Rządowy projekt ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz o zmianie niektórych ustaw
- określenie zasad ochrony informacji, których nieuprawnione ujawnienie spowodowałoby lub mogło spowodować szkody dla Rzeczypospolitej Polskiej albo byłoby z punktu widzenia jej interesów niekorzystne, także w trakcie ich opracowywania oraz niezależnie od formy i sposobu ich wyrażania;- utrata mocy przez ustawę z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2791
- Data wpłynięcia: 2010-02-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie informacji niejawnych
- data uchwalenia: 2010-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 182, poz. 1228
2791
W § 3 zawarto wskazanie wymogów dotyczących treści wniosku o przekazanie
informacji i udostępnienie materiałów w celu weryfikacji danych zawartych w ankiecie
bezpieczeństwa osobowego albo kwestionariuszu bezpieczeństwa przemysłowego.
W § 4 określono tryb przekazywania informacji i udostępniania materiałów. W
trosce o dotrzymanie terminu realizacji postępowań skrócono z 21 do 14 dni termin
realizacji tych czynności (ust. 1 pkt 1), a do grupy osób zatrudnionych w służbach i
organach prowadzących postępowania sprawdzające, którym mogą zostać udostępnione
do wglądu materiały i dokumenty, dołączono – obok żołnierzy i funkcjonariuszy – także
pracowników, pozostawiając służbom i organom dowolność doboru osób do realizacji
tych czynności (ust. 1 pkt 2, ust. 2).
W § 5 dotyczy sporządzania i przekazywania upoważnienia do wglądu w
dokumenty i materiały.
W § 6 udzielenie pomocy w ramach prowadzonego postępowania sprawdzającego
ograniczono tylko do szczególnie uzasadnionych przypadków (ust. 1). Z uwagi na
znaczące rozszerzenie kręgu podmiotów, uprawnionych do korzystania z rozporządzenia,
zasadna jest konieczność ograniczenia obowiązku udzielania pomocy przez CBA, Policję,
SG, W oraz organy kontroli skarbowej wszystkim służbom i organom uprawnionym do
prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających albo postępowań bezpieczeństwa
przemysłowego, ponieważ „udzielana pomoc” ma mniejszy wymiar informacyjny, niż
weryfikacja danych, a czynności te (rozmowy z osobami polecającymi, wywiad w
miejscu zamieszkania, rozmowa z przełożonym lub innymi osobami) mogą
przeprowadzić same organy w ramach prowadzonych postępowań.
Ponadto do czynności, przy których może być udzielona pomoc, dodano rozmowę
z przełożonym lub innymi osobami.
Usunięto natomiast i tak dotychczasowej w praktyce martwego i de facto nic
niewnoszącego do procedury przepisu o konieczności potwierdzania przyjęcia wniosku o
udzielenie pomocy oraz informowania o terminie i zakresie pomocy.
W § 7 zawarto wskazanie wymogów dotyczących treści wniosku o udzielenie
pomocy w ramach postępowań sprawdzających, a w § 8-11 – przepisy regulujące tryb
udzielania pomocy i jej dokumentowanie.
6
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Zakres oddziaływania znowelizowanych przepisów rozporządzenia jest ograniczony do
podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ustawy o ochronie informacji niejawnych.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie wywoła zwiększenia wydatków z budżetu państwa i
budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia pozostanie bez wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Zgodność z przepisami prawa Unii Europejskiej
Przedmiotowe rozporządzenie pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej. Projekt
rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie podlega
procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.U. Nr 239, poz. 2039 i z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
39-02-aa
7
PROJEKT
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia
w sprawie szczegółowych zadań pełnomocników ochrony
w zakresie ochrony informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych podległych
Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia o ochronie informacji niejawnych
oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr ….., poz. ……) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe zadania pełnomocników ochrony w jednostkach organizacyjnych
podległych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, zwanych dalej
„jednostkami organizacyjnymi”, w tym dotyczące koordynowania oraz
nadzorowania działalności pionów ochrony przez pełnomocników ochrony
bezpośrednio nadrzędnych jednostek organizacyjnych;
2) sposób współdziałania, w zakresie ochrony informacji niejawnych, z właściwymi
jednostkami organizacyjnymi Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
3) organizowanie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
4) szczególne wymagania w zakresie stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego
ochrony informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych;
2
§ 2 Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa – ustawę z dnia …….. o ochronie informacji niejawnych oraz o zmianie
niektórych innych ustaw;
2) komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej – Sekretariat Ministra
Obrony Narodowej, departament, zarząd, biuro;
3) system ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej – zespół
przedsięwzięć organizacyjno-technicznych obejmujących ochronę fizyczną
i techniczną informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej.
Rozdział 2
Szczegółowe zadania pełnomocników ochrony kierowników jednostek organizacyjnych
§ 3. 1. Pełnomocnik Ministra Obrony Narodowej do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych
realizuje w Ministerstwie Obrony Narodowej zadania wymienione w § 4 oraz koordynuje
realizację zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych przez piony ochrony jednostek
organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej, osobom
zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa oraz kierownikom komórek
organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jest zobowiązany do:
1) określania, w porozumieniu z Szefem Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
propozycji dotyczących zasadniczych zadań i kierunków działania dla pionów
ochrony jednostek organizacyjnych oraz przedkładania ich do akceptacji
Ministrowi Obrony Narodowej;
2) kierowania pracami związanymi z opracowaniem projektów dokumentów
prawnych regulujących problematykę ochrony informacji niejawnych
w Ministerstwie Obrony Narodowej oraz jednostkach organizacyjnych podległych
lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej;
3)
opiniowania i uzgadniania projektów dokumentów decyzyjnych
(rozkazodawczych) wydawanych przez kierowników jednostek organizacyjnych
bezpośrednio podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej przez osoby
3
zajmujące kierownicze stanowiska ministerstwa, regulujących problematykę
ochrony informacji niejawnych w tych jednostkach;
4) wykonywania zadań związanych z realizacją funkcji gestora specjalistycznego
sprzętu ochrony informacji niejawnych, w tym określanie potrzeb modernizacji
i kierunków rozwoju tego sprzętu;
5) opracowywania, w porozumieniu z Szefem Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
programów szkolenia specjalistycznego dla kierowników i pracowników
kancelarii tajnych, tajnych – zagranicznych oraz innych niż kancelaria tajna
komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za rejestrowanie, przechowywane,
obieg i udostępnianie materiałów niejawnych;
6) organizowania szkolenia:
a) o którym mowa w art. 19 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, prowadzonego przez Służbę
Kontrwywiadu Wojskowego, wobec osób z jednostek organizacyjnych
bezpośrednio podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej, osobom
zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa oraz kierownikom komórek
organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej,
b)
specjalistycznego z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego,
prowadzonego przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, dla inspektorów
bezpieczeństwa teleinformatycznego i administratorów systemu pełniących
służbę oraz zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych, o których mowa
w lit. a,
c) specjalistycznego dla osób pełniących służbę lub zatrudnionych w kancelariach
tajnych oraz innych niż kancelaria tajna komórkach organizacyjnych
odpowiedzialnych za rejestrowanie, przechowywanie, obieg i udostępnianie
materiałów niejawnych jednostek organizacyjnych, o których mowa w lit. a,
z wyłączeniem dowództw rodzajów sił zbrojnych Inspektoratu Wsparcia Sił
Zbrojnych, Dowództwa Garnizonu Warszawa oraz Komendy Głównej
andarmerii Wojskowej;
7) nadzorowania działalności merytorycznej pionów ochrony, a także realizowania,
kontroli stanu ochrony informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych
podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych;
8) uzgadniania rocznych planów zasadniczych przedsięwzięć pionów ochrony
jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 6 lit. a;