Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2759
- Data wpłynięcia: 2010-02-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-02-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 36, poz. 197
2759
180 tys. hektarów upraw roślin strączkowych i motylkowatych
drobnonasiennych i przeznaczenie na ten cel 10,8 mln euro rocznie, co
pozwala oszacować stawkę płatności na poziomie 60 euro/hektar,
2) 200 tys. krów i przeznaczenie na ten cel 28,5 mln euro rocznie, co pozwala
oszacować stawkę płatności na poziomie 142,5 euro/sztukę oraz
3) 50 tys. owiec i przeznaczenie na ten cel 1,5 mln euro rocznie, co pozwala
oszacować stawkę płatności na poziomie 30 euro/sztukę.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu wykonanie przepisów prawa Unii Europejskiej.
W związku z powyższym projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji
zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337). Nie zgłoszono
zainteresowania pracami nad projektem rozporządzenia w trybie art. 7 tej ustawy.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Projekt rozporządzenia będzie oddziaływał na rolników utrzymujących krowy
i owce w rejonach wrażliwych oraz rolników uprawiających rośliny strączkowe lub
motylkowate drobnonasienne.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia został uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi i instytucjami:
1. Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
2. Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3. Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników
Indywidualnych „Solidarność”;
4. Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”;
5. Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
6. Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „SOLIDARNI”;
7. Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej
Polskiej;
8.
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników
i Organizacji Rolniczych;
9. Forum Związków Zawodowych;
10. Konfederacją Pracodawców Polskich;
11. Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
12. Business Centre Club;
13. Związkiem Rzemiosła Polskiego;
14. Radą Gospodarki ywnościowej;
15. Krajową Radą Spółdzielczą;
16. Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
17. Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
18. Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego;
19. Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu;
20. Wielkopolskim Zrzeszeniem Plantatorów Chmielu;
21. Federacją Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych;
22. Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
23. Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych;
4
24. Krajową Radą Izb Rolniczych;
25. Krajową Izbą Gospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
26. Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku;
27. Polską Izbą Lnu i Konopi;
28. Związkiem Sadowników RP;
29. Związkiem Sadowników Polskich;
30. Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
31. Polskim Związkiem Ogrodniczym;
32. Polską Izbą Ogrodniczą;
33. Krajową="http://www.kups.org.pl/";
34. ="mailto:unichlod@unichlod.pl"
35. Stowarzyszeniem Krajowa Unia Producentów Soków.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, nie będzie miało również wpływu na budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
rodki finansowe na płatności w ramach wsparcia specjalnego pochodzą
w całości z budżetu Unii Europejskiej.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia, poprzez wsparcie dochodów rolników,
wpłynie na utrzymanie obecnych poziomów produkcji w sektorze wołowiny, cielęciny
oraz mleczarskim w wybranych województwach, a tym samym na zachowanie
dotychczasowych miejsc pracy w rolnictwie na tym obszarze.
Projekt rozporządzenia będzie miał również wpływ na poziom dochodów rolników
uprawiających rośliny strączkowe i motylkowate drobnonasienne z terytorium całej
Polski.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność polskiej gospodarki i nie będzie miało wpływu na przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia, poprzez wsparcie dochodów rolników,
a co za tym idzie utrzymanie dotychczasowych miejsc pracy w wybranych sektorach
produkcji rolnej wpłynie pozytywnie na rozwój regionalny województw Polski
południowo-wschodniej.
02/16rch
6
projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia …………………………. 2010 r.
w sprawie rejonów wrażliwych pod względem gospodarczym lub
środowiskowym
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r.
o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr
170, poz. 1051, Nr 214, poz. 1349, z 2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr …,
poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rejony wrażliwe pod względem gospodarczym lub środowiskowym, na
terenie których są położone siedziby stad:
1) w których znajdują się samice gatunku bydło domowe (Bos taurus), do których
może zostać przyznana płatność do krów i owiec, określa załącznik nr 1 do
rozporzadzenia;
2) w których znajdują się samice gatunku owca domowa (Ovis aries), do których
może zostać przyznana płatność do krów i owiec, określa załącznik nr 2 do
rozporzadzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 2010 r.
MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
1