eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-II

możliwości dociążenia w momencie rozpoczynania skrętu -
realizację tematu w
przodu samochodu w
dociążanie przodu.
formie opowiadania.
momencie
Dojeżdżając do zakrętu, na moment przed
rozpoczynania skrętu.
pierwszym ruchem kierownicą należy puścić

gaz. Przyczyni się to do dociążenia przednich
kół samochodu, które lepiej rozpoczną
wprowadzenie pojazdu w zakręt.
„Dodać gazu”, bez obaw popełnienia błędu,
możemy w momencie kiedy zaczniemy
„prostować” (ustawiać do jazdy na wprost)
koła samochodu
Poznanie zasad wyboru Pokonywanie łuków i zakrętów. Tory
Proponuje się wykład
optymalnego toru
przejazdu przez zakręty.
jako metodę realizacji
jazdy przy
Poprawny tor jazdy i dostosowanie prędkości tematu.
pokonywaniu łuków i
są podstawowymi gwarantami bezpiecznej

zakrętów
jazdy.
Niezbędną będzie
Uświadomienie
- Zakręt w lewo – rozpoczynamy od prawej
tablica lub inne
związku pomiędzy
krawędzi jezdni, tak jak byśmy chcieli się
środki wizualne dla
prawidłowo wybranym „wychylić”, żeby wcześniej zobaczyć koniec zobrazowania torów
torem jazdy a poprawą zakrętu.
jazdy w zakręcie
bezpieczeństwa ruchu W połowie zakrętu (tzw. „szczycie”)
drogowego.
zbliżamy się do osi jezdni a na wyjściu z

zakrętu –wracamy do prawej krawędzi jezdni

(zmniejszamy działanie sił bocznych).

- Zakręt w prawo – rozpoczyna się od osi

jezdni, w szczycie zakrętu zbliżamy się do

prawej krawędzi a wychodząc z zakrętu –

wracamy znowu do osi jezdni.

Uzyskany w ten sposób tor jazdy złagodził

zakręt, zmniejszając działanie sił bocznych

(reakcji odśrodkowej).

Mniejsze siły boczne to:

- mniejsza szansa poślizgu,

- większy margines bezpieczeństwa,

- większy komfort,

- mniejsze zużycie opon,

- mniejsza strata prędkości,
Uświadomienie
- oszczędność paliwa.
zagrożenia
Należy przy tym pamiętać o kategorycznym
wynikającego z
zakazie przekraczania osi jezdni.
przejechania w
Zmiany toru jazdy możemy dokonywać na
zakręcie na lewą
swojej (prawej) połowie jezdni lub w ramach
stronę jezdni !
namalowanego pasa ruchu.
Zakręty następujące bezpośrednio po
sobie
.
Jeżeli np. po prawym zakręcie następuje
zakręt lewy, to wychodząc z prawego zakrętu
– nie możemy wrócić do osi jezdni, bo nie
odpowiada to prawidłowemu wejściu w
zakręt lewy.
Tak więc wychodząc z prawego zakrętu,
musimy pozostać przy prawej krawędzi, bo z
tej pozycji będziemy rozpoczynać skręt w
lewo.
„Patelnia”.

