Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- projekt ma na celu dostosowanie prawa polskiego do regulacji zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Wizowy
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2806
- Data wpłynięcia: 2010-02-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 531
2806
budżecie państwa odpowiednio:
– w części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji, ze środków będących w dyspozycji Szefa Urzędu do
Spraw Cudzoziemców,
– w części 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, ze środków będących w
dyspozycji Szefa Służby Celnej,
– z części 85 – Budżety wojewodów ogółem
i nie będą stanowić tytułu do ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa.
6) koszty wynikające ze zmiany ustawy o opłacie skarbowej
Obniżenie opłaty skarbowej za wydanie wizy na granicy przez komendanta placówki
Straży Granicznej z równowartości 60 euro do równowartości 35 euro w przypadku dzieci
w wieku od 6 do 12 lat oraz zwolnienie z opłaty skarbowej za wydanie tej wizy
przedstawicielom organizacji niekomercyjnych w wieku do 25 lat uczestniczącym w
seminariach, konferencjach, imprezach sportowych, kulturalnych i edukacyjnych
organizowanych przez organizacje niekomercyjne, spowoduje pewne uszczuplenie
dochodów gmin. Brak jednak danych statystycznych o ilości wiz wydawanych na granicy
cudzoziemcom należącym do ww. kategorii wiekowych oraz ze względu na cel wjazdu
(dotychczas ww. grupy cudzoziemców nie były wyszczególnione), w związku z czym nie
można przeprowadzić szacunku takiego uszczuplenia.
Jeżeli chodzi o obniżenie wysokości opłaty skarbowej za przedłużenie wizy Schengen z
równowartości 60 euro do równowartości 30 euro, tj. ok. 124,30 zł, według kursu
średniego tej waluty z dnia 30 listopada 2009 r. (1 euro = 4,1431 zł), to spowoduje ono
uszczuplenie dochodów gmin o kwotę stanowiącą równowartość ok. 64 050 euro rocznie,
tj. ok. 265 365,55 zł. Przy obliczaniu wysokości tego uszczuplenia brano po uwagę, że w
2008 r. na terytorium Polski przedłużono 2135 wiz Schengen, a dotychczasowa wysokość
opłaty skarbowej za przedłużenie wizy Schengen stanowiła równowartość 60 euro. A
zatem dochód gminy z tego tytułu wynosił ok. 128 100 euro rocznie. Obecnie przy
założeniu, że rocznie będzie przedłużanych 2135 wiz Schengen, a wysokość opłaty
skarbowej za przedłużenie wizy Schengen będzie stanowiła równowartość 30 euro, to
dochód gminy z tego tytułu wyniesie ok. 64 050 euro, tj. ok. 265 365,55 zł.
42
Jeżeli chodzi o zwolnienie z opłaty skarbowej za przedłużenie wizy Schengen w
przypadkach, o których mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (WE) nr 810/2009, tj. w przypadku siły wyższej lub ze względów humanitarnych, to
należy stwierdzić, że obecne przepisy ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach
nie wyodrębniają podstawy prawnej przedłużenia wizy z uwagi na ww. przesłanki.
Ustawa ta przewiduje wyjątkowe przedłużanie wizy poza dopuszczalne limity okresu
pobytu przewidzianego dla danego typu wizy w przypadku cudzoziemca przebywającego
w szpitalu, którego stan zdrowia wyklucza przewiezienie lub wyjazd do innego państwa.
Takich przypadków w 2008 r. było 8. Z uwagi na ww. nieostre kryterium stosowania
zwolnienia z opłaty wizowej przy przedłużaniu wiz Schengen (tj. w przypadku siły
wyższej lub ze względów humanitarnych) trudno oszacować skalę przypadków, w
których zwolnienie takie będzie miało zastosowanie, a tym samym trudno oszacować
wysokość możliwego uszczuplenia dochodów gmin z tego tytułu.
Jednakże można przyjąć pewne założenia i dokonać oszacowania wysokości
prawdopodobnego obniżenia dochodów gmin z tytułu wprowadzenia zwolnienia z opłaty
skarbowej za przedłużenie wizy Schengen „w przypadku siły wyższej lub ze względów
humanitarnych”. Biorąc pod uwagę, że w 2008 r. na terytorium Polski przedłużono 2135
wiz Schengen, a dotychczasowa wysokość opłaty skarbowej za przedłużenie wizy
Schengen stanowiła równowartość 60 euro i przyjmując założenie, że zwolnienie z opłaty
za przedłużenie wizy Schengen będzie dotyczyło 10 % ww. liczby wydanych wiz
Schengen (tj. ok. 213 przypadków zwolnień rocznie), to szacunkowo uszczuplenie
dochodów gmin z tego tytułu wyniesie równowartość ok. 12 780 euro rocznie, tj. ok.
52 948,81 zł.
Zniesienie opłaty za wydanie przez komendanta placówki Straży Granicznej wizy dla
„grupy osób” i zastąpienie ich opłatami za wydanie wiz indywidualnych mogłoby
przyczynić się do wzrostu dochodów gmin. Jednakże z informacji uzyskanych od Straży
Granicznej wynika, że w praktyce „wizy grupowe” nigdy nie były wydawane, a zatem
zastąpienie ich wizami indywidualnymi nie będzie miało znaczenia dla dochodów gmin.
Projektowana ustawa przewiduje także wprowadzenie zmian, które nie spowodują
dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa, tzn.:
43
1) zmiany przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach dotyczące wiz nie
wprowadzają zmiany zakresu danych zamieszczanych w wizie krajowej, nie będzie więc
konieczności przygotowania nowego wzoru wizy (jest on tożsamy ze wzorem wizy
Schengen),
2) wprowadzenie instytucji ponownego rozpatrzenia wniosku w przypadku decyzji o
odmowie wydania, o unieważnieniu lub o cofnięciu wizy wydanej przez konsula –
postępowanie będzie toczyło się przed tym samym organem, który wydał decyzje w ww.
sprawach (przedstawiciel Ministerstwa Spraw Zagranicznych podczas konferencji
uzgodnieniowej w dniu 10 grudnia 2009 r. zapewnił, że nie będzie dodatkowych kosztów
związanych z wprowadzeniem ww. rozwiązania do ustawy o cudzoziemcach).
Reasumując, wejście w życie projektowanej ustawy spowoduje koszty dla budżetu państwa
związane:
– z dokonaniem nowych tłumaczeń pouczeń dla cudzoziemców o zasadach i trybie
postępowania oraz o przysługujących im prawach i ciążących na nich obowiązkach w
sprawach uregulowanych w ustawie o cudzoziemcach,
– z modernizacją Systemu Pobyt,
– z modernizacją systemów informatycznych Urzędu do Spraw Cudzoziemców służących do
realizacji zadań, o których mowa w art. 33, art. 34, art. 46 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o
cudzoziemcach w brzmieniu nadanym projektowaną ustawą, a w szczególności z
wprowadzeniem nowej funkcjonalności, o której mowa w art. 47 i art. 48 ustawy,
- ze zmianą przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. dotyczących zaproszeń
(przygotowanie nowego wzoru zaproszenia i wydrukowanie blankietów zaproszeń według
nowego wzoru).
Ww. koszty zostaną sfinansowane w ramach środków zaplanowanych w budżecie państwa w
części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i
Administracji, ze środków będących w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, i
nie będą stanowić tytułu do ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa.
Wydatki związane z wejściem w życie projektowanych regulacji spowodują jednorazowe
obciążenie budżetu państwa do poniesienia w 2010 r. w wysokości ok. 818 590 zł z tytułu:
44
a) dokonania nowych tłumaczeń pouczeń dla cudzoziemców o zasadach i trybie
postępowania oraz o przysługujących im prawach i ciążących na nich obowiązkach w
sprawach uregulowanych w ustawie o cudzoziemcach – 20 000 zł,
b) zmian w przepisach ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach w zakresie
zaproszeń – 298 590 zł,
c) modernizacji Systemu Pobyt – 250 000 zł,
d) modernizacji systemów informatycznych Urzędu do Spraw Cudzoziemców służących do
realizacji zadań, o których mowa w art. 33, art. 34, art. 46 ustawy z dnia 13 czerwca 2003
r. o cudzoziemcach w brzmieniu nadanym projektowaną ustawą, a w szczególności z
wprowadzeniem nowej funkcjonalności, o której mowa w art. 47 i art. 48 ustawy –
250 000 zł.
Ww. koszty zostaną sfinansowane w ramach środków zaplanowanych w budżecie państwa w
części 42 – Sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i
Administracji, ze środków będących w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, i
nie będą stanowić tytułu do ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa.
Roczne dochody budżetów gmin obniżą się łącznie o kwotę ok. 318 314,36 zł w związku z:
– obniżeniem wysokości opłaty skarbowej za przedłużenie wizy Schengen – o kwotę
stanowiącą równowartość ok. 64 050 euro rocznie, tj. ok. 265 365,55 zł,
– wprowadzeniem zwolnienia z opłaty skarbowej za przedłużenie wizy Schengen w
przypadkach, o których mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (WE) nr 810/2009, tj. w przypadku siły wyższej lub ze względów humanitarnych – o
kwotę stanowiącą równowartość ok. 12 780 euro rocznie, tj. ok. 52 948,81 zł.
Po określeniu przez Komisję Europejską daty rozpoczęcia funkcjonowania Systemu
Informacji Wizowej w Rzeczypospolitej Polskiej powstaną jednorazowe koszty związane z
zakupem przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, organy Służby Celnej i wojewodów
urządzeń do pobierania odcisków linii papilarnych od cudzoziemców podczas kontroli
legalności pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które spowodują jednorazowe
obciążenie budżetu państwa w wysokości stanowiącej równowartość ok. 714 000 euro, tj. ok.
2 958 173,40 zł.
45
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz
sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość oraz sytuację i rozwój regionalny.
02/02-kt
46
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2806
› Pobierz plik