Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
jazdy – kończy się często zderzeniem, poprzez
najechanie z tyłu przez kierowcę, który – po
pierwsze – nie zauważył w porę hamującego
pojazdu, a po drugie – zapomniał, że droga
hamowania przy dużej prędkości wydłuża się
nieproporcjonalnie do prędkości.
Rozpoczynając naukę zachowania się na
drodze, wyobraźmy sobie, że drogą porusza
się cała kawalkada pojazdów, a my jedziemy
między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt, że
w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.
TEMAT IX Holowanie motocykla. Jazda z przyczepą. Jazda z bocznym wózkiem.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie zagrożeń Holowanie motocykla.
Proponuje się
jakie wynikają z jazdy
Holowanie motocykla jest czynnością z gruntu realizację tematu
motocyklem na holu.
niebezpieczną. Jeżeli motocykl holowany jest metodą opowiadania.
przez samochód, główne ryzyko ponosi
Pomocą może być
kierowca holowanego motocykla.
tablica, na której
On bowiem narażony jest na skutki szarpnięć
instruktor wykona
czy „kładzenia” motocykla przy pokonywaniu stosowne rysunki.
skrętów. Oczywiście kierowca holowanego
motocykla w każdej chwili może zwolnić
hol(wynika to z przepisów), ale przecież nie o
to idzie żeby co rusz puszczać hol, bo wydłuża
to czas jazdy i stwarza zamieszanie na drodze
a to jest już zagrożeniem bezpieczeństwa
ruchu drogowego. Holować motocyklistę
powinien jedynie kierowca z dużym
doświadczeniem i umiejętnościami takiego
prowadzenia samochodu, żeby nie stwarzać
sytuacji niebezpiecznych dla holowanego
motocyklisty. Podobne problemy występują
gdy motocykl holowany jest przez drugi
motocykl. Tu sytuacja jest gorsza, szczególnie
przy skrętach, bo nawet drobne szarpnięcia
powodują zachwianie równowagi obu
pojazdów. Tu również potrzebne jest
doświadczenie i rozumne współdziałanie obu
kierowców.
Uświadomienie
Jazda z przyczepą .
Proponuje się
problemów
Przepisy ruchu drogowego zezwalają na
realizację tematu
i kłopotów jakie
ciągnięcie motocyklem przyczepy, nie
metodą pogadanki.
wynikają z ciągnięcia
przekraczającej wagi motocykla lub 100 kg.
przyczepy motocyklem.
aden motocykl nie jest fabrycznie
przystosowany do ciągnięcia przyczepy,
bowiem nie posiada stosownego zaczepu ani
doprowadzonej instalacji oświetleniowej. Oba
te elementy trzeba zainstalować w motocyklu
we własnym zakresie. Podobnie jest z
przyczepką. Nie widać na rynku gotowych
produktów przeznaczonych do holowania
motocyklem.
Uświadomienie potrzeby Jazda Motocyklem z bocznym wózkiem.
Proponuje się
stosowania nieco
Motocykl z bocznym wózkiem to zupełnie
realizację tematu
odmiennej techniki jazdy innej klasy pojazd (pojazd wielośladowy)
metodą opowiadania.
motocyklem z bocznym chociaż trochę niemodny.
wózkiem.
Jazda motocyklem z bocznym wózkiem
wymaga nieco odmiennej techniki jazdy niż
„solówką”. Przede wszystkim przy ruszaniu i
hamowaniu odczuwa się charakterystyczne
ściąganie, przy ruszaniu w lewo, przy
hamowaniu w prawo. Chyba, że motocykl
posiada napęd i hamulec na kole przyczepy.
Inną dolegliwością jest usztywnienie w
płaszczyźnie pionowej motocykla co
powoduje, że kierowca wychyla się w zakręcie
dla,
częściowego choćby zrekompensowania
działania reakcji odśrodkowych.
TEMAT X Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych (ulewa, śnieżyca, mgła).
Poślizg – przyczyny – sposoby zapobiegania.
Podsumowanie materiału.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie zagrożeń Jazda w trudnych warunkach
Proponuje się metodę
w czasie jazdy,
atmosferycznych.
opowiadania.
wynikających z
Deszcz. W początkowej fazie, zmieszany z
niesprzyjających
tłustym brudem, tworzy na jezdni cienką
warunków
niewidoczną warstwę śliskiej mazi. W
atmosferycznych.
połączeniu z często występującymi koleinami,
Uświadomienie faktu, że stwarza to niebezpieczeństwo wytrącenia
skutecznym sposobem
motocykla z prostolinijnego toru jazdy.
przeciwdziałania jest
Podczas obfitych opadów, powstaje zjawisko
ograniczenie prędkości
filmu wodnego, powodującego utratę
jazdy.
sterowności.
Mgła. Jest jedną z najniebezpieczniejszych
sytuacji jaka może nas spotkać na drodze.
Ratunkiem jest po prostu bardzo wolna jazda a
pomocą są białe linie wyznaczające pasy
ruchu. Jeżeli decydujemy się na wyprzedzanie,
pamiętajmy o obowiązku użycia sygnału
dźwiękowego.
nieg. Jazda po śniegu, na dobrych, zimowych
oponach nie nastręcza specjalnych trudności a
co najważniejsze, nie stanowi elementu
zaskoczenia. Wiadomo, że jest ślisko i trzeba
uważać. Gorzej jest gdy śnieg posypany solą
zaczyna się topić. Wówczas nawierzchnia staje
się niejednolita. Są miejsca gdzie jedziemy po
mokrym podłożu a już za chwilę jedziemy po
lodzie. Najtragiczniejszą jest sytuacja
spowodowana marznącym deszczem lub
marznącą mżawką.
Uświadomienie czym
Poślizg – przyczyny – sposób zapobiegania. Proponuje się metodę
jest poślizg i jakie
Poślizgiem określa się sytuację, w której koła opowiadania
czynniki go wywołują.
przemieszczającego się motocykla ślizgają się
po podłożu. Poślizg jest skutkiem pewnych
przyczyn, które poślizg wywołały. Mnogość
przyczyn mogących wywołać poślizg jest nie
przeliczalna. Jedną z typowych przyczyn jest
nadmierna prędkość w zakręcie. Jeżeli siła
Poznanie sposobu
reakcji odśrodkowej przekroczy siłę
uniknięcia upadku w
przyczepności kół, następuje poślizg. Jeżeli
sytuacji uślizgu tylnego poślizgnęło się tylne koło motocykla, należy
koła motocykla.
ratunku szukać w kierownicy, ustawiając
przednie koła w kierunku przemieszczanie się
motocykla. Tak ustawione koło spowoduje
zniwelowanie siły, która spowodowała poślizg
a odpowiedni balans ciałem, może uchronić
Uświadomienie, że
przed upadkiem.
często przyczyną
Sytuacja, w której poślizgowi w zakręcie
poślizgu jest zbyt silne
uległo przednie koło, zazwyczaj kończy się
naciskanie dźwigni
upadkiem.
hamulca.
Częstą przyczyną poślizgu jest zbyt gwałtowne
hamowanie, powodujące zablokowanie
najczęściej koła tylnego. Ratunek – puścić
hamulec i ponowić hamowanie delikatniej.
Naukę trudnej sztuki opanowania poślizgu
poleca się w ośrodkach doskonalenia techniki
jazdy samochodem i motocyklem.
Utrwalenie nabytych
Podsumowanie materiału – ćwiczenia.
Proponuje się formę
wiadomości
repetytorium.
Tematy ustali
instruktor.
3.4. Nauka jazdy.
3.4.1.
Podział materiału.
L.p. Temat nauczania
Liczba
godz.
Przygotowanie do jazdy.
I
Uruchomienie silnika.
Ruszanie i zatrzymanie
1
Skręcanie w lewo i w prawo.
II Zmiana biegów w górę i w dół. .
1
III Ósemka. Jazda slalomem. Jazda po okręgu. 1
Hamowanie ( Zmniejszenie prędkości jazdy motocykla. Zatrzymanie ).
Hamowanie na wzniesieniu i spadku drogi.
IV Ruszanie motocyklem na wzniesieniu drogi.
Jazda w ruchu miejskim.
Przejeżdżanie przez tory tramwajowe ułożone w jezdni.
2
V Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w dzień i po
3
zmierzchu.
Jazda w terenie.
Jazda drogą z koleinami.
VI Przejazd przez kopny piach.
Przejazd przez muldy.
Jazda w terenie błotnistym.
2
VII Zwiększenie przyczepności przedniego koła.
Pokonywanie łuków i zakrętów.
2
Zachowanie się na drogach ekspresowych.
Włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy).
VII Wyprzedzanie.
I
Opuszczenie drogi ekspresowej.
2
IX Powtórzenia wybranych tematów.
2
Razem
16
godzin
3.4.2.
Materiał nauczania.
TEMAT I Przygotowanie do jazdy. Uruchamianie silnika. Ruszanie i
zatrzymanie.
Czas realizacji: 1 godzina praktycznej nauki jazdy.
Cel nauczania
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie
Przygotowanie do jazdy.
Zajęcia mogą być
umiejętności
Ubiór kierowcy: Nieprzemakalne ubranie,
prowadzone na
przygotowania się
buty z cholewką, rękawice, hełm ochronny, utwardzonym placu do
kierowcy do jazdy
okulary, nakolanniki i nałokietniki.
ćwiczeń z użyciem
motocyklem.
Ustawienie kierownicy – dopasowanie do
szkoleniowego
Zdobycie
wzrostu kierowcy.
motocykla.
umiejętności
Ustawienie dźwigni hamulca koła
Zalecaną metodą byłby
związanych z
przedniego i sprzęgła w płaszczyźnie
instruktaż połączony z
przystosowaniem
stanowiącej przedłużenia rąk kierowcy.
demonstracją.
motocykla do
Ustawienie lusterka w taki sposób aby do
W zajęciach może brać
indywidualnych
obserwacji drogi za motocyklem przy
udział dwóch
cech i wymagań
jeździe na wprost, wystarczyło skierować
kursantów.
użytkownika.
wzrok na lusterko, bez odchylania głowy.
Kursanci powtarzają
Przyswojenie reguł Ustawienie podnóżków na równym
wszystkie elementy
prawidłowej
poziomie.
omówione i
pozycji,
Dźwignia zmiany biegów ustawiona tak
zademonstrowane
zapewniającej
aby znajdowała się w poziomie zelówki
przez instruktora.
możliwość obsługi
buta lewej nogi opartej na podnóżku..
urządzeń w zasięgu Dźwignia hamulca ustawiona tak aby
rąk i nóg kierowcy. znajdowała się pod zelówką buta prawej
Opanowanie
nogi opartej na podnóżku..
sposobów
Stopy opierają się na podnóżku
ergonomicznej i
śródstopiem.
pewnej obsługi
Pozycja przy ruszaniu.
urządzeń, co
- Lewa noga na podnóżku obok dźwigni
prowadzi do działań zmiany biegów.
szybkich,
- Prawą nogą kierowca opiera się o
skutecznych i nie
krawężnik (podłoże).
rozpraszających
- Ręce na kierownicy.
uwagi.
Zdobycie
Uruchomienie silnika.
Zajęcia prowadzone na
umiejętności
Przed uruchomieniem silnika, szczególnie
placu do ćwiczeń.
wykonania
zimnego, należy „rozkleić” sprzęgło.
Zalecaną metodą byłby
czynności
Następnie otwieramy kranik paliwa i
instruktaż połączony z
związanych z
naciskamy przycisk do „przelewania”
demonstracją.
uruchomieniem
gaźnika, trzymamy wciśnięty tak długo aż
W zajęciach może brać
silnika
benzyna nie zacznie wyciekać przez
udział dwóch
motocyklowego.
specjalny otworek w komorze pływakowej. kursantów.
Uświadomienie
Wykonujemy dwa, trzy ruchy starterem,
Kursanci powtarzają
konieczności
przy wyłączonym zapłonie w celu zassania wszystkie elementy
rozklejenia sprzęgła, mieszanki do komory spalania. Jeżeli
omówione i
w przypadku
motocykl wyposażony jest w urządzenie
zademonstrowane
zimnego silnika i
rozruchowe, przesuwamy manetkę w
przez instruktora.
negatywnych
położenie „ssanie”.
skutków, w
Włączamy zapłon i starterem
przypadku
mechanicznym (lub elektrycznym)
zaniechania tej
uruchamiamy silnik.
czynności.
Przyswojenie
Ruszanie:
Zajęcia prowadzone na
czynności i
Przygotowanie do ruszenia: lewa ręka
placu do ćwiczeń.
umiejętności
przygotowana do wciśnięcia sprzęgła, lewa Zalecaną metodą byłby
związanych z
noga przygotowana do włączenia I biegu.
instruktaż połączony z
ruszaniem.
Oglądamy się za siebie sprawdzając czy
demonstracją.
Osiągnięcie nawyku możemy włączyć się do ruchu. Jeśli droga
W zajęciach może brać
związanego z
jest wolna – sygnalizujemy zamiar
udział dwóch
ruszeniem
włączenia się do ruchu lewą ręką po czym
kursantów.
motocyklem, a w
wciskamy sprzęgło, włączamy I bieg
Kursanci powtarzają
szczególności:
i kontrolując sytuację w lusterku,
wszystkie elementy
- Przyjęcie
zwiększamy nieco obroty silnika i łagodnie, omówione i
prawidłowej
z wyczuciem puszczamy sprzęgło.
zademonstrowane
pozycji.
Utrzymanie kierunku jazdy na wprost
przez instruktora.
- Sprawdzenie
(jazda wzdłuż linii imitującej krawężnik
możliwości
jezdni).
włączenia się do
Zatrzymanie:
ruchu.
- Spoglądamy w lusterko.
- Zasygnalizowanie - Sygnalizujemy prawą ręką jak do skrętu
zamiaru włączenia
w prawo. - Zjeżdżamy jak najbliżej prawej
się do ruchu.
krawędzi jezdni. - Wciskamy sprzęgło i
- Ruszenie i
jednocześnie hamujemy oboma hamulcami.
włączenie się do
- Gdy motocykl się zatrzyma – podpieramy
ruchu.
się prawą nogą.
Przyswojenie
- Lewą nogą „wyrzucamy bieg na luz”.
czynności i
Jeżeli zakończyliśmy jazdę wyłączamy
umiejętności
zapłon zakręcamy kranik paliwa i zsiadamy
najechanie z tyłu przez kierowcę, który – po
pierwsze – nie zauważył w porę hamującego
pojazdu, a po drugie – zapomniał, że droga
hamowania przy dużej prędkości wydłuża się
nieproporcjonalnie do prędkości.
Rozpoczynając naukę zachowania się na
drodze, wyobraźmy sobie, że drogą porusza
się cała kawalkada pojazdów, a my jedziemy
między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt, że
w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.
TEMAT IX Holowanie motocykla. Jazda z przyczepą. Jazda z bocznym wózkiem.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie zagrożeń Holowanie motocykla.
Proponuje się
jakie wynikają z jazdy
Holowanie motocykla jest czynnością z gruntu realizację tematu
motocyklem na holu.
niebezpieczną. Jeżeli motocykl holowany jest metodą opowiadania.
przez samochód, główne ryzyko ponosi
Pomocą może być
kierowca holowanego motocykla.
tablica, na której
On bowiem narażony jest na skutki szarpnięć
instruktor wykona
czy „kładzenia” motocykla przy pokonywaniu stosowne rysunki.
skrętów. Oczywiście kierowca holowanego
motocykla w każdej chwili może zwolnić
hol(wynika to z przepisów), ale przecież nie o
to idzie żeby co rusz puszczać hol, bo wydłuża
to czas jazdy i stwarza zamieszanie na drodze
a to jest już zagrożeniem bezpieczeństwa
ruchu drogowego. Holować motocyklistę
powinien jedynie kierowca z dużym
doświadczeniem i umiejętnościami takiego
prowadzenia samochodu, żeby nie stwarzać
sytuacji niebezpiecznych dla holowanego
motocyklisty. Podobne problemy występują
gdy motocykl holowany jest przez drugi
motocykl. Tu sytuacja jest gorsza, szczególnie
przy skrętach, bo nawet drobne szarpnięcia
powodują zachwianie równowagi obu
pojazdów. Tu również potrzebne jest
doświadczenie i rozumne współdziałanie obu
kierowców.
Uświadomienie
Jazda z przyczepą .
Proponuje się
problemów
Przepisy ruchu drogowego zezwalają na
realizację tematu
i kłopotów jakie
ciągnięcie motocyklem przyczepy, nie
metodą pogadanki.
wynikają z ciągnięcia
przekraczającej wagi motocykla lub 100 kg.
przyczepy motocyklem.
aden motocykl nie jest fabrycznie
przystosowany do ciągnięcia przyczepy,
bowiem nie posiada stosownego zaczepu ani
doprowadzonej instalacji oświetleniowej. Oba
te elementy trzeba zainstalować w motocyklu
we własnym zakresie. Podobnie jest z
przyczepką. Nie widać na rynku gotowych
produktów przeznaczonych do holowania
motocyklem.
Uświadomienie potrzeby Jazda Motocyklem z bocznym wózkiem.
Proponuje się
stosowania nieco
Motocykl z bocznym wózkiem to zupełnie
realizację tematu
odmiennej techniki jazdy innej klasy pojazd (pojazd wielośladowy)
metodą opowiadania.
motocyklem z bocznym chociaż trochę niemodny.
wózkiem.
Jazda motocyklem z bocznym wózkiem
wymaga nieco odmiennej techniki jazdy niż
„solówką”. Przede wszystkim przy ruszaniu i
hamowaniu odczuwa się charakterystyczne
ściąganie, przy ruszaniu w lewo, przy
hamowaniu w prawo. Chyba, że motocykl
posiada napęd i hamulec na kole przyczepy.
Inną dolegliwością jest usztywnienie w
płaszczyźnie pionowej motocykla co
powoduje, że kierowca wychyla się w zakręcie
dla,
częściowego choćby zrekompensowania
działania reakcji odśrodkowych.
TEMAT X Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych (ulewa, śnieżyca, mgła).
Poślizg – przyczyny – sposoby zapobiegania.
Podsumowanie materiału.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie zagrożeń Jazda w trudnych warunkach
Proponuje się metodę
w czasie jazdy,
atmosferycznych.
opowiadania.
wynikających z
Deszcz. W początkowej fazie, zmieszany z
niesprzyjających
tłustym brudem, tworzy na jezdni cienką
warunków
niewidoczną warstwę śliskiej mazi. W
atmosferycznych.
połączeniu z często występującymi koleinami,
Uświadomienie faktu, że stwarza to niebezpieczeństwo wytrącenia
skutecznym sposobem
motocykla z prostolinijnego toru jazdy.
przeciwdziałania jest
Podczas obfitych opadów, powstaje zjawisko
ograniczenie prędkości
filmu wodnego, powodującego utratę
jazdy.
sterowności.
Mgła. Jest jedną z najniebezpieczniejszych
sytuacji jaka może nas spotkać na drodze.
Ratunkiem jest po prostu bardzo wolna jazda a
pomocą są białe linie wyznaczające pasy
ruchu. Jeżeli decydujemy się na wyprzedzanie,
pamiętajmy o obowiązku użycia sygnału
dźwiękowego.
nieg. Jazda po śniegu, na dobrych, zimowych
oponach nie nastręcza specjalnych trudności a
co najważniejsze, nie stanowi elementu
zaskoczenia. Wiadomo, że jest ślisko i trzeba
uważać. Gorzej jest gdy śnieg posypany solą
zaczyna się topić. Wówczas nawierzchnia staje
się niejednolita. Są miejsca gdzie jedziemy po
mokrym podłożu a już za chwilę jedziemy po
lodzie. Najtragiczniejszą jest sytuacja
spowodowana marznącym deszczem lub
marznącą mżawką.
Uświadomienie czym
Poślizg – przyczyny – sposób zapobiegania. Proponuje się metodę
jest poślizg i jakie
Poślizgiem określa się sytuację, w której koła opowiadania
czynniki go wywołują.
przemieszczającego się motocykla ślizgają się
po podłożu. Poślizg jest skutkiem pewnych
przyczyn, które poślizg wywołały. Mnogość
przyczyn mogących wywołać poślizg jest nie
przeliczalna. Jedną z typowych przyczyn jest
nadmierna prędkość w zakręcie. Jeżeli siła
Poznanie sposobu
reakcji odśrodkowej przekroczy siłę
uniknięcia upadku w
przyczepności kół, następuje poślizg. Jeżeli
sytuacji uślizgu tylnego poślizgnęło się tylne koło motocykla, należy
koła motocykla.
ratunku szukać w kierownicy, ustawiając
przednie koła w kierunku przemieszczanie się
motocykla. Tak ustawione koło spowoduje
zniwelowanie siły, która spowodowała poślizg
a odpowiedni balans ciałem, może uchronić
Uświadomienie, że
przed upadkiem.
często przyczyną
Sytuacja, w której poślizgowi w zakręcie
poślizgu jest zbyt silne
uległo przednie koło, zazwyczaj kończy się
naciskanie dźwigni
upadkiem.
hamulca.
Częstą przyczyną poślizgu jest zbyt gwałtowne
hamowanie, powodujące zablokowanie
najczęściej koła tylnego. Ratunek – puścić
hamulec i ponowić hamowanie delikatniej.
Naukę trudnej sztuki opanowania poślizgu
poleca się w ośrodkach doskonalenia techniki
jazdy samochodem i motocyklem.
Utrwalenie nabytych
Podsumowanie materiału – ćwiczenia.
Proponuje się formę
wiadomości
repetytorium.
Tematy ustali
instruktor.
3.4. Nauka jazdy.
3.4.1.
Podział materiału.
L.p. Temat nauczania
Liczba
godz.
Przygotowanie do jazdy.
I
Uruchomienie silnika.
Ruszanie i zatrzymanie
1
Skręcanie w lewo i w prawo.
II Zmiana biegów w górę i w dół. .
1
III Ósemka. Jazda slalomem. Jazda po okręgu. 1
Hamowanie ( Zmniejszenie prędkości jazdy motocykla. Zatrzymanie ).
Hamowanie na wzniesieniu i spadku drogi.
IV Ruszanie motocyklem na wzniesieniu drogi.
Jazda w ruchu miejskim.
Przejeżdżanie przez tory tramwajowe ułożone w jezdni.
2
V Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w dzień i po
3
zmierzchu.
Jazda w terenie.
Jazda drogą z koleinami.
VI Przejazd przez kopny piach.
Przejazd przez muldy.
Jazda w terenie błotnistym.
2
VII Zwiększenie przyczepności przedniego koła.
Pokonywanie łuków i zakrętów.
2
Zachowanie się na drogach ekspresowych.
Włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy).
VII Wyprzedzanie.
I
Opuszczenie drogi ekspresowej.
2
IX Powtórzenia wybranych tematów.
2
Razem
16
godzin
3.4.2.
Materiał nauczania.
TEMAT I Przygotowanie do jazdy. Uruchamianie silnika. Ruszanie i
zatrzymanie.
Czas realizacji: 1 godzina praktycznej nauki jazdy.
Cel nauczania
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie
Przygotowanie do jazdy.
Zajęcia mogą być
umiejętności
Ubiór kierowcy: Nieprzemakalne ubranie,
prowadzone na
przygotowania się
buty z cholewką, rękawice, hełm ochronny, utwardzonym placu do
kierowcy do jazdy
okulary, nakolanniki i nałokietniki.
ćwiczeń z użyciem
motocyklem.
Ustawienie kierownicy – dopasowanie do
szkoleniowego
Zdobycie
wzrostu kierowcy.
motocykla.
umiejętności
Ustawienie dźwigni hamulca koła
Zalecaną metodą byłby
związanych z
przedniego i sprzęgła w płaszczyźnie
instruktaż połączony z
przystosowaniem
stanowiącej przedłużenia rąk kierowcy.
demonstracją.
motocykla do
Ustawienie lusterka w taki sposób aby do
W zajęciach może brać
indywidualnych
obserwacji drogi za motocyklem przy
udział dwóch
cech i wymagań
jeździe na wprost, wystarczyło skierować
kursantów.
użytkownika.
wzrok na lusterko, bez odchylania głowy.
Kursanci powtarzają
Przyswojenie reguł Ustawienie podnóżków na równym
wszystkie elementy
prawidłowej
poziomie.
omówione i
pozycji,
Dźwignia zmiany biegów ustawiona tak
zademonstrowane
zapewniającej
aby znajdowała się w poziomie zelówki
przez instruktora.
możliwość obsługi
buta lewej nogi opartej na podnóżku..
urządzeń w zasięgu Dźwignia hamulca ustawiona tak aby
rąk i nóg kierowcy. znajdowała się pod zelówką buta prawej
Opanowanie
nogi opartej na podnóżku..
sposobów
Stopy opierają się na podnóżku
ergonomicznej i
śródstopiem.
pewnej obsługi
Pozycja przy ruszaniu.
urządzeń, co
- Lewa noga na podnóżku obok dźwigni
prowadzi do działań zmiany biegów.
szybkich,
- Prawą nogą kierowca opiera się o
skutecznych i nie
krawężnik (podłoże).
rozpraszających
- Ręce na kierownicy.
uwagi.
Zdobycie
Uruchomienie silnika.
Zajęcia prowadzone na
umiejętności
Przed uruchomieniem silnika, szczególnie
placu do ćwiczeń.
wykonania
zimnego, należy „rozkleić” sprzęgło.
Zalecaną metodą byłby
czynności
Następnie otwieramy kranik paliwa i
instruktaż połączony z
związanych z
naciskamy przycisk do „przelewania”
demonstracją.
uruchomieniem
gaźnika, trzymamy wciśnięty tak długo aż
W zajęciach może brać
silnika
benzyna nie zacznie wyciekać przez
udział dwóch
motocyklowego.
specjalny otworek w komorze pływakowej. kursantów.
Uświadomienie
Wykonujemy dwa, trzy ruchy starterem,
Kursanci powtarzają
konieczności
przy wyłączonym zapłonie w celu zassania wszystkie elementy
rozklejenia sprzęgła, mieszanki do komory spalania. Jeżeli
omówione i
w przypadku
motocykl wyposażony jest w urządzenie
zademonstrowane
zimnego silnika i
rozruchowe, przesuwamy manetkę w
przez instruktora.
negatywnych
położenie „ssanie”.
skutków, w
Włączamy zapłon i starterem
przypadku
mechanicznym (lub elektrycznym)
zaniechania tej
uruchamiamy silnik.
czynności.
Przyswojenie
Ruszanie:
Zajęcia prowadzone na
czynności i
Przygotowanie do ruszenia: lewa ręka
placu do ćwiczeń.
umiejętności
przygotowana do wciśnięcia sprzęgła, lewa Zalecaną metodą byłby
związanych z
noga przygotowana do włączenia I biegu.
instruktaż połączony z
ruszaniem.
Oglądamy się za siebie sprawdzając czy
demonstracją.
Osiągnięcie nawyku możemy włączyć się do ruchu. Jeśli droga
W zajęciach może brać
związanego z
jest wolna – sygnalizujemy zamiar
udział dwóch
ruszeniem
włączenia się do ruchu lewą ręką po czym
kursantów.
motocyklem, a w
wciskamy sprzęgło, włączamy I bieg
Kursanci powtarzają
szczególności:
i kontrolując sytuację w lusterku,
wszystkie elementy
- Przyjęcie
zwiększamy nieco obroty silnika i łagodnie, omówione i
prawidłowej
z wyczuciem puszczamy sprzęgło.
zademonstrowane
pozycji.
Utrzymanie kierunku jazdy na wprost
przez instruktora.
- Sprawdzenie
(jazda wzdłuż linii imitującej krawężnik
możliwości
jezdni).
włączenia się do
Zatrzymanie:
ruchu.
- Spoglądamy w lusterko.
- Zasygnalizowanie - Sygnalizujemy prawą ręką jak do skrętu
zamiaru włączenia
w prawo. - Zjeżdżamy jak najbliżej prawej
się do ruchu.
krawędzi jezdni. - Wciskamy sprzęgło i
- Ruszenie i
jednocześnie hamujemy oboma hamulcami.
włączenie się do
- Gdy motocykl się zatrzyma – podpieramy
ruchu.
się prawą nogą.
Przyswojenie
- Lewą nogą „wyrzucamy bieg na luz”.
czynności i
Jeżeli zakończyliśmy jazdę wyłączamy
umiejętności
zapłon zakręcamy kranik paliwa i zsiadamy