Nieco innego toru jazdy wymaga zakręt,
stanowiący zwrot o 180o (tzw. „patelnia”).
Zakręt taki rozpoczynamy jak w przykładach
powyżej. Zbliżenie się do osi - przy zakręcie
lewym lub do prawej strony jezdni - przy
zakręcie prawym, wykonujemy jakby z
opóźnieniem – po przejechaniu 2/3 łuku.
Gdy widzimy koniec zakrętu - rozluźniamy
skręt.
Zakręt zacieśniający.
Podobnym torem jazdy będziemy
pokonywali zakręt „zacieśniający”.
Pierwszą, łagodną część zakrętu traktujemy
jakby przedłużony odcinek prostej, na której
„ustawiamy” samochód do drugiej,
ostrzejszej części zakrętu.
Podobnie jak przy pokonywaniu „patelni”:
- opóźniamy zbliżenie się do osi - przy
zakręcie lewym lub do prawej strony jezdni -
przy zakręcie prawym,
- kończymy zakręt – rozluźnieniem skrętu.
Zakręt „rozluźniający” nastręcza mniej
kłopotów. W zakręcie rozluźniającym, po
przejechaniu ostrzejszej części zakrętu,
opóźniamy rozluźnienie.
Dobór prędkości przed wejściem w zakręt
- hamowanie, zmiana biegu w dół
.
Prędkość jadącego samochodu dobieramy
zależnie od wielu czynników, limitujących
dopuszczalną, bezpieczną prędkość. Oto
kilka z nich:
Kierowca – jego wiedza, umiejętności,
doświadczenie, zdolności psychofizyczne.
Charakterystyka i stan techniczny pojazdu –
zawieszenie, układ hamulcowy, ogumienie!!!
Warunki naturalne – droga (nawierzchnia –
rodzaj i stan), rodzaj zakrętu (ostry lub
łagodny), warunki atmosferyczne (sucho,
mokro, śnieg, lód), widoczność, nasilenie
ruchu.
Czasem wystarczy „zdjąć nogę z gazu”,
innym razem trzeba będzie przycisnąć
hamulec, w jeszcze innej sytuacji dojdzie
redukcja biegów.
Kalkulacja prędkości na zakręcie powinna
być taka, aby pojazd na wyjściu z zakrętu
mógł zwiększać prędkość.


TEMAT VI
Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w dzień i po
zmierzchu
. Jazda w górach.

Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.


Uświadomienie
Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza Proponuje się
konieczności
miastem w dzień i po zmierzchu.
omówienie tematu w
zastosowania wiedzy
Jazda w mieście, ulicami z kilkoma pasami
formie pogadanki.
teoretycznej o
ruchu. Przestrzeganie zasady ruchu
Niezbędne będą
przepisach i zasadach
prawostronnego! Przejazd przez
plansze, slajdy lub
ruchu drogowego oraz skrzyżowania o ruchu kierowanym i nie
filmy obrazujące
znakach i sygnałach
kierowanym. Przejazd przez skrzyżowanie o różne sytuacje ruchu
drogowych, zdobytej
ruchu okrężnym.
drogowego w mieście
podczas zajęć z
Zajęcie przed skrzyżowaniem pasa ruchu
i poza miastem.
przepisów ruchu
właściwego dla zamierzonego kierunku
drogowego do jazdy w jazdy. Wyprzedzanie w warunkach ruchu
ruchu miejskim i po za miejskiego. Jazda poza obszarem
miastem.
zabudowanym (70 km/godz.).
Uświadomienie
Omijanie i wyprzedzanie poza obszarem
możliwości jazdy z
zabudowanym. Wyprzedzanie jest jednym z
dozwoloną prędkością najniebezpieczniejszych manewrów z jakimi
po za obszarem
się spotykamy w ruchu drogowym.
zabudowanym i
Największe niebezpieczeństwo tkwi w złej
wynikającymi z tego
ocenie sytuacji. Decydujące znaczenie ma
zagrożeniami.
zdolność przewidywania. Należy
Uświadomienie
przewidzieć jaki będzie układ pojazdów na
wyjątkowego
drodze za 2, 5, czy 12 sekund? Trzeba ocenić
zagrożenia
prędkość poruszających się pojazdów – tych
wynikającego z
które jadą w tym samym kierunku co my i
nieprawidłowego
tych z przeciwka. Im większa prędkość tym
wyprzedzania i
krótszy czas w którym zmienia się sytuacja
beztroskiego
na jezdni – to też musimy patrzeć dalej.
przejeżdżania przez
Dalej do przodu i dalej do tyłu.
przejazdy kolejowe i
Wyprzedzanie rozpoczynamy od oceny
tramwajowe.
sytuacji – spoglądamy w lusterka, czy ktoś
Uświadomienie
szybszy od nas nie rozpoczął już
współuczestnictwa w
wyprzedzania. Jeżeli nie – sygnalizujemy
ruchu drogowym.
zamiar zmiany pasa ruchu i przejeżdżamy o
Uświadomienie
jeden pas w lewo. Jednocześnie
bezpośredniego
przyspieszamy. Nierzadko schodzimy o
związku pomiędzy
jeden bieg w dół, aby mieć lepsze
współuczestnictwem i przyspieszenie i osiągnąć jak największą
kulturą ruchu
różnicę prędkości w stosunku do pojazdu
drogowego.
wyprzedzanego. Znajdując się na lewym

pasie, jeszcze raz upewnimy się co do
Oswojenie się z
sytuacji, szczególnie przed pojazdem
problematyką
wyprzedzanym, bo mamy teraz lepszą
prowadzeniem
widoczność drogi przed wyprzedzanym
samochodu w
pojazdem. Wyprzedzanie możemy
warunkach po
zasygnalizować używając sygnalizacji
zmierzchu.
świetlnej lub dźwiękowej.
Poznanie zasad
Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
operowania światłami. Lewym pasem jedziemy tak długo aż
uzyskamy wystarczający odstęp od pojazdu
wyprzedzanego (prawe lustro) aby
bezkolizyjnie zjechać na prawą stronę. Teraz
dopiero możemy włączyć prawy
kierunkowskaz i łagodnie zjechać na prawy
pas ruchu.
Przejeżdżanie przez przejazdy kolejowe.

Przejazdy z rogatkami i pół rogatkami. Krzyż
św. Andrzeja.
Jazda po zmierzchu. Używanie świateł
drogowych i świateł mijania oraz warunki w
jakich tych świateł można używać.
Uświadomienie
Jazda w górach.
Proponuje się
zwiększonego
Jazda w górach jest dobrym testem
opowiadanie jako
zagrożenia
umiejętności kierowcy. Górskie drogi
metodę realizacji
spowodowanego
wymagają szczególnej umiejętności oceny i
tematu,
brakiem widoczności
dopasowania prędkości do warunków jazdy. uzupełnionym
z powodu dużej ilości
Warunki te stwarzają zakręty, wzniesienia i
pokazem filmu
zakrętów, szczytów i
spadki, zwężenia drogi, mostki i itp.
obrazującym różne
innych przeszkód
Kierowca musi wykazać się doskonałą
sytuacje z jakimi
terenowych.
operatywnością zarówno w sferze
spotykamy się
właściwego toru jazdy jak i efektywności
podczas jazdy w
jazdy poprzez właściwy dobór przełożenia
terenie górzystym.
skrzyni biegów i bezbłędną operację zmiany
biegów. Warto przypomnieć, o warunkach
hamowania na wzniesieniu i na spadku drogi.
Na zwężonym odcinku drogi, pojazd jadący
z góry powinien ustąpić pierwszeństwa
przejazdu, pojazdowi jadącemu pod górę.
Na górskich drogach możemy się spotkać z
obowiązkiem zakładania łańcuchów
przeciwpoślizgowych.

TEMAT VII
Zachowanie się na drogach ekspresowych. Włączanie się do ruchu (pas
rozbiegowy). Zachowanie się w czasie wyprzedzania. Opuszczanie drogi ekspresowej
(pas do zjazdu).

Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Uświadomienie
Zachowanie się na drogach ekspresowych. Opowiadanie
konieczności
Drogami ekspresowymi nazywamy drogi
uzupełnione pokazem
pobudzenia i ćwiczenia przeznaczone wyłącznie dla pojazdów
filmu lub slajdów.
wyobraźni oraz
samochodowych. Budową przypominają
zdolności
autostrady. Zasadniczą różnicą są
przewidywania jako
skrzyżowania, które na autostradach
czynników
budowane są jako bezkolizyjne –
wspomagających
wielopoziomowe.
bezpieczeństwo jazdy
Drogi te posiadają dwie jednokierunkowe
– w szczególności -
jezdnie, o co najmniej dwóch pasach ruchu.
płynność jazdy i jazdę Jezdnie bywają często przedzielone pasem
bezkolizyjną.
zieleni lub energochłonnymi barierami.

