drodze.
Ratunkiem jest po prostu bardzo wolna jazda
a pomocą są białe linie wyznaczające pasy
ruchu. Jeżeli decydujemy się na
wyprzedzanie, pamiętajmy o obowiązku
użycia sygnału dźwiękowego.
nieg. Jazda po śniegu, na dobrych oponach
nie nastręcza specjalnych trudności a co
najważniejsze, nie stanowi elementu
zaskoczenia. Wiadomo, że jest ślisko i trzeba
uważać. Pomocne mogą się okazać łańcuchy
przeciwpoślizgowe. Gorzej jest gdy śnieg
posypany solą zaczyna się topić. Wówczas
nawierzchnia staje się niejednolita. Są
miejsca gdzie jedziemy po mokrym podłożu
a już za chwilę jedziemy po lodzie.
Najtragiczniejszą jest sytuacja marznącego
deszczu lub marznącej mżawki.
Uświadomienie czym
Poślizg – przyczyny – sposób
Proponuje się metodę
jest poślizg i jakie
zapobiegania.
opowiadania.
czynniki go wywołują. Poślizgiem określa się sytuację, w której koła
przemieszczającego się samochodu ślizgają
się po podłożu. Poślizg jest skutkiem
pewnych przyczyn, które poślizg wywołały.
Mnogość przyczyn mogących wywołać
poślizg jest nieprzeliczalna. Jedną z
typowych przyczyn jest nadmierna prędkość
w zakręcie. Jeżeli siła reakcji odśrodkowej
przekroczy siłę przyczepności kół, następuje
poślizg. Jeżeli poślizgnęły się tylne koła
samochodu, należy ratunku szukać w
kierownicy, ustawiając przednie koła w
kierunku przemieszczanie się samochodu.
Tak ustawione koła spowodują zniwelowanie
siły, która spowodowała poślizg. Znacznie
trudniejszą jest sytuacja, w której poślizgowi
w zakręcie ulegną przednia koła. Wówczas
możemy próbować odzyskać przyczepność
przednich kół, kierując je w stronę przeciwną
do krzywizny zakrętu. Jest to manewr trudny
i niebezpieczny z uwagi na brak wolnej
przestrzeni. W zakręcie lewym, możemy
ratować się poboczem a w zakręcie prawym
– lewą stroną jezdni. Grozi to czołowym
zderzeniem z pojazdem nadjeżdżającym z
przeciwka.
Częstą przyczyną poślizgu jest zbyt
gwałtowne hamowanie, powodujące
zablokowanie kół. Ratunek – puścić hamulec
i ponowić hamowanie delikatniej.
Naukę trudnej sztuki opanowania poślizgu
poleca się na „autodromach” doskonalenia
techniki jazdy.
3.3. Zarys budowy samochodu ciężarowego i zasady obsługi technicznej.
3.3.1. Podział materiału nauczania.
L.
Tematy nauczania.
Teoria
Ćwiczenia Praktyka Razem
p.
1.
Budowa samochodu ciężarowego –
1.
1.
wiadomości ogólne.
2. Silnik
i
układ napędowy.
2. 1. 3.
3. Układ kierowniczy i hamulcowy.
1.
1.
4.
Ogumienie i amortyzatory (brd).
1.
1.
5. Wyposażenie elektryczne.
1. 1.
6. Czynności obsługowe.
1.
1.
Razem
6
1.
1.
8.
3.3.2. Materiał nauczania.
TEMAT I Budowa samochodu ciężarowego - wiadomości ogólne.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie ogólnych Rama podwoziowa.
Proponuje się metodę
zasad budowy
Koła, osie, zawieszenie.
wykładu z pokazem
samochodu
Kabina kierowcy.
plansz, slajdów, filmu.
ciężarowego.
Skrzynia ładunkowa.
TEMAT II Silnik i układ napędowy.
Czas realizacji: 2 godziny zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie wiedzy o
Umieszczenie silnika. Silniki o zapłonie
Proponuje się metodę
silniku
iskrowym i samoczynnym. Układ korbowo-
wykładu z pokazem
i układzie
tłokowy, wał korbowy. Smarowanie i układ
plansz, slajdów, filmu.
napędowym.
chłodzenia.
Poznanie zasad
Charakterystyka mocy i momentu
smarowania i
obrotowego.
chłodzenia silnika.
Skrzynia przekładniowa. Zasada działania.
Poznanie
Przeniesienie momentu obrotowego wału
charakterystyki
korbowego silnika poprzez przekładnię i
mocy
mechanizm różnicowy na koła jezdne.
i momentu
Uzyskanie zwiększonej mocy lub prędkości.
obrotowego silnika. Charakterystyka prędkości jazdy w funkcji
Zdobycie
obrotów silnika dla poszczególnych biegów –
podstawowych
charakterystyka „piłowa”.
wiadomości o
Sprzęgło – zasada działania.
skrzyni
Przekładnia główna i mechanizm różnicowy –
przekładniowej i
zasada działania.
przeniesieniu
momentu
obrotowego wału
korbowego silnika
na koła jezdne.
Poznanie zasady
działania sprzęgła,
przekładni głównej
i mechanizmu
różnicowego.
TEMAT III Układ kierowniczy. Układ hamulcowy.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie zasady
Układ kierowniczy.
Proponuje się metodę
działania
Ogólna zasada działania układu
wykładu z pokazem
i mechanizmów
kierowniczego.
plansz, slajdów, filmu.
układu
Przekładnia ślimakowa i zębatkowa. Układy
kierowniczego.
kierownicze ze wspomaganiem.
Zwrotnice i ustawienie kół (zbieżność).
Zdobycie wiedzy o
Układ hamulcowy.
Proponuje się metodę
działaniu układu
Ogólna zasada działania hydraulicznego i
wykładu z pokazem
hamulcowego
pneumatycznego układu hamulcowego.
plansz, slajdów, filmu.
hydraulicznego i
Systemy jedno i dwu obwodowe.
pneumatycznego.
Systemy jedno i dwuprzewodowe do połączeń
Poznanie działania
samochodu z przyczepą.
systemów jedno i
Podciśnieniowe urządzenia wspomagające.
dwuprzewodowych
Hamulec awaryjny i hamulec postojowy.
do połączeń
Działanie systemu ABS.
samochodu z
przyczepą. Zdobycie
wiedzy o
urządzeniach
wspomagających
i działania systemu
ABS.
TEMAT IV Ogumienie. Amortyzatory i stabilizatory.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie informacji Ogumienie.
Opowiadanie
o ogumieniu i
Ogumienie radialne. Rodzaje bieżnika.
uzupełnione pokazem
właściwej
Wpływ ciśnienia powietrza na zużycie
opony.
eksploatacji oraz o
bieżnika i właściwości trakcyjne.
Slajdy z różnymi
wpływie ogumienia Amortyzatory i stabilizatory.
rodzajami opon.
na bezpieczeństwo
Rola amortyzatorów w układzie jezdnym.
jazdy.
Amortyzatory jedno i dwustronnego
Uświadomienie
działania.
wpływu działania
Rola drążków stabilizacyjnych i reakcyjnych i
amortyzatorów i
wpływ ich działania na bezpieczeństwo jazdy.
stabilizatorów na
bezpieczeństwo
jazdy
TEMAT V Wyposażenie elektryczne.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie informacji Akumulator. Prądnica lub alternator (prądnica Proponuje się metodę
o urządzeniach
prądu zmiennego trójfazowego –
wykładu, lub
prądotwórczych
wyprostowanego).
opowiadania.
w samochodzie.
wiatła pełnią potrójną rolę. Powodują, ze
Główny nacisk należy
Uświadomienie roli pojazd jest widoczny. Uruchamiają światła
położyć na cechy
świateł w
odblaskowe innych pojazdów i odblaskowych użytkowe urządzeń
samochodzie.
znaków drogowych. Oświetlają drogę przed
(ustawienie świateł,
Uświadomienie
samochodem. wiatła zewnętrzne i
sposób montowania
wypływu ustawienia wewnętrzne samochodu ciężarowego.
żarówki itp).
świateł na
Reflektory główne i przeciwmgielne –
bezpieczeństwo
ustawienia.
własne i innych
Cechy charakterystyczne żarówek
użytkowników
poszczególnych świateł (żarówki
drogi..
dwuwłóknowe, żarówki halogenowe). Sygnał
dźwiękowy. Wycieraczki szyb. Bezpieczniki
instalacji elektrycznej..
TEMAT VI Czynności obsługowe.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć praktycznych.
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
stwarzanie sytuacji
upewnimy się co do sytuacji, szczególnie
prowadzącej do
przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy
zachwiania płynności
teraz lepszą widoczność.
ruchu.
Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
Lewym pasem jedziemy tak długo aż
uzyskamy wystarczający odstęp od pojazdu
wyprzedzanego (prawe lustro) aby
bezkolizyjnie zjechać na prawą stronę. Teraz
dopiero możemy włączyć prawy
kierunkowskaz i łagodnie zjechać na prawy
pas ruchu.
Uświadomienie
Opuszczanie drogi ekspresowej (pas do
Opowiadanie
zagrożenia
zjazdu).
uzupełnione pokazem
wywołanego zbyt
Manewr opuszczenia drogi, dzięki pasom
filmu lub slajdów.
wczesnym, nie
specjalnie do tego przeznaczonym, jest
sygnalizowanym,
manewrem stosunkowo prostym.
hamowaniem na pasie Szczególnie na autostradach pojawia się
przeznaczony do jazdy. problem wyboru odpowiedniego zjazdu.
Przyswojenie zasady,
Często trudno zorientować się dokąd nas
że hamowanie należy dany zjazd „wywiezie”. Z pomocą
poprzedzić włączeniem przychodzą znaki kierunku i miejscowości.
kierunkowskazu, który Trzeba je uważnie obserwować. Pomylenie
zawczasu, poinformuje zjazdu to nadłożenie nieraz wielu kilometrów
o naszym zamiarze
- pamiętajmy o zakazie cofania! Zbliżając
i przygotuje innych
się do miejsca, w którym zamierzamy
użytkowników drogi
opuścić drogę ekspresową, wykorzystujemy
do ewentualnego
przeznaczony do tego pas. Włączmy prawy
zwolnienia tempa
kierunkowskaz, uprzedzając o naszym
jazdy. Hamowanie
zamiarze i zjeżdżamy na przeznaczony do
najlepiej byłoby jednak zjazdu pas. Starajmy się opuścić drogę bez
rozpocząć na pasie
zmiany prędkości (bez hamowania). Dopiero
przeznaczonym do
gdy znajdziemy się na pasie przeznaczonym
zjazdu, po opuszczeniu do zjazdu - rozpoczynamy hamowanie,
pasów przeznaczonych redukcję biegów i itp.
do jazdy na wprost.
Długotrwała jazda po drodze ekspresowej
czy autostradzie, pozbawionej ostrych
zakrętów, z dużą prędkością, działa nużąco
na kierowcę i prowadzi do obniżenia reakcji.
Stąd hamowanie na pasie przeznaczonym do
jazdy – kończy się często zderzeniem,
poprzez najechanie z tyłu przez kierowcę,
który – po pierwsze – nie zauważył w porę
hamującego pojazdu, a po drugie –
zapomniał, że droga hamowania przy dużej
prędkości wydłuża się nieproporcjonalnie do
prędkości.
Rozpoczynając naukę zachowania się na
drodze, wyobraźmy sobie, że drogą porusza
się cała kawalkada pojazdów, a my jedziemy
między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt,
że w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.
TEMAT VIII Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych. Poślizg –
przyczyny – sposób zapobiegania.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Jazda w trudnych warunkach
Proponuje się metodę
zagrożeń w czasie
atmosferycznych.
opowiadania.
jazdy, wynikających z Deszcz. W początkowej fazie, zmieszany z
niesprzyjających
tłustym brudem, tworzy na jezdni cienką
warunków
niewidoczną warstwę śliskiej mazi. W
atmosferycznych.
połączeniu z często występującymi
Uświadomienie faktu, koleinami, stwarza to niebezpieczeństwo
że skutecznym
wytrącenia samochodu z prostolinijnego toru
sposobem
jazdy. Podczas obfitych opadów, powstaje
przeciwdziałania jest
zjawisko filmu wodnego, powodującego
ograniczenie prędkości utratę sterowności. Po przejechaniu przez
jazdy.
głęboką kałużę, należy pamiętać o
wysuszeniu elementów hamujących, przez
delikatne przytrzymanie przez pewien czas
hamulca zasadniczego.
Mgła. Jest jedną z najniebezpieczniejszych
sytuacji jaka może nas spotkać na drodze.
Ratunkiem jest po prostu bardzo wolna jazda
a pomocą są białe linie wyznaczające pasy
ruchu. Jeżeli decydujemy się na
wyprzedzanie, pamiętajmy o obowiązku
użycia sygnału dźwiękowego.
nieg. Jazda po śniegu, na dobrych oponach
nie nastręcza specjalnych trudności a co
najważniejsze, nie stanowi elementu
zaskoczenia. Wiadomo, że jest ślisko i trzeba
uważać. Pomocne mogą się okazać łańcuchy
przeciwpoślizgowe. Gorzej jest gdy śnieg
posypany solą zaczyna się topić. Wówczas
nawierzchnia staje się niejednolita. Są
miejsca gdzie jedziemy po mokrym podłożu
a już za chwilę jedziemy po lodzie.
Najtragiczniejszą jest sytuacja marznącego
deszczu lub marznącej mżawki.
Uświadomienie czym
Poślizg – przyczyny – sposób
Proponuje się metodę
jest poślizg i jakie
zapobiegania.
opowiadania.
czynniki go wywołują. Poślizgiem określa się sytuację, w której koła
przemieszczającego się samochodu ślizgają
się po podłożu. Poślizg jest skutkiem
pewnych przyczyn, które poślizg wywołały.
Mnogość przyczyn mogących wywołać
poślizg jest nieprzeliczalna. Jedną z
typowych przyczyn jest nadmierna prędkość
w zakręcie. Jeżeli siła reakcji odśrodkowej
przekroczy siłę przyczepności kół, następuje
poślizg. Jeżeli poślizgnęły się tylne koła
samochodu, należy ratunku szukać w
kierownicy, ustawiając przednie koła w
kierunku przemieszczanie się samochodu.
Tak ustawione koła spowodują zniwelowanie
siły, która spowodowała poślizg. Znacznie
trudniejszą jest sytuacja, w której poślizgowi
w zakręcie ulegną przednia koła. Wówczas
możemy próbować odzyskać przyczepność
przednich kół, kierując je w stronę przeciwną
do krzywizny zakrętu. Jest to manewr trudny
i niebezpieczny z uwagi na brak wolnej
przestrzeni. W zakręcie lewym, możemy
ratować się poboczem a w zakręcie prawym
– lewą stroną jezdni. Grozi to czołowym
zderzeniem z pojazdem nadjeżdżającym z
przeciwka.
Częstą przyczyną poślizgu jest zbyt
gwałtowne hamowanie, powodujące
zablokowanie kół. Ratunek – puścić hamulec
i ponowić hamowanie delikatniej.
Naukę trudnej sztuki opanowania poślizgu
poleca się na „autodromach” doskonalenia
techniki jazdy.
3.3. Zarys budowy samochodu ciężarowego i zasady obsługi technicznej.
3.3.1. Podział materiału nauczania.
L.
Tematy nauczania.
Teoria
Ćwiczenia Praktyka Razem
p.
1.
Budowa samochodu ciężarowego –
1.
1.
wiadomości ogólne.
2. Silnik
i
układ napędowy.
2. 1. 3.
3. Układ kierowniczy i hamulcowy.
1.
1.
4.
Ogumienie i amortyzatory (brd).
1.
1.
5. Wyposażenie elektryczne.
1. 1.
6. Czynności obsługowe.
1.
1.
Razem
6
1.
1.
8.
3.3.2. Materiał nauczania.
TEMAT I Budowa samochodu ciężarowego - wiadomości ogólne.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie ogólnych Rama podwoziowa.
Proponuje się metodę
zasad budowy
Koła, osie, zawieszenie.
wykładu z pokazem
samochodu
Kabina kierowcy.
plansz, slajdów, filmu.
ciężarowego.
Skrzynia ładunkowa.
TEMAT II Silnik i układ napędowy.
Czas realizacji: 2 godziny zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie wiedzy o
Umieszczenie silnika. Silniki o zapłonie
Proponuje się metodę
silniku
iskrowym i samoczynnym. Układ korbowo-
wykładu z pokazem
i układzie
tłokowy, wał korbowy. Smarowanie i układ
plansz, slajdów, filmu.
napędowym.
chłodzenia.
Poznanie zasad
Charakterystyka mocy i momentu
smarowania i
obrotowego.
chłodzenia silnika.
Skrzynia przekładniowa. Zasada działania.
Poznanie
Przeniesienie momentu obrotowego wału
charakterystyki
korbowego silnika poprzez przekładnię i
mocy
mechanizm różnicowy na koła jezdne.
i momentu
Uzyskanie zwiększonej mocy lub prędkości.
obrotowego silnika. Charakterystyka prędkości jazdy w funkcji
Zdobycie
obrotów silnika dla poszczególnych biegów –
podstawowych
charakterystyka „piłowa”.
wiadomości o
Sprzęgło – zasada działania.
skrzyni
Przekładnia główna i mechanizm różnicowy –
przekładniowej i
zasada działania.
przeniesieniu
momentu
obrotowego wału
korbowego silnika
na koła jezdne.
Poznanie zasady
działania sprzęgła,
przekładni głównej
i mechanizmu
różnicowego.
TEMAT III Układ kierowniczy. Układ hamulcowy.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie zasady
Układ kierowniczy.
Proponuje się metodę
działania
Ogólna zasada działania układu
wykładu z pokazem
i mechanizmów
kierowniczego.
plansz, slajdów, filmu.
układu
Przekładnia ślimakowa i zębatkowa. Układy
kierowniczego.
kierownicze ze wspomaganiem.
Zwrotnice i ustawienie kół (zbieżność).
Zdobycie wiedzy o
Układ hamulcowy.
Proponuje się metodę
działaniu układu
Ogólna zasada działania hydraulicznego i
wykładu z pokazem
hamulcowego
pneumatycznego układu hamulcowego.
plansz, slajdów, filmu.
hydraulicznego i
Systemy jedno i dwu obwodowe.
pneumatycznego.
Systemy jedno i dwuprzewodowe do połączeń
Poznanie działania
samochodu z przyczepą.
systemów jedno i
Podciśnieniowe urządzenia wspomagające.
dwuprzewodowych
Hamulec awaryjny i hamulec postojowy.
do połączeń
Działanie systemu ABS.
samochodu z
przyczepą. Zdobycie
wiedzy o
urządzeniach
wspomagających
i działania systemu
ABS.
TEMAT IV Ogumienie. Amortyzatory i stabilizatory.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie informacji Ogumienie.
Opowiadanie
o ogumieniu i
Ogumienie radialne. Rodzaje bieżnika.
uzupełnione pokazem
właściwej
Wpływ ciśnienia powietrza na zużycie
opony.
eksploatacji oraz o
bieżnika i właściwości trakcyjne.
Slajdy z różnymi
wpływie ogumienia Amortyzatory i stabilizatory.
rodzajami opon.
na bezpieczeństwo
Rola amortyzatorów w układzie jezdnym.
jazdy.
Amortyzatory jedno i dwustronnego
Uświadomienie
działania.
wpływu działania
Rola drążków stabilizacyjnych i reakcyjnych i
amortyzatorów i
wpływ ich działania na bezpieczeństwo jazdy.
stabilizatorów na
bezpieczeństwo
jazdy
TEMAT V Wyposażenie elektryczne.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie informacji Akumulator. Prądnica lub alternator (prądnica Proponuje się metodę
o urządzeniach
prądu zmiennego trójfazowego –
wykładu, lub
prądotwórczych
wyprostowanego).
opowiadania.
w samochodzie.
wiatła pełnią potrójną rolę. Powodują, ze
Główny nacisk należy
Uświadomienie roli pojazd jest widoczny. Uruchamiają światła
położyć na cechy
świateł w
odblaskowe innych pojazdów i odblaskowych użytkowe urządzeń
samochodzie.
znaków drogowych. Oświetlają drogę przed
(ustawienie świateł,
Uświadomienie
samochodem. wiatła zewnętrzne i
sposób montowania
wypływu ustawienia wewnętrzne samochodu ciężarowego.
żarówki itp).
świateł na
Reflektory główne i przeciwmgielne –
bezpieczeństwo
ustawienia.
własne i innych
Cechy charakterystyczne żarówek
użytkowników
poszczególnych świateł (żarówki
drogi..
dwuwłóknowe, żarówki halogenowe). Sygnał
dźwiękowy. Wycieraczki szyb. Bezpieczniki
instalacji elektrycznej..
TEMAT VI Czynności obsługowe.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć praktycznych.