Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
3.1.2. Materiał nauczania.
TEMAT I Wiadomości ogólne.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Poznanie podstawowych
Podstawowe elementy ruchu: droga,
Wykład lub
pojęć dotyczących ruchu
pojazd, człowiek.
opowiadanie,
drogowego.
Ruch drogowy porządkowany jest
ilustrowane
Uświadomienie
poprzez znaki drogowe, przepisy i
planszami,
konieczności istnienia
zasady ruchu drogowego.
przeźroczami i tp.
zasad i przepisów ruchu
Błędy człowieka jako najczęstsza
drogowego.
przyczyna wypadków drogowych.
Uświadomienie przyczyn
wypadków i roli
człowieka w ich
powstawaniu.
TEMAT II Podstawowe pojęcia.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Poznanie pojęcia „droga”. Droga publiczna. Części składowe drogi Wykład lub
i jej elementy.
i ich przeznaczenie. Pas ruchu. Oś
opowiadanie,
Poznanie elementów
jezdni. Chodnik. Pobocze.
ilustrowane planszami,
drogi.
Określenie obszaru zabudowanego
przeźroczami i tp.
Poznanie pojęcia obszaru i jego oznakowanie.
zabudowanego.
Kierujący i kierowca.
Uświadomienie pojęcia
Kierowca, a inni uczestnicy ruchu –
kierujący i kierowca.
rozwaga, kultura zachowania,
ustępliwość, wyrozumiałość.
Pojęcia – szczególna ostrożność,
ograniczone zaufanie, niedostateczna
widoczność.
TEMAT III Przepisy ogólne o ruchu pojazdów.
Czas realizacji 3 godz. teorii + 1 godz. ćwiczeń.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Poznanie zasad ruchu
Ruch prawostronny, jedno i
Pogadanka lub
drogowego w nawiązaniu dwukierunkowy. Ruch okrężny. Ruch
opowiadanie,
do ruchu prawostronnego na autostradach.
ilustrowane planszami,
Poznanie pojęcia
Prawne i geometryczne pojęcie
przeźroczami,
skrzyżowania dróg.
skrzyżowania dróg. Podstawowe
rysunkami na tablicy i
rodzaje skrzyżowań. Skrzyżowanie o
itp.
Poznanie różnych
ruchu kierowanym. Skrzyżowanie drogi
rodzajów pojazdów.
z torami pojazdów szynowych – kolei.
Pojazd. Pojazd silnikowy. Pojazd
Wykład ilustrowany
samochodowy. Pojazd
planszami,
uprzywilejowany. Motocykl. Przyczepa przeźroczami,
lekka. Pojazd szynowy. Ciężar własny.
rysunkami na tablicy i
Dopuszczalny ciężar całkowity.
itp.
TEMAT IV Przepisy szczegółowe o ruchu pojazdów.
Czas realizacji 4 godz. teorii + 2 godz. ćwiczeń
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie
Podstawowe manewry na drodze:
Realizację tematu
okoliczności związanych z włączanie się do ruchu, zmiana pasa
proponuje się metodą
wykonywaniem różnych
ruchu, mijanie, omijanie, wyprzedzanie, opowiadania,
manewrów na drodze.
skręcanie, zawracanie, cofanie,
pogadanki ewentualnie
Kształtowanie nawyku
zatrzymanie i postój.
wykładu z użyciem
obserwacji drogi i
Miejsca i okoliczności ograniczenia lub możliwie dużej ilości
otoczenia przed
zakazu wykonywania poszczególnych
środków audio
włączeniem
manewrów.
wizualnych.
kierunkowskazu
Zachowanie ostrożności i właściwe
i rozpoczęciem manewru. uprzedzanie innych uczestników ruchu
przy wykonywaniu manewrów.
Manewry związane z przejeżdżaniem
przez skrzyżowanie dróg.
Uświadomienie
Zasada ustępowania pierwszeństwa
zagrożenia wynikającego przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z
z przecinania się
prawej strony, przy przecinaniu się
kierunków jazdy.
kierunków ruchu pojazdów.
Kształtowanie nawyku
Odstępstwa od tej zasady.
ustępowania
Pierwszeństwo przejazdu pojazdów
pierwszeństwa przejazdu
szynowych, uprzywilejowanych w
pojazdowi
ruchu oraz pojazdów poruszających się
nadjeżdżającemu z prawej po drodze z pierwszeństwem przejazdu.
strony, pojazdom
Ustępowanie pierwszeństwa autobusom
szynowym i
włączającym się do ruchu z
uprzywilejowanym w
przystanków.
ruchu.
Przejeżdżanie przez skrzyżowanie na
Kształtowanie nawyku
wprost, skręcanie w prawo i w lewo.
ustępowania
Zajmowanie odpowiedniego pasa ruchu.
pierwszeństwa przejazdu
Przejazdy kolejowe – jedno i wielo
autobusom włączającym
torowe. Urządzenia ostrzegawczo –
się do ruchu z
zabezpieczające.
przystanków.
Zachowanie szczególnych środków
Uświadomienie
ostrożności przy przejeżdżani przez
konieczności zajęcia
przejazdy kolejowe.
odpowiedniego pasa ruchu Zachowanie się wobec pojazdów:
przy przejeżdżaniu przez
- uprzywilejowanych w ruchu,
skrzyżowanie.
- jadących w kolumnie,
Uzmysłowienie
- wykonujących czynności na drodze.
wyjątkowego zagrożenia
Przejeżdżanie przez wyznaczone
podczas przecinania drogi przejścia dla pieszych, obok
pojazdom szynowym.
przystanków komunikacji publicznej.
Uświadomienie
Zachowanie ostrożności wobec pieszych
konieczności
idących wzdłuż jezdni.
szczególnego zachowania Zachowanie szczególnej ostrożności
się wobec pojazdów
przy przejeżdżaniu przez osiedla, przy
uprzywilejowanych
szkołach, przedszkolach i itp.
(ułatwienie przejazdu),
Przejeżdżanie obok rowerzystów
jadących w kolumnie,
motorowerzystów, pojazdów
wykonujących roboty na
zaprzęgowych, kolumn osób pieszych
drodze.
idących drogą.
Uświadomienie
Prędkość jazdy. Pojęcie prędkości
konieczności
bezpiecznej. Czynniki mające
szczególnego zachowania bezpośredni wpływ na dobór prędkości
się wobec pieszych,
bezpiecznej –natężenie ruchu, warunki
rowerzystów, pojazdów
drogowe i atmosferyczne, jazda w dzień
zaprzęgowych i pieszych
i w nocy.
idących w kolumnie.
Dopuszczalna prędkość jazdy różnych
pojazdów.
Uświadomienie
Hamowanie. Pojęcie drogi hamowania.
czynników limitujących
Czynniki wpływające na drogę
bezpieczną prędkość w
hamowania (człowiek, pojazd, droga).
określonych warunkach
Zatrzymanie. Miejsca, w których
ruchu drogowego.
zatrzymywanie jest zabronione.
Uświadomienie pojęcia
Holowanie. Warunki konieczne jakie
„Prędkość bezpieczna”.
musi spełniać pojazd holowany
(sprawny układ kierowniczy i
Uświadomienie pojęcia
hamulcowy a jeżeli są to układy ze
„Droga hamowania”.
wspomaganiem – także sprawny silnik,
Uzmysłowienie w jakich
który w trakcie holowania musi być
warunkach możemy
uruchomiony), oznakowanie.
zatrzymać pojazd i jakie
Okoliczności, w których holowanie jest
skutki może spowodować zabronione.
bezzasadne zatrzymanie
Holowanie przyczepy i warunki
pojazdu.
holowania.
Uświadomienie warunków Pojęcie kolumny pojazdów.
w jakich pojazd może być Dopuszczalna liczba pojazdów jadących
holowany i kiedy może
w kolumnie.
holować przyczepę.
wiatła zewnętrzne – używanie świateł
Zdobycie wiadomości o
w różnych warunkach drogowych i
kolumnie pojazdów oraz o atmosferycznych, na obszarach
warunkach jakie muszą
zabudowanych i po za obszarami
spełniać pojazdy jadące w zabudowanymi, w dzień i w nocy.
kolumnie.
Sygnał dźwiękowy – okoliczności, w
Zdobycie wiadomości o
których używanie jest zabronione.
światłach zewnętrznych
samochodu i o warunkach
w jakich świateł można i
należy używać.
Uświadomienia znaczenia
sygnału dźwiękowego.
TEMAT V Znaki i sygnały na drogach.
Czas realizacji 2 godz. teorii + 2 godz. ćwiczeń.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie celu
Cel stosowania znaków i sygnałów na
Realizację tematu
stosowania znaków i
drogach.
proponuje się metodą
sygnałów na drogach.
Znaki pionowe i poziome.
opowiadania,
Zdobycie wiadomości o
Znaki ostrzegawcze – kształt, barwy,
pogadanki ewentualnie
różnych rodzajach znaków ustawienia, strefy obowiązywania.
wykładu z użyciem
i sygnałów oraz sposobie
Znaki zakazu i nakazu - kształt, barwy, możliwie dużej ilości
ich umieszczania.
ustawienia, strefy obowiązywania, treść środków audio
znaków i stosowanie się do
wizualnych.
poszczególnych zakazów lub nakazów.
Znaki informacyjne – kształt, barwy,
ustawienia, treść poszczególnych
znaków.
Zdobycie wiadomości o
Znaki poziome – barwy, treść i sposób
sygnalizatorach
zachowania się wobec poszczególnych
świetlnych oraz o
znaków.
sygnałach dawanych przez Inne znaki i sygnały na drogach.
osoby kierujące ruchem,
Sygnały świetlne, służące do kierowania
sygnałach na przejazdach ruchem, sygnały dawane przez osoby
kolejowych i dawanych
kierujące ruchem, sygnały świetlne i
przez pojazdy
dźwiękowe na przejazdach kolejowych
uprzywilejowane w ruchu. oraz dawane przez pojazdy
uprzywilejowane w ruchu.
TEMAT VI Ogólne warunki używania pojazdu samochodowego.
Czas realizacji 2 godz. zajęć teoretycznych
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Zdobycie wiadomości o
Warunki techniczne dopuszczenia
Z uwagi na zwięzłość
warunkach technicznych
samochodów do ruchu na drogach z
treści omawianego
jakie musi spełniać pojazd punktu widzenia bezpieczeństwa: układ tematu sugeruje się
aby mógł być
kierowniczy, układ hamulcowy,
metodę wykładu.
dopuszczony do ruchu na zawieszenie i amortyzatory, ogumienie, Równie dobrą może
drogach.
światła, sygnał dźwiękowy,
być metoda pogadanki
Uświadomienie związku
prędkościomierz, lusterka, wycieraczki przeradzająca się w
pomiędzy czystością szyb szyb, pasy bezpieczeństwa.
dyskusję.
i kloszy świateł
Apteczka, gaśnica i trójkąt odblaskowy.
samochodu a brd.
Utrzymanie samochodu w czystości,
Uświadomienia wpływu
zwłaszcza szyb i kloszy świateł
rozmieszczenia pasażerów zewnętrznych.
w samochodzie na jego
Przewóz osób samochodem osobowym.
równomierne obciążenie
Rozmieszczenie, zwłaszcza dzieci w
(brd).
fotelikach, wsiadanie i wysiadanie,
Kształtowanie nawyku
zabezpieczenia drzwi przed otwarciem,
zapinania pasów
stosowania pasów bezpieczeństwa.
bezpieczeństwa.
Uświadomienie
Rozmieszczanie przedmiotów
moralnego obowiązku
przewożonych samochodem.
dopilnowania zapięcia
pasów przez pasażerów.
Ewidencja i rejestracja samochodu,
Uświadomienie
dokumenty
zagrożenia
i tablice rejestracyjne.
spowodowanego
Obowiązkowe okresowe badania
przewożonymi
techniczne.
przedmiotami w
Warunki używania przyczepy –
przedziale pasażerskim.
dopuszczenie do ruchu, OC.
Zdobycie wiedzy o
ewidencji, rejestracji i
badaniach okresowych
samochodu oraz o
warunkach używania
przyczepy.
TEMAT VII Kierowca pojazdu samochodowego.
Czas realizacji 2 godz. zajęć teoretycznych.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie
wiadomość odpowiedzialności za
Proponuje się metodę
odpowiedzialności za
naruszenie zasad ruchu drogowego.
wykładu.
skutki ewentualnych
Wpływ alkoholu oraz niektórych leków
wypadków lub kolizji, do na obniżenie sprawności kierowcy.
których mogłoby dojść w Przestrzeganie przepisów ruchu
wyniku naruszenia
drogowego.
przepisów lub zasad ruchu Stosowanie zasad:
drogowego.
- płynności jazdy,
Uświadomienie wpływu
- jazdy wyraźnej,
alkoholu oraz niektórych
- wykonywania czynności z
leków na obniżenie
wyprzedzeniem „działanie zawczasu”,
sprawności kierowcy.
- ograniczonego zaufania.
Zrozumienie
Przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad
bezpośredniego związku
kultury – wyrozumiałość, ustępliwość,
pomiędzy kulturą jazdy,
powstrzymanie agresji.
przestrzeganiem zasad
i przepisów ruchu
drogowego
a poprawą bezpieczeństwa
na drodze.
TEMAT VIII Obowiązki i odpowiedzialność kierowcy i posiadacza pojazdu
samochodowego.
TEMAT I Wiadomości ogólne.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Poznanie podstawowych
Podstawowe elementy ruchu: droga,
Wykład lub
pojęć dotyczących ruchu
pojazd, człowiek.
opowiadanie,
drogowego.
Ruch drogowy porządkowany jest
ilustrowane
Uświadomienie
poprzez znaki drogowe, przepisy i
planszami,
konieczności istnienia
zasady ruchu drogowego.
przeźroczami i tp.
zasad i przepisów ruchu
Błędy człowieka jako najczęstsza
drogowego.
przyczyna wypadków drogowych.
Uświadomienie przyczyn
wypadków i roli
człowieka w ich
powstawaniu.
TEMAT II Podstawowe pojęcia.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Poznanie pojęcia „droga”. Droga publiczna. Części składowe drogi Wykład lub
i jej elementy.
i ich przeznaczenie. Pas ruchu. Oś
opowiadanie,
Poznanie elementów
jezdni. Chodnik. Pobocze.
ilustrowane planszami,
drogi.
Określenie obszaru zabudowanego
przeźroczami i tp.
Poznanie pojęcia obszaru i jego oznakowanie.
zabudowanego.
Kierujący i kierowca.
Uświadomienie pojęcia
Kierowca, a inni uczestnicy ruchu –
kierujący i kierowca.
rozwaga, kultura zachowania,
ustępliwość, wyrozumiałość.
Pojęcia – szczególna ostrożność,
ograniczone zaufanie, niedostateczna
widoczność.
TEMAT III Przepisy ogólne o ruchu pojazdów.
Czas realizacji 3 godz. teorii + 1 godz. ćwiczeń.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Poznanie zasad ruchu
Ruch prawostronny, jedno i
Pogadanka lub
drogowego w nawiązaniu dwukierunkowy. Ruch okrężny. Ruch
opowiadanie,
do ruchu prawostronnego na autostradach.
ilustrowane planszami,
Poznanie pojęcia
Prawne i geometryczne pojęcie
przeźroczami,
skrzyżowania dróg.
skrzyżowania dróg. Podstawowe
rysunkami na tablicy i
rodzaje skrzyżowań. Skrzyżowanie o
itp.
Poznanie różnych
ruchu kierowanym. Skrzyżowanie drogi
rodzajów pojazdów.
z torami pojazdów szynowych – kolei.
Pojazd. Pojazd silnikowy. Pojazd
Wykład ilustrowany
samochodowy. Pojazd
planszami,
uprzywilejowany. Motocykl. Przyczepa przeźroczami,
lekka. Pojazd szynowy. Ciężar własny.
rysunkami na tablicy i
Dopuszczalny ciężar całkowity.
itp.
TEMAT IV Przepisy szczegółowe o ruchu pojazdów.
Czas realizacji 4 godz. teorii + 2 godz. ćwiczeń
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie
Podstawowe manewry na drodze:
Realizację tematu
okoliczności związanych z włączanie się do ruchu, zmiana pasa
proponuje się metodą
wykonywaniem różnych
ruchu, mijanie, omijanie, wyprzedzanie, opowiadania,
manewrów na drodze.
skręcanie, zawracanie, cofanie,
pogadanki ewentualnie
Kształtowanie nawyku
zatrzymanie i postój.
wykładu z użyciem
obserwacji drogi i
Miejsca i okoliczności ograniczenia lub możliwie dużej ilości
otoczenia przed
zakazu wykonywania poszczególnych
środków audio
włączeniem
manewrów.
wizualnych.
kierunkowskazu
Zachowanie ostrożności i właściwe
i rozpoczęciem manewru. uprzedzanie innych uczestników ruchu
przy wykonywaniu manewrów.
Manewry związane z przejeżdżaniem
przez skrzyżowanie dróg.
Uświadomienie
Zasada ustępowania pierwszeństwa
zagrożenia wynikającego przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z
z przecinania się
prawej strony, przy przecinaniu się
kierunków jazdy.
kierunków ruchu pojazdów.
Kształtowanie nawyku
Odstępstwa od tej zasady.
ustępowania
Pierwszeństwo przejazdu pojazdów
pierwszeństwa przejazdu
szynowych, uprzywilejowanych w
pojazdowi
ruchu oraz pojazdów poruszających się
nadjeżdżającemu z prawej po drodze z pierwszeństwem przejazdu.
strony, pojazdom
Ustępowanie pierwszeństwa autobusom
szynowym i
włączającym się do ruchu z
uprzywilejowanym w
przystanków.
ruchu.
Przejeżdżanie przez skrzyżowanie na
Kształtowanie nawyku
wprost, skręcanie w prawo i w lewo.
ustępowania
Zajmowanie odpowiedniego pasa ruchu.
pierwszeństwa przejazdu
Przejazdy kolejowe – jedno i wielo
autobusom włączającym
torowe. Urządzenia ostrzegawczo –
się do ruchu z
zabezpieczające.
przystanków.
Zachowanie szczególnych środków
Uświadomienie
ostrożności przy przejeżdżani przez
konieczności zajęcia
przejazdy kolejowe.
odpowiedniego pasa ruchu Zachowanie się wobec pojazdów:
przy przejeżdżaniu przez
- uprzywilejowanych w ruchu,
skrzyżowanie.
- jadących w kolumnie,
Uzmysłowienie
- wykonujących czynności na drodze.
wyjątkowego zagrożenia
Przejeżdżanie przez wyznaczone
podczas przecinania drogi przejścia dla pieszych, obok
pojazdom szynowym.
przystanków komunikacji publicznej.
Uświadomienie
Zachowanie ostrożności wobec pieszych
konieczności
idących wzdłuż jezdni.
szczególnego zachowania Zachowanie szczególnej ostrożności
się wobec pojazdów
przy przejeżdżaniu przez osiedla, przy
uprzywilejowanych
szkołach, przedszkolach i itp.
(ułatwienie przejazdu),
Przejeżdżanie obok rowerzystów
jadących w kolumnie,
motorowerzystów, pojazdów
wykonujących roboty na
zaprzęgowych, kolumn osób pieszych
drodze.
idących drogą.
Uświadomienie
Prędkość jazdy. Pojęcie prędkości
konieczności
bezpiecznej. Czynniki mające
szczególnego zachowania bezpośredni wpływ na dobór prędkości
się wobec pieszych,
bezpiecznej –natężenie ruchu, warunki
rowerzystów, pojazdów
drogowe i atmosferyczne, jazda w dzień
zaprzęgowych i pieszych
i w nocy.
idących w kolumnie.
Dopuszczalna prędkość jazdy różnych
pojazdów.
Uświadomienie
Hamowanie. Pojęcie drogi hamowania.
czynników limitujących
Czynniki wpływające na drogę
bezpieczną prędkość w
hamowania (człowiek, pojazd, droga).
określonych warunkach
Zatrzymanie. Miejsca, w których
ruchu drogowego.
zatrzymywanie jest zabronione.
Uświadomienie pojęcia
Holowanie. Warunki konieczne jakie
„Prędkość bezpieczna”.
musi spełniać pojazd holowany
(sprawny układ kierowniczy i
Uświadomienie pojęcia
hamulcowy a jeżeli są to układy ze
„Droga hamowania”.
wspomaganiem – także sprawny silnik,
Uzmysłowienie w jakich
który w trakcie holowania musi być
warunkach możemy
uruchomiony), oznakowanie.
zatrzymać pojazd i jakie
Okoliczności, w których holowanie jest
skutki może spowodować zabronione.
bezzasadne zatrzymanie
Holowanie przyczepy i warunki
pojazdu.
holowania.
Uświadomienie warunków Pojęcie kolumny pojazdów.
w jakich pojazd może być Dopuszczalna liczba pojazdów jadących
holowany i kiedy może
w kolumnie.
holować przyczepę.
wiatła zewnętrzne – używanie świateł
Zdobycie wiadomości o
w różnych warunkach drogowych i
kolumnie pojazdów oraz o atmosferycznych, na obszarach
warunkach jakie muszą
zabudowanych i po za obszarami
spełniać pojazdy jadące w zabudowanymi, w dzień i w nocy.
kolumnie.
Sygnał dźwiękowy – okoliczności, w
Zdobycie wiadomości o
których używanie jest zabronione.
światłach zewnętrznych
samochodu i o warunkach
w jakich świateł można i
należy używać.
Uświadomienia znaczenia
sygnału dźwiękowego.
TEMAT V Znaki i sygnały na drogach.
Czas realizacji 2 godz. teorii + 2 godz. ćwiczeń.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie celu
Cel stosowania znaków i sygnałów na
Realizację tematu
stosowania znaków i
drogach.
proponuje się metodą
sygnałów na drogach.
Znaki pionowe i poziome.
opowiadania,
Zdobycie wiadomości o
Znaki ostrzegawcze – kształt, barwy,
pogadanki ewentualnie
różnych rodzajach znaków ustawienia, strefy obowiązywania.
wykładu z użyciem
i sygnałów oraz sposobie
Znaki zakazu i nakazu - kształt, barwy, możliwie dużej ilości
ich umieszczania.
ustawienia, strefy obowiązywania, treść środków audio
znaków i stosowanie się do
wizualnych.
poszczególnych zakazów lub nakazów.
Znaki informacyjne – kształt, barwy,
ustawienia, treść poszczególnych
znaków.
Zdobycie wiadomości o
Znaki poziome – barwy, treść i sposób
sygnalizatorach
zachowania się wobec poszczególnych
świetlnych oraz o
znaków.
sygnałach dawanych przez Inne znaki i sygnały na drogach.
osoby kierujące ruchem,
Sygnały świetlne, służące do kierowania
sygnałach na przejazdach ruchem, sygnały dawane przez osoby
kolejowych i dawanych
kierujące ruchem, sygnały świetlne i
przez pojazdy
dźwiękowe na przejazdach kolejowych
uprzywilejowane w ruchu. oraz dawane przez pojazdy
uprzywilejowane w ruchu.
TEMAT VI Ogólne warunki używania pojazdu samochodowego.
Czas realizacji 2 godz. zajęć teoretycznych
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Zdobycie wiadomości o
Warunki techniczne dopuszczenia
Z uwagi na zwięzłość
warunkach technicznych
samochodów do ruchu na drogach z
treści omawianego
jakie musi spełniać pojazd punktu widzenia bezpieczeństwa: układ tematu sugeruje się
aby mógł być
kierowniczy, układ hamulcowy,
metodę wykładu.
dopuszczony do ruchu na zawieszenie i amortyzatory, ogumienie, Równie dobrą może
drogach.
światła, sygnał dźwiękowy,
być metoda pogadanki
Uświadomienie związku
prędkościomierz, lusterka, wycieraczki przeradzająca się w
pomiędzy czystością szyb szyb, pasy bezpieczeństwa.
dyskusję.
i kloszy świateł
Apteczka, gaśnica i trójkąt odblaskowy.
samochodu a brd.
Utrzymanie samochodu w czystości,
Uświadomienia wpływu
zwłaszcza szyb i kloszy świateł
rozmieszczenia pasażerów zewnętrznych.
w samochodzie na jego
Przewóz osób samochodem osobowym.
równomierne obciążenie
Rozmieszczenie, zwłaszcza dzieci w
(brd).
fotelikach, wsiadanie i wysiadanie,
Kształtowanie nawyku
zabezpieczenia drzwi przed otwarciem,
zapinania pasów
stosowania pasów bezpieczeństwa.
bezpieczeństwa.
Uświadomienie
Rozmieszczanie przedmiotów
moralnego obowiązku
przewożonych samochodem.
dopilnowania zapięcia
pasów przez pasażerów.
Ewidencja i rejestracja samochodu,
Uświadomienie
dokumenty
zagrożenia
i tablice rejestracyjne.
spowodowanego
Obowiązkowe okresowe badania
przewożonymi
techniczne.
przedmiotami w
Warunki używania przyczepy –
przedziale pasażerskim.
dopuszczenie do ruchu, OC.
Zdobycie wiedzy o
ewidencji, rejestracji i
badaniach okresowych
samochodu oraz o
warunkach używania
przyczepy.
TEMAT VII Kierowca pojazdu samochodowego.
Czas realizacji 2 godz. zajęć teoretycznych.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie
wiadomość odpowiedzialności za
Proponuje się metodę
odpowiedzialności za
naruszenie zasad ruchu drogowego.
wykładu.
skutki ewentualnych
Wpływ alkoholu oraz niektórych leków
wypadków lub kolizji, do na obniżenie sprawności kierowcy.
których mogłoby dojść w Przestrzeganie przepisów ruchu
wyniku naruszenia
drogowego.
przepisów lub zasad ruchu Stosowanie zasad:
drogowego.
- płynności jazdy,
Uświadomienie wpływu
- jazdy wyraźnej,
alkoholu oraz niektórych
- wykonywania czynności z
leków na obniżenie
wyprzedzeniem „działanie zawczasu”,
sprawności kierowcy.
- ograniczonego zaufania.
Zrozumienie
Przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad
bezpośredniego związku
kultury – wyrozumiałość, ustępliwość,
pomiędzy kulturą jazdy,
powstrzymanie agresji.
przestrzeganiem zasad
i przepisów ruchu
drogowego
a poprawą bezpieczeństwa
na drodze.
TEMAT VIII Obowiązki i odpowiedzialność kierowcy i posiadacza pojazdu
samochodowego.