Jazda taką drogą wydaje się być bardzo
prosta. Szeroka, jednokierunkowa jezdnia,
dobra nawierzchnia, łagodne łuki – sprzyjają
szybkiej jeździe.
Poruszając się taką drogą musimy sobie
zdawać sprawę, że prędkość zobowiązuje nas
do bardzo skoncentrowanej uwagi, do
bacznego obserwowania drogi przed i za
pojazdem. Patrzeć trzeba znacznie dalej, niż
na zwykłej drodze i znacznie wcześniej

umieć sobie uzmysłowić sytuację jaka
nastąpi za chwilę.
Zdolność przewidywania jest jednym z
podstawowych warunków bezpieczeństwa w
ruchu drogowym!
Monotonia jazdy powoduje zanik kontroli
nad prędkością. Dlatego trzeba kontrolować
prędkość na prędkościomierzu.
Poznanie specyficznej Włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy). Opowiadanie
zasady włączania się
Drogi ekspresowe, podobnie jak autostrady,
uzupełnione pokazem
do ruchu z
posiadają w okolicy skrzyżowań tzw. pasy
filmu lub slajdów.
wykorzystaniem pasa
rozbiegowe. Jest to pas jezdni, biegnący
rozbiegowego.
wzdłuż właściwej jezdni.
Uświadomienie
Pojazdy włączające się do ruchu mają
czynnika dynamiki
obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom
jazdy jako
znajdującym się w ruchu. Pojęcie
współdecydującego o
pierwszeństwa należy tu rozumieć jako
płynności ruchu i
niezakłócanie płynności jazdy. Zatrzymanie
bezpieczeństwie.
się na pasie rozbiegowym kończy się
zazwyczaj długim oczekiwaniem na przerwę
w potoku dość prędko poruszających się
pojazdów. Dopasowanie prędkości jazdy na
pasie rozbiegowym do prędkości jazdy
pojazdów poruszających się po drodze
ekspresowej, pozwoli na wykorzystanie
niezbyt dużej luki (obserwacja drogi w
lusterkach) pomiędzy jadącymi
samochodami i płynne włączenie się.
Uświadomienie
Zachowanie się w czasie wyprzedzania.
Opowiadanie
nadrzędnej roli
Wyprzedzanie jest jednym z
uzupełnione pokazem
zdolności
najniebezpieczniejszych manewrów z jakimi filmu lub slajdów.
przewidywania
się spotykamy w ruchu drogowym.
podczas manewru
Decydujące znaczenie ma znów zdolność
wyprzedzania,
przewidywania. Należy przewidzieć jaki
szczególnie przy
będzie układ pojazdów na drodze za 2, 5, czy
dużych szybkościach.
12 sekund? Trzeba ocenić prędkość
Uświadomienie
poruszających się pojazdów. Na drodze
konieczności zdobycia ekspresowej, samochody z przeciwka jadą
umiejętności oceny
inną jezdnią. Jedziemy natomiast z większą
prędkości
szybkością, do której musimy dostosować
poruszających się
nasze przewidywania. Musimy patrzeć dalej
pojazdów.
do przodu i dalej do tyłu.
Uświadomienie
Wyprzedzanie.
perfekcyjnego
Rozpoczynamy od oceny sytuacji –
operowania zmianą
spoglądamy w lusterka, czy ktoś szybszy od
biegów, w
nas nie rozpoczął już
szczególności przy
wyprzedzania.
redukcji.
Jeżeli nie – sygnalizujemy zamiar zmiany

pasa ruchu
Uświadomienie
i przejeżdżamy o jeden pas w lewo.
konieczności
Jednocześnie przyspieszamy. Nierzadko
obserwacji i
schodzimy o jeden bieg w dół, aby mieć
przewidywania.
lepsze przyspieszenie i osiągnąć jak
Kształtowanie kultury największą różnicę prędkości w stosunku do
jazdy poprzez jazdę
pojazdu wyprzedzanego.

strony : 1 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 50 ... 90 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: