eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2759
  • Data wpłynięcia: 2010-02-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-17
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 36, poz. 197

2759

Art. 7. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy
wymienionej w art. 3 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy wymienionej w art. 3,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 5 lat od dnia jej
wejścia w życie.

Art. 8. W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy:
1) wpisu do ewidencji producentów, o której mowa w art. 4 pkt 1
ustawy wymienionej w art. 2, dokonuje się na wniosek, którego
wzór jest określony w przepisach wydanych na podstawie art. 17
pkt 1 ustawy wymienionej w art. 2, w brzmieniu obowiązującym
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy;
2) zaświadczenie o nadanym numerze identyfikacyjnym wydaje się
zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na
podstawie art. 17 pkt 2 ustawy wymienionej w art. 2,
w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy.

Art. 9. Ustawa wchodzi w życie z dniem 15 marca 2010 r., z wyjątkiem art. 5
ust. 4b i 4c ustawy wymienionej w art. 3, które wchodzą w życie z dniem 15 marca
2011 r.
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji
producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności i ustawę z dnia
28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 42, poz. 386, Nr 148, poz. 1551 i Nr 162,
poz. 1709, z 2005 r. Nr 10, poz. 64, z 2007 r. Nr 64, poz. 427, z 2008 r. Nr 237, poz. 1655 oraz z 2009 r. Nr 92,
poz. 753.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237,
poz. 1655 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 105.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 92, poz. 638, Nr 144, poz. 1045 i Nr 187,
poz. 1381, z 2007 r. Nr 35, poz. 217, Nr 49, poz. 328 i Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634 i Nr 145,
poz. 918.

02_02zb

45
UZASADNIENIE


Projekt ustawy wprowadza zmiany do ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r.
o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170,
poz. 1051, z późn. zm.), do ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji
producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie
płatności (Dz. U. z 2004 r. Nr 10, poz. 76, z późn. zm.) oraz do ustawy z dnia 28 listopada
2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji
Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 229, poz. 2273,
z późn. zm.).
Konieczność dokonania zmian w ustawie z dnia 26 stycznia 2007 r.

o płatnościach w
ramach systemów wsparcia bezpośredniego wynika ze zmian

w przepisach Unii Europejskiej, do których należy zaliczyć w szczególności wejście w życie:
1) rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne
zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki
rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego
rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz
uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16,
z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 73/2009”,
2) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady
wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli
w
ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym
rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do
zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina
(Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2009, str. 65), zwanego dalej „rozporządzeniem
nr 1122/2009”,
3) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1121/2009 z dnia 29 października 2009 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009
w odniesieniu do systemów wsparcia dla rolników, ustanowionych w jego tytułach IV i V
(Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2009, str. 27), zwanego dalej „rozporządzeniem
nr 1121/2009”,
4) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1120/2009 z dnia 29 października 2009 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania systemu płatności jednolitej
przewidzianego w tytule III rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 ustanawiającego
wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej
i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników (Dz. Urz. UE L 316
z 02.12.2009, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1120/2009”.
Przyjęte przez Radę Unii Europejskiej rozporządzenie nr 73/2009 jest wynikiem,
zakończonego w listopadzie 2008 r., przeglądu funkcjonowania Wspólnej Polityki Rolnej
(ang. Health Check). Zastąpiło ono rozporządzenie nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r.
ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej
polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające
rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE)
nr
1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE)
nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001 (Dz. Urz. UE L 270 z 21.10.2003,
str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 40, str. 269, z późn.
zm.), zwane dalej „rozporządzeniem nr 1782/2003”,dotychczas regulujące kwestie związane z
przyznawaniem płatności bezpośrednich. Wyżej wymienione rozporządzenia Komisji są
natomiast aktami wykonawczymi do rozporządzenia nr 73/2009.

Do podstawowych zmian, bezpośrednio wynikających z rozporządzenia nr 73/2009,
należy zaliczyć:
1) uchylenie przepisów regulujących przyznawanie płatności do powierzchni upraw roślin
przeznaczonych na cele energetyczne oraz związane z tym zakończenie stosowania
pomocy krajowej do zakładania plantacji trwałych na cele energetyczne, a także pomocy
państwa (pomoc o charakterze de minimis) do rzepaku przeznaczonego na cele
energetyczne,
2) uchylenie przepisów regulujących przyznawanie związanej z produkcją części krajowych
płatności uzupełniających dla plantatorów chmielu,
3) ustanowienie podstawy prawnej dla realizacji wsparcia specjalnego, o którym mowa
w art. 68 rozporządzenia nr 73/2009,
4) zmianę odesłań do przepisów wspólnotowych przywoływanych w zmienianej ustawie:
a) odesłania do rozporządzenia nr 1782/2003 należy zastąpić odesłaniami do

rozporządzenia nr 73/2009,

2
b) odesłania do rozporządzenia nr 796/2004 należy zastąpić odesłaniami do

rozporządzenia nr 1122/2009,
c) odesłania do rozporządzenia nr 1973/2004 należy zastąpić odesłaniami do

rozporządzenia nr 1121/2009,
d) odesłania do rozporządzenia nr 795/2004 należy zastąpić odesłaniami do

rozporządzenia nr 1120/2009.


Rozporządzenie nr 73/2009 nie przewiduje możliwości wsparcia upraw roślin
energetycznych, a obowiązujące dotychczas w przedmiotowym zakresie regulacje, zawarte
w rozporządzeniu nr 1782/2003, zostały utrzymane w mocy jedynie do końca 2009 r. Zmiana
taka powoduje konieczność uchylenia przepisów krajowych stanowiących podstawę prawną
do przyznawania tych płatności. Jednocześnie zgodnie z art. 97 akapit pierwszy
rozporządzenia nr 1121/2009, przetworzenie roślin energetycznych zebranych w 2009 r.
powinno nastąpić do dnia określonego przez dane państwo członkowskie, lecz nie później niż
do dnia 31 lipca 2011 r. Natomiast w stosunku do roślin energetycznych zebranych przed
2009 r. obowiązują przepisy dotychczasowe (art. 96 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia
nr 1121/2009), co oznacza, że ich przetworzenie ma nastąpić do dnia 31 lipca drugiego roku
po roku zbiorów.
W celu wdrożenia tych postanowień w zmienianej ustawie proponuje się uchylenie
przepisów bezpośrednio regulujących ubieganie się o płatności do roślin energetycznych.
Jednocześnie z uwagi na fakt, że przetworzenie roślin na cele energetyczne może odbywać się
do dnia 31 lipca drugiego roku po roku zbiorów oraz że po wejściu w życie projektowanej
ustawy mogą nadal toczyć się postępowania w sprawach o przyznanie płatności do roślin
przeznaczonych na cele energetyczne zebranych w poprzednich latach, pozostałe przepisy,
regulujące w szczególności przetwarzanie roślin na cele energetyczne, powinny mieć nadal
zastosowanie do surowca zebranego do końca 2009 r.
W
związku z powyższym w zmienianej ustawie proponuje się dodanie art. 1 pkt 1
lit. d i e, wskazujących, że uchylone rozporządzenie nr 1782/2003 oraz rozporządzenie
nr 1973/2004 nadal mają zastosowanie do przepisów zmienianej ustawy w zakresie, o którym
mowa odpowiednio w art. 146 rozporządzenia nr 73/2009 oraz art. 96 ust. 1 i art. 97
rozporządzenia nr 1121/2009, które to przepisy stanowią, że uchylane rozporządzenia,
w kwestiach dotyczących m.in. płatności do roślin przeznaczonych na cele energetyczne,
nadal mają zastosowanie w odniesieniu do płatności przyznawanych przed 2010 r. Ponadto
proponuje się uchylenie:

3
1) w art. 7 ust. 3 zmienianej ustawy ustanawiającego warunki przyznawania płatności do
upraw roślin energetycznych,
2) art. 10 zmienianej ustawy dotyczącego zbioru i ustalenia ilości roślin energetycznych, dla
których nie określono plonu reprezentatywnego – zbiór roślin energetycznych powinien
nastąpić do końca roku, w którym został złożony wniosek, a więc dalsze utrzymywanie
w mocy tego przepisu nie znajduje uzasadnienia,
3) w art. 15 ust. 3 zmienianej ustawy zobowiązującego ministra właściwego do spraw
rolnictwa do ogłoszenia listy zatwierdzonych odbiorców i pierwszych przetwórców roślin
przeznaczanych na cele energetyczne. Obowiązek corocznego publikowania takiej listy
wynikał z art. 37 ust. 6 uchylonego rozporządzenia nr 1973/2004, który to przepis
określał ostateczny termin tej czynności na dzień 15 grudnia roku poprzedzającego rok
przyznawania płatności do upraw roślin energetycznych. W przypadku braku możliwości
przyznania płatności do uprawy roślin energetycznych od 2010 r., publikacja takiej listy
stała się bezprzedmiotowa już w 2009 r., a tym samym dalsze utrzymywanie w mocy
przepisów art. 15 ust. 3 zmienianej ustawy nie znajduje uzasadnienia. Jednocześnie
proponuje się utrzymać listę jednostek dotychczas uznanych (art. 15 ust. 1 i 2 zmienianej
ustawy) w celu zapewnienia prawidłowości przetworzenia na cele energetyczne roślin
zebranych do końca 2009 r.,
4) w art. 17 w ust. 4 pkt 1 zmienianej ustawy zawierającego upoważnienie dla ministra
właściwego do spraw rolnictwa oraz do spraw rynków rolnych do corocznego określenia
plonów reprezentatywnych roślin energetycznych. Jednocześnie w art. 6 ust. 3 projektu
ustawy proponuje się, aby zachować w mocy rozporządzenia dotychczas wydane na
podstawie uchylanego upoważnienia, tak żeby mogły one mieć zastosowanie do kontroli
przetworzenia roślin energetycznych zebranych do końca 2009 r.,
5) w art. 17 ust. 4a i 5 zmienianej ustawy zawierających upoważnienia dla ministra
właściwego do spraw rolnictwa oraz ministra właściwego do spraw rynków rolnych do
określenia, w
drodze rozporządzenia, szczegółowych zagadnień związanych
z przyznawaniem płatności do roślin energetycznych,
6) w art. 21 ust. 6 zmienianej ustawy regulującego zasady przyznawania płatności do upraw
roślin energetycznych w przypadku przekazania gospodarstwa rolnego,
7) w art. 30 w ust. 1 pkt 2 oraz w art. 30a w ust. 1 pkt 1, ust. 5 i w ust. 8 pkt 1 zmienianej
ustawy regulujących zasady przeprowadzania przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa kontroli mechanizmów związanych z przyznawaniem płatności
do upraw roślin energetycznych.

4
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 36

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: