eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu dostosowanie prawa polskiego do regulacji zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Wizowy

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2806
  • Data wpłynięcia: 2010-02-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 531

2806




TABELA ZBIE NO CI

TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające
PRAWNEGO/ WDRA ANYCH AKTÓW
Wspólnotowy Kodeks Wizowy (kodeks wizowy) (Dz. Urz. UE L 243 z 15.09.2008, str. 1), zwane dalej
PRAWNYCH:
rozporządzeniem (WE) nr 810/2009;
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie
Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na
temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 60),
zwane dalej rozporządzeniem (WE) nr 767/2008
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ


L.p.
Uzasadnienie
Konieczność
uwzględnienia w projekcie
Jedn.
wdrożenia
Jedn.
Treść przepisu UE
Treść przepisu/ów projektu
przepisów wykraczających
red.

red.
poza minimalne wymogi
T/N
prawa UE
1.
art. 2 pkt 2-5
Art. 2
T
art. 1 pkt Art. 4 pkt 5a - wiza Schengen – wiza, o której
Wprowadzenie w miejsce
rozporządzenia
Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje
2 lit. a
mowa w art. 2 pkt 2-5 rozporządzenia
dotychczasowej definicji „wizy
(WE) nr
się następujące definicje:
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr
jednolitej”, w której zawarto
810/2009
2) „wiza” oznacza zezwolenie wydawane
810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r.
odesłanie do art. 10 Konwencji
przez państwo członkowskie na:
ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks
Wykonawczej Schengen
a) tranzyt przez terytorium państw
Wizowy (kodeks wizowy) (Dz. Urz. UE L
uchylonego rozporządzeniem
członkowskich lub planowany pobyt na
243 z 15.09.09, str. 1), zwanego dalej
Parlamentu Europejskiego i Rady
terytorium państw członkowskich
„Wspólnotowym Kodeksem Wizowym”;
(WE) Nr 810/2009, definicji „wizy
nieprzekraczający trzech miesięcy w
Schengen”. Wprowadzenie do
dowolnym sześciomiesięcznym okresie,
ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r.
licząc od dnia pierwszego wjazdu na
o cudzoziemcach pojęcia „wizy
terytorium państw członkowskich;
Schengen” ma na celu utworzenie
b) tranzyt przez międzynarodową strefę
zbiorczego pojęcia dla wiz,
tranzytową portów lotniczych państw
których wydawanie jest
członkowskich;
uregulowane w rozporządzeniu
1

3) „wiza jednolita” oznacza wizę ważną na
Parlamentu Europejskiego i Rady
całym terytorium państw członkowskich;
(WE) Nr 810/2009. Pojęcie to
4) „wiza o ograniczonej ważności
odnosi się zarówno do wiz
terytorialnej” oznacza wizę ważną na
ważnych na całym terytorium
terytorium jednego lub kilku, lecz nie
państw członkowskich obszaru
wszystkich, państw członkowskich;
Schengen, jak i do wiz o
5) „tranzytowa wiza lotniskowa” oznacza
ograniczonej ważności
wizę uprawniającą do tranzytu przez
terytorialnej, ważnych na
międzynarodową strefę tranzytową jednego
terytorium jednego lub kilku, lecz
lub kilku portów lotniczych państw
nie wszystkich, państw
członkowskich;
członkowskich tego obszaru.

Ponadto pojęcie „wiza Schengen”
jest używane we wzorze
formularza wniosku o wydanie
wizy Schengen.

2

2. art.
22
Art. 22
T
art. 1 pkt Art. 4 pkt 5c - centralny organ wizowy –
Nowa definicja pojęcia „centralny
rozporządzenia
1. Państwo członkowskie może wymagać, by
2 lit. b
organ odpowiedzialny za opiniowanie
organ wizowy”.
(WE) nr
organy centralne innych państw
wniosków o wydanie wizy Schengen, o
810/2009
członkowskich zasięgały opinii jego organów
którym mowa w art. 22 Wspólnotowego
centralnych przy rozpatrywaniu wniosków
Kodeksu Wizowego oraz właściwy do
złożonych przez obywateli niektórych państw
otrzymywania informacji, o których mowa w
trzecich lub obywateli tych państw należących
art. 31 Wspólnotowego Kodeksu Wizowego;
do szczególnych kategorii. Zasięganie opinii
nie ma zastosowania do wniosków o wizę
lotniskową.
2. Organy centralne, do których zwrócono się
o opinię, odpowiadają w terminie siedmiu dni
kalendarzowych od dnia, w którym zwrócono
się do nich o opinię. Brak odpowiedzi w tym
terminie oznacza, że nie ma podstaw do tego,
by sprzeciwiać się wydaniu wizy.
3. Państwa członkowskie powiadamiają
Komisję o wprowadzeniu lub zniesieniu
wymogu zasięgania opinii przed
rozpoczęciem jego stosowania. Taka
informacja jest również przekazywana w
ramach lokalnej współpracy schengeńskiej w
odnośnym obszarze właściwości.
4. Komisja informuje państwa członkowskie o
takich zgłoszeniach.
5. Od dnia zastąpienia sieci konsultacji
Schengen, o której mowa w art. 46
rozporządzenia w sprawie VIS, opinii zasięga
się zgodnie z art. 16 ust. 2 tego
rozporządzenia.

3

art.
31
Art. 31




rozporządzenia
1. Państwo członkowskie może wymagać, by
(WE) nr
jego organy centralne były informowane o
810/2009
wizach, z wyjątkiem wiz lotniskowych
wydanych przez konsulaty innych państw
członkowskich obywatelom określonych
państw trzecich lub obywatelom tych państw
należącym do szczególnych kategorii.
2. Państwa członkowskie powiadamiają
Komisję o wprowadzeniu lub zniesieniu
wymogu przekazywania takich informacji
przed rozpoczęciem jego stosowania. Taka
informacja jest również przekazywana w
ramach lokalnej współpracy schengeńskiej w
odnośnym obszarze właściwości.
3. Komisja informuje państwa członkowskie o
takich zgłoszeniach.
4. Od dnia, o którym mowa w art. 46
rozporządzenia w sprawie VIS, informacje są
przekazywane zgodnie z art. 16 ust. 3 tego
rozporządzenia.

3.
art. 15 ust. 1 i 3
Art. 15
T
art. 1 pkt Art. 15 ust. 1 pkt 2 lit. a - dokument
W przepisie określającym warunki
rozporządzenia
1. Osoby ubiegające się o wizę jednolitą
3 lit. a
potwierdzający posiadanie ubezpieczenia
wjazdu na terytorium
(WE) nr
uprawniającą do jedno- lub dwukrotnego
zdrowotnego w rozumieniu przepisów o
Rzeczypospolitej Polskiej nadano
810/2009
wjazdu wykazują, że posiadają odpowiednie,
świadczeniach opieki zdrowotnej
nowe brzmienia lit. a w ust. 1 w
ważne podróżne ubezpieczenie medyczne
finansowanych ze środków publicznych lub
pkt 2, wskazując na konieczność
pokrywające wszelkie wydatki, które podczas
zawarcie umowy podróżnego ubezpieczenia
posiadania dokumentu
ich pobytu(-ów) na terytorium państw
medycznego o minimalnej kwocie
potwierdzającego posiadanie
członkowskich mogą wyniknąć w związku z
ubezpieczenia w wysokości 30 000 euro,
ubezpieczenia zdrowotnego w
koniecznością powrotu z powodów
ważnej przez okres planowanego pobytu
rozumieniu przepisów o
medycznych, potrzebą pilnej pomocy
cudzoziemca na terytorium Rzeczpospolitej
świadczeniach opieki zdrowotnej
medycznej, nagłym leczeniem szpitalnym lub
Polskiej, pokrywającego wszelkie wydatki,
finansowanych ze środków
ze śmiercią.
które mogą wyniknąć podczas pobytu na tym
publicznych lub zawarcie umowy
3. Ubezpieczenie musi być ważne na całym
terytorium w związku z koniecznością
podróżnego ubezpieczenia
terytorium państw członkowskich i
powrotu z powodów medycznych, potrzebą
medycznego o minimalnej kwocie
obejmować całkowity okres planowanego
pilnej pomocy medycznej, nagłym leczeniem
ubezpieczenia w wysokości
pobytu lub tranzytu danej osoby. Minimalna
szpitalnym lub ze śmiercią, w której
30 000 euro, ważnej przez okres
kwota ubezpieczenia wynosi 30000 EUR.
ubezpieczyciel zobowiązuje się do pokrycia
planowanego pobytu cudzoziemca
Jeżeli wydana zostaje wiza o ograniczonej
kosztów udzielonych ubezpieczonemu
na terytorium Rzeczpospolitej
ważności terytorialnej, obejmująca terytorium
świadczeń zdrowotnych bezpośrednio na
Polskiej, pokrywającego wszelkie
co najmniej dwóch państw członkowskich,
rzecz podmiotu udzielającego takich
wydatki, które mogą wyniknąć
ubezpieczenie musi być ważne przynajmniej
świadczeń, na podstawie wystawionego przez podczas pobytu na tym terytorium
4

w państwach członkowskich, których dotyczy
ten podmiot rachunku – w przypadku wjazdu
w związku z koniecznością
wiza.
na podstawie wizy krajowej,
powrotu z powodów medycznych,
potrzebą pilnej pomocy
medycznej, nagłym leczeniem
szpitalnym lub ze śmiercią, w
której ubezpieczyciel zobowiązuje
się do pokrycia kosztów
udzielonych ubezpieczonemu
świadczeń zdrowotnych
bezpośrednio na rzecz podmiotu
udzielającego takich świadczeń, na
podstawie wystawionego przez ten
podmiot rachunku – w przypadku
wjazdu na podstawie wizy
krajowej.
4. załącznik I do
Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr
T
art. 1 pkt Art. 15 ust. 2 pkt 1 lit. c - wizy Schengen lub
Zmiana brzmienia jest
rozporządzenia
810/2009 stanowi załącznik nr 1 do niniejszej
3 lit. b
wizy krajowej w celu wykonywania pracy, o
konsekwencją wprowadzenia w
(WE) nr
tabeli.
której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 5-7,
projektowanej ustawie nowego
810/2009

sposobu określenia celów, w

których są wydawane wizy,
przewidzianego w art. 26 ust. 1.
5.
art. 15 ust. 6
Art. 15
T
art. 1 pkt
Art. 15 ust. 2a - Do oceny wymogów
Dodanie ust. 2a wskazującego, że
rozporządzenia
6. Wymóg dotyczący posiadania
3 lit. b
dotyczących posiadania ubezpieczenia
do oceny wymogów dotyczących
(WE) nr
ubezpieczenia można uznać za spełniony w
medycznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2
posiadania ubezpieczenia
810/2009
przypadkach gdy ustalono, że osoba
lit. a, stosuje się odpowiednio art. 32 ust. 3.
medycznego, o którym mowa w
ubiegająca się o wizę posiada odpowiednie
ust. 1 pkt 2 lit. a, stosuje się
ubezpieczenie w związku ze swoją sytuacją
odpowiednio art. 32 ust. 3
zawodową. Zwolnienie z obowiązku
(przewidujący, że wymóg
przedstawiania dowodu posiadania
dotyczący posiadania
podróżnego ubezpieczenia medycznego może
ubezpieczenia medycznego można
dotyczyć konkretnych grup zawodowych –
uznać za spełniony, w przypadku
takich jak marynarze – objętych już
gdy cudzoziemiec posiada
podróżnym ubezpieczeniem medycznym w
odpowiednie ubezpieczenie w
związku z wykonywanym zawodem.
związku ze swoją sytuacją
zawodową), jest konsekwencją
przyjęcia w art. 32 ust. 3 ustawy o
cudzoziemcach uregulowania
odpowiadającego art. 15 ust. 6
rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) Nr
810/2009.
6.
art. 14 ust. 1 lit.
Art. 14
T
art. 1 pkt Art. 16 ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia -
Nadano nowe brzmienie
b
1. Składając wniosek o wizę jednolitą, osoba
4 lit. a
Cudzoziemiec może przedstawić jako
wprowadzeniu do wyliczenia w
rozporządzenia
ubiegająca się o wizę przedstawia:
dokument potwierdzający posiadanie
ust 1 przewidując że
5

strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: